Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

juf Ank

juf Ank

15-09-2018 om 19:28

naam koffiehuis

leuke naam gezocht voor koffiehuis dat gerund gaat worden door grotendeels mensen met een beperking... Wie heeft er een leuk idee?


Triva

Triva

15-09-2018 om 22:56

nou in ieder geval niet

iets wat te maken heeft met die beperking zoals 'brownies en downies' ofzo... Kunnen de beoogde medewerkers niet een naam verzinnen? Of zijn ze nog niet bekend?

Het Koffiehuis.

Niks mis mee toch?

40er

40er

15-09-2018 om 23:10

Zit het op een bijzondere locatie? Ik ken er nml 1, de stadsboerderij. In een boerderij, midden in de stad.

Wat

Wat

15-09-2018 om 23:21

Ligt er aan

"('t) Koffieleutje"

"Koffie met"

"Café café"

Ligt ook een beetje aan de stijl.. wordt het strak, zakelijk, knus enz.

Vraag

Vraag het de mensen met een beperking die daar gaan werken. Loof een prijs uit.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-09-2018 om 08:20

Toch

Koffie verkeerd

Mej. Griffel

Mej. Griffel

16-09-2018 om 09:48

Koffie verkeerd vind ik erg grappig.
Of kapoetsieno
Of kapoetsieno enzo

Triva

Triva

16-09-2018 om 09:50

Lekker Bakkie Koffie.....

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-09-2018 om 09:53

Koffie en koek.
Koekje erbij?
Op de koffie
Tegenover de kerk/brug/plein of wat van toepassing is

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 09:56

In wat voor gebouw zit het, of aan welke straat?

Soms ligt een naam zo voor de hand dat je het bijna niet zou benutten. Zo hebben we hier het IJkgebouw, raad eens wat het oorspronkelijk was . En de Gasfabriek, de 13 Balcken (hoeveel balken heeft het plafond?), ik kan er vast meer bedenken waar de naamgevers het niet verder gezocht hebben dan de functie of eigenschappen van het gebouw. Ik kan alledrie trouwens van harte aanbevelen ).

Ad Hombre

Ad Hombre

16-09-2018 om 10:01

Positiever

Koek en ei

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 10:03

Om toch wat te noemen

De Grote 5 (wijzend naar DSM 5). Als de inrichting nog bepaald mag worden, zou het verder doorgetrokken kunnen worden naar de Big 5, Afrikaanse dieren dus,

Koffietijd

Wel zonder uitroepteken, anders plagiaat.

Triva

Triva

16-09-2018 om 11:20

wat?

Verwijzen naar DSM5?
Koffie verkeerd?

Ik vind dat allemaal zo fout.

juf Ank

juf Ank

16-09-2018 om 11:29

hmm

bedankt voor jullie ideeen! Locatie nog niet bekend. Vanuit de organisatie was juist wel de vraag of er in de naam een link kon zijn naar de mensen die er werken, op een leuke manier. En kunnen de medewerkers niets bedenken? Ja, die denken ook mee. Ik ga er zelf als begeleider werken waarschijnlijk.
Koffie verkeerd klinkt leuk, maar het misschien een beetje 'verkeerde' associatie.

Kapoetsino en zo vind ik ook wel leuk. blijf nog even nadenken!

Ik zou...

verwijzen naar iets in die omgeving, iets wat het gebouw karakteristiek maakt of iets dat naar die streek verwijst.

bijvoorbeeld:
Aan het IJ (in de buurt van het IJ)
De binnenplaats (als het besloten ligt)
Wat voor koffie wordt er geserveerd. Kijk anders bij: https://nl.jura.com/nl/koffiewereld/koffie-geschiedenis
Of als er naast koffie ook thee wordt geserveerd. De oud-Nederlandsche namen voor koffie en thee of verwijzingen ernaar

Lou

Lou

16-09-2018 om 11:33

Eigennaam

Ik vind het ook niks om in de naam te hinten naar mensen met een beperking. Gebruik liever een eigennaam, bijvoorbeeld een bijnaam van iemand.

Koffie van tante Saar. Bak van Jacques. Mevrouw Van Zanten. Meneer Boon. Zoiets.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 11:34

Triva

Koffie verkeerd zou ik zelf ook niet meteen kiezen denk ik. Alsof de medewerkers 'verkeerd' zijn door hun beperking. Maar De Grote 5 zie ik als woordgrapje. Ik zie er geen negatieve lading in. En als je in de inrichting dan olifanten, giraffes, leeuwen e.d. laat terugkomen, denkt iedereen dat de naam daarmee te maken heeft. Ik val zelf ook onder de DSM criteria en voel me er zelf niet door beledigd. Ik eet ook blinde vink als dat zo uitkomt, dat trek ik me ook niet persoonlijk aan.

Lou

Lou

16-09-2018 om 11:35

Wel de mensen, niet de beperking

Oh wacht ik zie nu pas dat het wel de bedoeling is om de naam te linken naar de mensen die er werken. Dan kun je nog steeds een eigennaam gebruiken: wel de mensen, niet de beperking.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2018 om 11:35

Kapoet

klinkt ook een beetje als de 'verkeerd'. Kapot...

Zeetakje

Zeetakje

16-09-2018 om 11:45

Met & Zonder

Met & Zonder

Met en zonder suiker, melk, taartje, beperking.....

Amsterdamse

Amsterdamse

16-09-2018 om 11:50

Koffie met kapsones

Koekwaus (gaat te ver?)

Bij tante op de koffie

Alle koffie op een rijtje

Of in de trant van Engelse pubs:
The three cookies
The hungry shed

Triva

Triva

16-09-2018 om 12:10

kaaskopje

Als je gewoon The Big Five had gezegd was dat prima geweest, ik begrijp niet waarom je die DSM er bij moet halen.

Algemene naam

Wanneer je een naam bedenkt die gelinkt is aan het personeel, leg je die beperking onder een vergrootglas. Een algemene naam haalt die aandacht bij hen weg. Ze maken deel uit de maatschappij en hebben een baan zoals ieder andere werkende. Hun beperking komt minder in de spotlights als je er niet zo’n aandacht op legt, ze liggen al te vaak onder een vergrootglas.

Hier wordt een theehuis gerund door mensen met een beperking. Het theehuis heet De oude molen. Het maakt toch niet uit wie mijn koffie serveert.
Een gelinkte naam kan ook drempelverhogend werken.

Triva

Triva

16-09-2018 om 12:15

Flanagan

' Een gelinkte naam kan ook drempelverhogend werken.'

Of als een vorm van reclame, het kan meer mensen trekken maar gebeurt dat om de juiste reden of is het 'apies kijken'?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-09-2018 om 12:16

Hoeft ook niet

Vaak wordt bij zo’n soort koffiehuis heel snel bekend wat voor mensen er werken. Waarschijnlijk komt er flink wat (lokale) mediabelangstelling voor de opening. Het is natuurlijk ook niet echt relevant. Gasten hebben het vanzelf wel door, of niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-09-2018 om 12:42

Tja

Leuk is zelden politiek correct. Als Ank geen link wilde had ze er niet bij gezegd dat het om mensen met een beperking ging.

bieb63

bieb63

16-09-2018 om 13:05

Het Koffeetje (ipv Caffeetje)

juf Ank

juf Ank

16-09-2018 om 13:20

tja,

Jullie kunnen een discussie beginnen of het koffietentje wel of niet vernoemd moet worden met een link naar de mensen die er werken, maar mijn baas wil dat zo. Er moet iets in terug komen van het sociale aspect, feit dat zij door dit initiatief deel kunnen nemen aan de maatschappij. het gaat namelijk om mensen die anders niet in een gewone baan terecht kunnen.

Lente

Lente

16-09-2018 om 13:24

De Maatschap

...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.