Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2012 om 16:00

Enquête over geschiktheid huisdieren

Op nu.nl: DEN HAAG - Staatssecretaris Henk Bleker (Landbouw) laat een enquête houden om te zien welke zoogdieren geschikt zijn om als huisdier te houden.

Zijn departement heeft dat maandag bekendgemaakt. De informatie is bedoeld voor het opstellen van een lijst van dieren die mogen worden gehouden. Alle andere zoogdieren zijn dan verboden.

Aan de lijst wordt al langer gewerkt. De Universiteit van Wageningen voert wetenschappelijk onderzoek uit.

Dus bij deze: welk huisdier vind jij een 'huisdier'?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2012 om 16:04

Correctie:

welk zóógdier vind jij een huisdier?

Lizelot

Lizelot

16-04-2012 om 17:32

Best veel.

Muis,rat,cavia,hamster,kat,hond,konijn.
Wat bedoel je met huisdieren,dieren die echt alleen in huis gehouden worden of ook in de achtertuin?In onze gemeente,ik geloof dat dit niet overal is in NL,worden paarden ook als huisdieren gezien en mag je ,als de ruimte daarvoor geschikt is,ook een paard als huisdier houden.Dus ik vind geiten en paarden ook geschikt als huisdier.Ik ben er vast nog wel een paar vergeten.

Ach, da's naar voor die slangenmevrouw van laatst

maar goed, da's natuurlijk geen zoogdier

Wat mij betreft: hond, kat, cavia, konijn, hamster, geit. Mits je er voldoende ruimte voor hebt!

Savannah katten.

Niet geschikt, raskatten die komen van kruisingen met wilde katten.

Groter dan een huiskat, en wilder. Ook duurder, dus laten mensen ze niet buiten, terwijl deze dieren echt nog met 1 poot in de savanne staan.

Niet doen, hoe prachtig ze ook zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_%28cat%29

Fada

Fada

16-04-2012 om 19:45

Alleen honden en katten

alleen dieren die niet in een kooi gehouden hoeven worden. Ik heb echt medelijden met konijntjes, cavia's, hamsters, muizen etc in (vaak) kleine kooitjes.
Een hond en een kat dus. Maar alleen als ze voldoende ruimte hebben en geen overlast veroorzaken voor de omgeving.

de slangenmevrouw

de slangenmevrouw

16-04-2012 om 20:06

Bromvlieg

Nou die slang gaat er dus wel komen hier! En die eet zoogdieren, mag het dan ook?

de slangenmevrouw

de slangenmevrouw

16-04-2012 om 20:06

Trouwens (ot)

wel een mooie nieuwe nick...

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2012 om 20:55

In en om het huis

Lizelot vroeg wat je als huisdier moet/mag zien en mij lijken een aantal met toestemming gefokte beesten die de ruimte in of buitens-huis hebben daaronder vallen: hond, kat, knaagdieren in een ruime behuizing, vogels in een ruime kooi (geen zoogdieren, maar goed), vissen idem dito. Paard, hangbuikzwijn, geit, schaap, ezel, kippen (ook weer geen knaagdier, maar wel in het lijstje horend).
Ik denk dat niet alleen bepaald zou kunnen worden wat als huisdier gehouden mag worden, maar ook wat de minimale afmeting van het hok moet zijn. Een verbod op ronde goudviskommen en een verbod op een kleine huiskamerkooi voor konijnen. Als je zo'n beest wil moet het wel beweging kunnen krijgen.

Lizelot

Lizelot

16-04-2012 om 21:18

Konijn,kaaskopje

Onze konijnen lopen buiten in en wei en mogen ook in de tuin.We hebben ook een erg tam konijn binnen,'s nachts gaat de kap op zijn hok,overdag is de kap eraf.Is erg gezellig ,gaat leuk samen,konijn,kat en klein hondje.Aandacht is ook heel belangrijk.De konijnen buiten hebben veel ruimte maar voor kinderen is dat niet leuk.Die konijnen zijn niet echt tam meer.Het binnenkonijn zoekt ons op.Dat is erg leuk.

Wat vind een dier een geschikt baasje

Tja, er zijn veel dieren, ook honden en katten die het helemaal niet leuk hebben, sommige mensen moeten gewoon niet aan een huisdier beginnen. Ik vind de manier waarop dieren gefokt worden ook niet altijd prettig, doorgefokt met allerlei mankementen (chihuahua's en andere doorfok honden hebben heupproblemen vanaf de geboorte, het zijn net legbatterijkippen, niet in staat normaal te lopen).

En een half-luipaard/poes oid vind ik dus ook sneu, die dieren hebben zoveel ruimte en jachtprikkels nogdig om enigszins gelukkig te zijn, ja en dan liggen ze vast ook el af en toe tevreden als mijn huistuinkeuken cyperse korthaar te ronken op je schoot maar dat zo'n kat verder je huis sloopt uit ellende vind ik dan niet opwegen tegen die paar minuten ronkend op schoot.

Hier heb ik trouwens

1 poes, 2 cavia's en 2 dwerghamsters in huis.

De dwerghamsters hebben allebei een flinke kooi met veel goed spul erin, zo hebben ze een zandbakje met chinchilla zand waar ze hun plasjes in doen, trappetjes, mooi nestmateriaal om tunnels mee te maken en veel zaagsel en hooi om iets moois van te bouwen. Ze zijn tam, komen kijken als de oudste ze roept, erg vrolijk en gezellig.

De cavia's zijn zieliger, die zitten nu al een paar dagen samen in het hok buiten en bewegen nauwelijks, maar als je ze los zou laten bewegen ze ook nauwelijks, ze zijn aardse lui. Zodra het zonnetje er weer is dan gaan ze in de ren op het gras en zijn dan tevreden op hun buik liggend gras aan het eten. Ik wil hierna geen cavia's meer, je kan ze zo weinig bieden.

Dan de poes, die heeft een mooi leven hier, altijd wel een schoot om op te zitten, heel veel plekjes in de zon en ze mag in elke ruimte in het huis komen, ze heeft verschillende slaapplekjes in huis en zat ondanks haar hoge leeftijd van bijna 15 jaar vandaag als een kitten te rennen achter de oudste aan.

Heel kort lijstje

Blindegeleide hond.
Hulp hond.

Zo, dat was 'm.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

16-04-2012 om 23:19

Skik

Met zo'n kort lijstje negeer je wel heel erg dat honden en mensen en katten en mensen al eeuwen en eeuwen een band met elkaar hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de noodzaak van andere huisdieren minder zie, maar ik heb zelf ook parkieten en konijnen gehad, naast katten en honden, dus ik begrijp wel het plezier wat je kunt hebben van andere huisdieren dan honden en katten. Ik vrees alleen dat de meeste beesten geen traan zullen laten als ze niet meer bij mensen 'mogen' wonen. Honden en katten vinden het, naar mijn volle overtuiging, wel fijn bij mensen, zolang die mensen maar niet vergeten dat het dieren zijn en dus beest mogen zijn binnen de grenzen van wat mogelijk is.
Een papegaai houden bijvoorbeeld vind ik een grensgeval, eigenlijk ben ik ertegen. Als het tegenzit, voor de eigenaar, overleeft de papegaai de baas en wat dan? Maar erger nog is dat een papegaai een groepsdier is, maar toch vaak in zijn eentje in een kooi zit en totaal aangewezen is op zijn eigenaar. Voor de eigenaar is dat gezellig, want papegaai gaat op de schouder zitten en praat woordjes na, maar een andere papegaai als gezelschap en een enorme volière zou zoveel natuurlijker zijn. Doe het goed (voor het dier) of doe het niet.

Fiorucci

Fiorucci

17-04-2012 om 07:18

Bromvlieg

Ha, nee, een slang is geen zoogdier, al zijn sommigen wel levendbarend.

Lizelot

Lizelot

17-04-2012 om 07:50

Huisdieren en ruimte

Ik vind het heel belangrijk dat dieren genoeg ruimte en beweging krijgen.Maar hoe en wie beslist zoiets.Een grote hond op in een appartement kan zielig zijn,maar misschien maakt die hond wel 2 of 3 grote wandelingen per dag.Heeft die hond het dan beter dan een hond met een grote tuin,die de tuin bijna niet uitkomt?Of een konijn alleen buiten ,wel veel ruimte maar verder alleen ,of konijn binnen met wel veel aandacht.
Sommige zien het nut van een bepaald huisdier niet ,terwijl een ander daar veel plezier van heeft.
Ik vind het altijd lastig om lijstjes te maken van wat wel en niet kan.
Ik vind ruimte belangrijk en aandacht plus paarden ,konijnen ,cavia's horen niet alleen te zijn.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

17-04-2012 om 08:48

Betutteling

en hoera.... weer een opzetje voor een plan wat leidt tot een hoop betutteling en geouwehoer.

't is natuurlijk wel leuk om een lijst te maken met wat geschikte huisdieren zijn, maar wat is de definitie van huisdier? Is dat een dier wat je in huis houdt, of is dat een dier wat je op je erf houdt? moet het dier een hoge aaibaarheidsfactor hebben, en zo ja, wie bepaald die aaibaarheidsfactor? Of zijn huisdieren dieren die "makkelijk, zonder al te veel achterliggende kennis" te houden zijn in huis? En wat is " niet al te veel achterliggende kennis" ? En wie bepaald of je voldoende kennis hebt? gaan we daar verplichte cursussen voor krijgen, met een overgangsregeling?
En waarom de focus op alleen zoogdieren? wat met de vogels en de reptielen? En waar vallen de vissen onder?

Kortom, een plan wat een hoop geld kost, en wat waarschijnlijk in de toekomst nog meer geld gaat kosten, en nog meer ergernis.

Want stel dat er een lijst komt met 15 soorten dieren die je als huisdier mag houden. Wie gaat controleren of je je daar ook aan houdt? en wat als jij een dier hebt waarvan je in eerste instantie niet de indruk hebt dat je dat houdt als huisdier (varkens verwacht je namelijk buiten in een hok)

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

17-04-2012 om 08:52

Nog niet af

Er zijn namelijk ook voldoende mensen die varkens houden als huisdier, en die varkens komen dan ook binnen.

En echt de stap van een "goedgekeurde lijst met huisdieren" , naar een lijst waarin aangegeven staat hoe ze gehouden moeten worden, met eisen t.a.v de omgeving is maar een hele kleine stap... En nogmaals wie of wat gaat dat controleren?

Nee, geen goed plan dus. Nogmaal betutteling op en top.

Waar het om gaat

Waar het om gaat, is dat er veel dieren die ongeschikt zijn als huisdier, nu gehouden kunnen worden en bijv. ook op marktplaats verkocht worden, zoals wasberen en neusbeertjes, halfapen. Daar is Vroege Vogels een actie tegen begonnen en daarom is dit nu in het nieuws. Het is moeilijk om een lijst te maken met wat huisdieren zijn, maar beter dat dan een negatief lijst van wat geen huisdieren zijn, want die wordt ontelbaar lang.

Sindbad's vrouw

Sindbad's vrouw

17-04-2012 om 10:01

Misschien te simpel

maar waarom dan niet de flora en fauna wet beter handhaven en/of aanpassen?

http://www.st-ab.nl/wettennr01/0087-015_Regeling_vrijstelling_beschermde_dier-_en_plantensoorten_Flora-_en_faunawet.htm

paragraaf 8, artikel 11, vrijstelling bezitsverbod uitheemse diersoorten.

Of ben ik daar nu te simpel in?

Slang

"Nou die slang gaat er dus wel komen hier! En die eet zoogdieren, mag het dan ook?"

Honden en katten eten ook zoogdieren, dus dat mag dan wel.. als je m maar goed verzorgt..

Wisse

Wisse

17-04-2012 om 11:33

Aapjes en zo

Maar het is toch al lang verboden om allerlei beschermde en exotische dieren als huisdieren te houden? Het is toch al lang verboden om een aapje als huisdier te hebben? Daar hoeft toch geen nieuwe wetgeving voor te komen?!

En ja er zijn illegale huisdieren in omloop, er wordt gesmokkeld, het zijn schijnt een lucratieve handel te zijn: exotische, beschermde vogels, slangen, aapjes... Maar die zijn ILLEGAAL dus dat is al verboden, daar doe je niets aan met nieuwe wetgeving, wel met betere handhaving. Maar ja 100 % alle illegale en criminele activiteiten tegengaan gaat nooit lukken, en het is ook een afweging wat wij er als maatschappij voor over hebben: hoeveel (geld, tijd, vrijheid en burgerrechten) gaat ons verdere handhaving en tegengaan van die criminele en illegale activiteiten kosten?

En ik dacht dat er al lang een categorisering bestond wat huisdieren zijn, en dat "vee" ook huisdieren zijn, dus varkens, koeien, schapen, etc.

Hmm, ik zie dat er in België echt een lijst bestaat, misschien wil men in NL nu ook zoiets?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Huisdieren

Tinus_p

Tinus_p

18-04-2012 om 08:55

Im/export

Wisse:
"Maar het is toch al lang verboden om allerlei beschermde en exotische dieren als huisdieren te houden? Het is toch al lang verboden om een aapje als huisdier te hebben? Daar hoeft toch geen nieuwe wetgeving voor te komen?!"
Vziw is vooral import en export verboden, en mss de handel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.