Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mooie woorden

bedremmeld.

Prachtig woord, helemaal eens met Tirza (ander draadje),

Wat vinden jullie mooie woorden (die je niet zo vaak hoort/leest?)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zoontje

Ik vind het woord 'keurig'prachtig, maar dan wel uit de mond van mijn 5 jarige zoontje..

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2011 om 12:09

Afrikaans

Ik vind het Zuid Afrikaans zulke grappige woorden hebben. Een hijsbakkie voor een lift, geweldig toch?
Voor het lapje houden, vind ik ook leuker klinken dan 'voor de gek houden'. Of: in het ootje nemen.

Dodijnen

Zó'n leuk woord, jammer dat het niet meer in zwang is

Kaaskopje

Kaaskopje

31-03-2011 om 14:10

Pegulanten

Ik bedenk mij opeens dat mijn moeder het nog wel eens over pegulanten had in plaats van centen. Heel af en toe zeg ik het zelf ook.

Tink

Tink

01-04-2011 om 00:31

En in de categorie gespuis (dat is er trouwens ook eentje)

... hebben we de snoodaard nog niet langs zien komen. In het ergste geval is het zelfs een vuige snoodaard. Echt geweldig
Ik vond laatst ook een site met allerlei leuke links naar taalsites, ik kan hem nu natuurlijk weer niet terugvinden, boehoe! Maar er zat ook een hyves bij die helemaal vol stond met dat soort prachtige ouderwetse taal. Argh, waarom stop ik dat soort dingen toch niet in mijn favorieten??

Valkyre

Valkyre

01-04-2011 om 09:33

Donderstralen

...als werkwoord dan. "hou eens op met dat gedonderstraal!" Liefst gevolgd door (van Vic gepikt uit het zomertijd-draadje) "stelletje lamzakken!"

Heerlijk.

Ik zal dat eens verhapstukken......

Maar er gaan dagen voorbij dat ik dat woord niet gebruik.

taalgenieter

taalgenieter

01-04-2011 om 10:29

Halve zin

Citaat "begeeft men zich, met de oudste lompen die men heeft omhangen"(...). Einde citaat.
Naar het armenzorgkantoor om bij de regenten onderstand af te smeken. Uit een mopperstuk over profiterende klaplopers die proberen armenzorg op te strijken, rond 1860 in bloemrijk 19de-eeuws.
Meer eigentijds: "blijf met je vurige tengels van ....af".
En Marten Toonder was helemaal een bron van onvergelijke woorden en uitdrukkingen: "Door al dat zitten stollen de levenssappen".
Maar het mooist vind ik toch nog als iemand magistraal kan schelden. Zoals Jeroen Brouwers in zijn pamflet Sysiphus bakens.

Taalgenieter (onderstand)

Op de Antillen heet de bijstand vziw nog altijd onderstand.

Mij schoot er ineens weer eentje van Bomans te binnen: "ijdel gesnap", die mag ik ook nog wel eens ergens tussendoor gooien.

Verkneukelen vind ik trouwens ook een erg mooi woord. Is die al langsgeweest?

Groeten,

Temet

Ja, "verkneukelen" is erg mooi. Net als "vernikkelen" (van de kou).
Een zoontje van mijn vriendin zei altijd woorden andersom, zoals: "ik heb een nieuwe zakrug gekregen".
Ik vind zakrug nag steeds echt supergrappig.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-04-2011 om 14:19

Een paar

troepage en smotsig ( of is het smotzig?)

vind ik momenteel mooie woorden.

ishtar

ishtar

01-04-2011 om 22:47

Gespuis, geteisem en gajes

Heb hier een nest kittens: gespuis, geteisem en gajes is het

Kaaskopje

Kaaskopje

02-04-2011 om 00:21

Van mijn man

Mijn man kwam nog met ´erudiet´. Hans van Mierlo vonden wij een erudiete man bijvoorbeeld.

Mottig...

uit het Vlaams, betekent lelijk. Bijvoorbeeld over een vrouw: Da's een mottige, zeg!

Bellefleur

Bellefleur

04-04-2011 om 09:16

Versnaperingen

Je hoort het knapperige er van af! Hmmm. Noga, boterballetjes en chips!

krin

krin

04-04-2011 om 10:04

En lelijke woorden?

hebben jullie die ook paraat? En dan niet alleen de woorden die zo vies klinken als waar ze voor staan, zoals smegma, pus en schurft? Ik kom zelf niet verder dan die categorie, geloof ik, en woorden die ik alleen lelijk vind omdat ze wollig zijn (aangeven ipv zeggen, aanvliegen, prioriteren, de hele bullshitbingo, zeg maar).
Die dus niet, maar echt lelijke woorden, zoals versnaperingen mooi is?

Bellefleur

Bellefleur

04-04-2011 om 10:21

Nog even een mooie, mag dat?

behept. In de zin van ik ben er niet mee behept. Wat een raar mooi woord.

Bellefleur

Bellefleur

04-04-2011 om 10:23

Baarmoeder

Ik vind het een naar woord. Hoezo, heb ik een moeder in mijn buik? Een moeder die baart? Baarmoederhals, baarmoederslijmvlies.. brrr. Alhoewel, uterus vind ik ook geen feest.

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 10:28

Nog even mooi

Een vriend van mij komt uit Brabant en zegt altijd "zoet" ipv lief of schattig. "En toen kreeg ik een tekening van haar, zo zoet!" En dan zo'n stoere vent die dat zegt... Smelt

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 10:30

Lelijk

Peuk
Pissen (bah!)
Aanrecht
Scheur (als in "ik trek m'n scheur open")
Wijf

Ik geloof dat de meeste woorden die ik lelijk vind toch uit de categorie vies/grof komen. Behalve dan aanrecht.

In de categorie lelijk

Zwanger. Brrrrr, wat een afgríjselijk woord. Het klinkt zo uitgezakt als je juist niet wilt zijn

En ook lelijk...

Desalniettemin (sorry Fladder...). Een woord om van te rillen en nog gemaaktere desalwelteplus is helemaal erg.

Monique

Monique

04-04-2011 om 11:34

Mogen deze ook?

het zijn volgens mij geen echte woorden, maar mijn haren gaan rechtovereind staan bij:
-brusjes
-het gebruik van vroeguh, vroegah...grappig bedoeld maar ik vind het zó stom staan

En een tijd geleden was in de spreektaal het woord "absoluut" in... dus iedere presentatrice gebruikte het te pas en te onpas... dat vond ik ook geen gehoor.

krin

krin

04-04-2011 om 11:36

Toch twee bedacht

Milieu - je mond trekt er zo naar van. En keurig. Brr.

Tirza G.

Tirza G.

04-04-2011 om 12:57

Hans van mierlo (ot)

Die heb ik nou nooit erudiet gevonden, grappig is dat. Ik heb het altijd een soort morsige ouwe snoeper gevonden. Een beige regenjas type zeg maar. Een mooi woord vind ik minkukel (Marten Toonder uiteraard). Het dekt zo heerlijk de lading.

Tirza

Lou

Lou

04-04-2011 om 13:14

Orst

Ik weet niet waarom, maar alle woorden die eindigen op orst vind ik zooo vies. Korst, worst, borst, meneer Hilhorst. Getver. Heeft NIETS met de betekenis te maken.

Mooie woorden hebben vaak veel klinkers, in mijn beleving. Ideaal, wielewaal, ooievaar, dat soort.

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 13:37

Ook mooi

Trefzeker
Betoeterd
Vuig

En heel soms "van de pot gerukt." Maar dan moet ik wel bijzonder kwaad zijn... Vind 't eigenlijk een beetje ordinair.

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 13:41

En nog meer lelijk (en mooi)

Ordi
Ongi, erger nog dan ongesteld
Brusje inderdaad! Blech.
Wijf, had ik die al genoemd? (Vreemd genoeg vind ik "kerel" wel mooi. Maar niet met hete aardappeluitspraak...)

Ook mooi: kleedje (voor jurk)
Druifje
Pop (als koosnaampje)

Nu ben ik ineens benieuwd naar de koosnaampjes voor jullie kinderen! Nieuw draadje...

Valkyre

Valkyre

04-04-2011 om 13:44

Tirza (lichtelijk ot)

Hans van Mierlo, zo weet ik uit zeer betrouwbare bron, was nogal een drankorgel (ook een mooi woord trouwens - veel minder negatief dan "zuiplap..")

Kaaskopje

Kaaskopje

04-04-2011 om 18:52

Van mierlo o.t.

Een ouwe snoeper heb ik er nooit in gezien en er zijn vast meer erudiete mensen die een glaasje lusten. Je mag iemand of niet. Wij mochten de man voor zover wij hem kenden graag zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.