Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dát moet je volhouden!

Steeds als je op het punt staat om nieuwe peuken te gaan halen, je voornemen om nog even tot morgen te wachten. Van uitstel komt afstel, laat dat gezegde dan ook maar eens ten positieve gebruikt worden
Hou moed, stand en vol, Vic!

Bellefleur

Bellefleur

07-11-2011 om 11:19

Van stopper naar ex-roker

En, alweer ruimschoots over de 5 weken! Wanneer komt het moment waarop je je een exroker voelt in plaats van een stopper?

Cypres

Cypres

07-11-2011 om 13:17

Dat duurde bij mij

ruim een jaar. Let op!! Dat wil niet zeggen dat ik een jaar onbeschrijflijk leed, of zo. De momenten van trek in roken verminderden gestaag. De verslavingsverschijnselen verbleekten als het ware. Na een jaar stoppen had ik een hele spannende gebeurtenis en dat was de laatste keer dat ik verongelijkt dacht: "nu zou ik er wel eentje willen opsteken". In de maanden daarvoor had ik weinig last gehad. Dus denk nu niet dat je een gruwelijk jaar tegemoet gaat.
Na die laatste keer verlangen naar roken was het klaar. Na nog weer een tijd nam ook de neiging om rook van sigaretten en sigaren van anderen lekker te vinden ruiken af. Pas na jaren gestopt te zijn, vond ik rook stinken. Toch voel ik me na 14 jaar gestopt zijn nog altijd niet helemaal een ex-roker. Ik ben een nicotineverslaafde die tot volle tevredenheid niet rookt. Heerlijk! Een bevrijding en dat al veertien jaar!! Ik raad het iedereen aan.

Pluk53

Pluk53

07-11-2011 om 14:12

Best lang

2 jaar ongeveer, bij mij. Niet dat ik me nog 2 jaar verslaafd voelde, absoluut niet. Dat was na 2-3 weken over. Had ook te maken met gewoontes, wat doe je met je handen etc.

Belle Époque

Belle Époque

07-11-2011 om 17:54

Ik weet het niet precies

Ik ben bijna 7 jaar geleden in één keer cold turkey gestopt. Was mijn eerste stop, en het hielp dat ik geen peuk meer kon verdragen zodat ik geen enkele terugval kreeg. Maar mên, er waren, zeker de eerste paar maanden, momenten dat ik echt letterlijk stond te kwijlen: peuk, peuk, PEUK, NU!!! En als ik die benauwdheidsaanvallen niet had gehad, was ik geheid weer voor de bijl gegaan.

Nog steeds heb ik heel soms wel eens zo'n momentje van "goh, ik zou bést wel een peuk lusten..." Maar dat is meteen weer weg. Kwijlen en "IK MOET!" heb ik al jaren niet meer. Ik kan ook al jaren compleet blanco naast het sigarettenrek van de supermarkt staan. Het doet me niks meer (ja, heel soms kijk ik wel eens wat het tegenwoordig kost, uit nieuwsgierigheid, omdat de prijzen zo stijgen).

Andermans sigarettenrook doet me gelukkig niet veel. Ik wil geen rook in mijn huis, maar op het balkon vind ik het best. Feestjes red ik wel, tenzij het echt blauw staat. Als er iemand een peuk opsteekt, kriebelt er niks meer.

De ultieme test was vorige week. Ik had een reunie op een club uit mijn puberjaren, waar ik heb leren roken. En ik zag dat de ergste kettingrokers nog steeds flink konden dampen! Ik had bij mezelf een soort Pavlov-effect verwacht, vanwege de sfeer, de "weet je nog", de muziek van toen, de spullen van toen... Weer even die fractie van een seconde van "ik zou nu best wel..." Maar die bleef uit.

Nu weet ik het zeker: ik ben een ex-roker...!

Tijdje

Ik ben al lang geleden gestopt met roken, van de een op de andere minuut. Zonder kaugom, pleisters of cursus. Al heel snel kon ik beter ruiken en kreeg ik meer lucht, een week of 2/3. Waar ik vooral "last" van had is al de tijd die ik 'over had'. Ik verveelde me suf! Ik heb veel steun gehad aan de tandenstokers Het gaan zitten zonder sigaret vond ik ook zinloze tijd, wat doe je in godsnaam als je gaat zitten en niet meer rookt. Het heeft toch wel een jaar of 2 geduurd voordat ik helemaal niet meer verlangde naar een sigaret. Maar ik bedoel dan ook echt helemaal niet meer. Al vrij snel hoorde ik bij de niet-rokers. Nu kan ik me niet meer voorstellen dat ik ooit gerookt heb!
Succes! (het is heerlijk om niet te roken!)

Netel

Netel

08-11-2011 om 15:21

Reactie

Ik ben zo'n 14 jaar geleden gestopt omdat ik zwanger was van oudste en ben er daarna ook niet meer aan begonnen en het levert me niet zo ontzettend veel op qua meer lucht of beter proeven. Zoals ik het nu zie levert het alleen maar financieel voordeel op. En met de steeds terugkerende discussie of rokers xtra belast moeten worden denk ik dat het er ook een keer van gaat komen dat ze extra belast gaan worden (ik vind dat flauwekul, maar dat terzijde) en als het zover is dan ben ik financieel ook beter uit.

klompjes

klompjes

10-11-2011 om 16:31

Vic

Ik heb even met het draadje meegelezen omdat ik ook wilde stppen met roken. Inmiddels ben ik met dag 4 bezig dus het is allemaal nog heel pril. Ik vind het super zwaar, denk er de hele dag aan maar dit is mijn eerste stoppoging ( er zijn er vele geweest) waarbij ik echt het gevoel heb dat het gaat lukken. Maar ohhh wat is het leven zo niet leuk. Ik ken alle voordelen en die noem ik ook de hele dag voor mezelf op maar wat zou een sigaretje lekker zijn. Toch wil ik er zo graag vanaf en dt gaat me nu lukken.Ik kijk uit naar de dag dat ik er niet meer mee bezig ben.

Vic

Vic

10-11-2011 om 16:50

Stil

Jullie dachten natuurlijk 'wat is Vic stil, dat voorspelt weinig goeds'. En inderdaad, ik had een erg moeilijke week en heb toch een paar keer gerookt. Ik weet niet precies waar het mis ging, maar vorige week was ik enorm geschrokken van mijn gewicht en ik zat over de gehele linie niet lekker in mijn vel. Dus sigaretten gekocht helaas. Vervolgens had ik me na het weekend voorgenomen om de resterende sigaretten te bewaren tot de Kerst (tja, je moet wat en weg gooien is zonde), en toen overleed maandag totaal onverwacht de juf van mijn jongste dochter. Het gaat nog steeds niet helemaal lekker hier.
Ik moet er wel van af, daar ben ik wel van overtuigd.

+ Brunette +

+ Brunette +

10-11-2011 om 17:47

Ooh, wat slecht, vic!

Ik hoop dat je niet nóg meer gaat roken nu we over je heen gaan vallen

Ach, gewoon het pakje leegroken en weer van voren af aan beginnen.

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 18:00

Vic

Jeee, dat is heftig zeg, sterkte, hoe is het met je dochter nu?

Vic

Vic

10-11-2011 om 18:23

Fio

Ja, het is een enorme klap. Dochter kende haar alleen van de wandelgangen en het wennen toen ze in groep 2 zat, want de juf was sinds voor de vakantie ziek (depressief). Het leek juist wat beter te gaan en ze zou meer gaan langskomen op school. Het afgelopen jaar hebben we meer sterfgevallen meegemaakt van mensen die nog veel te jong waren, een andere leerkracht een moeder op de bso, dus dochter is er erg mee bezig. Heel naar allemaal.

Belle Époque

Belle Époque

10-11-2011 om 18:34

Het is nog niet verloren!

Allereerst: sterkte met alles, dit gaat je niet in de kouwe kleren zitten en ik kan me voorstellen dat je even door de hoeven ging.

Maarrrrrrr...

En nu moet ik even gemeen zijn...

Komt die juf weer terug als jij gaat roken?
Zou jij straks weer helemaal opnieuw door het hele afkicktraject, inclusief kwaaltjes, willen gaan?
Denk je écht dat roken de oplossing is, of zou het Nick O'Teen zijn, die jouw emotionele moment heeft aangegrepen om je te pakken?

Het is nog niet te laat voor een doorstart. Doe al die peuken die je nog hebt onder de kraan en gooi ze weg. Ja, onder de kraan doen! Je zal even een paar moeilijker dagen hebben omdat je die loverboys Nick en Tinus weer in je leven hebt toegelaten, maar je hebt nog kracht over om hen, en die ellendige Ierse trol Nick O'Teen, er weer uit te schoppen.

Als je het nu niet doet, mag je straks weer van nul af aan beginnen. Het is nu nog niet te laat om dit vergissinkje recht te zetten...!

Sterkte!

Nu even niet

laat het even lekker voor wat het is, rook en zet het stoppen even in de koelkast.

Over een tijdje als het leven je weer wat toelacht dan stop je weer en dan zie je wel weer verder, je zal zien dat je over een tijdje er wel helemaal van af bent en dan kijk je terug naar dit moment.

en voor nu: sterkte !

Fiorucci

Fiorucci

10-11-2011 om 20:45

Vic

Op school alhier is ook een periode geweest waarin veel gaande was, dus ik kan me er wat bij voorstellen, sterkte!!!

dc

dc

10-11-2011 om 21:18

Minder

Ik zou wel proberen niet gelijk weer als vanouds te gaan roken. Probeer het alleen 's avonds te doen bijvoorbeeld. Dat maakt de volgende stoppoging een stuk makkelijker.

Veel sterkte met alles hoor.

Pluk53

Pluk53

10-11-2011 om 22:15

Manda

voel je jezelf minder slecht als roker als een ander blijkbaar moeite heeft om te stoppen?

Belle Époque

Belle Époque

11-11-2011 om 01:31

Manda, je bent een best mens, maar...

Als ik Manda's goedbedoelde advies had opgevolgd...

Mijn stoppen viel in het heetst van mijn echtscheiding. Een tamelijk stressvolle situatie, zo mag ik het wel samenvatten. Ik moest stoppen omdat ik zo ongeveer de moord stak als ik een peuk inhaleerde, maar geloof me, ik had momenten dat ik dat er wel voor over had. Want ik had stress en "dus" mocht ik dat peukje wel gebruiken, aldus Nick O'Teen, die me zelfs middenin astma-aanvallen zat te manipuleren.

Als ik al die goedbedoelde adviezen van "meid, wacht toch na de scheiding" (plus het gedram van Nick O'Teen) had opgevolgd, dan was ik nu op zijn minst scootmobielgebonden, met een tankje zuurstof op mijn rug. Of misschien zelfs wel voer voor de pieren. Want na die echtscheiding diende al snel de volgende stress-situatie zich aan. En daarna alweer eentje. Net als in het echte leven. Iedereen kan wel een stress-reden vinden om toch het stoppen weer even uit te stellen.

Nou is een overleden juf echt behoorlijk ingrijpend, maar zelfs dat kan géén excuus zijn om toch maar weer te gaan roken. Want het volgende stressvolle moment is een overstuur kind omdat zijn speen weg is. Of een rekening die je niet had verwacht. Of de poes is dood. Of je had poep onder je schoen waardoor je net gelegde vloer een warzone is geworden. Of je bent net ongesteld geworden. Whatever.

Je hebt de keuze. Een doorstart maken, door de zure appel heenbijten en die peuken onder de kraan (absoluut noodzakelijk!) en dan weggooien, of toegeven aan "maar nu heb ik het moeilijk", je laten verleiden door de lorelei-zang van Nick O'Teen ("Een enkele peuk kan geen kwaad") en dan weer gegarandeerd van kwaad tot erger afzakken.

EN de daaropvolgende schuldgevoelens geven ook weer stress die je weg moet roken.

Mên, wat ben ik blij dat ik van die troep af ben...

Cypres

Cypres

11-11-2011 om 09:16

Manda

Ik zal nooit vergeten wat een alcoholist gezegd schijnt te hebben: "Als Feyenoord verloren heeft, is dat een reden om te drinken. Als Feyenoord gewonnen heeft, is dat een reden om te drinken."
Daar ligt alles van een verslaving in besloten wat mij betreft.

Wat een rotopmerking pluk53

"voel je jezelf minder slecht als roker als een ander blijkbaar moeite heeft om te stoppen?"

nee ik voel mij niet minder slecht, dat was de intentie natuurlijk ook niet. Verder geen commentaar, Vic komt er zelf wel uit hoe en wanneer ze weer gaat stoppen.

klompjes

klompjes

11-11-2011 om 10:45

Krijg

ik ook een peptalk van jullie?

Fianna

Fianna

11-11-2011 om 10:59

Gewoon sterk zijn en het doen

Ik ben ruim een jaar geleden gestopt en het is een van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen. het idee om te wachten tot het wat beter gaat in je leven is geen goede, denk ik, want de kans is dat er altijd wel wat is. je moet het alleen wel echt willen en als je steeds smoesjes of redenen hebt om niet te stoppen, dan wil je het nog niet echt. Dan houd je het even vol, begin je weer enz enz. Maw geef je zelf een schop onder je kont, maak hard bij jezelf dat je wilt stoppen en dan doe je het ook echt. Gewoon sterk zijn.
Ik was echt een zware roker en rookte vanaf mijn 15e.
mij grootste reden om te stoppen zijn mijn kinderen geweest. Ik wil absoluut niiet dat zij gaan roken, echt niet. Ik wil dan ook het goede voorbeeld geven en de kans dat zij ooit gaan roken minimaliseren. Bovendien wil ik niet op mijn zestigste COPD hebben of andere longproblemen.
Echt, ik ben nog elke dag blij dat ik gestopt ben, heerlijk!!

Polly Shearman

Polly Shearman

11-11-2011 om 11:14

Grote valkuil

er gebeurt iets heel ergs, dus rook je.
Maar ook bij iets heel leuks, vier je dat door te roken!

als je zielig bent mag je roken, maar bij feestjes ook...

zo'n grote valkuil! daarom is het zo moeilijk, want als het tegenzit grijp je terug naar oude gewoontes.
Het is een gewoonte, meer is het niet.

Ik heb nooit zoveel gerookt als toen ik met zoonlief ziekenhuis in, ziekenhuis uit ging en mijn schoonvader op de IC lag en uiteindelijk overleed.
NOOIT zoveel gerookt als toen.

met met carnaval! een groot feest, rook ik ook heel veel..

nieuwe regel ( met dank aan MM huijbrechts)
Sigaretten, bij vreugde of verdriet, Rook ze niet!!!

sterkte vic

Pluk53

Pluk53

11-11-2011 om 12:17

Manda

was ook als een rotopmerking bedoeld; ik vind dat je zo vreselijk fout zit met je "advies". Ik ken uit mijn direkte omgeving drie trieste gevallen, waar de vrouw wilde/moest stoppen, en de man uit "solidariteit" ook een stoppoging deed. Alleen, dat hield hij niet vol. Waarna hij haar in feite ook weer over de streep trok om met stoppen te stoppen. Roken ze allemaal weer "gezellig", en wordt over stoppen niet meer gesproken, dat is intussen een taboe-onderwerp.

ishtar

ishtar

11-11-2011 om 12:34

Klompjes

Al 5 dagen! Goed zeg! De eerste 2 weken zijn het zwaarst, maar daarin ben je al een goed eind op weg. Volhouden, er komt een moment waarop je erachter komt dat je al de hele dag niet aan een peuk hebt gedacht!

ishtar

ishtar

11-11-2011 om 12:38

Vic

Ik ben het ook eens met Belle, gewoon verder gaan waar je gestrand was, dan kost het je minder moeite dan als je weer helemaal overnieuw moet beginnen. Bij overnieuw beginnen is de berg (spreekt uit ervaring) zo mogelijk nog hoger dan bij de eerste(vorige) stoppoging.
En val jezelf ook niet te zwaar dat je bezweken bent.

Pluk

bah.

Bellefleur

Bellefleur

11-11-2011 om 13:42

Vic,

Wat een vervelende dingen allemaal! Heel veel sterkte gewenst. Hoe ver ben je met je pakje sigaretten? Als het pakje op is, gewoon geen nieuwe meer kopen. Punt. Het akelige van leven is, dat er rotdingen gebeuren. Daar verandert roken of niet-roken niets aan. Dus dan kun je het roken net zo goed laten. Wat ik me afvraag, je bent geschrokken van je gewicht. Je bent dikker geworden. Schrik je er van omdat het ongezond is, of omdat je het minder mooi vindt?

Pluk53

Pluk53

11-11-2011 om 13:45

Manda

inderdaad, roken is "bah".
Was jij ook al bezig met overwegen of het zinvol is om een eerste stap te zetten om je te gaan orienteren op de mogelijkheid om van je rookverslaving af te komen? Of heb die optie voorlopig ook maar weer in de koelkast/vriezer gezet?
Begrijp me niet verkeerd. Ik realiseer me heel goed dat stoppen met roken verrekte moeilijk is. Heb er zelf 12 jaar over gedaan. Maar een aantal van die stoppogingen eindigde mede doordat Nic O'Teen wat hulp kreeg van rokers. Doe toch niet zo ongezellig-saai-vervelend/stoppen kan altijd nog/etc. Natuurlijk moet het uit jezelf komen, maar opmerkingen zoals die van jou helpen de 'stopper" niet echt!

dc

dc

11-11-2011 om 13:54

Klompjes

Misschien kun je beter even een apart draadje openen voor jezelf?

Go go go! Je bent door de zwaarste tijd heen! En nu komt het moeilijkste, niet meer beginnen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.