Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bennikki

Bennikki

28-08-2009 om 22:31

We willen (misschien) verhuizen naar driebergen-heeft iemand tips?

Tsja, zoals de titel zegt dus. We wonen nu in een vinexwijk in Amersfoort en willen hier erg graag weg, al een paar jaar eigenlijk. Ik heb al gekeken in heel veel plaatsen (Amsterdam, Huizen, Hilversum, Soest, Doorn, Leersum, Leusden, Amerongen, Zeist..) maar we vinden Driebergen het leukste (denken we).

Maar het is zo moeilijk. We hebben geen familie in de buurt, vrienden over het hele land verspreid, voor ons werk kunnen man en ik het beste in het midden van het land blijven. We houden wel heel veel van bos en groen. We zijn niet bemiddeld maar ook niet heel arm en houden niet van hele sjieke buurten/huizen.

Is Driebergen een goede keuze? Zijn er forummers die het kennen, zelf of via vrienden/familie? Wat is een leuke relaxte buurt om een huis te kopen? Heeft iemand tips over een leuke basisschool?

Het is zo moeilijk om een nieuwe woonplaats te vinden als je niet hoeft te verhuizen voor werk of familie. Hellup!

Groetjes, Bennikki


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
essa

essa

03-09-2009 om 12:19

Driebergen doen!

hallo Bennikki,

het is leuk en mooi wonen in Driebergen, na jaren in de grote stad gewoond te hebben, ben ik nog elke dag blij dat we nu hier wonen. Ik geniet van de bossen ( alle seizoenen maak je intens mee), de relatief rustige omgeving en toch alle faciliteiten van het dorp. Scholen zijn er genoeg, enkele hebben een wachtlijst, en er zijn in Driebergen geen slechte scholen. Het mooist woon je in Driebergen Noord ( dat is ten noorden van de hoofdstraat), en dan mn de wijk rondom het zwembad is leuk. Maar je moet je best doen, om niet leuk te wonen in Driebergen. Ik weet niet wat je precies zoekt? Er zijn natuurlijk relatief veel vrijstaande of 2/1 kap huizen hier, veel minder rijhuizen/appartementen, dus tis wel duur...

Bennikki

Bennikki

04-09-2009 om 17:56

Ow super!

Ik dacht al dat er niemand hier Driebergen kende.. Wat leuk dat het je zo goed bevalt! We zijn er vandaag weer geweest, hebben een beetje rondgereden op zoek naar een mooie straat/buurt. Ons budget is wel een beetje krap voor Driebergen geloof ik, 4 tot 4,5 ongeveer. En we willen het liefst in een buurt met veel kinderen zitten, maar dan weer niet in nieuwbouw.

Ik zag het ook al, die wijk rond het zwembad, maar daarvan kunnen wij slechts (dag)dromen..
De winkels leken me ook al prima, goed om te horen dat de scholen goed zijn, en ik zag zelfs een Indonees

We hebben net 2 keer de Van Rijckevorselstraat met makelaar bekeken (zie funda) maar ik was niet zeker van de straat.. Veel oude mensen, geen kinderen te bekennen..

Ik hou me aanbevolen voor je tips..Alvast bedankt!
Bennikki

essa

essa

04-09-2009 om 22:33

Heb funda bekeken

Hoi Bennikki,

kijk eens op funda bij melvill van carnbeelaan 15, en het buurhuis is ook te koop. Lijkt een drukke straat, maar is echt goed te doen, en vlakbij bos. Oosterlaan, Oosterdwarslaan is ook leuk. Oranjelaan ook prima. Van Rijckevorsellaan ken ik niet goed, maar dat ligt in de buurt van de Damhertlaan waar ook veel te koop is, dit is meer de semi-nieuwbouw ( jaren 80-90), zijn wel veel kinderen denk ik.

Bennikki

Bennikki

04-09-2009 om 23:27

Ja prachtig

maar echt te duur voor ons (485!). Het buurhuis zag ik niet op funda-staat het op een andere site? We zijn er al een paar keer langs gereden, een jaloersmakende prachtige straat, dat wel.
Nog een vraagje: hoe zit het eigenlijk met middelbare scholen, heb je een idee? Waar moet je dan naartoe, is het te fietsen? Dochter is pas 9,5 maar wil er toch rekening mee houden.

Dank! Bennikki

Mari

Mari

04-09-2009 om 23:45

Scholen

Ik woon tegen Driebergen aan en mijn broer woont in de nieuwere buurt van Driebergen. Vooral met jonge kinderen is het ideaal, met name de kampen. Betaalbare woningen, mooi ruim, veel groen en veel kinderen.
Wat scholen betreft, VO is de Breul vanaf VMBO-T. Erg populair, dichtbij Driebergen, of het Revius in Doorn. VMBO heb je Schoonoord en het Christelijk College in Zeist of Maarsbergen. Alles redelijk te fietsen. Of met de trein naar Utrecht.

Mari

Mari

05-09-2009 om 16:05

Klopt

Ik noemde even de scholen die het dichts bij Driebergen zaten. Om het lijstje dan compleet te maken is er ook het Christelijke Lyceum (met TTO).
Mijn kind zit op de Breul, gelukkig wel ingeloot, maar ze had een klasgenoot die van zowel Breul als Jordan was uitloot en nu naar Bilthoven moet gaan. Maar ik vind het wel een geweldige school. Maar de dochter van Bennikki heeft nog even tijd, ze is pas 9

Laura71

Laura71

05-09-2009 om 16:41

De breul (o.t.)

De Breul stond vroeger bekend om zijn extreem gemakkelijke Centraal Schriftelijk, ben benieuwd of daar inmiddels iets aan gedaan is :-{

Laura71

Bennikki

Bennikki

05-09-2009 om 17:36

De breul en kampen

Mari, ik kan op funda geen wijk vinden die 'kampen' heet, ben wel benieuwd waar het ongeveer is?
En weet iemand waarom de Breul zo populair is? Is dat dezelfde Breul dat vroeger een soort internaat voor bemiddelde jongens was?
Wij willen oa weg uit onze vinex wijk omdat ik de mensen hier een beetje bekrompen en materialistisch vind, ook op de school van dochter is de juiste kleren aanhebben erg belangrijk. Ik weet wel dat dat soort mensen overal zijn maar voor mijn gevoel hier wel heel erg veel. Weten jullie of dit minder speelt in Driebergen?

Dank! Bennikki

Margriet*

Margriet*

05-09-2009 om 21:44

Tjonge

Wat is Driebergen duur!!! Wij hebben ook een jaren vijftig huis met 45 m2 meer oppervlakte en het was totaal gerenoveerd ( en met garage!). We wonen aan een park met heel veel groen en we betaalden vijf jaar geleden een 50.000 minder en we wonen in Amsterdam.

Amersfoorter

Amersfoorter

06-09-2009 om 17:38

Amersfoorter

Ik denk dat Zeister gelijk heeft. Mijn indruk (als Amersfoorter) is dat Zeist/Driebergen wat 'elitairder' is dan Amersfoort. De gemiddelde woningprijs is volgens mij een stuk hoger, en daardoor heb je een wat andere populatie. Maar of er veel waarde wordt geschonken aan de juiste merkkleding, dat is natuurlijk gewoon vreselijk afhankelijk van de buurt waar je woont, en de school waar je kinderen op zitten (kan zelfs per klas sterk verschillen).
Maar om Amersfoort te verruilen voor Zeist/Driebergen om minder 'last' van te hebben van het merkkleding-gebeuren... ik weet niet hoor! (maar je hebt natuurlijk nog meer argumenten).

Mari

Mari

06-09-2009 om 20:15

Tja

2-3 jaar geleden waren zowel kind als ik vrij anti-Breul. Toen ik vanaf groep 7 er in ging verdiepen is mijn mening veranderd. Qua zorg structuur is de Breul erg sterk, ondanks dat het een grote school is. En een stuk minder elitaire gedoe met merk kleding enz. dan bv. het CLZ.
Wat dat in Driebergen betreft, het hangt er vanaf in welk soort wijk je terecht komt. Met de kampen bedoelde ik Uilenkamp, Sperwekamp enz. die kant van de Rijsenburgselaan. Ik vind ze leuke, nog enigsinds betaalbare wijken, waar kinderen nog redelijk veilig buiten kunnen spelen. Maar ik vermoed gezien je budget dat dit niet is wat je zoekt. Zit onder je budget, rijtjes huizen.
Zeist en Driebergen staan bekent als elitair, maar dat is niet mijn ervaring. Natuurlijk zijn er de villa wijken, maar ook gewone eengezinswoningen en flats. Alleen wat in het klein. Zijn beiden nog echte dorpen en daar hou ik wel van, en lekker dichtbij Utrecht. Mijn kinderen zaten op school met de kinderen uit de villa wijken, maar hebben geen last gehad van buiten de boot vallen vanwege kleren oid. Leuke kinderen, leuke ouders, wel hoger opgeleid, niet materialistisch.

Ook Zeistenaar

Ook Zeistenaar

07-09-2009 om 08:14

Scholen

Er zijn veel scholen in Zeist, maar niet zoveel keus. De Breul en Herman Jordan zijn moeilijk op te komen omdat er geloot moet worden. Over De Breul hoor ik wel veel goede verhalen, over o.a. de (zorg)structuur. Het OZL (met sport- en expressieklassen) staat als chaotisch bekend en heeft matige resultaten. Blijft over het wat strenge CLZ.
Zeistenaren gaan ook nog wel in Utrecht op school - voor Driebergen is dat misschien wat te ver. Doorn ken ik niet.

Amersfoorter

Amersfoorter

10-09-2009 om 13:26

Zonnetje en bennikki

Zonnetje, dat vind ik ook!

Bennikki, hopelijk leid je niet aan het ´het gras bij de buren is veel groener syndroom´. Want dat is het natuurlijk niet. Ik begrijp dat je heel veel plaatsen overweegt/hebt overwogen, maar zie Amersfoort daar zelf niet bijstaan. Je wilt weg uit je vinex-wijk (kan ik kij best voorstellen, ik heb ook helemaal niets met wijken als Nieuwland en Vathorst), maar Amersfoort heeft nog zoveel andere wijken! Is Hoogland niets voor je? Ruim opgezet, veel groen, leuke sfeer (het blijft een dorp...), aan de rand van de stad, dus zo in de polder. Of de zuidkant van Amersfoort, bij de bossen?

Rafelkap

Rafelkap

10-09-2009 om 14:04

Christelijk

Zijn Driebergen en Zeist niet erg Christelijk?

Bennikki

Bennikki

10-09-2009 om 15:57

Groener gras

Wel een goed punt waar we zelf ook niet echt uitkomen: gaat het ons beter bevallen in Driebergen? Wel een prachtige omgeving en veel groen, wat belangrijk is, maar uiteindelijk weet je niets van je toekomstige buren/straat- en wijkgenoten..
Ik herinner me nog dat ik (vanuit Amsterdam) in onze huidige woonvinexwijk rondliep en dacht: 'ach mensen, wat moeten jullie gelukkig zijn om hier te mogen wonen'
Nu wonen we hier en vinden het helemaal niet zo leuk.
Amersfoort zelf vind ik best aardig inderdaad, ik heb er niet over nagedacht gewoon in andere wijken te kijken omdat we steeds roepen dat we weg willen uit Amersfoort. Maar eigenlijk bedoelen we dat we weg willen uit deze wijk.
Tsja, poeh, ik ga nog maar eens op funda kijken. Hoogland ken ik heel goed, is vlakbij. Iedereen alvast heel erg bedankt voor de info en tips, het heeft me wel weer aan het denken gezet..
Groetjes Bennikki

Massi Nissa

Massi Nissa

10-09-2009 om 21:06

Zeist, mwah

Ik woon zelf in Amersfoort en heb het er best naar mijn zin (al moet ik vanavond niet die jackpot winnen, want dan zit ik in Loenen aan de Vecht en heb ik een pied-a-terre in Amsterdam - plus een appartementje aan zee in Melilla, haha). Als je een leuke, kindvriendelijke, groene buurt zoekt, waarom dan niet het Leusderkwartier? Park Randenbroek, het Sportfondsenbad, de kinderboerderij, kwartiertje fietsen en je zit in Leusden of in de Treek, ziekenhuis dichtbij en pal naast het centrum. Goede scholen zoals het Aloysius en de Caeciliaschool.
Zeist is echt jammerlijk vervelend, ga er eens een middagje winkelen en stel je dan voor dat dit je leven wordt, 24 uur per dag en zeven dagen per week. Je zou acuut gaan terugverlangen naar die vinexwijk. Wel het soort oplossing waar rabbijnen altijd mee komen aanzetten, haha: maak je situatie dermate veel erger dat je alles zou geven om weer terug te kunnen naar af.
Driebergen is prachtig, maar of het op den duur niet dodelijk saai wordt, waag ik te betwijfelen. Ik bedoel, leuk hoor, die natuur, en het zwembad is geweldig, maar voor een beetje avontuur of sjeu ben je toch op de auto aangewezen. En welke 'grote' stad heb je dan lekker dichtbij? Juist. Zeist.
Groetjes
Massi

Amersfoorter

Amersfoorter

11-09-2009 om 09:37

Bennikki

Bennikki,

Wat is het precies wat jou niet aanspreekt in je huidige wijk? Waar komt het door dat je het niet naar je zin hebt? Zijn het de mensen, de scholen, de winkels, het gebrek aan groen, de speelvoorzieningen?
Door wat jij schrijft, moest ik opeens weer denken aan het kinderdagverblijf waar een van mijn kinderen destijds naar toe ging. In Hoogland, was toen net nieuw opgestart. De leidsters kwamen vrijwel allemaal van een KDV uit Nieuwland. De eerste periode hebben ze vooral heel vaak gezegd dat Hoogland zo ontzettend anders was dan Nieuwland. Dat het contact met de ouders zo anders was, dat de sfeer zo verschilde. Hier werden de kinderen tenminste gewoon op tijd opgehaald, bleven ouders nog even kletsen, wilden ouders zich inzetten om een leuk feest te organiseren, etc. De leidsters vonden Hoogland véél leuker. En daar waren alle Hooglandse ouders het natuurlijk vreselijk mee eens -

Bennikki

Bennikki

11-09-2009 om 13:43

Massi nissa, amersfoorter en zeistenaar

Moest wel lachen om je bericht Massi, Driebergen en Zeist zijn heel erg saai maar als je de loterij wint ga je naar.. Loenen aan de Vecht? Dan zit je vast het grootste gedeelte van de tijd in je pied a terre denk ik! Weet je, ik hoef niet meer zoveel actie in mijn omgeving denk ik, een Indonees en een bibliotheek en ik ben best tevreden.
Amersfoorter, je hebt de wijk goed geraden.. Hoogland vind ik gezellig maar erg dorps en de huizen niet zo leuk, weinig groen ook..
Enne Zeistenaar, dat was wel een hard oordeel over Zeist zeg! Ik kan me best voorstellen dat het er juist heerlijk wonen is.

Groeten Bennikki

Yta Chalne

Yta Chalne

11-09-2009 om 13:58

Die weet ik...

Zeistenaar: "Kinderen uit Utrecht komen heel graag hier in Zeist op de middelbare school, waarom zou dat zijn denk je?"

Omdat ze zijn uitgeloot op de Utrechtse school van eerste voorkeur. Echt, dat is de reden.

Verder niks slechts over Zeist hoor, ik kom er regelmatig, heel overzichtelijk boodschappen doen.

Amersfoorter

Amersfoorter

11-09-2009 om 16:48

Bennikki

"Hoogland vind ik gezellig maar erg dorps en de huizen niet zo leuk, weinig groen ook.. "

Eh... hebben we over hetzelfde Hoogland? Kom een keer op de koffie zou ik zeggen! In de schaduw van de vele grote en groene bomen hier in de buurt, in de tuin van ons buitengewoon leuke huis (van binnen dan, van buiten is het niet bijzonder). En wees gerust: geen buurvrouw die zich even over de schutting komt loeren wie er op bezoek is en de laatste roddels komt vertellen.

Trudy

Trudy

11-09-2009 om 17:18

Zeist is echt jammerlijk vervelend!

Ik heb er 7 jaar gewoond en ik vond er echt niets aan. De omgeving is prachtig, heerlijke bossen en buiten het dorp heb je mooie dure huizen maar het dorp zelf is lelijk. En de mensen (no offense)zijn iha erg overtuigd van de perfectie van Zeist, 80% is er geboren, hun ouders zijn er geboren, het is errug incrowderig. Als je van buiten komt hoor je er niet snel echt bij. Heb nog wel veel vrienden in Zeist dus ik kom er nog regelmatig, maar ik ben zo blij dat ik er niet meer woon! Ik woon nu in Heemstede en wat is het hier heerlijk anders!

Massi Nissa

Massi Nissa

11-09-2009 om 17:36

Ow zeistenaar

Joh, het was een beetje tongue-in-cheek bedoeld. Sorry als ik je beledigd heb, was niet de bedoeling. Heb de boel wat sterk aangezet (doe ik verder nooooit).
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

11-09-2009 om 17:38

Bennikki

De jackpot is in Rotterdam gevallen, dus wij blijven praktisch buurvrouwen . En wat ik met Loenen heb is niet uit te leggen, dat gaat dieper dan Roodkapje, zoals de oude wolf zei.
Groetjes
Massi

Opgegroeid bij driebergen

namelijk in Odijk, dat toen nog een derde van de omvang had die het nu heeft (over Vinex gesproken). Ik fietste dagelijks via Driebergen naar de middelbare school in Zeist: toen Christelijk Lyceum (is nu geloof ik Chr College). Vrij traditionele school, maar erg goed onderwijs en zeer fanatieke toneelvereniging en schoolband. Wist je dat Wende Snijders daar is begonnen met zingen? En Wouter Bos heeft er ook op school gezeten. Nou ja. Anyway.

Ik vond de omgeving prachtig, maar de sfeer in Zeist inderdaad elitair. Dat zal op het Chr Lyceum overigens wel een tikkie erger zijn geweest dan op scholen als de Breul en het Jordan (die helemaal niet zo populair waren toen), ongetwijfeld ook doordat het Chr midden in een bosrijke villawijk stond. Op het Christelijk had ik sterk het gevoel dat in de brugklas de jaarclubs werden ingedeeld die 6 jaar later bij het corps in Utrecht actief werden. Veel hockey ook en ouders die elkaar uit de studententijd kenden. Ik had daar wel last van, als dorpse met een vader die maar steeds pvda-posters voor de ramen hing... Maar goed, andere scholen hadden dat minder, en desondanks een erg goede schooltijd gehad. En veel geleerd ook van die verschillende sferen waardoor ik me nu 20 jaar later makkelijk in verschillende kringen beweeg, heb ik het gevoel.

Succes met beslissen.

Yta Chalne

Yta Chalne

12-09-2009 om 16:24

Zeistenaar

Ik ken echt meerdere jongeren die in Zeist op school zitten vanuit Utrecht, bij niet één was Zeist eerste keus. We hebben echt wat ellendige uitlootjaren achter de rug hier, maar het gaat al beter. Nog even en dan zijn jullie weer lekker 'onder ons'

Mari

Mari

12-09-2009 om 20:29

Eens met zeisternaar

Ik kom ook niet oorspronkelijk uit Zeist en ik deel de mening van Zeisternaar. Het Christelijk lyceum staat altijd nog bekent als elitair, daar ook het meest gedoe met merkkleding enz. Ik vind het hier prettig wonen vanwege het nog dorps gevoel, hoewel ik persoonlijk in een andere buurt zou willen wonen. Want waar Zeist net als Driebergen zijn villa wijken heeft, zijn er ook de achterstands wijken.
Ik zit binnen 15 min. in Utrecht (met de trein), binnen een half uur in Amsterdam dus kom echt wel aan mijn trekken voor een uitgebreider winkel en/of kultuur aanbod.

Jujube

Jujube

14-09-2009 om 00:52

Hier wel

Vanuit onze wijk (Utrecht-Zuid) gaan best aardig wat kinderen in Zeist naar school. Het Herman-Jordan (montessorilyceum) is nogal populair en ook het Zeister Lyceum/Schoonoord, vanwege de sport- en expressieklassen. Om dezelfde redenen gaan kinderen vanuit hier naar Nieuwegein. En dat is dan wel eerste keus. De keuze in Utrecht is namelijk niet supergroot. (2 katholieke VO-scholen die standaard klassikaal onderwijs geven, 2 categorale gymnasia, een evangelische school, een 'nieuwe-leren' school en 1 rk/pc scholengemeenschap die leuk is . En dan nog 2 scholen in Leidsche Rijn, die voor kinderen uit onze wijk verder weg zijn dan de scholen in Nieuwegein, Houten en Zeist.
Groet,
Jujube

Zeist is niet gemeleerd

Ik heb vier jaar in Zeist gewoont en ben blij dat ik er weg ben. Het grootste nadeel voor ons was dat we er geen fatsoenlijke koopwoning konden krijgen. De vraagprijzen voor half verkrotte arbeiders uisjes waren idioot hoog. Het vervelende van Zeist vind ik dat het verre van gemeleerd is. Het is erop of eronder. Naast een hele zwik kakkers in villawijken heb je ook hele wijken vol rotflatjes met aso's erin. Ertussenin zit bijna niets. En daarnaast is het idd ook nog behoorlijk gesloten, als je er niet geboren of getogen bent kom je er heel moeilijk tussen.

Pippin

Pippin

14-09-2009 om 17:46

Met zorra eens

Ik heb ook in zeist gewoond. Toen nog geen kinderen. Het is inderdaad óf enorme kak, ons kent ons, óf achterstandswijk (ook ons kent ons). Ik vond het er niet fijn, maar ik hou dan ook helemaal niet van de omgeving. Wel voor een zondagmiddag wandeling, maar geef mij maar polders en water.

Even onherkenbaar

Even onherkenbaar

15-09-2009 om 10:54

Oud driebergenaar en weer terug in de buurt

Ik ben zelf opgegroeid in Driebergen en woon, na vele omzwervingen nu in een van de dorpen er vlakbij. Ik ging in Doorn op school, naar het Revius Lyceum, net als mijn puber nu. Waarom noemt iedereen scholen in Zeist? Doorn is toch veel dichterbij, zeker vanuit de nieuwbouwwijken (inderdaad de kampen, marterkamp, sperwerkamp, etc, waar ik zelf ook opgroeide). Vroeger had het Revius de beste naam, nu de Breul, daar moet je nu voor loten (voor het Revius niet). Op het Revius is (en was vroeger ook al) wel veel gedoe over de juiste merkkleding en wie in het grootste huis woont. Maar het hele elitaire zit vooral in Doorn, niet of veel minder in Driebergen en zeker niet in de landelijke dorpen wat verder weg, die ook veel leerlingen aan het Revius leveren (Langbroek, Cothen, Werkhoven, Maarn, Leersum, Amerongen).

En voor de "sjeu": Driebergen heeft een station hoor, binnen 10 minuten sta je midden in Utrecht, vijf treinen per uur! Na een paar uur stad ben ik zelf overigens altijd weer blij om terug te kunnen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.