Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

05-07-2014 om 11:32

Zonder drankje op een terras

We hebben hier thuis een discussie en graag willen we de mening van anderen weten.

Als je met zijn tweeën op een terras zit, is het dan voldoende dat één persoon iets besteld en de ander dus niks. Of is het een soort van niet geschreven wet dat je beiden minimaal een drankje moet bestellen. Wat vinden jullie?


wel consumptie, niet op terras mogen zitten

Ik heb een keer gehad dat ik met mijn dochtertje een ijsje bestelde. Deze zaak had een voor en een achterkant. Ik bestelde aan de voorkant een ijsje. Ik was toen 7 maanden zwanger, en had me verkeken op de grote van het ijsje van mijn dochtertje, toen 4 jaar oud. Dus ik liep naar de achterkant en ging daar zitten. Nou ik werd zonder pardon gevraagd te vertrekken. Want die stoelen waren voor mensen die van de kaart bestelde, en ons ijsje van 3 euro stond daar niet op, dus hield ik zogenaamd de plek bezet die een ander kon gebruiken. Het was niet eens druk die dag. Ik ben toen naar de voorkant gelopen, om mijn beklag te doen, maar meneer van het terras kwam zich ermee bemoeien. Ik ben dus uiteindelijk maar afgedropen.

Enkele weken later, wilde mijn vriendin per se naar dat zaakje, omdat ze het humor vond. De meneer kwam naar me toe om zijn excuses aan te bieden, en gaf aan dat hij aan de voorkant een bankje had laten plaatsten voor de mensen die een ijsje bestelde aan de voorkant. Dat vond ik dan wel weer een nette oplossing.

Toch vind ik het nu nog steeds belachelijk dat ik destijds van het terrasje werdt gestuurd.

Ik zou echter nooit op een terras gaan zitten als ik niet bestel. Dan ga ik liever op een bankje zitten, want ik zou me dan ook echt ongemakkelijk voelen. Het komt wel voor dat ik en mijn vriend wel iets bestellen, en dat mijn dochter nog een flesje drinken heeft, dus even niks wil. Dat flesje mag ze dan niet op het terras nuttigen.

Yta Chalne

Yta Chalne

16-08-2014 om 21:13

regelmatig

Het gebeurt me regelmatig dat we met een paar mensen op een terras neerstrijken, en iedereen een lunch bestelt en ik alleen een kop thee. En dan eet ik mijn eigen (dieet-)voeding. Want 9 van de 10 uitbaters zegt een glutenvrije lunch te kunnen bereiden, en minstens de helft van de keren was ik na afloop een week of langer flink ziek. Doe ik dus niet meer, is te lastig, maar de mensen met wie ik weg ben vinden het wel leuk/ handig. En ik heb nog nooit, absoluut nooit, daar een probleem over gehad op een terras. Ik leg het ook niet uit, er wordt niet naar gevraagd. Ik vind het vallen onder 'gastvrijheid' dat zoiets gewoon mag en kan.

bibi63

bibi63

16-08-2014 om 23:22

Yta

Maar je neemt dan wel een kop thee. Dat is toch echt iets heel anders dan daar gaan zitten en gewoon niets nemen. Niemand bepaalt wat je moet nemen, maar wel iets.
Bibi

bibi63

bibi63

17-08-2014 om 14:42

Eigenlijk een beetje vreemde discussie

Iedereen kan wel bedenken wat redelijk of niet is. Met een groep van 20 op een terras zitten, waarbij 1 (om wat voor reden dan ook) niets bestelt, zal de uitbater meestal worst wezen (en als het hem wel worst is, dan is het aan hem). Als 'maatje' van een gehandicapte/bejaarde niets nuttigen, omdat je al meerdere malen op een terras zit die dag en het in feite werk is, is ook duidelijk (ook weer afhankelijk van hoe de uitbater reageert, maar dat is aan hem/haar).
Anders vind ik als je bijv. met vriendin gaat shoppen en vriendin heeft zin in koffie o.i.d. op terras, maar jij niet (of geen geld). Dan zijn er wat mij betreft een aantal opties:
- je neemt toch wat, omdat dat nu eenmaal de bedoeling is als je op een terras van een commerciele zaak gaat zitten. Je vriendin wil dat graag, dus jij gunt haar dat en doet gewoon mee. Maakt niet uit wat je bestelt.
- je geeft aan daar geen geld voor te hebben. Vriendin trakteert, als ze het toch persé wil.
- vriendin haalt koffie bij een koffietent (Starbucks of weet ik wat) en zij drinkt dat op een bankje op
- maar niet: samen op een terras gaan zitten en zelf niets nemen of niet getrakteerd worden.
- kortom: jij past je aan of vriendin past zich aan.

Bibi

ja dit is 1 op 1

En ik denk dat hoewel er wel degelijk iets is waardoor deze mensen begeleid moeten worden 1 op 1 het er wel uit kan zien alsof we 'vriendinnen' zijn of moeder/dochter of vader/dochter. Ik ga daar niet zwijgend zitten met de armen over elkaar en wachten tot ze het op hebben. Nee het is juist mijn werk om het ' gezellig' te maken. Of dat nu op een terrasje is of op een bankje in het park.
Dat laat ik aan de clienten over wat zijn verkiezen.
Het zou dus best kunnen dat anderen op de terras denken zoals jullie.
Wij hebben geen herkenbaar bordje ofzo van: Wij zijn client en begeleider.
Wij zijn in gewone kleding en aan mijn clienten zie je niets, tenminste over het algemeen. Als ze een slechte dag hebben neem ik ze niet eens mee naar buiten. En meestal voelen wij (het team en ik) dat goed aan of er zijn al andere signalen die wijzen op een risicovolle situatie. Maar geloof me maar als ik ze daar alleen laat zitten is echt heel erg onverantwoord. Ze worden niet voor niets 1 op 1 begeleid. Tegenwoordig is zo'n begeleiding alleen weggelegd voor mensen die het echt enorm hard nodig hebben en waartegen de samenleving moet worden beschermd op deze manier.
Het idee dat er mensen dus denken als jullie vind ik sinds ik het weet erg onprettig. Terwijl ik er eerder niet eens over nadacht.Het maakt dat ik me sindsdien ongemakkelijk voel. Gelukkig kennen de meeste terrashouders mij ondertussen wel. Dus wordt ik altijd warm begroet als een ' oude bekende' en prive kom ik daar echt nooit. Die begroeting scheelt. Het maakt dat ik weet dat het de terrashouder echt niet uitmaakt.
groeten albana

albana

Jip zit op een terras met een gezonde vriendin en heeft gewoon geen zin om 2 euro uit te geven. De horecagelegenheid kent hun niet, ze zijn wezen winkelen en ze ploffen neer op een toevallig, zonnig, bomvol terras. Jij zit met een client op een voor jullie bekend terras. De uitbater herkent je zelfs. De client is ook nog eens gevaarlijk voor de omgeving. Ga maar gewoon zitten. Zit je dan zoveel op een terras met clienten of is het een sporadisch uitje? Anders moet je werkgever er een oplossing voor zoeken zodat je een bak koffie mag declareren.

ja best vaak

Euh als het mooi weer is, is dat toch een zeer veel voorkomend iets. En dan gaat het ook nog om meerdere clienten per dag. Stuk of 8 is vrij gewoon. (8 uur werken, iedereen 1 uurtje=8 clienten, kan zomaar zijn dus 8 keer per dag).
Niet dat wij altijd alleen maar op terrasjes zitten. Het is wat de client wil. Wandelen/fietsen is 'standaard' omdat ze anders niet naar buiten komen (dat kan alleen onder begeleiding). Bij mooi weer is naar stad en wat drinken favoriet bij de meesten. Soms is het ook boodschappen doen, shoppen, naar de kinderboerderij, naar de bibliotheek etc. Maar de meesten bewaren dat soort dingen voor dagen dat het wat minder mooi weer is.
Lijkt me wel logisch...........toch? Wat zou jij kiezen dan als het eindelijk mooi weer is? En je eindelijk naar buiten ' mag' ?
En vergeet niet, uiteindelijk betaalt dan heel heel Nederland aan die drankjes van mij mee als ik ze allemaal declareer en er meerderen op een dag zou bestellen omdat ik er meerdere keren zit met verschillende clienten.
groeten albana

bibi63

bibi63

25-08-2014 om 13:52

Albana, je betrekt het teveel op jouw specifieke situatie

De posting gaat over het feit dat iemand met een vriendin gaat shoppen en vriendin wil wat op een terras nuttigen maar de ander heeft daar geen geld voor over of kan het niet betalen. Dan is het simpel: of je gaat niet op een terras zitten, of de vriendin betaalt.

Jouw situatie is heel anders en ik ben ervan overtuigd dat niemand in deze discussie het raar vindt dat jij dan niet altijd wat nuttigt. Lijkt me duidelijk. Is een andere situatie.

Dat jij je nu onprettig voelt, is nergens voor nodig. Ten eerst zullen de omringende mensen op het terras echt niet letten op het feit of jij wel of niet iets neemt, dus daar ook geen oordeel over hebben. Hooguit de uitbater zelf, maar als hij de situatie kent of je het hem uitlegt, dan zal hij/zij daar vast ook geen probleem mee hebben. En heeft hij/zij dat wel, tja dan is het pech. Gebeurt wel vaker in het leven. Maar je moet niet je ongemak gaan hangen aan deze discussie, want die gaat niet over jou.

Bibi

Barvaux

Barvaux

25-08-2014 om 15:02

inderdaad

Dat was ook al gezegd Albana, je wringt je nu in alle bochten om jezelf in een slachtoffersituatie te krijgen

Als er ooit een uitbater een probleem heeft leg je het uit en als hij het niet begrijpt zeg je dat dat betekent dat je dus nooit meer terug komt met een cliënt.

nee het gaat niet om jullie

Het gaat om de andere mensen op het terras, die misschien wel denken zoals jullie. Die dus niet weten dat het een client is en denken dat het mijn vriendin is. Iets waar ik nog nooit bij stil gestaan heb en me nu dus besef.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2014 om 08:59

Albana

Daar hoef jij je niet druk om te maken. Als ik op een terras zit, dan constateer ik wel dat er gasten op het terras zitten, maar wat die gasten van elkaar zijn, of ze geen of wel drankjes voor hun neus hebben staan, interesseert me te weinig om me daar iets over af te vragen. Behalve als die gasten luidkeels hun levensverhaal gaan zitten vertellen. Daar kan ik met smaak naar luisteren.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 09:12

Nee

Ik geloof niet dat andere mensen zich druk maken als jij op het terras zit en er is nog plaats. Als het zo vol is dat er geen plaats meer is valt het niet eens op dat jij daar zonder drankje zit. Wie heeft gezegd dat bezoekers zo denken? Wij voelen alleen mee met de uitbater!

Overigens had ik laatst ook iets grappigs. Mijn zoon en ik waren op een zondag aan het begin van de middag op de fiets in Haarlem en we hadden honger. We haalden een broodje bij een bakkertje en ze vroeg of we het meenamen of meteen wilden opeten. We zeiden meenemen maar buitengekomen zagen we dat er nog plek zat was op het kleine terras (nog drie tafeltjes aan de ene kant leeg, de andere kant was bijna vol, in totaal waarschijnlijk 6/7 tafeltjes). We besloten dus daar te gaan zitten en niet eerst op de fiets naar een bankje te gaan zoeken. Nou dat mocht niet, voor we allebei echt goed zaten stond ze al pissig naast ons: u zei dat u het mee wilde nemen! Ik zei nog: ik mag toch wel van gedachte veranderen? Nou aan haar gezicht te zien niet.

Ik vraag me nog steeds af wat het probleem was en ik denk dat andere mensen netjes van een bordje aten op het terrasje en wij uit een zakje gingen eten of zou er een andere reden zijn?

Astrid

Astrid

26-08-2014 om 10:12

ik denk

dat jouw broodje de prijs niet haalde van een terrasbestelling. Op terras haal je tenminste iets te drinken, soms de combinatie met iets te eten of omgekeerd. Dat komt snel neer op ruim 5 euro voor 1 persoon.
Ik zou als uitbater in een geval van een half terras liever uitstralen: kijk eens hoe vol het hier is, dan dat ik op een terras mensen aan zou spreken om te vertrekken als ze nog iets hebben gekocht.
Ik had je dus laten zitten maar wel als twijfelgeval

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 10:28

nee astrid

Ik bestelde het broodje zonder drinken, twee verschillende broodjes dus voor twee personen die in de oven werden opgewarmd. De prijs was bekend omdat de prijzen op een bord zichtbaar waren en vervolgens kwam de vraag waar ik het wilde opeten (met andere woorden denk ik achteraf: of ik een zakje of een bordje wilde).

Buitenland tov Nederland

Ik ben jaarrond aan de medicijnen waarbij alcohol niet zo'n goed idee is. Mijn man af en toe. Wij gingen ooit in Nederland uit eten en wilden geen wijn maar water bij het eten. Deed die ober een partij moeilijk, ik had netjes om gebotteld water gevraagd. Maar hij bleef maar zeuren dat er wijn bij de maaltijd "hoorde". De uitdeel pilendoos op tafel en de ober verteld dat alcohlol ongewenst was. Uiteindelijk kwam er water in plaats van wijn. Persoonlijk vind ik cola of ander bruisend fris niet smaken bij een mooie maaltijd, dat wilde hij ook wel aan ons slijten.
Dit jaar in Frankrijk twee keer in een restaurant gegeten met water, niets hoeven uitleggen.
Ik denk dat het te maken heeft met de winst die horecagelegenheden kunnen maken op drankjes. Waarom anders zo aandringen op wijn, €75,00 uitgeven aan eten moet toch voldoende zijn om met zijn tweeën op een terras te kunnen zitten?

Astrid

Astrid

26-08-2014 om 10:53

Barvaux

Werd er op het terras niet bediend dan? Als je iets meteen opeet, krijg je meestal een zakje of servetje zodat je het buiten (maar meestal niet op een stoel) kunt opeten? Anders dan bij een snackbar waar dat weer wel kan. In geval van bediening nam je te goedkoop een plaatje in denk ik. Als iedereen een bordje mee krijgt vanuit de winkel dan is dat wel apart, bordjes horen meestal bij een stukje bediening.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 11:29

Astrid

Je kon in ieder geval kiezen tussen buiten zitten en binnen je broodje vragen. Het is toch vreemd dat als je naar binnen gaat en daar een broodje vraagt (het was dus gewoon een bakker met ook zoetwaar) en een prijslijst ziet er een andere prijs op het terras zou zijn? Ik weet niet of je ook buiten bediend kon worden hoor maar dan nog: stel dat ik had gezegd dat ik het op het terras wilde opeten: dan kunnen ze toch niet opeens een hogere prijs vragen als ik net op het bordje heb gelezen dat dat pizzabroodje 3,50 kost?

wat een gezemel

"Wilt u het meenemen of hier opeten?". Daar zit geen woord Spaans bij, denk ik dan. Het antwoord is meenemen. Dan neem je het mee en plof je op een muurtje, vensterbank, stoeprand, bankje. Niet op het terras.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-08-2014 om 12:51

Wat een gedoe....

Ik denk dat ze baalde omdat ze Barvaux haar broodje nu helemaal voor niets had ingepakt. Barvaux kreeg nu en een zakje van de zaak en een plekje van de zaak. En dat is blijkbaar bij sommige eetgelegenheden erg veel gevraagd.

yep

En je mag op het terras natuurlijk niet met je handjes eten, dat hoort met gereedscap. Niet kluiven tussen een servetje en niet effe gauwgauw. Inpakken en meenemen, wegwezen dus. Haha, ik heb een gezellige lunchpauze intussen.

bibi63

bibi63

26-08-2014 om 14:16

LiesK

Apart verhaal. Sinds wanneer móet je wijn ofwel alcohol drinken? Nog nooit meegemaakt. Ook niet in luxe restaurants. Overigens snap ik dat een restaurant veel verdiend aan een fles wijn, maar het is me nog nooit opgedrongen, of zelf naar doorgevraagd. Mijn man drinkt bier of fris. Ik soms wijn, maar dan altijd een glaasje huiswijn, nooit een duren fles.
Bibi

bibi

Die ober vond het vreemd dat er geen wijn, bier, desnoods frisdrank werd besteld. Dat restaurant was trouwens eens maar nooit weer, de kwaliteit was prima maar de manier van verkopen stond mij noet echt aan. Ook bij het kiezen van gerechten probeerde de ober alsnog iets duurders te slijten. Ik koos een klein voorafje van vis en dan had de ober nog een suggestie van de weekspecialiteiten met ongeveer dezelfde ingrediënten maar wel 4 euro duurder.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 15:38

nou nou wil

Gezemel?

Mag een mens zich niet bedenken? We kwamen buiten en nergens was een muurtje of stoepje of wat dan ook en toen zagen we dat er nog een terrasdeeltje was (hadden we eerder niet opgemerkt) waar nog ruimte is.

Maar goed, het is blijkbaar gezemel... overigens denk ik dat het duurder voor ze was geweest als we wel opeten hadden gezegd want dan hadden ze twee borden en bestek moeten afruimen en schoonmaken.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 15:39

Lies

Het ging dus niet om het verplicht nuttigen van alcohol maar om alleen water! Ik heb nog nooit meegemaakt dat alcohol verplicht zou zijn, ik drink geen alcohol en daarin ben ik niet de enige en er zijn ook mensen die moeten rijden.

Jaina

Jaina

26-08-2014 om 16:10

Vreemd

Water is een uistekend alternatief voor wijn bij het eten. Fris en sap hebben vaak een overheersende smaak en veel mensen vinden dat niet lekker bij het eten.
Hier in Frankrijk is het in kleinere bistrots heel normaal om gewoon kraanwater te bestellen en geen ander drinken. Zeker tijdens de lunch. Je kan ook om mineraal water vragen uiteraard en daar betaal je dan wel voor maar kraanwater is gewoon gratis. In elk geval heb ik nooit meegemaakt dat het problemen oplevert.
In de VS krijg je vaak ongevraagd gratis (ijs)water bij het eten en wordt er ook niet moeilijk gedaan als je niks anders bestelt (dat zal allicht in de duurdere restaurants anders zijn)

Beetje klantvriendelijkheid zou in het geval van LiesK en van Barvaux wel prettig zijn. Zelfs al is het niet de bedoeling dat je het broodje opeet op het terrasje is het bijzonder onklantvriendelijk om daar wat van te zeggen. En ook niet erg slim want dan gaat Barvaux de volgende keer wel ergens anders heen.

Barvaux

Barvaux

26-08-2014 om 16:50

haha jaina

In dit geval weet ik al dat ik nooit meer terugga want het was 15 km fietsen en we waren daar met een doel

Ik was gewoon verbaasd eigenlijk, ook door haar: "U zei net tegen mij dat u het mee wilde nemen?", ik had er nooit aan gedacht dat het zulke grote gevolgen zou hebben en schrok erg van haar reactie, net of ik betrapt werd terwijl ik winkeldiefstal pleegde. Erg aardig vond ik daarom de reactie van Wil ook niet.

Allerlei bochten.

We kwamen buiten en zagen niets om even te gaan zitten, je was verbaasd door haar reactie, buiten eten zou duurder zijn door bord en bestek. Er komen allerlei redenen waarom je besloot met een papieren zak een pizzabroodje op een terras te gaan zitten eten. Ik vind het inderdaad gezemel, misschien omdat ik het zelf niet zou verzinnen. Nogmaals, op een terras eet ik van een bord, met mes en vork, niet uit een papieren zak. En nu ben ik er wel klaar mee, vriendelijk of niet.

Barvaux

Zeker weten dat er geen andere prijzen werden gehanteerd? Bij de Delifrance (voorbeeld) doen ze dat nl wel, dan krijg je ook wel een bordje met garnituur erbij maar ze rekenen andere prijzen dan voor 'afhaalbroodjes'. Overigens zie je het in zuid Europa veel vaker: een croissantje aan de bar is een stuk goedkoper dan op het terras.

blub

blub

27-08-2014 om 09:21

clienten

Ik ga ook weleens met clienten en het is nooit in me opgekomen om dan niets te bestellen. Meestal betaal ik dat ook wel zelf maar dat is natuurlijk onnodig. Maar goed, wij gaan niet zo heel vaak, kan personeelstechnisch niet. Hoewel veel clienten ook op ons aangewezen zijn om eruit te kunnen.

kosten terras

Inderdaad, helemaal niet raar dat de kosten voor een broodje op een terras hoger liggen dan afhaal. Tenslotte betaald de uitbater enorme kosten voor iedere vierkante meter terras, zijn luifel en zelfs voor het reclamebord. Allemaal kosten die jaarlijks aan de gemeente worden betaald, staan los van de huur/hypotheek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.