Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wat is leuk?

Wat maakt wat je leuk vind nou leuk. Is dat een gevoel? Is het echt te beschrijven?

Emmawee

Emmawee

11-05-2017 om 22:53

Leuke vraag!

Zonder er al te lang over na te denken is 'leuk' alles wat voor een milde toename van je geluk zorgt.
Het ligt er dus aan waar je gelukkig van wordt, of je iets wel of niet leuk vindt.
Ik denk eigenlijk dat leuk eerder een beoordeling / mening is, dan een gevoel. Maar je beoordeelt iets (of iemand) alleen als leuk als je er een goed gevoel van krijgt.

Leuk

Leuk is wat ik als eerste uitkies van mijn to do lijstje. Leuk zijn de dingen waarbij ik de tijd helemaal kan vergeten en waarbij de tijd lijkt te vliegen. Leuk is soms een licht gevoel als ik bezig ben en een warme gloed daarna. Leuk is lichte opwinding als ik me op iets verheug.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2017 om 12:57

Leuk

is iets waar je blij van wordt. Je vindt het mooi, of prettig, of grappig. Positief dus. Ik vind je haar leuk, ik word blij van hoe het je staat. Als je zegt of denkt dat je iets leuk vindt, glimlach of lach je er vaak bij.

Marja

Marja

12-05-2017 om 14:39

Leuk

Leuk is als ik er gretig van wordt en dat kan al om droge humor gaan.
Leuk is wanneer mijn ogen gaan glimmen, ik enthousiast word en de kriebels krijg, wanneer ik me bijna geen houding meer weet te geven om te laten merken hoe leuk ik iets of iemand vind.
Maar vooral de gretigheid: ik wil meer. Meer van die lach van de ander of mezelf, meer geprikkeld worden, meer van weten, herhaling van het gebeurde

Boromir

Boromir

17-05-2017 om 23:21 Topicstarter

Verworven leuk, getrapt leuk, echt leuk?

Dames,

Vanavond weer een keer herlezen wat jullie hebben gereageerd. Helder. Interessant. Maar nou een stapje dieper.

Mijn to do lijst is altijd te lang. Meestal aangevoerd door dingen die voorgedrongen zijn. Niet mijn keuze meestal, maar omdat het moet. In de smalle marge die ik heb komen vaak dingen voorbij die bedoeld zijn om iets leuks mogelijk te maken. Zeg maar getrapt leuk. Vaak een hoop gedoe, een lange adem om het voor elkaar te krijgen.
Jouw leuk, Marja is nog wel het meest intrigerende. Ik bekijk mijn eigen "leuk" stickertjes op een aantal dingen en vraag me af wat er nou ooit zo leuk aan was, of waarom ik het nu minder vind. Ha! vakantie, Ha! weekend, maar ach, al zo gewoon, zo vaak geweest/gedaan. Mijn leuk vult ondertussen meerdere vitrinekasten. En ik wordt ook altijd weer gretig als er meer van dat leuk voorbij komt. Maar waarom meer? Is het nog wel leuk? Is het niet vooral letterlijk of anders figuurlijk vulling?

Kaaskopje, blij worden? Ja, maar het is maar even.Soms betrap ik mezelf erop dan maar geen leuke dingen doen, want: What goes up.... must come down.
Hoe meet je, wat jij leuk vind? Is het leuk genoeg?

Leuk met beleid

Hoewel ik niet protestants opgevoed ben merk ik dat leuk leuker wordt als ik het "verdiend" heb, als het een poosje hard werken opvolgt. Toen ik nog huisvrouw was met kleinere kinderen, lang geleden, had ik veel vrije tijd en ook veel geld te besteden. Ik genoot er niet veel van eerlijk gezegd. Het was te vanzelfsprekend, te makkelijk.
Nu dat ik het financieel echt niet breed heb, gescheiden ben, en moet werken, zie ik dat de leuke momenten niet vaak voorkomen maar wel intens zijn. En het hoeft echt niet groot te zijn.
Kijk, we hebben een puppy in huis sinds zondag. Gisteren heb ik lang gewerkt, en daarna naar huis gegaan met heel veel blijheid, met het idee dat ik de puppy kon knuffelen. Hij lag te slapen op de voeten van vriend maar stond gelijk op toen hij me hoorde en kwam helemaal kronkelend van geluk naar me toe.
Leuk was toen we twee weken geleden naar Amsterdam reden om met vrienden te borrelen, ze bleken ook nog eten in huis te hebben en we hebben samen staan koken en de pasta opgegeten, hutje-mutje, op hun veel te kleine dakterras met uitzicht op het water op IJburg.
Leuk is als zoon onverwacht met een 8 voor Grieks thuis komt en glunderend van blijdschap zijn gitaar pakt om te ontspannen. En ik merk dat hij echt vooruitgegaan is.
Leuk is het niet dat ik morgen 2 tentamens heb en nu heel hard moet leren, maar leuk is wel dat ik toch een half-uurtje op ouders online ben, als pauze. Ben om 6 uur opgestaan (puppy) heb gewerkt, en nu even pauze.
Sini

Inzet

Of iets leuk is of toch leuk wordt, hangt vooral af van de inzet die je er in steekt. Het is leuk, het is gezellig geworden omdat je daar aan hebt bijgedragen: tevreden over je inzet.
Dat geldt ook door iets dat je maakt, doet, presteert of tegen alle verwachtingen in ervaart. Juist de meest onverwachte resultaten, geven de meeste voldoening en blijven het langst voelbaar.

-----
Iets leuk vinden is een conclusie die je pas achteraf kan stellen.
Een jurk of broek kan leuk zijn, maar je moet hem eerst passen om te zien of het ook bij jou leuk staat.
Een vakantie kan leuk zijn, maar dan moet je daar ter plekke ook wel iets van maken. Leuk staat symboliek voor de mate van inzet. Er meer uit halen dan je erin steekt.

Ik loop momenteel met krukken en kan genieten van een ritje in de tram en de onverwachte gebeurtenissen onderweg. Zo'n opgelegd ritje heeft mij dan een leuke tijd opgeleverd.ik zou het niet hebben willen missen.

----
Vroeger had ik een leraar Nederlands. Als ik in een bespreking aangaf dat iets 'normaal' of 'leuk' was, kreeg ik meteen de vraag 'wat is normaal?' ' wat versta je onder leuk'. Ik moest iets specifieker zijn. Het werd mij duidelijk om deze woorden te vermijden en de beleving bij mijzelf te houden.

Leuk staat voor mij voor een tijd die ik niet zou willen missen.

Niki73

Niki73

18-05-2017 om 10:48

Geluk

Leuk is wat mijn geluksgevoel vergroot. Heel simpel. Hoeft geen groot, overweldigend geluk te zijn, een klein beetje mag ook. Samen met het gezin dingen doen geeft me een fijn, warm gevoel. Gisteren onverwacht een ijsje eten met de kinderen. Van leuke kleren kan ik nauwelijks warm worden, heel soms wel, maar van sommmige muziek of kunst raak ik echt in de wolken, dan is "leuk" bijna tastbaar.
Sinds ik jaren geleden mindfulness heb gedaan, kan ik het geluk beter herkennen en voelen, dat is een grote winst van die cursus. Voor mijn kinderen probeer ik het geluksgevoel ook te benoemen, zodat zij het ook leren herkennen en waarderen. Ik vraag ze dan ook wat je leuk aan iets vinden en wat ze daarbij voelen. En dat is ook weer leuk om te doen en te horen.

Genieten

Het is voor mij belangrijk om de momenten te herkennen waar je van kunt genieten en dat dan ook actief te doen. Dingen die voor jou leuk zijn of prettig of interessant of die een spannend, ontspannend, of warm gevoel oproepen zijn leuk. Dat kan heel persoonlijk zijn en je kunt er actief naar zoeken omdat het je welbevinden en misschien wel je zelfvertrouwen en vertrouwen in anderen bevordert.
Ik vind het leuk om een lastige klus met DUO samen met dochter tot een goed einde te brengen. De klus is vervelend maar we hebben steun aan elkaar en als het klaar is kun je daar wel van genieten.
Maar ik kan ook genieten wat me toevallig toekomt, een kind dat blij en vol zelfvertrouwen thuiskomt met enthousiaste verhalen, of een financiële meevaller, of een onverwachte ontmoeting op de markt met iemand van lang geleden. En het vermogen om daar dan op het moment zelf even bij stil te staan en van te genieten.
Als je niet meer kunt genieten is er ook iets mis en dat heb ik bij mijzelf en mijn kinderen wel ervaren.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-05-2017 om 16:06

Genieten

Leuk is m.i. een verzamelnaam voor alles waar je van kunt genieten, een beetje gelukkiger van bent geworden of denkt te worden, hoe kort ook, of al van genoten hebt. Het hoeft niet in het verleden te liggen, maar ook hier en nu of naar verwachting. Een etalage die 'leuk' ingericht is. Een restaurant die gezelligheid uitstraalt, door het meubilair, muurversieringen, lichtval, materialen e.d.. Wat een 'leuk' restaurant! Een kledingstuk kun je ook al leuk vinden als het ongepast aan de hanger hangt. Eenmaal aan je lijf kan het kledingstuk totaal niet leuk staan, maar dat zegt niet dat het niet leuk meer ís.

Marja

Marja

18-05-2017 om 20:46

Boromir

Jouw leuk, als ik het goed interpreteer, komt bij mij binnen als onrust. Te weinig tijd, teveel uit het leven willen halen, honger naar altijd nieuwe uitdagingen die je met je huidige bestaan moeizaam kunt bereiken. Daarbij zoveel moeite om alles te doen door gebrek aan tijd en teveel van teveel, dat je, wanneer je het eindelijk bereikt, nog maar nauwelijks leuk ervaart. Over- en onderprikkelt met precies hetgeen niet de bedoeling is.

Als t niet klopt sorry, vergeet het meteen

Mijn ex-partner had de folders op vakantie al haastig van het rek gegrepen voor we zelfs maar op de kamer geweest waren. Een altijd onverzadigde honger naar meer, beter, vaker en dan in de haast geforceerd genieten, alweer onderweg naar het vokgende, geen tijd verliezen en altijd nuttig bezig zijn. Alleen het aanschouwen daarvan maakte al dat ik finaal blokkeerde en uitgeput toekeek hoe hij rondvloog.

Nu alleen heb ik mijn eigen leuk weer terug. Ik kijk uit naar mijn pup en fris mijn hondenkennis op en stil m'n verlangen door zoveel mogelijk te lezen en nog meer te weten kom.
Ik ga een cursus doen om een hobby om te kunnen zetten naar werk als bijverdienste en ben al bezig met een netwerk.
Ik volg nascholingen om in mijn huidige deeltijd baan toch als een heel goede te boek te staan.
Ik ga vaak naar een waterplas om een kop koffie te drinken en te genieten van het kijken naar water.
Ik oefen graag de antennes op mijn hersenpan om mensen te observeren.
Ik geniet van mijn volwassen kinderen die hun weg in het leven zoeken en hoe ze dat doen.
Ik ben vooral gretig naar hoe mensen denken en doen, het hoe en waarom en daar heb je maar weinig voor nodig.
Veel IK in het bovenstaande maar dit puur om uit te leggen wat mijn gretigheid inhoudt.
Meer kennis van wat me interesseert, meer horen van grappige mensen, meer lachen, meer praten, en ook doen wat nodig is om dat te bereiken. Dat lukt echt niet altijd, maar ik houd ervan!

Boromir

Boromir

18-05-2017 om 22:54 Topicstarter

Marja

Over / onder geprikkeld was ook een van de drijfveren om me af te vragen: wat is leuk? Wat vinden anderen leuk, maar vooral waarom.

Ik kan sprakeloos genieten van de kleuren en textuur explosie van de opkomende zon met wolkjes en dampvegen als ik 's-morgens vroeg weg moet boven een nog rustige snelweg.
Heerlijk om je vork te zetten in een vers bereid hoogstandje van allerhande groente en ander spul.
Het is genieten om het scherpe analytische verstand van je kind in actie te "zien": hoe een pittig probleem getackeld is.

Maar ja, altijd iets nuttigs willen doen? Hmmm. Dat klink bekend. Misschien is dat wel mijn drijfveer. Het kleine beetje vrije tijd perse nuttig willen besteden.

Werk gaat "vanzelf" kinderen op zijn plaats, druk met veel verplichtingen. Ben een beetje overbodig geworden. Misschien moet ik een wat lastige vragen stellen op een forum.

Boromir

Boromir

18-05-2017 om 23:00 Topicstarter

Discussie

En wat is er nou vooral leuk? De verschillen in beleving. De originele beschrijvingen van een lastig begrip. Dank daarvoor!

In de jaren waarin ik veel op OOL pogingen heb gedaan voor mensen een nuttige reactie op vragen / problemen te geven vond ik de reacties van anderen op dezelfde vraag vaak het leukst. Ben een beetje klaar met alle probleem vragen. Dit soort vragen vind ik veel leuker.

Marja

Marja

18-05-2017 om 23:09

Eens

Veel leuker, vooral omdat het antwoord niet fout kan zijn. Geen gekat met argumenten, verhevenheid, geen getouwtrek waarbij koppen moeten rollen, maar iets dat mensen uitnodigt zich te uiten.
En daar word ik dan weer gretig van

Boromir

Boromir

18-05-2017 om 23:16 Topicstarter

3 keer hoera voor Marja

Gretig had voor mij altijd een andere betekenis. Ik vind deze geweldig!

Truste!

Nou hou je vast

Wat ik leuk vind? Quilts, de kleuren, de techniek, het relief, de geschiedenis dat iemand uren heeft besteed om iets moois en warms te maken voor een ander. Geuren die herinneringen geven van lang vervlogen tijden. Muziek die dat ook doet. Bijv. een liedje dat je doet denken aan de dag dat je met je ouders ging zwemmen maar dat je doodsbang was omdat je nog niet kon zwemmen en je toch genoot ook al was je pas 3 of 4. Wat ik leuk vind is n emotie. Niet te reguleren of te bevatten. T springt in je binnenste op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.