Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Wat doet uw kind wanneer vrij van (basis)school?

Ik doe een afstudeerproject op het gebied van multimedia design. Ik ontwerp een interface voor een concept car. Hiervoor moet ik een doelgroep samenstellen die uiteindelijk te maken zal krijgen met de interface. Tot deze doelgroep behoren basisschoolkinderen. Ik werk hiervoor een persoon uit die model zal staan voor deze groep (kinderen). Een soort "Jan Modaal". Ik moet de omgeving van deze persoon op papier zetten om de persoon 'echt' te laten lijken.

Hier zijn een aantal vragen, ze hoeven niet allemaal beantwoord te worden (soms logisch).
1. Hoe oud is uw kind?
2. Gaat uw kind naar de naschoolse opvang?
3. Loopt uw kind zelfstandig naar huis?
4. Haalt u uw kind op?
5. Bent u minder gaan werken omdat u kinderen heeft?

Erg bedankt!

Mvg,
Angelo

Jesse_1

Jesse_1

17-09-2013 om 13:37

Antwoorden

1. 13, 10, 9
2. Nee
3. Ja
4. Heel af en toe
5. Ja

NB ik heb wel mijn werktijden beter in kunnen delen sinds ze zelf uit/naar school gaan; scheelt een half uur per dag. Daardoor ook de naschoolse opvang op kunnen zeggen.

Hanne.

Hanne.

17-09-2013 om 14:32

antwoorden

1 4 | 7 |9
2 ja (alle drie)
3 nee (jongste 2) | oudste loopt niet, maar fietst wel een aantal keer zelfstandig naar en van school)
4 niet dagelijks, wel een aantal keer per week
5 ja en sinds ze allemaal op school zitten weeer meer.

juline

juline

17-09-2013 om 16:12

antwoorden

1. Hoe oud is uw kind? 8 jaar en 10 jaar
2. Gaat uw kind naar de naschoolse opvang? ja
3. Loopt uw kind zelfstandig naar huis? ja
4. Haalt u uw kind op? soms
5. Bent u minder gaan werken omdat u kinderen heeft? ja

Tijgeroog

Tijgeroog

17-09-2013 om 17:18

Antwoord

1. Hoe oud is uw kind? 5 en 8
2. Gaat uw kind naar de naschoolse opvang? Nee
3. Loopt uw kind zelfstandig naar huis? De oudste soms
4. Haalt u uw kind op? Ja
5. Bent u minder gaan werken omdat u kinderen heeft? Ja

Maar, wat dat ophalen betreft, ik haal ze nooit met de auto op. Meestal lopend, soms op de fiets.

en hier mijn antwoorden

1. Hoe oud is uw kind? 16, 8 en 7
2. Gaat uw kind naar de naschoolse opvang? Ja (die van 8 & 7)
3. Loopt uw kind zelfstandig naar huis? Nee
4. Haalt u uw kind op? Ja
5. Bent u minder gaan werken omdat u kinderen heeft? Ja

Knurf

Knurf

17-09-2013 om 19:28

tegenvraag

wat moeten basisschoolkinderen met een interface voor een concept car en wat heeft dat te maken met hoeveel uren ik wer?

angeloa

angeloa

18-09-2013 om 11:05 Topicstarter

antwoord

Ik moet de situatie van de doelgroep (ouders van kinderen) op papier krijgen. Hiervoor wil ik weten hoeveel uur ouders werken, dit heeft weer invloed op vrije tijd (en vrijetijdsbesteding) wat weer invloed heeft op de hoeveelheid uur wanneer iemand in zijn/haar auto zit.

Volwassenen met kinderen kunnen andere vrijetijdsbesteding hebben dan volwassenen zonder kinderen.

Huidige navigatiesystemen kunnen video's afspelen. Stel je voor dat je TV zou kunnen kijken op een interface in de auto. Dat zou ook interessant kunnen zijn voor (basisschool)kinderen.

Maar de voornaamste reden dat ik dit wil weten, is om mij enigszins te kunnen verplaatsen in de doelgroep. Tot die doelgroep behoren ook basisschoolkinderen.

Ik hoop dat het wat duidelijker is, zo niet, vraag erop los

Hanne.

Hanne.

18-09-2013 om 11:15

wat wil je weten van de doelgroep

Wat je wil (doelgroep in kaart brengen) is me zo wel iets duidelijker, maar ik vraag me nogsteeds af of de antwoorden die wij hier geven je helpen bij het in kaart brengen van relevante kenmerken van de doelgroep.

Je vraagt nl niets over aantal werkuren, hoeveelheid vrije tijd/vrijetijdsbesteding, aantal uren auto gebruik, tijdstip van autogebruik.

Overigens, volgens mij bestaat er al een systeem waarmee je TV kan kijken in de auto.

Rafelkap

Rafelkap

18-09-2013 om 11:24

niet aan denken

Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen op dat kleine ritje naar school toe ook nog eens een beeldscherm voor hun neus krijgen in de auto. Die hersens mogen wel even rust hebben.
Afgezien daarvan gaan we niet met de auto.

maar?

Je vraagt niet eens HOE de kinderen worden opgehaald. Ga je er dan van uit dat als kinderen opgehaald worden, dat dit met de auto gebeurt? Ik haal en breng mijn kinderen dagelijks, maar altijd met de fiets.

Fransien

Fransien

18-09-2013 om 14:51

Daarvoor heb ik nou een bakfiets

Zo haal en breng ik de kinderen, scheelt me massa's parkeerproblemen. Bovendien hebben de meeste ouders een school op loopafstand van hun huis en dat is dan ook zo'n kippe-eindje dat je daarvoor geen beeldscherm wilt. De enige tijden dat ik me dat kan voorstellen is als je je kinderen naar wedstrijden brengt een half uur rijden verderop.
We zijn geen enorm principiele ouders, ik heb mijn kinderen wel eens naar sport/muziekles gebracht met de auto toen het spoelde, maar ook dan is de afstand zo kort dat ik een beeldscherm erg vervelend zou vinden.

angeloa

angeloa

18-09-2013 om 14:59 Topicstarter

antwoord

@Hanne

Wat je wil (doelgroep in kaart brengen) is me zo wel iets duidelijker, maar ik vraag me nogsteeds af of de antwoorden die wij hier geven je helpen bij het in kaart brengen van relevante kenmerken van de doelgroep.

Angelo: De antwoorden helpen, ik kan niet elke detail delen over het onderzoek, dat zou veel te veel zijn voor op een forum.

Je vraagt nl niets over aantal werkuren, hoeveelheid vrije tijd/vrijetijdsbesteding, aantal uren auto gebruik, tijdstip van autogebruik.

Angelo: Ik wil voorkomen dat de vragenlijst te lang is waardoor het de lezers teveel tijd kost om te antwoorden en daardoor helemaal niet antwoorden. Dit heb ik bewust gedaan. De gegevens die jij opnoemt heb ik ook al kunnen vinden op de website van CBS.

Overigens, volgens mij bestaat er al een systeem waarmee je TV kan kijken in de auto.

Angelo: Ook dit klopt. Het was een voorbeeld. Het gaat er niet om dat ik een systeem ontwerp wat al bestaat. Ik zoek uit hoe ik dit op een betere manier kan doen. Het zal misschien al bestaan, maar ik wil het beter doen. Zie het bijvoorbeeld als telefoons, ook die bestaan al, maar er wordt alsnog onderzoek gedaan zodat men te weten komt hoe het beter kan.

@Rafelklap

Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen op dat kleine ritje naar school toe ook nog eens een beeldscherm voor hun neus krijgen in de auto. Die hersens mogen wel even rust hebben.
Afgezien daarvan gaan we niet met de auto.

Angelo: dat is een keuze die je maakt, dat kan ik me voorstellen. Maar mijn tante bijvoorbeeld zou het heel fijn vinden aangezien haar kids heel druk zijn in de auto. Hun aandacht vestigen op iets anders zou er wellicht voor zorgen dat ze rustig worden. Daarnaast gaat het er niet om dat ze TV kunnen kijken op dat kleine ritje, maar stel je moet een uur rijden, misschien dat het dan wel goed uitkomt.

@Jippox

Je vraagt niet eens HOE de kinderen worden opgehaald. Ga je er dan van uit dat als kinderen opgehaald worden, dat dit met de auto gebeurt? Ik haal en breng mijn kinderen dagelijks, maar altijd met de fiets.

Angelo: ik waardeer je suggestie, maar het is niet relevant voor het onderzoek. Ik focus me namelijk niet op het ritje van school naar huis, maar op alle ritjes in de toekomst waar de kinderen in zouden kunnen zitten. Daarbij is het niet noodzakelijk om te weten wanneer ze wel en niet in de auto zitten.

-

Het gaat om het grotere plaatje, niet per se om het ophalen en brengen naar school. Ik onderzoek en ontwerp een systeem die kan functioneren in het leven van een gezin.

angeloa

angeloa

18-09-2013 om 15:02 Topicstarter

antwoord op Fransien

@Fransien

Zo haal en breng ik de kinderen, scheelt me massa's parkeerproblemen. Bovendien hebben de meeste ouders een school op loopafstand van hun huis en dat is dan ook zo'n kippe-eindje dat je daarvoor geen beeldscherm wilt. De enige tijden dat ik me dat kan voorstellen is als je je kinderen naar wedstrijden brengt een half uur rijden verderop.
We zijn geen enorm principiele ouders, ik heb mijn kinderen wel eens naar sport/muziekles gebracht met de auto toen het spoelde, maar ook dan is de afstand zo kort dat ik een beeldscherm erg vervelend zou vinden.

Angelo: duidelijk en logisch. Ik ontwerp ook niet iets wat men zou (moeten) gebruiken op zo'n korte afstand. Ik kan begrijpen dat mensen dit vervelend zouden vinden. Ik ontwerp iets voor afstanden waarvan mensen wél de auto zouden pakken. Het zijn keuzes die mensen maken in de auto. Wel of niet TV aan? Wel of niet muziek aan? Wel of niet een filmpje aan? Het hoeft niet, het kan.

Puck

Puck

19-09-2013 om 09:26

mijn inbreng

1. 11
2. niet meer
3. nee, die fietst naar huis
4. zelden
5. ja

Pipo

Pipo

21-09-2013 om 21:01

Antwoorden

1. 8
2. Ja
3. Nee
4.Ja
5. Ja

Knurf

Knurf

22-09-2013 om 12:07

antwoorden

1. Hoe oud is uw kind?
11

2. Gaat uw kind naar de naschoolse opvang?
Nee

3. Loopt uw kind zelfstandig naar huis?
nee, ze gaat op de fiets

4. Haalt u uw kind op?
soms (voornamelijk bij slecht weer)

5. Bent u minder gaan werken omdat u kinderen heeft?
ja

Yta Chalne

Yta Chalne

22-09-2013 om 12:52

antwoorden

1) 8
2) nee
3) nee
4) nee
5) nee

Voor 't gemak heb ik alleen de jongste genomen, de enige die nog op de basisschool zit.

angeloa

angeloa

23-09-2013 om 10:06 Topicstarter

Dank!

Super super bedankt allemaal!

Paddington

Paddington

23-09-2013 om 13:23

my 2 cents

1. Hoe oud is uw kind?
2. Gaat uw kind naar de naschoolse opvang?
3. Loopt uw kind zelfstandig naar huis?
4. Haalt u uw kind op?
5. Bent u minder gaan werken omdat u kinderen heeft?

1. 11
2. Ja, ze zit op een combinatie school met opvang
3. Nee, het is te ver. Ze komt soms wel met de bus (als ik eerder thuis ben) of ze loopt naar mijn werk. Ik werk vlakbij haar school
4. Soms
5. Nee, in eerste instantie opvang geregeld met ouders en broer. Later is ze naar de combinatie opvang/school gegaan.

Rafelkap

Rafelkap

23-09-2013 om 14:00

Angelo: puntje van kritiek

"Angelo: dat is een keuze die je maakt, dat kan ik me voorstellen. Maar mijn tante bijvoorbeeld zou het heel fijn vinden aangezien haar kids heel druk zijn in de auto. Hun aandacht vestigen op iets anders zou er wellicht voor zorgen dat ze rustig worden. Daarnaast gaat het er niet om dat ze TV kunnen kijken op dat kleine ritje, maar stel je moet een uur rijden, misschien dat het dan wel goed uitkomt."

Welk basisschoolkind woont nu een uur reizen met de auto van school?
niet veel. Alleen kinderen uit het speciaal onderwijs, maar die gaan vnl. met busjes, zonder hun ouders. Voor hen is een tv-tje idd wel handig om ze rustig te houden, nu de begeleiders vaak wegbezuinigd zijn, althans hier bij het kinderdagcentrum.

Syl

Syl

23-09-2013 om 23:12

Yta (ot)

Even nieuwsgierig: hoe komt jouw kind nou eigenlijk thuis?

toja

toja

25-09-2013 om 09:18

Mijn antwoorden

1. 9 jaar
2. Nee
3. Ja, ze fietst alleen
4. Soms met de auto (slecht weer), soms met de fiets
5. Ja

Mijn antwoorden

1. 10 jaar
2. Ja
3. Ja
4. Nee
5. Nee

angeloa

angeloa

27-09-2013 om 21:58 Topicstarter

@Rafelklap

@Rafelklap

Het gaat hier niet alleen om het ritje school-huis. je kunt ook ergens anders naartoe rijden met de auto wat wel een uur zou duren en waar de kids ook mee gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.