Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Windmolen

Windmolen

05-07-2013 om 11:23

Rare taalassociaties

Van de week kwam ik erachter dat Halle Berry niet de dochter is van Harry Belafonte Dat had ik natuurlijk allang moeten begrijpen maar op de een of andere manier had ik die twee (taalkundig?) aan elkaar gelinkt. Ik heb vaker zulke vreemde taalassociaties. Zo bekeek ik een tijdje geleden vakantiefoto's van iemand waarop de Tower Bridge stond. Terwijl ik naar de foto's keek bedacht ik (gelukkig niet hardop) dat er helemaal geen touwen aan de brug vast zaten. Op dat moment viel het kwartje (gelukkig ook niet hardop). Verder verwar ik altijd de naam van Angelique met Jacqueline.
Hebben jullie ook wel eens van die rare ideeën of denk ik op een vreemde manier?


P

P

05-07-2013 om 11:43

Grappig

Dat laatste had mijn moeder ook: Angelique en Jacqueline verwarren!

Evanlyn

Evanlyn

05-07-2013 om 11:56

Wat dacht je van...

bioscoop en bibliotheek? Allebei ook dingen waar je naartoe gaat.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

05-07-2013 om 16:40

Wortel en komkommer

Dat valt toch niet mee om dat goed te zeggen. Gooi ik al van kleins af door elkaar.
Angelique en Jacqueline is ook zo.
En ik weet nooit hoe je februari schrijft, check het bijna altijd.

Rosa van der Zanden

Begrafenis en bruiloft, ook verwarrend..
En natuurlijk absalom en de kapsalon.

Waar ik nooit op kom is: (denk denk..) kabelbaan! Ik kan dan alleen aan lawine denken.

En toen de kinderen nog babies waren, verwarde ik laptop ngal met maxi cosi. In de categorie 'onmisbare objecten'?

kastanjet

kastanjet

05-07-2013 om 20:22

Zoon

dacht dat Patty Bratd een wereldberoemde acteur was! Ach ja, Brad Pitt / Patty Bratd: klinkt toch bijna hetzelfde?

Merel

Merel

05-07-2013 om 23:04

Verbazing

Haha ik zit dit met verbazing te lezen en meteen te peinzen of ik er ook een heb, maar nee, eigenlijk herken ik het helemáál niet, ook niet bij mijn gezinsleden. Wel grappig hoor!

Windmolen

Windmolen

05-07-2013 om 23:37

Brad pitt

Ja, Brad Pitt en Patty Brard is ook een mooi voorbeeld. Ik weet wel dat ze niets met elkaar te maken hebben, maar hierbij zou ik eenzelfde associatie kunnen hebben.

P

P

06-07-2013 om 11:59

Woord waar ik nooit op kom is

zo'n rad waar je in kunt op de kermis of in een attractiepark. Je draait langzaam rond in bakjes.

Avonturenrad? Rad van avontuur? ..... geen idee. Ik weet het nu zelfs ook weer niet.

Reuzerad

Haha

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-07-2013 om 14:06

O dat heb ik met van die flapjes

Ik maak het heel vaak, denk aan taco's maar dat is het niet. Aardappel, sperziebonen en flapjes, kom hoe heet dat toch.
Roti.
Rosa van der Zanden

dorle

dorle

06-07-2013 om 16:20

En ik met

die plastic hoes die voor je fietswiel zit zodat je rok er niet tussen komt of de beentjes van het kind dat achterop zit, hoe heet dat nou, spatbord...., nee regenbeschermer, nee, hoe heet het nou?

P

P

06-07-2013 om 17:28

Dorle die weet ik

Jasbeschermer

Bedankt Celine, ik kom echt NOOIT op dat woord Reus! Gek he... ik heb gewoon nooit de associatie met iets reusachtigs maar nu ik dat eindelijk eens goed voor me zie ga ik het onthouden.

Rosa: je hebt verschillende flapjes: burrito's, roti, wraps etc.

Amersfoort en apeldoorn

Amersfoort en Apeldoorn haal ik altijd door elkaar.

Stenna

Stenna

07-07-2013 om 11:58

Ja, ehm

Ik heb tamelijk veel van die woorden, waar je nooit opkomt of waar het ene woord steeds het andere in de weg zit. Alleen kan ik er nu even niet opkomen welke dat ook als weer zijn...

Verkeerd

Ik heb ook van die woorden die ik altijd verhaspel. Zo heb ik als kind altijd het woord landhanger gelezen (in Suske en Wiske enzo) en ik kwam er pas jaren later achter dat het handlanger is! Zo weet ik ook nooit of het ordegrootte of grootteorde is...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Namen

Ik ben trouwens ook zo vreselijk met namen. Soms is het echt gênant als ik niet op de naam kan komen van een directe collega of een goede kennis. Juist omdat ik me dan schaam dat ik er niet op kan komen wordt het in mijn hoofd een steeds groter zwart gat en dan kom ik er al helemáál niet meer op...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Bellefleur

Bellefleur

08-07-2013 om 10:10

Namen

Ik ben de jongste van 5. Mijn moeder begon altijd met de oudste als ze iemand nodig had. Als ze mij wilde roepen, was het dus pas raak bij de 5e. Toen de jongste van mijn zus werd geboren, gebruikte ze vaak mijn naam. En andersom. Omdat we alletwee de jongste waren. Zo ook met mijn jongste kind. Ik heb daar allemaal geen last van. Ik doe het anders: Als ik mijn dochter wil roepen, haar naam begint met een A, noem ik allemaal namen met een A, tot ik eindelijk de juiste heb. Als ik mijn zoon of mijn man roep, verwissel ik hun namen. En dat vind ik eigenlijk het pijnlijkst. Het doet me aan Oedipus denken.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2013 om 12:38

Namen

Mijn zussen en ik hebben alledrie een naam die met dezelfde letters begint. Dus het gebeurde nogal eens dat mijn vader eerst twee keer misschoot voor hij de juiste naam te pakken had. Ik haal de naam van mijn dochters ook wel eens door elkaar en maak dat dan af met 'of hoe je ook weer heet'. Flauw grapje, maar je moet soms wat, hè?

Monique D*

Monique D*

08-07-2013 om 15:03

Mijn moeder

Mijn moeder noemt mij vaak met mijn broers` of mijn vaders` naam!
Ook haalt ze de namen van mijn zoon en haar andere kleinzoon door elkaar! Dus als ze mijn zoon wil roepen of ze heeft het over mijn zoon dan noemt ze de naam van zijn neef of omgekeerd.
Maar ze haal ook de begrippen links en rechts door elkaar.. we strijden vaak met elkaar als ze mij de weg moet wijzen.

Ely

Ely

08-07-2013 om 20:49

Fred of bert

Vreselijk. Ik haal ze altijd door elkaar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evanlyn

Evanlyn

08-07-2013 om 23:31

Nog meer oidipous

Ik haal alle mannennamen door elkaar: man, zoon, vader en broer. Met vrouwennamen doe ik dat niet. Zou dat komen omdat ik geen zus heb? Psychologen weten er vast wel chocola van te maken.

Sinds mijn hersenbloeding

heb ik soms wel moeite om op een bepaald woord te komen, het woord (moest het nu weer navragen bij mijn man) paneermeel ben ik elke keer kwijt! Ik weet hoe ik het moet omschrijven - nu tegen mijn man: 'het woord dat ik steeds weer kwijt ben'...
Verder heb ik alleen bij de schoolcavia (die komt wel eens een weekendje logeren) dat ik hem niet bij zijn eigen naam kan noemen, het lukt gewoon niet. Voor mij heet hij Fred, zijn eigen naam is André! Hoe kom ik erop?!

Kaaskopje

Kaaskopje

09-07-2013 om 00:19

Jons

Mijn man komt ook wel eens niet op een woord door zijn herseninfarct en ik heb daar al langer een handje van (zonder het 'excuus' wat jij en hij hebben), dus dat schiet niet altijd op) Maar zo was er afgelopen periode een bedrijf die ons bestookte met brieven en mails en hij kon de naam van dat bedrijf maar niet goed uitspreken, dus ook niet toen hij belde om daarover te klagen. Ook al had ik het een uur ervoor nog correct gezegd... maakt niet uit. Het lukt gewoon niet. Ik vind dat toch een apart fenomeen.

Kaaskopje

dat is ook zo, een apart fenomeen! Iedereen heeft wel eens dat je een woord mist, maar zo hardnekkig als bij mij ken ik het eigenlijk niet. Echt, ik kan dat woord 3 keer horen op een middag en dan ben ik het aan het eind nog weer kwijt! Het wil gewoon niet blijven hangen... Heel raar, maar ook wel grappig.

P

P

09-07-2013 om 13:23

Jons

Dat heb ik dus met dat reuzenrad... al heb ik er nu toch iets meer associatie bij. Omdat ik het woord niet kon onthouden had ik ook niet door waarom het iets met reuzen te maken had.

Als jij je even verdiept in paneren in het algemeen blijft het woord wellicht beter hangen?

Namen die niet passen

Ik ken het, niet op woorden of namen komen, maar al te goed! Vooral namen vind ik lastig als ik ze niet bij de persoon vind passen. Zoals vroeger in mijn klas, een Linda en een Jacqueline. Nou vond ik Linda als naam nou precies passen bij degene die Jacqueline heette en andersom! Dus dat ging geregeld mis...

(Janneke67)

(Janneke67)

11-07-2013 om 08:56

Genant

Op een begrafenis en crematie moet ik altijd oppassen dat ik niet ga feliciteren ipv condoleren. Erruggggggg genant. Dan sta ik van te voren al....gecondoleerd, gecondoleerd, gecondoleerd....zo bang dat ik dus gefeliciteerd ga zeggen.

Ik heb het namelijk al eens gehad

Merel

Merel

11-07-2013 om 10:16

Links rechts

Ja ik heb er ook eentje bedenk ik me nu. Links en rechts, dat gaat niet vanzelf goed bij mij. Altijd moet ik daar even over denken, met de weg wijzen in de auto doe ik dat dus altijd met mijn handen; die kant op, en daarna die kant op, anders gaat het geheid mis.

Panda

Haha, ik heb dat dus met het woord panda, daar kom ik nooit meteen op, alleen via het woord pinda. Gek hè? Leuk draadje trouwens.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Janneke

Ik kwam ooit in een stripje (van FC Knudde of Rokus en de rest van Toon geloof ik) 'gecondoliflapstaart' tegen! Dat zit ook altijd nog in mijn achterhoofd bij een condoleance....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.