Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Yaron

Yaron

03-02-2011 om 11:11

Vervelende uitdrukkingen

Hier op het forum komen regelmatig uitdrukkingen in een posting waarvan ik denk "moet dat nou", waarschijnlijk ligt het aan mij. Zonet las ik bijvoorbeeld "kost geen drol" echt een vreselijke uitdrukking vind ik dat. Hebben jullie ook zulke uitdrukkingen/woordspelingen waarvan je denkt moet dat nou?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Plien

Plien

04-02-2011 om 22:27

Oja en on topic

Om de een of andere reden vind ik stront altijd véél smeriger klinken dan poep of drol. Ik weet niet waarom.

Tirza G.

Tirza G.

04-02-2011 om 23:02

Rare uitdrukkingen maar niet van het forum

Wel hele leuke voor types a la Cobi, denk ik. Mijn schoonmoeder, nu 90 mét Alzheimer, edoch kunnen bogen op een lang en kittig leven:
Jan-grijp-de-leuning - voor het type: stoere, kordate vrouw. Je weet wel, zo'n type van Jan-grijp-de-leuning.
Haarlemmer dijkkies: niet zeuren. En nu ga je naar bed, zónder Haarlemmer dijkkies.
Emmers ladders: toestanden, gezeur. Goh, goh, ik wilde alleen maar even zeggen dit of dat en dat gáf me toch een emmers ladders, allemachtig.

Ze komt van origine uit NoordHolland, moge dat helpvol zijn.

Tirza

tonny

tonny

04-02-2011 om 23:11

Sjonge tirza, leuk!

Dat zijn toch echt geen uitdrukkingen om je aan te ergeren. Prachtig! Moeten we herinvoren. Kunnen ze in de inburgeringscursus voor OO-ers?

NaShA

NaShA

04-02-2011 om 23:21

Haarlemmer dijkkies

is ook hier in de omgeving een normale uitspraak....

Kokerjurk

Ik vind dat soort kokerjurken wel wat tuttig en ze doen mij denken aan Engelse schoolmeisjes, beetje stijfjes.

ik vind jou wel een type voor een zwart leren minirok, zwarte maillot eronder, met een mooi aansluitend zwart colbertje erop en dan een zijden gekleurd bloesje ofzo eronder en dan gekleurde pumps, dan ziet het er al wat moderner en stijlvoller uit.

Oh verkeerde rubriek

Tanken

Tanken is hier helemaal ingelijfd in het dagelijks taalgebruik sinds mijn oudste beweerde dat de baby moest tanken als ze aan de borst ging. Dat is al heel wat jaren geleden, maar nog altijd gaan in alle gemoedsrusten even koffie tanken of iets dergelijks. Maar altijd in de betekenis "vloeistof innemen", nooit in de zin van rust nemen of afleiding zoeken.

fladder

fladder

05-02-2011 om 13:15

Wie...

...hangt zijn telefoon ook aan het infuus als de batterij bijna leeg is...?

En we gaan naar de supermarkt om "eten te scoren".

oregano

oregano

05-02-2011 om 13:19

Oei fladder

ergens hierboven las ik dat 'scoren'een irritant woord is als het om iets anders dan de sport gaat☺☺
Maar wij zeggen het ook vaak, nu durf ik er lafhartig genoeg wel voor uit te komen, in de zin vam een koopje gescoord hebben. En aangezien ik gek op koopjes ben ben ik erg in mijn nopjes als het me weer gelukt is iets te scoren wat normaal veel duurder is
Volgens mijn collega's ben ik nl koopverslaafd...hahaha

fladder

fladder

05-02-2011 om 13:51

Irritatielijst (lang)

Ik heb de irritatielijst gelezen, kon helaas niet reageren wegens brak internet, maar dit is mijn herkansing
Ik herken namelijk verontrustend veel
En weet je... Wie zich daaraan stoort (bijna "scoort" geschreven) mag voortaan mijn postings gerust overslaan want ik ben niet echt van plan om mijn schrijfwijze te veranderen, want die stijl is zooo mijn ding
Ik geef toe: een term als "mijn kindjes" (vooral als de kinderen al op de basisschool rondlopen) geeft me hoogpolig kippenvel en rode vlekken, maar dat is zeg maar mijn probleem (oei, daar was er weer eentje...!)
De term "slipje" kwam ik ook al tegen... Ik vind sowieso (sorry) het woord "slip" voor "onderbroek" al irritant. En "slipje" terwijl je zelf liefst in Mady van de Zeeman rondloopt... Woehahahaha!!!!
Trouwens, ik realiseer me zelf ook dat ik "trouwens" te vaak gebruik... Probeer ook zelfcensuur toe te passen, maar de verzendknop is vaak sneller dan mijn censuurknop
"Me man" scoort bij mij enorm hoog op mijn irritatieschaal! Dit is een gruwelfout, die een gewoonte is geworden!!! Dat iemand problemen heeft met d's en dt's en zo, ja, dat kan ik nog wel snappen, ik ken mensen met een prachtopleiding die dat kofschip nog steeds niet kunnen besturen. Maar "Me man..." Kom op, zeg!
"Brusjes": die term leerde ik kennen in de jaren tachtig, toen ik "geïntroduceerd" werd in de wereld van mantelzorgers. Het is een nogal gekleurde term bij mij geworden, want door de omgeving waarin ik toen was zie ik bij dat woord nog steeds overspannen vaders, moeders, broers en zussen die al heel veel hadden meegemaakt (we hebben het over de jaren tachtig, waarin e.e.a. heel anders en veel moeizamer ging dan nu), maar die toch probeerden blijmoedig het lot te dragen dat De Heere heb had gegeven, en heel krampachtig volhielden hoe De Heere hun leven had verrijkt. Ik bedoel dit absoluut niet cynisch of zo, maar met respect. Het heeft me destijds heel diep geraakt en de term "brusjes" die toen werd gebruikt is voor mij nog steeds een soort symbool voor wat ik daar toen heb meegemaakt.
Nog een makkelijk gebruikte modeterm waar ik echt ziek van word. "Loslaten"... Natuurlijk moet je niet eeuwig blijven hangen aan een irritante baas of een verknipte ex, maar op dit moment leer ik (met veel auw) dat krampachtig loslaten terwijl je er nog niet klaar mee bent meer schade aanricht dan een gemiddelde hurricane.
Ik gebruikte net het woord "respect", maar dat is wel een verschrikkelijk misbruikt woord. Rappers die je "respect afdwingen". Of meningen die behoorlijk hard zijn en die je toch moet respecteren ("moet" en "respecteren" direct achter elkaar gezegd is al verdacht). Theo van Gogh mocht moslims standaard "geitenn**kers" noemen want we moesten zijn mening respecteren, weet je nog?
"Ontzaglijk" is dus ook fout. Mag "ontieglijk" wel? Vind ik zo'n mooi woord...!
De drie puntjes: guilty as sin. Het geeft in mijn ogen juist een soort nadenkmomentje... Een enkele punt is dan iets te hard in mijn ogen. Ik weet niet goed hoe uit te leggen... (daarwassieweer!)
Over smilies: een Amerikaanse mailvriendin vroeg zich laatst af of er een cynische smilie bestond!
Egberdien: ik was vroeger een orenkind Dat is toch makkelijker dan "als kind had ik bij elke verkoudheid meteen een dubbele middenoorontsteking"
De term "autistisch" wordt bij ons ook wel met een knipoog gebruikt, maar ik merk dat het nu een betekenis dreigt te krijgen die echt nergens op slaat. Maar iemand die bijvoorbeeld bijzonder veel weet van muziek, noemen we een "muziekautist" (met een knipoog naar "savant"). Maar tegenwoordig is men nogal gung ho om negatieve eigenschappen direct "autistisch" te noemen. En daar walg ik van! Gebeurt ook al in de politiek, merkte ik laatst. Nou begrijp ik waarom er zo in het PGB wordt gehakt...
GEnista, ik haak ook graag!
Over drollen die niks kosten en keutels die worden ingetrokken: als beelddenker vind ik die niet zo storend. Integendeel, het stukje in me dat weigert volwassen te worden kan er wel om lachen
Meuk: ik gebruik zelf "vette meuk", dat is nóg erger dan meuk

En nu ga ik me klaarmaken voor het bal... Tot later!

oregano

oregano

05-02-2011 om 14:18

Fladder , leuk ☺

jouw posting, heel erg leuk zelfs!
Ik ben ook van de stipjes... en nog veel meer.
Daarentegen vind ik slipje weer heel gewoon.(vooal die van de hema ,
ik ben ook een beelddenker en ik hoorde dat laatst ook: trok zijn keutel weer in. Ik vond het wel onsmakelijk, omdat ik het zeg maar voor me zie.
net als een collega die ik niet zo goed ken mij antwoordde op een voorstel: het zal me aan mijn derriere oxideren...
Vinden sommigen vast erg grappig maar ik vond het te (Ivoel me dan net een bejaarde die zich ergert aan de jeugd), want :ik zag het weer voor me,
blehhhhhh. (terijwl ik verder helemaal niet preuts ben ofzo)
En me man vind ik ook echt heel erg dom staan, maar ik ben dan ook een taalfanaat misschien..(sorry voor mijn arrogantie in deze)
Hoe gaat het trouwens nu met je? Ik moet nog vaak aan je denken en je posting rond oud en nieuw dacht ik, leef met je mee, vond je besluit zo moedig!. Ik wens je een hele leuke dag met de meeting!

ja, ja al die vraagtekens, stipjes etc ik doe het ook ik weet het.

fladder

fladder

05-02-2011 om 14:26

Oregano (ot)

Effe snel, anders staat Puck zo voor een dichte deur

Dank je...!
Ik heb nu 4 weken achter de rug, moet er nog 8. 't Is niet makkelijk, eerlijk gezegd, maar ik had ook geen vakantie verwacht. Ik zie wel een stijgende lijn, al is die nogal bibberig maar op het privévlak heb ik weer een paar nogal nare dingen, waardoor mijn verhuizing naar een groter huis mogelijk op losse schroeven komt te staan. Maar ik probeer dat probleem te verplaatsen naar maandag, want behalve proberen dat malende hoofd stop te zetten kan ik er nu toch niks aan doen.

rhoos

rhoos

05-02-2011 om 15:27

Deze heb ik nog niet voorbij zien komen

Helemaal leuk!

Vreselijk vind ik deze uitdrukking, weet niet precies waarom, iets is leuk of niet leuk, maar helemaal leuk????
Nou ja, dit draadje vind ik dus echt heel erg leuk!
groetjes
rhoos

Hanny61

Hanny61

05-02-2011 om 16:55

Zij heeft een broodje in de oven

om aan te geven dat iemand zwanger is, vreselijk vind ik die. Ik heb meer erge voorbij zien komen en helaas moet ik toegeven dat ik me aan sommige ook schuldig maak.

Ow bah bah..

Van sommige uitdrukkingen die hier beschreven staan krijg ik echt de koude rillingen van afkeer, ben nl ook een beelddenker. Ik heb er ook nog wel een paar;
Een man die zegt dat zijn vriendin (bijna uitgerekend) bijna moet gaan biggen....of dat hij een splinter uit zijn rug gaat halen "burp"

Ergens een handje van hebben vind ik ook zo'n rare uitdrukking, ik krijg daar zulke rare beelden bij.
En volwassen mensen die kleutertaal gebruiken zoals vriendinnetje(s), centjes, etc...
Aan de puntjes maak ik me ook schuldig zoals jullie zien

Groet, YvetteW

Jade

Jade

05-02-2011 om 18:51

Owww fladder,

"Nog een makkelijk gebruikte modeterm waar ik echt ziek van word. "Loslaten"... Natuurlijk moet je niet eeuwig blijven hangen aan een irritante baas of een verknipte ex, maar op dit moment leer ik (met veel auw) dat krampachtig loslaten terwijl je er nog niet klaar mee bent meer schade aanricht dan een gemiddelde hurricane."

Vandaar dat het me niet lukt. Nu weet ik waarom.....:-/

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

05-02-2011 om 20:25

Been there, done that, een haat-liefdeverhouding

Eigenlijk vind ik het een vreselijke uitdrukking, het klinkt blasé en het is ook nog eens geen Nederlands. Toch bezondig ik me er weleens aan, het is nu eenmaal een stuk korter dan: "Ik begrijp heel goed waar je doorheen gaat want ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt".

Nog een paar

Ïk heb er nog een paar: iets een plaatsje geven,
iets is zo 2010 (om aan te geven dat je het niet meer mag zeggen of doen), loslaten vind ik ook een stomme uitdrukking.
Wat is NOD trouwens?

Fladder: cynische smiley

Daar gebruiken wij hier of -_- voor. Dus cynische opmerking + "ehmm"

Puntjepuntjepuntje

De ... , mits met mate gebruikt, vind ik helemaal niet irritant. Wat ik wél irritant vind, is zesendertig van die puntjes achter elkaar. De stijlfiguur bestaat uit drie puntjes, niet meer. En dat is gewoon genoeg.
Been there, done that vind ik ook een handige uitdrukking, niet iets om je aan te ergeren. Maar (en wil iedereen nu even zijn zere benen en lange tenen binnenboord houden?) "Erger u niet, verwonder u slechts" vind ik zeer zeer ergerlijk. Ik maak zelf wel uit of ik me erger! knipoogsmiley!

Guinevere

Guinevere

06-02-2011 om 11:51

Maarmaarmaar genista

Die uitdrukking klopt ook niet. Het moet zijn: "Verwonder u niet, erger u slechts."........................................................................................
hihihi (oh gruwel)

Hellluuuuuuuuuuuuuppppp

Volgens mij kunnen we nu niets meer zeggen................. of schrijven................ want er is altijdw wel iemand die zicht ergens aan ergert, hoe moet dit nu goedkomen met dit forum
Muizemeis

Muizemeis

Als dit nou de eerste draad over dit onderwerp was, dan ging ik me heel misschien wel een greintje zorgen maken over het voortbestaan van ons dierbaar forum. Maar we hebben het onderwerp al vaker bij de kop gehad en ziedaar, nog even en dan komt het 15-jarig jubileum al in zicht!

Deze

woorden, daar krijg ik een naar gevoel van : respect, passie, zeg maar, daar ben ik het eens (waarom vergeten steeds meer mensen het woordje 'mee'),kids, euri's, zich irrriteren aan, mensen die 'ok' zeggen als je iets verteld, scheetje, drol en poepie als koosnamen, scoren, en nog veel meer woorden en uitdrukkingen bezorgen me een naar gevoel in de maagstreek. Eigenlijk ben ik een enorme muts (ook zo'n woord).

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

06-02-2011 om 18:09

Berber (o.t.)

Tja, saus, een mooi woord is het niet. Wat ik wel vreselijk vind is "salsa-saus". Want salsa is gewoon het Spaanse woord voor saus. Zo ergerde mijn moeder zich vroeger aan "baconspek", ook dubbelop.

fladder

fladder

06-02-2011 om 18:23

Saus...

...is de titel van een theatertour van Rowwen Hèze. Was niks vervelends aan...!

Polly Shearman

Polly Shearman

06-02-2011 om 18:43

Nog een

gisteren in de auto nog een woord bedacht...Klussen.. en dan juist in die betekenis

Oh en gisteren ook nog een nieuwe woord badacht: boffelen ( dat is swaffelen met je borsten)

Haha, polly,

>> gisteren in de auto nog een woord bedacht...Klussen.. en dan juist in die betekenis

Eeehhh... Klussen in DIE betekenis, gisteren in de auto???

Moek

Moek

06-02-2011 om 23:01

Je moet het een plekje geven

Dat vind ik de allerergste, want hij wordt meestal gebezigd door mensen die geen flauw idee hebben van wat je doormaakt. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Wat euri's betreft, mag pleuri's wel? Ik heb namelijk nog steeds de pest aan die dingen, die niet van elkaar te onderscheiden zijn in je portemonnee.

Gezegdes

Hoor net iemand op TV zeggen: dan leg je de wortel aan de bijl .... auauau! Eerder vandaag ook TV: alle openingen moeten open blijven ... kan eindeloos doorgaan, iedere dag weer hoor ik wel kromme uitdrukkingen. Of laatst een hoge pief van een of ander ministerie, 20% van 4000 dan spreek je toch al snel over 150 gevallen ... au!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.