Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Zo gek op mijn stad, hebben jullie dat ook?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kennemerlaan

..is het eerste huis op funda boven de 2 ton!
Droomhuis! Jammer dat ik geen 30er jaren huis wil:
http://www.funda.nl/koop/ijmuiden/huis-47693343-kennemerlaan-134/fotos/#foto-16

Dan is dit meer mijn ding, alleen jammer van die woonkamer:
http://www.funda.nl/koop/ijmuiden/huis-47053322-pieter-nuytsstraat-13/kenmerken/

Den haag rotterdam brabant

Heb lang in de grote stad gewoond (den haag en rotterdam) Vond het geweldig.

Woon nu alweer zo'n 7 jaar in brabant en heb het daar ook geweldig naar mijn zin.

Maakt mij niet zoveel uit. Je moet er ook zelf wat van maken.

liefs lisa

Primavera

Primavera

18-03-2011 om 17:22

Ergens met een warm en droog klimaat

Nou heb ik warm al voor elkaar, maar het mag voor mij nog wel een stukje droger. Misschien moet il nog zo' n 1000 km naar het zuiden of meer.
Winkels in de buurt interesseert me niet zoveel, tegen die tijd kopen we vast alles via Internet en als ik maar steeds aan een flinke stapel boeken kan komen ben ik al tevreden. Manlief zwemt tegen die tijd vast nog dus een zwembad onder handbereik valt onder de wensen.

Groeten Primavera

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Primavera

Primavera

18-03-2011 om 17:25

Verkeerde draadje

Bovenstaande reactie had in het draadje hieronder gemoeten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 17:42

Hoe je een wereldburger wordt

Reizen helpt zeker om een meer universele kijk op de mensheid te krijgen maar met reizen alleen kom je er niet. Belangrijker zijn een relativerende houding ten opzichte van je eigen gebruiken en jezelf over andere culturen informeren door middel van boeken, internet en goede tv-documentaires. Zo is me in de loop der tijd (o.a. op dit forum) opgevallen op dat er mensen zijn die misschien helemaal niet veel van de wereld hebben gezien maar wel een hele open kijk op hun medemens hebben terwijl anderen denken dat ze ware kosmopolieten zijn maar niet doorhebben dat ze heel erg vanuit een typisch Nederlandse invalshoek redeneren.

Een hele tijd geleden las ik op OOL over iemand die met man en kinderen naar Turkije ging om tijdens de strandvakantie de Turken en hun land beter te leren kennen. Toen bekroop me het gevoel: "Jaja, ga dan gewoon bij je slecht geïntegreerde Turkse buurvrouw op de koffie, dan kom je meer over de Turkse volksaard te weten dan door een kletspraatje in gebroken Engels met een of andere ober of winkelier". Dit ter onderstreping van mijn theorie dat je niet overal zelf geweest hoeft te zijn om een wereldburger te worden. Dat ik mezelf een klein beetje(!) een wereldburger vind heeft veel meer te maken met het feit dat ik in een andere - nogal Europees geörienteerde - cultuur heb weten te integreren dan met bezoekjes van enkele weken aan landen als India en Peru. Die reizen zijn wel weer heel nuttig geweest om ten volle te beseffen hoe decadent rijk we in het westen zijn, ik zeur dus ook zelden over mijn karige financiële en woonsituatie.

neteret mut

neteret mut

18-03-2011 om 17:47

Re hibiscus

Ik snapte je wel dat H. net op een dorp lijkt omdat je iedereen tegenkomt. Ik denk dat het toch met bepaalde kringen te maken heeft, levensstijl, interesses. Want toen ik nog in een dorp/stad van 25.000 woonde had ik dat nauwelijks en nu in een stad van 80.000 helemaal niet. Toen bij zwemles niet, niet bij ballet, bij viool 1 ander, bij schaken niet. Maar wel die van schaken bij muziekles of van viool bij schaken enz. Af en toe zag ik iemand bij het boodschappen doen, via de school of kerk . Nu kom ik gemiddeld 1x per jaar een bekende tegen als ik in de stad ben. Dan moet H . idd wel net een klein dorp zijn. ( 150.000 inw en maar 1 voetbalclub? ). Overigens mis ik het wel om af en toe een bekende tegen te komen.

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 18:00

Toch nog

Heerlijk toch, om je alleen maar druk te hoeven maken over bergen was, huisdierenperikelen en wat dies meer zij? Er zijn inderdaad vele interessantere gespreksonderwerpen maar dat jij bepaalde stadsgenoten nogal saai vindt heeft niets te maken met hoe gelukkig ze zijn. Geen nieuws is goed nieuws, moet je maar denken. Toen ik nog worstelde met mijn integratie in een cultuur van een gebied waarvan ik de taal nog niet eens goed sprak hadden jij en ik waarschijnlijk een levendig gesprek kunnen voeren over mijn perikelen in het buitenland maar misschien dat zo'n saaie stadsgenoot van je zou denken: "Pff, wat haal je je op je hals, doe toch niet zo moeilijk en blijf gewoon lekker in Nederland".

Petr@

Petr@

18-03-2011 om 21:16

Ik heb het niet met de stad waar ik in woon

Dat intense gelukkig zijn heb ik wel met ons huis. Als ik dan aan kom rijden en de zon schijnt dan ben ik helemaal happy met ons huis. Of als ik met een boek op schoot en een kopje thee naast de warme houtkachel zit. Hond ligt te snurken en man en kinderen zijn in de buurt. Meer heb ik dan niet nodig!

Hibiscus

Wat ontzettend geestig dat jij hetzelfde gevoel hebt als ik over Haarlem. Klein, te comfortabel en te overzichtelijk. Dacht altijd dat ik de enige was en hou het eigenlijk altijd angstvallig voor me. Na een uitstapje van 2 jaar was ik zo blij weer in Amsterdam te gaan wonen. 20 km maar een wereld van verschil!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-03-2011 om 22:46

Haarlem is een provinciestad

En inderdaad in zekere zin met een dorpsmentaliteit. Net als Alkmaar. Mijn dochter is 'nog maar' 20 en kan de stad niet door zonder door van jong tot oud begroet te worden. Ze vindt het haast gênant. Ik vind dat dorpse karakter van onze stad juist erg charmant. (ha... dat rijmt!)

Hm nee

ik geloof niet dat ik gek op mijn 'stad' ben. Ik hecht meer aan mensen dan aan een bepaalde plek.

Op een of andere manier voelt het ook niet aantrekkelijk om ergens te komen waar ik eerder woonde - net of je terug naar het verleden gaat en op een of andere manier trekt dat me niet.

Woon trouwens in een dorp in de buurt van een stad. Dat vind ik ideaal. In een stad zou ik niet willen wonen, zelfs niet in een mooie stad.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2011 om 00:06

Bromvlieg

Er is verschil tussen het ene dorp en het andere. Je hebt dorpen waar de landelijkheid afdruipt, die sfeer zul je niet snel in een stadse wijk terugvinden, maar je hebt ook dorpen die in feite niet veel anders zijn dan de stad. Ik ben van mijn 9de tot mijn 20ste opgegroeid in een kustplaats, tegenover weilanden, maar wel in een nieuwbouwwijkje. Het leven in zo'n dorpsnieuwbouwwijk (inmiddels niet nieuw meer, jaren '70-huizen), is echt niet veel anders dan in een stadswijk uit dezelfde periode. Ik woon in een stadswijk bouwjaar ongeveer 1980. Vlakbij natuurgebied, 's zomers kan ik koeien horen als de wind goed staat. Het leven in onze wijk ervaar ik net als in de wijk in het dorp waar ik gewoond heb, maar nu wel met het voordeel dat ik niet eerst een half uur moet reizen om met de trein te mogen of een belbus te moeten inschakelen als ik niet op de fiets met de trein kan.

Saskia

Saskia

19-03-2011 om 08:55

Oh oh den haag

's ochtends op de fiets dwars door de stad, Chinatown, het Binnenhof..
Altijd wat te zien en te beleven, zo op het strand als het mooi weer is, musea, winkels.
Mijn 65+ droom: huisje op de Veluwe voor de zomer, appartementje in Den Haag voor de winter!

Gek op mijn dorp en gek op het land

Ik vind het heerlijk wonen in dit dorp maar ook in Nederland. Ik erger me dan ook vooral aan mensen die blijven zeuren over wat er allemaal niet goed is, hoe onveilig het is geworden, hoe asociaal we wel niet zijn etc.
Ik ben het daar nu eenmaal niet mee eens. Wij zijn rijk, goed verzorgd, verwend, en uit mijn laatste bijscholingscursus blijkt dat Nederland alleen maar veiliger is geworden.Dat wil niet zeggen dat ik niet kritisch ben. Maar net zo goed als ik niet alles rozengeur en manenschijn wil afschilderen, wil ik ook zeker niet alles negatief afschilderen.
En ik vind het nogal a-sociaal om je te beklagen over hoe slecht we het hebben. Zeker als je Nederland vergelijkt met de rest van de wereld.
Het is nederlanders meer eigen om te klagen dan om trots en blij te zijn met Nederland.

Ik vind mijn dorp heerlijk en ik tel mijn zegeningen. Ik vind limburg heerlijk om te wonen en ben er trots op. Ik ben trots wanneer ik het Nederlands volkslied hoor en op zo'n moment ook erg blij Nederlander te zijn en er te wonen.
Ik ben niet blind voor de negatieve dingen maar zeker ook niet voor de positieve.

liora

liora

19-03-2011 om 11:50

Kaaskopje

Wat jouw dochter heeft in Alkmaar, heb ik in mijn buurtje in Amsterdam. Wij gaan straks even een rondje lopen door een nabij gelegen winkelstraat en dan komen we altijd bekenden tegen. Zo leuk vind ik dat!

+ Brunette +

+ Brunette +

19-03-2011 om 12:44

Helenaleen

Fijn om weer eens te lezen over iemand die de zegeningen van Nederland beseft. Ik woon al heel lang in Spanje en ben gewend geraakt aan lage lonen, te late uitbetaling, matige arbeidsvoorwaarden, haantjesgedrag van chefs, enz. Toen ik in 2001 wegens omstandigheden een paar jaar ben teruggeweest in Nederland en uitzendwerk deed, voelde ik me in luilekkerland en verbaasde me oprecht over het gemopper van mijn collega´s over wat er allemaal wel niet mis was met hun werk. Ik zou niet terugwillen naar Nederland want één van de minpunten van dit kikkerland vind ik het vreselijke klimaat maar ik heb wel de luxe van een financieel vangnet als ik ooit helemaal aan de grond mocht raken. In Spanje bestaat geen bijstand zoals in Nederland, na een paar jaar ben je aangewezen op hulp van familieleden en voedselpakketten van het Rode Kruis.

Jujube

Jujube

19-03-2011 om 23:42

Sfeer en herinneringen

Ik woon in Utrecht en dat bevalt heel goed. Het is een mooie stad en wij wonen in een heerlijke wijk (een soort dorp in de stad) aan de rand. Maar toch ben ik meer dol op Den Haag. Daar ging ik als tiener uit, leuke dingen meegemaakt met vriendinnen en met vriendjes. Als ik in Den Haag rondloop (ik kom er nogal eens voor mijn werk) voel ik me 'thuis'. En dan komen de herinneringen boven aan het Paard van Troje, het strand, de rollerskatedisco in Scheveningen, etc.
Maar doordat ik veel verhuisd ben als kind (ook in buitenland gewoond) voel ik me snel ergens thuis, maar hecht er minder aan. Ik zou Utrecht zo in kunnen ruilen voor bijvoorbeeld Groningen (ook een heel leuke stad) of San Francisco, Portland OR of Madrid. Ik zou denk ik wel moeite hebben met een plaats met allen maar nieuwbouw; heb toch altijd in plaatsen gewoond met een geschiedenis.
Groet,
Jujube

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 00:18

Jujube

Maar doordat ik veel verhuisd ben als kind (ook in buitenland gewoond) voel ik me snel ergens thuis, maar hecht er minder aan. Ik zou Utrecht zo in kunnen ruilen voor bijvoorbeeld Groningen===
Dit is ook de verklaring die ik geef aan het honkvaste van mijn man, maar dan het tegenovergestelde. Hij piekert er niet over om onze stad te verlaten, hij zou zich met armen en benen aan de Waagtoren vastklampen Hij is hier geboren en opgegroeid, hij wéét niet beter. Ik wil hier ook niet meer weg. Is het niet vanwege de praktische voordelen van de stad dan wel omdat ik mij aan de stad gehecht ben gaan voelen. Maar ik weet dat ik als het moet best zou kunnen wennen aan een andere plaats. Ik heb dat tenslotte vaker meegemaakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2011 om 00:29

Liora

Daarom vind ik het zelf ook leuk in Alkmaar. Het is een redelijk grote stad (voor zover je 90.000 inwoners echt groot kunt noemen), maar het lijkt op de een of andere manier wel of iedereen iedereen kent.

Irma2

Irma2

21-03-2011 om 21:00

Wat een gezeur

Om te denken dat je meer bent als een ander omdat je vaker verhuist of meer reist.
Manda, weet jij wat voor spannende hobby iemand heeft die in een volgens jou suffe wijk woont?? Wat weet jij van het leven dat iemand leidt? en wat dan nog? misschien hebben die mensen wel heel andere dingen meegemaakt of veel meer meegemaakt in hun leven waardoor materie of huizen niet zo belangrijk zijn.!!!

Valkyre

Valkyre

21-03-2011 om 22:10

Irma

Ik kan me niet herinneren dat Manda gezegd heeft dat ze "meer is dan een ander". Het ging er toch om dat ze zich niet kon voorstellen dat je je hele leven op een plek blijft? Is dat nou zo erg? Ieder z'n heug, toch?

Valkyre

Valkyre

21-03-2011 om 22:11

Oh ja

En waar ging het dan over huizen of materie?

Irma2

Irma2

22-03-2011 om 07:52

Ja hoor

Als het hebt over "suffe" woonwijken, en het niet begrijpen dat iemand die daar zijn hele leven woont, en blijkbaar niet nieuwsgierig is, toch in haar ogen suf is en blijkbaar minder interessant dan zij zelf

Irma2

Irma2

22-03-2011 om 07:54

Dit bijvoorbeeld

Manda zegt :Niet dat ik het hoef te snappen uiteraard, ieder zijn smaak, maar van alles waar je op de wereld naar toe kan trekken zijn er wijken in Nederland die zo ongelovelijk saai en zo duf/eentonig zijn dat ik mij dan af vraag dat een jong mens nooit de neiging ontwikkeld even een keer die comfortzone uit te stappen.

Dit is niet deningrerend voor mensen zeker??

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 10:33 Topicstarter

Irma

hmm tja ik snap wel dat jij dat anders ziet maar ik verbaas mij daar wel over ja, ik vergelijk het met altijd dezelfde camping en dezelfde boterhammen. Ik kan wel veel met de argumenten rondom financiele mogelijkheden.

Ik heb geen denigrerend gevoel, kijk ook niet op die mensen neer, maar dat heb ik ook al een paar keer gezegd. Ik vind het ook wel raar te lezen dat er mensen (zoals jij) zijn die dit zo'n grove gedachte vinden en hier door blijkbaar zo geraakt door worden.

Ik heb vrienden die er niet aan moeten denken om in een jaren 30 huis zoals die van ons te wonen, laat staan in een wijk als hier willen wonen, ik ervaar dat niet als een misprijzing.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 10:40 Topicstarter

Oh trouwens

gisteren op straat even gesproken met mensen die hier al 40 jaar en langer wonen, ze hebben het hier naar hun zin, ook toen de kinderen het huis uit gingen hadden ze niet de behoefte een andere stek te zoeken. Vertrouwd, leuk voor de kinderen dat het ouderlijkhuis er nog is (kan daar mij veel bij voorstellen voor mijn eigen kinderen later), goedkoop (kan ik mij ook iets bij voorstellen, want verhuizen is altijd duur) en gezellig om nieuwe mensen met kleine kinderen te zien in de straat.

Ja er zijn hier meerdere oudere mensen die practisch hun hele leven wonen. Ik zelf zou dat niet willen, ik denk dat als de kinderen hier niet meer op de stoep spelen er weinig puur voor ons zelf over blijft om hier te blijven wonen. Verder kan ik mij dan ook niet voorstellen dat mijn eigen kinderen niet uitvliegen, ik denk dat die allebei wel richting Amsterdam willen en misschien als ze ooit zelf kinderen krijgen weer terug gaan. We zullen zien.

Irma2

Irma2

22-03-2011 om 12:17

Manda

Hoi, nee mij raak je niet hoor. Ik woon namelijk niet meer waar ik vroeger woonde, en al helemaal niet in een suffe wijk. Het huis waar we nu wonen, (meer dan 100 jaar oud) staat op een plek in een dorp waar mensen van alle leeftijden wonen (van letterlijk 0 tot 85) we hebben dit 15 jaar terug voor niet veel kunnen kopen, ik heb een mega tuin, vrijstaand aan bijna alle kanten. Een zwembad, een tennisbaan een sportschool etc allemaal in het dorp. Een prachtige stad op een kwartier fietsen, bos en strand op 10 minuten fietsen, geen files, veel natuur en dus ook een stad vlakbij. Wonen veel mensen ook die overal vandaan komen, maak hier nog steeds nieuwe vrienden. Badkamer en slaapkamer van ons zijn beneden, hebben boven ook veel ruimte, dus ik vermoed dat ik hier wel wil blijven tot ik 80 ben Snap je dat? hahaha

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 12:22 Topicstarter

Volgens mij irma

heb je mijn punt helemaal niet door, je relaas over alles wat je hebt doet dat namelijk vermoeden.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-03-2011 om 12:39 Topicstarter

Nogmaals mijn punt dan speciaal voor irma

ik verbaas mij er over dat je als jong mens er voor kiest nooit die wijk uit te gaan. Dus als je dan van de middelbare school af gaat en verder gaat leren er blijft wonen, als je je partner tegen komt er blijft wonen, als je uit huis gaat er blijft wonen.

Ik ken mensen die dat dus hebben gedaan en zij vinden die wijk 'gewoon goed' dus waarom iets anders willen. Nou dat snap ik dus niet, op een gegeven moment ben ik in ieder geval op zijn wijk uitgekeken. Anderen blijkbaar niet, maar dat invoelen lijkt mij dus niet, ik kan er niet bij. Kijk als je concrete redenen hebt, geld of andere meer zakelijke dingen dan kan ik dat heel goed volgen maar als je wel mogelijkheden hebt dan snap ik dat niet.

Idem snap ik het niet dat mensen elk jaar naar dezelfde camping gaan, ik ken ze die niet eens het plaatselijke dorpje hebben gezien omdat alle boodschappen op de camping gedaan worden.

Irma2

Irma2

22-03-2011 om 12:45

Manda

Je kunt je afvragen waarom je op iets uitgekeken raakt? Je ruilt je man toch ook niet in na 10 jaar? Waarom zou je continu dingen moeten veranderen? ben je je baan dan ook na een tijd beu? Lijkt me dat je het geluk steeds buiten jezelf zoekt juist als je steeds wat anders zoekt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.