Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?


Granola schreef op 22-02-2021 om 19:22:

Alkes, die doorrekening wordt pas begin maart gepresenteerd. Dus het is niet zo dat die plannen van tevoren worden goedgekeurd. Dat zou beter zijn: hoe haalbaar zijn de plannen überhaupt? Ik zou graag willen dat partijen duidelijker maken hoe zij hun plannen denken te financieren. Wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes, maar ja dat is geen leuke boodschap dus het is makkelijker scoren met 'gratis kinderopvang'. Terwijl iedereen weet dat gratis niet bestaat.

Ik wil ook best gratis kinderopvang, geen eigen risico in de zorg, studiebeurs voor studenten, hoger minimumloon, aow weer terug naar 65 jaar, etc. Maar iedereen snapt toch dat dat niet allemaal kan?

Gratis kinderopvang is inderdaad niet gratis maar voor een groot deel verschuiving van budget toeslagen naar "gratis kinderopvang". Het resterende deel komt uit verhoging belastingen grootverdieners, verhogen winstbelasting etc. Het zal je verbazen maar ook linkse partijen hebben economen die meewerken aan hun verkiezingsprogramma. 

MMcGonagall schreef op 24-02-2021 om 13:13:

Je hoeft niet in een minimumloon baan te blijven hangen. Je kunt ook naar school en een betere baan krijgen.

Daat gaat het niet om (nog los van het feit dat het niet waar is). Het gaat om het principe dat mensen zich niet kunnen bedruipen van een fulltime inkomen. Dát wil je aanpakken, omdat het is strijd is met de grondrechten van elk mens. 

Ixia, ik vind die vergelijking met Amerika volledig mank. Hier heeft iedereen recht op een ziektekostenverzekering. Er is geen partij in NL die het in z'n hoofd zou halen om het zorgstelsel af te schaffen. Juist dankzij de VVD houden gehandicapten en zieken de regie in eigen hand dmv het PGB. De Democratische Partij in de VS is rechtser dan elke Nederlandse partij dus die vergelijking gaat niet op. 

Het eigen risico is nodig omdat anders iedereen voor elk wissewasje een dure zorgverlener inschakelt. Er moet toch enigszins een drempel zijn, de zorgkosten rijzen al de pan uit. Ik heb zelf een ernstige ziekte gehad (borstkanker) en gebruik dus elk mijn eigen risico i.v.m. de nabehandeling maar dat doe ik met liefde want ik betaal een schijntje van de werkelijke kosten. 

Alkes schreef op 24-02-2021 om 13:46:

[..]

Gratis kinderopvang is inderdaad niet gratis maar voor een groot deel verschuiving van budget toeslagen naar "gratis kinderopvang". Het resterende deel komt uit verhoging belastingen grootverdieners, verhogen winstbelasting etc. Het zal je verbazen maar ook linkse partijen hebben economen die meewerken aan hun verkiezingsprogramma.

Ze gaan in hun programma uit van bepaalde veronderstellingen. Zo verwachten ze dat de arbeidsparticipatie van vrouwen hoger zal zijn. Het CPB heeft al berekend dat dit zal tegenvallen. Ik geloof ook niet dat er zich en masse hordes vrouwen zullen melden op de arbeidsmarkt. Degenen die willen werken, doen dat al. Degenen die niet willen werken, zullen niet ineens gemotiveerd zijn om dat wel te doen.

Er zijn helemaal niet zoveel grootverdieners in Nederland die dit even kunnen ophoesten. Een belastingverhoging voor de allerrijksten levert helemaal niet zoveel op.

Ik vind het allemaal te makkelijk. Leuke plannen die iedereen goed in de oren klinken, zonder uit te leggen hoe je het gaat betalen en welke consequenties dat heeft.

Persoonlijk zie ik liever de studiebeurs terugkomen dan gratis kinderopvang. Er is bovendien al berekend dat juist de meerverdieners ervan zullen profiteren en niet de minderverdieners. Lijkt mij geen slim plan voor de linkse achterban, maar goed. Als het tot een coalitie komt zal de VVD ermee instemmen, want het is juist goed voor de eigen achterban. En dan.. ten koste van verhoging van het minimumloon? Is dat wat je wil? Echt?

Voor Mmcgonagall: jij stelt heel nadrukkelijk dat linkse kabinetten uit het verleden de rekening vooruit geschoven hebben. Het tegendeel is waar; het meest linkse kabinet uit de naoorlogse geschiedenis had de meest behoudende begroting. Zou fijn zijn als je hier op terugkomt: het is zo onprettig communiceren als zelfs aantoonbare onwaarheden als feiten gepresenteerd worden. 

https://sargasso.nl/staatsschuld-begrotingstekort-en-de-linkse-kabinetten/

Ik zou wel voor gratis kinderopvang zijn, om principiële redenen. Dat kinderopvang wordt gezien als een basisvoorziening, net zoals onderwijs. Mensen krijgen kinderen, mensen hebben banen, kinderen gaan naar school, de schooltijden en de werktijden passen niet geheel op elkaar en dus is er behoefte aan opvang en net zoals onderwijs gratis en voor iedereen beschikbaar is, is kinderopvang dat dan ook. Een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de maatschappij in plaats van een individuele keuze van individuele ouders omdat het ook hun individuele keuze was om kinderen op de wereld te zetten waarvoor zij dan ook maar individueel verantwoordelijk moeten zijn. Wat dan ook nog eens vooral op het bordje van vrouwen wordt geschoven. 

Zorg voor de kinderen als jij werkt als recht, geen gunst. Als iets gewoons en vanzelfsprekends. Dat werkt natuurlijk alleen maar als die opvang ook kwalitatief in orde is.

Ja, dat kost geld. Wat niet wil zeggen dat je het a priori niet zou moeten doen. 

Uiteindelijk denk ik dat iedereen profiteert. Ook de ouders die minder verdienen, want die weten dan dat ze gewoon een beroep op deze voorziening kunnen doen en niet hoeven te puzzelen met opvang door oma's en gedoe met toeslagen. Meerverdieners nemen nu meer betaalde opvang af dan minderverdieners, maar ik denk dat dat verschil minder groot is als je naar de totale opvang kijkt. Ik vermoed dat er bij minderverdieners veel meer door familie en kennissen wordt opgevangen. 

Echte grootverdieners die ook groot behuisd zijn kunnen een au pair nemen. Dat is een stuk voordeliger dan een betaald kdv, kan ik je zeggen. Maar je moet dan dus wel een kamer over hebben om die au pair te huisvesten. 

Groeten, 

Temet

Voor de goede orde: op mijn verlanglijstje van dingen die nu eens dringend aangepakt moeten worden staat de gratis kinderopvang niet in de top 5. Maar ik vind het in principe best een goed idee. 

Ik ben dan weer ambivalenter over het afschaffen van het eigen risico in de zorg. Leuk is zo'n eigen risico niet, maar helaas lijkt de vraag naar zorg onstuitbaar en is een eigen risico effectief gebleken in het toch enigszins stuiten. Dat eigen risico moet niet de pan uitrijzen en mensen tot de bedelstaf brengen, maar dat er een eigen risico is, is misschien toch wel nodig. 

Groeten, 

Temet

Nils70 schreef op 24-02-2021 om 16:51:

Voor Mmcgonagall: jij stelt heel nadrukkelijk dat linkse kabinetten uit het verleden de rekening vooruit geschoven hebben. Het tegendeel is waar; het meest linkse kabinet uit de naoorlogse geschiedenis had de meest behoudende begroting. Zou fijn zijn als je hier op terugkomt: het is zo onprettig communiceren als zelfs aantoonbare onwaarheden als feiten gepresenteerd worden.

https://sargasso.nl/staatsschuld-begrotingstekort-en-de-linkse-kabinetten/

ik ga helemaal niets terugnemen op basis van zo’n opruiend stukje. Uit de reacties die eronder staan blijkt bovendien dat er wel wat op aan te merken valt.

Ik zou vooral voorstander van gratis kinderopvang voor ouders tot een bepaald inkomen. Niet voor iedereen. Net zoals ik vind dat kinderbijslag maar tot een bepaald inkomen zou moeten zijn. Als je geld uitdeelt moet het wel op de goede plek terechtkomen.

Als je iets stelt, zoals jij doet “linkse kabinetten in het verleden hebben, enz.” dan hoor jij daar een onderbouwing voor te leveren. Zeker op het moment dat een ander wel met onderbouwing van het tegenovergestelde komt en bovendien met een link waarin naar keiharde cijfers verwezen wordt. Jij mag het stukje “opruiend” vinden, het is ook goed verklaarbaar natuurlijk dat het stuk jou tegenstaat. Maar het is in deze discussie niet voldoende. Dus in een dergelijk geval neem je of je stelling terug of je komt met feitelijke onderbouwing van je stelling. En als je met een betrouwbare onderbouwing van je stelling komt die inhoudelijk de inhoud van mijn link weerlegt, zal ik ruiterlijk toegeven dat ik het bij het verkeerde eind had. 

https://www.montesquieu-instituut.nl/id/viy1o7uso8z6/weinig_verschil_tussen_uitgaven_linkse

Nog even wat extra onderbouwing. Want echt, die mythe dat linkse partijen in tegenstelling tot rechtse partijen een potje maken van de begroting moet naar het rijk der fabelen. Ik ben zo ontzettend klaar met dat “feitenvrij” politiek bedrijven. En voor de goede orde: de laatste verkiezingen heb ik VVD gestemd en van enige “linkse vooringenomenheid” kun je me niet beschuldigen. 

Granola schreef op 24-02-2021 om 15:41:

Ixia, 1. ik vind die vergelijking met Amerika volledig mank. Hier heeft iedereen recht op een ziektekostenverzekering. Er is geen partij in NL die het in z'n hoofd zou halen om het zorgstelsel af te schaffen. Juist dankzij de VVD houden gehandicapten en zieken de regie in eigen hand dmv het PGB. 2. De Democratische Partij in de VS is rechtser dan elke Nederlandse partij dus die vergelijking gaat niet op.

3. Het eigen risico is nodig omdat anders iedereen voor elk wissewasje een dure zorgverlener inschakelt. Er moet toch enigszins een drempel zijn, de zorgkosten rijzen al de pan uit. Ik heb zelf een ernstige ziekte gehad (borstkanker) en gebruik dus elk mijn eigen risico i.v.m. de nabehandeling maar dat doe ik met liefde want ik betaal een schijntje van de werkelijke kosten.

1. Dat het met zorgverzekeringen in Nederland beter gesteld is als in de VS is zeker. Net als met de kosten. 

2. Ook daar heb je gelijk in. Biden is net zo links als Rutte waarschijnlijk.

3. Daar gaan we een andere kant op. Toen de zorgverzekering ingevoerd werd, werd ons een beeld voorgeschoteld als zou het goedkoper zijn dan het ziekenfonds. De praktijk is anders. Dus voor wie is het nu dan echt beter geregeld dan vroeger? Vroeger kon je geen schuld bij de zorgverzekering hebben en zelfs een boete krijgen als het een poosje tegenzat. Je werd juist ontzorgt door het ziekenfonds.  Vroeger kreeg je géén rekening voor een levensreddende operatie of behandeling. Is dat ook een wissewasje? Je hebt een gezondheidsprobleem en bedankt hoor... Dan mag je ook nog 385 euro dokken. Lekker solidair.

 De huisarts heeft een poortwachtersfunctie, dus de verantwoordelijkheid van elk wissewasje wat doorverwezen wordt ligt bij de huisarts. De húisarts wordt soms wél voor elk wissewasje bezocht en daar geldt geen eigen risico voor. De huisarts krijgt zelfs een kwartaalvergoeding voor elke patiënt, zelfs als die patiënt kerngezond blijft en nooit komt.

Granola schreef op 24-02-2021 om 15:41:

Ixia, ik vind die vergelijking met Amerika volledig mank. Hier heeft iedereen recht op een ziektekostenverzekering. Er is geen partij in NL die het in z'n hoofd zou halen om het zorgstelsel af te schaffen. Juist dankzij de VVD houden gehandicapten en zieken de regie in eigen hand dmv het PGB. 

De PGB is de afgelopen tien jaar uitgekleed, verminderd, gekort én voorzien van steeds strengere regels met uitdijende administratie. De VVD heeft het stelsel om zeep geholpen.

https://www.zorgvisie.nl/minister-wil-knelpunten-aanpakken-voor-toekomstbestendige-pgb/

@Ixia: De huisarts heeft een poortwachtersfunctie, maar het gros van de kosten ligt toch echt in de 2e lijnszorg. Mensen die al een indicatie hebben die eindeloos met allerlei therapieën behandeld worden. En dan heb ik het niet over levensbedreigende ziektes. De farmaceutische industrie die hier gretig gebruik van maakt. Ik heb zelf een kind met een handicap dus weet er alles van.

De zorg van 30 jaar geleden is totaal niet meer te vergelijken met die van nu. Al ben ik met je eens dat het systeem eenvoudiger via belastingen kan.

MeikeT schreef op 24-02-2021 om 19:32:

[..]

De PGB is de afgelopen tien jaar uitgekleed, verminderd, gekort én voorzien van steeds strengere regels met uitdijende administratie. De VVD heeft het stelsel om zeep geholpen.

https://www.zorgvisie.nl/minister-wil-knelpunten-aanpakken-voor-toekomstbestendige-pgb/

Dat klopt helaas. Het is een prachtig instrument maar is ten onder gegaan aan z'n eigen succes. Geld dat zogenaamd voor het oprapen ligt, trekt allerlei malafide bureaus aan.

De indicaties die ca 12 jaar geleden gesteld werden waren vaak veel te ruim. Ik ken EMB kinderen die een PGB van €150.000 kregen. Voor hun was het misschien noodzakelijk maar je kan op je vingers natellen dat het toekennen van dit soort bedragen misbruik door malafide bedrijven in de hand werkt. En ook ouders die hier misbruik van maakten. Jezelf als ouder vanuit PGB uitbetalen is natuurlijk tricky want ouders worden zo afhankelijk van het budget van hun kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.