Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vraagje voor de forummers in de uk

Petal en Shonagh, jullie zitten allebei in het VK toch? Ik vroeg me wat af. Als ik het goed heb begrepen werd er na de Britse verkiezingen ernstig gepraat over hervorming van het kiesstelsel, en meer in het bijzonder over het invoeren van evenredige vertegenwoordiging.

Hebben de NL verkiezingsuitslagen nog invloed op die discussie? Heeft LibDem nu alsnog koudwatervrees gekregen bijvoorbeeld?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Discussie radio 4

Een van mijn vriendinnen vertelde me wel dat er van de week een discussie was op radio 4 over het stemmingstelsel waar bij naar de situatie in Nederland werd gewezen en er werd gezegd dat dat toch ook niet wenselijk was.

Ik heb het niet gehoord - was niet op tijd op.

Over het algemeen merk ik dat Nederlanders en Engelsen elkaars landen lang niet zo goed kennen als je zou denken en dat er dus ook weinig vergeleken word. (Ben de afgelopen weken afwisselend in Ned en Eng geweest en natuurlijk kwamen de verkiezingen ter sprake.)

Mariel

Sorry temet

Ik kan je niet helpen wat ik heb geen idee. Heb me helemaal niet verdiept in de verkiezingen in NL en ook Engeland (ik mag niet stemmen) volg ik niet meer zo sinds de Conservatives en Lib Dems samen gingen werken.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

11-06-2010 om 18:15

Is nog niet zo doorgedrongen

De uitslag van de verkiezingen in NL is nog niet zo doorgedrongen hier. Er wordt in de pers niet heel veel over gepraat. De Engelsen die ik gesproken heb hadden het nog niet gehoord (het was ook niet in het nieuws) en trekken verbaasd hun wenkbrauwen op. Ze dachten dat NL zo tolerant was.
Wat de Lib Dems denken weet ik niet. Ik vraag me wel heel erg af wat er gaat gebeuren als er een referendum over het kiesstelsel gehouden gaat worden. Over het algemeen hebben Engelsen niet zo'n heel groot probleem met hun kiesstelsel. Ze vinden het prettig dat ze 'hun' MP aan kunnen schrijven en voelen zich heel direct vertegenwoordigd. Aan de andere kant snappen ze ook wel dat er iets niet klopt als de Lib Dems 23% van de stemmen krijgen en maar 8% van de zetels, terwijl Labour 40% van de zetels krijgt met 29% van de stemmen. Ik denk wel dat als het tot een referendum komt over het kiesstelsel de NLse resultaten door tegenstanders uit de kast getrokken gaan worden om aan te geven dat dan iedere idioot in de kamer kan komen.

Link

de meeste mensen zijn wel verbaasd over de uitslag, nederland staat toch bekend als een tolerant land.
Wilders staat vooral bekend als de policitus die de UK niet in mocht.Maar of nou zo direct de link met het kiesstelsel gelegd wordt vraag ik me af.
De meeste mensen die ik ken zijn niet echt ontevreden met het kiesstelsel, maar volgens mij komt dat ook omdat ze niet anders kennen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.