Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mamba

Mamba

21-01-2009 om 23:04

Misschien wat gekke vraag over opbaren.

De titel dekt aardig de lading. Wanneer iemand thuis is opgebaard, mag je degene dan alleen laten of moet er altijd iemand bij zijn? En wat zou dan onder 'altijd' vallen, mag je bijvoorbeeld weg voor een boodschap of 's avonds niet aanwezig zijn?
Mijn schoonmoeder is net overleden, man en ik denken hier anders over wat betreft de wettelijke regels.
Mamba

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

21-01-2009 om 23:41

Gecondoleerd

Gelukkig heb ik hier zelf nog niet mee te maken gehad, maar waarom zou de overledene niet alleen gelaten mogen worden?
Van http://www.uitvaart.nl/index.php?s_page_id=99 heb ik de indruk dat het in ieder geval zeker wel is toegestaan.
Jesse

Mamba

Mamba

21-01-2009 om 23:46

Dank

Toen mijn vader was overleden had mijn moeder 's avonds een afspraak. Mijn vader lag thuis opgebaard en de begrafenisondernemer zei haar dat ze 's avonds het lichaam niet alleen mocht laten en 'oppas' moest regelen.Ik ben al aan het googlen maar ik kan niets vinden.
Schoonmoeder woont niet in de buurt en is de laatste bewoner in het huis. Er zou dan iemand in huis moeten komen voor de dagen tussen overlijden en begraven.

Mamba

Mamba

21-01-2009 om 23:54

Gek he

Ik ben op zoek naar informatie en kom enkel troostende en wat betuttelende teksten tegen -nee hoor, het is niet eng en wij komen je helpen.

Mamba

Mamba

21-01-2009 om 23:57

Pff

Ga nu naar bed, morgen moet ik werken. De kinderen gaan naar school en moeten overblijven. Als we morgenmiddag thuis zijn, vertel ik het ze. Als ik het 's ochtends doe, gaan ze zo naar naar school en kunnen ze nergens heen met hun verdriet.

mem

mem

22-01-2009 om 00:04

Gecondoleerd

en zeker weten doe ik het niet. Vorig jaar is mijn schoonmoeder overleden en ik heb er mijn schoonvader niet over gehoord dat hij haar niet alleen achter mocht laten. Hij zal i.e.g. een tijdje weg geweest zijn om mijn zwager van de trein te halen, en ik denk dat de begrafenisondernemer dat ook wel wist. Zij was dus ook thuis opgebaard. Was eigenlijk best wel mooi dat de kinderen en kleinkinderen samen de kist droegen.

Lynna

Lynna

22-01-2009 om 07:49

Volgens mij geen regels

Toen mijn moeder was overleden, werd ze ook thuis opgebaard. We hadden wel waakdiensten afgesproken, maar die gingen gewoon boven slapen (zover ze dat konden). Waarom zou je een lichaam niet alleen mogen laten? Uit eerbied? Maar in de koelcel ligt ie ook alleen. Er kan toch verder niks mee gebeuren?

Volgens mij ook niet

toen mijn moeder was opgebaard was er eigenlijk de hele tijd wel iemand in huis,(wij of buren/kenissen). maar er is ook niemand die gezegd heeft dat dat niet zou mogen...we hebben 's nachts ook gewoon geslapen (voor zover dat gaat).
groeten albana

Niet om disrespectvol te zijn..

Maar ze kunnen nergens naartoe, toch? Of heeft het met de verzekering te maken of zo?

Linda

Alleen laten gebeurt wel hoor

Wij hebben dat ook gedaan bij een naast familielid. het was wel een vreemd idee, maar toen degene ziek was lag die daar ook soms alleen.
Sterkte,
Jonne

Wilma

Wilma

22-01-2009 om 11:50

Mag wel

Dat mag zeker weten wel. Wij hebben ons zoontje ook thuis opgebaard gehad en er is met geen woord over dit onderwerp gesproken (niet dat we weg wilden, maar da's wat anders).

En ook mijn oma die onlangs is overleden lag in een klein uitvaartzaaltje/opbaarhuis of hoe je 't noemen wilt. Twee kamer, twee overleden mensen, een wachtkamer met koffie voor de bezoekers. En dat zaaltjeding was maar op beperkte tijden open. Mijn oom had een sleutel en bezoekers moesten zich bij hem melden zeg maar.

Dus ik weet eigenlijk zéker dat 't mag. Waarom bel je anders de uitvaartverzorger niet even ??

Sterkte met alles (ook voor je kinderen),

Groetjes, Wilma

Coco

Coco

22-01-2009 om 14:20

Volgens mag het wel

Toen mijn schoonmoeder was overleden lag ze opgebaard in haar eigen flat.
Mijn man is enig kind en het was totaal ondoenlijk om de vier dagen vóór de begrafenis daar iemand aanwezig te laten zijn (er was daar ook geen extra bed, dus dan zou hij vier nachten op de bank moeten slapen of zoiets). Dus hij was zo veel mogelijk in haar flat aanwezig, om bezoekers te ontvangen e.d., maar 's avonds kwam hij gewoon thuis. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waarom je daar aldoor zou moeten blijven. Kan me voorstellen dat als je uit een groot gezin komt er met toerbeurt gewaakt kan worden. Maar dat waken is voor jezelf. Voor de overledene hoef je het echt niet te doen (misschien stamt dat idee van "waken" wel uit de tijd dat er nog lijkenrovers rondwaarden of dat er af en toe mensen "schijndood" bleken)

Lollita

Lollita

22-01-2009 om 15:19

Mag wel

Allereerst gecondoleerd! Wat een rare regel zeg.

Mijn oma is maandag overleden en die ligt opgebaard in haar eigen kamer in het bejaardentehuis. Daar is niet constant iemand aanwezig. Als er niemand is, is de deur op slot. Wil iemand gaan kijken dan moet je dus de sleutel halen en weer wegbrengen.

Sterkte verder!

Bastet

Bastet

22-01-2009 om 18:53

Wake

Volgens mij is het van oudsher zo dat er vaak gewaakt wordt bij een overledene.Van daaruit bekeken komt volgens mij het misverstand dat je een overledene niet alleen mag laten.Maar een wet is het dus zeker niet!
Groetjes,Bastet

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2009 om 22:54

Natuurlijk mag dat

Als je in een mortuarium ofzoiets ligt, is er ook niet constant iemand bij hoor! Mijn moeder lag in een ruimte achter de kerk, nou, dar is echt niemand hoor, de hele dag niet.

Tirza

mirreke

mirreke

23-01-2009 om 11:51

Mijn schoonvader

heeft thuis opgebaard gelegen. Omdat hij was gescheiden en alleen woonde, en de beide kinderen allebei kleine kinderen hadden en 's nachts even wilden bijtanken, is hij 's nachts gewoon alleen gebleven. Dat mocht gewoon.
Dus het mag...

Mag wel

Allereerst wil ik je bij deze condoleren.
Bastet heeft gelijk. Doordat er van oudsher werd gewaakt bij een overledene denkt men dat het niet mag. Maar er is geen wet die zegt dat het niet mag. Sterker nog. Tegenwoordig zijn de zgn. familiekamers erg in opkomst bij rouwcentra. Die zijn er gekomen omdat het vaak niet mogelijk is om thuis op te baren maar de familie wel naar de overledene willen gaan om afscheid te nemen en te rouwen. Deze familiekamers zijn 24/7 bereikbaar voor de nabestaanden zonder tussenkomst van de uitvaartonderneming. Dus ook daar liggen de overledene alleen zonder iemand erbij.

Mamba

Mamba

23-01-2009 om 15:03

Bedankt voor alle reacties

Mijn schoonmoeder ligt thuis opgebaard, nog niet in de kist. En inderdaad, helemaal alleen.
Toch gek dat de begrafenisondernemer destijds tegen mijn moeder zei dat ze niet weg mocht. Bedankt voor alle reacties!

Mamba

Vreemd ja

Ik wist ook niet anders dan dat je het lichaam best alleen mag laten. Heb je aan die ondernemer gevraagd waarom het volgens hem niet mag? Misschien kun je hem meteen van een misverstand afhelpen en zegt hij het bij volgende gelegenheden niet meer.
Gecondoleerd en sterkte bij het vertellen aan je kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.