Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

05-12-2013 om 13:35

10 minuutjes - U wint niks, maar helpt u me?

Beste ouder,

Mijn naam is Maarten en ik studeer af aan de Universiteit Twente. Ik onderzoek voor Witteveen+Bos wat iemand belangrijk vindt bij het invullen van online vragenlijsten - zoals deze!

U wint er niets mee, maar ik vraag toch uw hulp. Ik doe het echt voor het onderzoek.

Bedankt

https://www.surveymonkey.com/s/YZP59D8

Lucerna

Lucerna

05-12-2013 om 14:34

ik ga 'm invullen

Zo'n originele oproep had ik nog niet eerder gezien Nu heb ik even geen tijd, want ik zit te Sint-rijmen, maar morgen vul ik 'm voor je in!

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

05-12-2013 om 14:36

Bedankt!

Hoi Lucerna,

Bedankt voor je compliment en alvast bedankt voor het invullen!

wizzer

wizzer

05-12-2013 om 14:55

duidelijke vragen

Ik mis er alleen eentje: een vraag naar open vragen. Ik haak eerder af als er veel open vragen in een online enquete zitten. Dan vind ik al snel dat hij teveel tijd kost.

Ingevuld

Een paar opmerkingen:

Tijd van aanbod is onbelangrijk, ik doe mee of niet. Mis daar de n.v.t.

Welk inkomen? Het gezamelijke of die van mij allen? Beetje onduidelijk welk inkomen gewenst wordt. Heb het gezamelijke ingevuld.

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

05-12-2013 om 15:04

Bedankt Jasam

Bedankt voor je respons en je feedback. Ik ga de feedback zo ver mogelijk verwerken. Super!

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

05-12-2013 om 15:07

Bedankt wizzer

Voor het invullen en je respons. Wat jij aangeeft is inderdaad een goede opmerking. Ik zal kijken of ik dit nog extra kan toevoegen aan de survey, maar zo niet dan verwerk ik het op z'n minst in de eindthesis. Bedankt!

dc

dc

05-12-2013 om 21:31

duidelijkheid van de vragen

Ik begin vaak aan enquetes, maar als de vragen onduidelijk zijn, of de vragen duidelijk je in een bepaalde richting sturen dan haak ik af. (je moet je de kost geven van de enquetes die ervan uitgaan dat vrouwen zichzelf te dik vinden, of dat vrouwen voor de kinderen zorgen (en de mening van de vaders er niet toe lijkt te doen), of dat vrouwen zich schuldig voelen als kinderen naar opvang gaan, om maar een paar voorbeelden te noemen). Als de vraagstelling niet neutraal is, dan verliest de hele enquete voor mij geloofwaardigheid.

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

09-12-2013 om 08:54

Hoi DC,

Bedankt voor je reactie. Kan je misschien toelichten wat je bedoelt met een neutrale vraagstelling in mijn geval? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Deze vragenlijst is gebaseerd op assumpties uit literatuur. In de literatuur staat bijvoorbeeld dat lengte vd survey, kans op beloning, onderwerp etc. van invloed is (positief of negatief) op de intentie van mensen om mee te doen. Ik onderzoek dat slechts. Graag reactie!

Groeten,
Maarten

Lucerna

Lucerna

09-12-2013 om 10:43

Over opleiding

Je vraagt, als zovelen, naar het hoogst afgeronde opleidingsniveau. Hier valt op dat HTS en LTS er expliciet als technische opleidingen tussen staan, terwijl verder alleen niveaus in het rijtje staan (WO, HBO enz) en geen dingen als HEAO.
Heeft het een reden dat de LTS en HTS er apart tussen staan? En zo ja, had de MTS er in dat geval niet tussen moeten staan?

Verder had ik dezelfde opmerking als Wizzer: in deze vragenlijst staat niets over open vragen in dit soort onderzoeken. Maer veel open vragen zijn voor mij ook een reden om af te haken, net als veel (open) vragen die voor mijn gevoel op hetzelfde neerkomen. Enkele open vragen zijn geen probleem. En ik vermoed dat ik hetzelfde bedoel als DC: Die opmerking over neutrale vraagstelling gaat niet over deze vragenlijst van jou, Maarten, maar had een onderwerp moeten/kunnen zijn van je vragenlijst. Ik haak ook af bij vragenlijsten waarvan je het gevoel hebt dat ze geformuleerd zijn met bepaalde vooroordelen of dat ze sturend zijn in een bepaalde richting. Ik denk dat DC dat ook bedoelt.

Succes!

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

09-12-2013 om 13:41

Hoi DC,

Bedankt voor je reactie. Kan je misschien toelichten wat je bedoelt met een neutrale vraagstelling in mijn geval? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Deze vragenlijst is gebaseerd op assumpties uit literatuur. In de literatuur staat bijvoorbeeld dat lengte vd survey, kans op beloning, onderwerp etc. van invloed is (positief of negatief) op de intentie van mensen om mee te doen. Ik onderzoek dat slechts. Graag reactie!

Groeten,
Maarten

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

09-12-2013 om 13:43

Lucerna RE

Hoi Lucerna,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Je opmerkingen zijn inderdaad terecht, de opleidingsniveaus kunnen beter gespreid worden en misschien minder specifiek gekenmerkt worden. Ik begrijp de opmerking van DC in dat kader wel. Nogmaals dank!

Groeten,
Maarten

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

09-12-2013 om 13:48

@ DC

Hoi DC,

Ik herhaalde per ongeluk mijn vraag aan jou, dit was niet bedoeld als 'pushen'

Groeten,
Maarten

dc

dc

09-12-2013 om 19:39

Lol

Ik voel me niet gepushed hoor. En Lucerna heeft gelijk, ik bedoelde dat als uitbreiding van de vraagstelling, het was geen kritiek over jouw enquete.

Tante Tiny

Tante Tiny

09-12-2013 om 20:28

Enne....... heel keurig dat je de reacties leest en reageert

Ik heb in dit geval juist gereageerd omdat je de juiste vraag op dit forum stelt, ik je graag wil helpen en daarbij helpt het heel erg dat jij alert bent op reacties, reageert, open staat voor opmerkingen en daar zelfs op doorvraagt.
Een model-student dus.

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

10-12-2013 om 08:43

@Tante Tiny

Wat een leuk compliment Heel vriendelijk, fijn dat je wil helpen!

Lucerna

Lucerna

10-12-2013 om 11:44

Nog een dingetje

Ik heb geen idee hoe anderen hier tegenaan kijken, dus misschien ook een onderzoekspuntje. Maar ik krijg altijd een wat vervelend gevoel van de vraag of ik een product of dienst zou aanraden bij vrienden of familie. Ik wil daar geen antwoord op geven. Maar in de vragenlijsten waar die vraag opduikt, staat vrijwel nooit een optie nvt of mogelijkheid tot overslaan. Als ik er dan noodgedwongen toch een antwoord op geef en later in reclames terugzie dat "x% van de gebruikers dit product aanraadt bij vrienden", krijg ik een vervelend gevoel van gemanipuleerd te zijn. Een rechtstreekse reden om zo'n lijst maar helemaal niet meer in te vullen.

Maar nogmaals, ik heb geen idee hoeveel mensen hier hetzelfde over denken. Het zou wel jammer zijn als ik lang de enige niet ben en enquêteurs om die reden respons mislopen.

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

10-12-2013 om 11:51

@ Lucerna

Daar zeg je wat. Ik heb dat gevoel zelf ook als het op die manier gaat en je kan je vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van die cijfers. Bovendien maakt het zeker verschil in de houding van participanten ten aanzien van enquêteurs..!

Poeh hé

Poeh hé

10-12-2013 om 15:56

niet ingevuld

beste Maarten,

Ik was al een aardig eind op weg om de enquete in te vullen, toen er vragen over mijn opleidingsniveau en inkomen gesteld werden. Ik vind dat altijd zeer hinderlijke vragen. Voor mijn gevoel zit er dan iets anders achter (informatie waarmee aanbieders van bepaalde producten aan de haal gaan) en verliest de organisatie die enqueteert mijn vertrouwen. Ik vind het zodanig persoonlijke informatie dat ik eerst wil weten of er een legitieme reden is om ernaar te vragen. Omdat voor mij niet duidelijk is welk doel jouw vragen op dat vlak dienen en omdat er geen mogelijkheid is om te antwoorden: "wil ik niet zeggen", ben ik niet verder gegaan met de enquete.
Begrijp me niet verkeerd: ik denk wel degelijk dat je te vertrouwen bent (ik zal voor de zekerheid eens google-en ), maar ik zie nut en noodzaak van vragen over inkomen etc. in het kader van dit onderzoek niet in. Tenzij je die alsnog kunt aantonen natuurlijk.

Succes met je onderzoek!

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

10-12-2013 om 16:33

@Poeh hé

Hallo,

Bedankt voor je reactie en voor het invullen van de meeste vragen. Ik begrijp wat je zegt ten aanzien van de socio-demografische gegevens, maar die vragen worden gesteld om een beeld te krijgen van wensen van mensen uit verschillende lagen van de bevolking. Mijn onderzoek gaat immers over factoren die van invloed zijn op de intentie van iemand om mee te doen aan een survey. Iemand van 60 jaar met een relatief laag inkomen, zal daarom (hypothesisch) weinig kennis of geld hebben om bijvoorbeeld een laptop met internet te gebruiken. Die zal dus liever een survey per post krijgen (mogelijk). Dat is de reden dat ik vraag naar een aantal achtergrondkenmerken, meer kan ik er ook niet mee!

Mocht je 'm nog willen afmaken dan zou ik dat zeer op prijs stellen. In elk geval bedankt voor je reactie.

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

12-12-2013 om 13:20

Nog slechts 29 mensen benodigd voor generaliseerbare uitkomsten

De laatste loodjes voor dit onderzoek, nog minder dan 30 personen en dan heb ik genoeg (minimaal) respondenten. Wie wil er bijdragen? Ik dank je alvast!

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

12-12-2013 om 14:31

Ook ingevuld

Wat mij opviel, was dat je de scheiding maakte tussen alleenstaand en samenwonend.

Voor mij zit er verschil in samenwonend en gehuwd.

Simpel voorbeeld: ik zou ook kunnen samenwonen met mijn moeder en mijn kinderen... of kunnen samenwonen met een klasgenoot, omdat we samen een appartement delen, maar geen relatie hebben.

@Sinbads vrouw

Bedankt voor je hulp, top! Ik snap wat je zegt ten aanzien van de gezinssamenstelling en zo heb ik er helemaal niet over nagedacht. Een goed punt, dit ga ik meenemen in de analyse.

Groeten

Meike

Meike

12-12-2013 om 16:50

Ingevuld!

Suc6!!!

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

12-12-2013 om 17:10

@Meike

Hartelijk bedankt!

Helpt u me voor het onderzoek?

Het gaat aardig goed, voor het onderzoek zijn nu nog slechts 8 mensen nodig, helpt u me?

Maarten Universiteit Twente

Maarten Universiteit Twente

17-12-2013 om 15:02

Bedankt

Alle mensen die mij hebben geholpen, hartelijk bedankt! Mocht iemand nog meer kritiek/commentaar/opmerkingen etc hebben, vul 'm dan nog even in en dan hoor ik het ook heel graag.

Nogmaals dank.

Maarten

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

18-12-2013 om 12:41

ik

heb het ingevuld. Waarom willen ze toch altijd weten wat je verdient?
Ik vond wel dat er erg veel controlevragen gesteld werden. Daar raak ik op den duur geirriteerd van.

@Polletje Piekhaar

Bedankt voor het invullen van de enquete! Elke respondent die nu nog kan helpen versterkt mijn dataset enorm. Poeh hé had onlangs dezelfde vraag als jij. Hieronder mijn uitleg:

"Bedankt voor je reactie en voor het invullen van de meeste vragen. Ik begrijp wat je zegt ten aanzien van de socio-demografische gegevens, maar die vragen worden gesteld om een beeld te krijgen van wensen van mensen uit verschillende lagen van de bevolking. Mijn onderzoek gaat immers over factoren die van invloed zijn op de intentie van iemand om mee te doen aan een survey. Iemand van 60 jaar met een relatief laag inkomen, zal daarom (hypothesisch) weinig kennis of geld hebben om bijvoorbeeld een laptop met internet te gebruiken. Die zal dus liever een survey per post krijgen (mogelijk). Dat is de reden dat ik vraag naar een aantal achtergrondkenmerken, meer kan ik er ook niet mee!"

Hopelijk begrijp je nu waarom ik naar o.a. inkomen vraag Bedankt nogmaals!

ingevuld

Ook ingevuld, ik wil je wel zeggen dat ik het hinderlijk vond dat vragen vaak terugkwamen, misschien in iets andere vorm, maar toch, ik had meermaals het gevoel: dat heb ik net beantwoord. Je draagvlak is breder als je geen overbodige vragen steld, dus ik zou voor ik een enquete de deur uit doe, echt kijken: kunnen er nog vragen uit. Stel er zo min mogelijk, kijk wat je ECHT wilt weten. Anders loop je de kans dat mensen afhaken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.