Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Robin

Robin

01-03-2018 om 16:14

Wat vinden jullie van het vmbo/mbo?

Een van mijn dochters heeft nu bijna haar vmbo-t school afgerond, we zijn nu aan het oriënteren waar ze verder wilt gaan leren. Nu kreeg ik van een van mijn vrienden de opmerking naar mijn hoofd geslingerd: ohh.. MBO.. ja dat is gewoon nog naar school gaan, dat is natuurlijk niet echt studeren..

Dat vonden we zo lullig en gemeen, alsof het MBO er niet toe doet. Mijn dochter is nu bezig met een werkstuk over waarom mensen zo raar doen over het vmbo of mbo en heeft daar nog wel wat input voor nodig. Ze heeft een vragenlijst opgesteld, mochten jullie tijd hebben: zouden jullie deze kunnen invullen?

https://docs.google.com/forms/d/1DvnHUYmKj3r8yJ5Xepqrzzz-matUkfJQUkLAsjAOOr0/edit

Maar mijn vraag is eigenlijk ook, is jullie dit ook wel eens overkomen?? En hoe reageren jullie als vrienden zo reageren op het 'niveau' van je kind?

Veel liefs


Barbara

Barbara

01-03-2018 om 16:30

in een opzicht

In één opzicht klopt het wel dat MBO nog 'naar school gaan' is, en dat is omdat je met een VMBO geen startkwalificatie hebt en dus naar school moet blijven gaan. En die school kan MBO heten.
HBO en WO zijn vrijwillig.

Barbara

Barbara

01-03-2018 om 16:31

enne

je moet je niks aantrekken van wat andere mensen zeggen over het niveau van je dochter.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-03-2018 om 16:35

Klopt

Mbo en hbo zijn geen studeren, dan ga je naar school. Dat is geen waarde-oordeel. Ik krijg nooit lullige opmerkingen over het schoolniveau van mijn kinderen. Wel eens medeleven, wat ook irritant is, of opmerkingen als ‘oh, maar die (loodgieters, fietsenmaker, verpleegkundigen) moeten er ook zijn’. Goed bedoeld, dus ik ga er meestal niet op in.

MBO is geen studeren

Misschien bedoelen mensen het niet verkeerd.
MBO is gewoon geen studeren.
MBO is een opleidingscentrum voor beroepsonderwijs.
Je volgt een opleiding voor een bepaalt beroep.
Naar mijn mening studeer je op een universiteit.
Ik heb zelf MBO en HBO gedaan. IK vond het geen studeren.

Even een opmerking n.a.v. je link naar de vragenlijst.
Waarom niet anoniem?
Ik wilde hem invullen maar niet met naam en woonplaats.

Kaori

Kaori

01-03-2018 om 16:58

zo'n opmerking pareer ik

Ik pareer zo'n opmerking heel makkelijk met de mededeling: "Op de LTS heb ik tenminste dingen geleerd die ik in mijn dagelijks leven gewoon kan toepassen. Dat kan ik van het VWO en de Havo niet zeggen."

Al ben ik de eerste die aangeeft dat MBO idd gewoon naar school gaan is. Maar het is zeker niet minder dan HBO, WO of een promotie onderzoek.

Ook met een WO diploma kun je in de spoelkeuken van een bedrijf belanden. Dat vond onze stagier die mij de les ging lezen destijds niet zo leuk. Ik stond een industriele vaatwasser in te laden met een WO diploma op zak, en hij moest zijn diploma HBO nog maar zien te halen.

mbo moeder

mbo moeder

01-03-2018 om 17:10

ach ja

Laat gaan.
Studenten die naar de universiteit gaan hebben het ook over "school"..
En natuurlijk is het geen studeren aan het MBO. Maar wat maakt het uit?
Leuk onderzoekje van haar

Lou

Lou

01-03-2018 om 17:24

Sommige vragen niet van toepassing

Ik heb hier en daar maar neutraal ingevuld, maar eigenlijk was mijn antwoord: niet van toepassing. Ik heb geen kind op het mbo namelijk.

Amsterdamse

Amsterdamse

01-03-2018 om 17:30

Gedaan!

Leuk onderzoek heeft ze gemaakt! Complimenten hoor.

Ik krijg weleens vreemde en ook ongepaste reacties van mensen. Die geef ik een gevat antwoord terug. Met één stel van de basisschool heb ik de vriendschap afgekapt omdat zij zich ongelofelijk neerbuigend uitlieten over het vmbo. Hevige duscussies over geweest. Zij zitten in hun hoogopgeleide bubbel, en no way dat hun kinderen op een vmbo thuishoorden. ‘Niet ons soort mensen’ was hun tekst.

Ben wel benieuwd naar de uitkomsten. Krijgen we die ook nog te lezen?

Niet echt studeren.

Dat is geen waardeoordeel over het niveau, het is gewoon een feit.
Mbo is niet "studeren", studeren doe je aan de universiteit.

Verder heb ik geen vrienden die mijn kind beoordelen op zijn schoolniveau, kom zeg, dat zijn geen vrienden. Andersom ook niet, ik gun ieder kind het beste en vooral een gelukkig leven.
Laat iedereen lekker in zijn waarde, dat houdt vriendschap in.

Robin

Robin

02-03-2018 om 09:13

Bedankt voor jullie reacties!

Wat fijn om jullie reacties te lezen, en mijn dochter is al enorm blij met de aantal ingevulde formulieren. Natuurlijk hoeft u niet uw echte naam en woonplaats in te vullen, u kunt volgens mij ook vragen overslaan wat dat betreft.

Ik snap op zich wel het idee met dat het mbo gewoon toch naar school gaan is, maar ik snap gewoon niet waarom mensen daar zo enorm neerbuigend over doen. Net alsof onze samenleving zou kunnen bestaan zonder vmbo/mbo'ers.

Roda

Roda

02-03-2018 om 10:04

Nvt

Ik mis de optie nvt, heb ook geen kind op mbo.
Wel leuke enquete, ben benieuwd naar resultaten!

Neerbuigend.

Dat kan ook aan je eigen, onbewuste, houding liggen.
Ik merk niets van neerbuigendheid. Beetje zelfvertrouwen doet wonderen.

ingevuld

Ik Vond sommige vragen wat lastig omdat die hier niet van toepassing zijn. heb dus veel toelichting gegeven.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2018 om 10:23

Neerbuigend

Wil40 Ik kan prima inschatten of mensen neerbuigend doen. Er is ook niks mis met mijn zelfvertrouwen. De teksten die mensen tegen mij of mijn kinderen uitkramen als het om schoolniveau gaat, zijn idioot. En dat gebeurt vooral in hoogopgeleide kringen. En daar zit ik ook in.

Amsterdamse.

Dat geloof ik meteen. Dit telt dus ook voor je familie en vrienden die jou en je gezin persoonlijk kennen?

Ingevuld.

Leuke enquete.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-03-2018 om 10:48

Kennissen

Wil40, bedoel je of familie of vrienden dit ook doen? Ja, vrienden/kennissen wel, familie niet. Met een stel de vriendschap afgekapt, vanwege hun mening over vmbo/mbo. En wat er verder nog voorbij komt, teksten als: komt wel goed, want je kind kan nog altijd doorstromen naar havo. Of tegen vwo-kind (jongste) waar vmbo-kind bij staat: dus jij bent de slimme. Of: onze kinderen passen gewoon niet op het vmbo, is toch een ander slag mensen. Etc.

Vooroordelen.

Ik hoor het andersom ook.

"Pietje doet een studie communicatie of zo iets, leent bakken met geld, straks is er toch geen werk in."
Of:"Ach ja, dus jou kind gaat naar huiswerkbegeleiding omdat het Vwo anders niet gaat lukken?"

We kunnen er wat van. Het zegt meer over die mensen als over je kind moet je maar denken.

mbo moeder

mbo moeder

02-03-2018 om 11:03

Wil en Amsterdamse

Zo is het precies. Gelukkig heb ik één kind en niet een oudere broer of zus die het anders doet. Ze is er zelf trouwens meer aan gewend dan ik hoor. Ze zat op een basisschool met dyslexie in een klas met bijna allemaal bijzonder gebekte vwo-kinderen. Reken maar dat haar van veel kanten is ingepeperd dat ze dom is en dat het hopelijk wel goed komt met haar. Die ervaring heb ik als kind niet en ik vind het afschuwelijk. Ze zit nu trouwens helemaal op haar plek op het mbo.
Mijn familie en vrienden en kennissen niet overigens. Het zijn bij ons juist de toevallige ouders van klasgenoten/vriendinnen, campinggasten, voorbijgangers, korte contacten, leraren, grrrr....
Vooral die van: ze kan altijd nog naar het hbo. Bah!

mbo moeder

mbo moeder

02-03-2018 om 11:05

Wil40

Je hebt gelijk! Berichten kruisten elkaar

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-03-2018 om 11:25

Samenleving

Dat vind ik altijd zo'n kulredenering, 'net of de maatschappij kan zonder mbo'ers'. Hm ja, ik denk dus van wel. Veel mbo-banen werden vroeger gewoon gedaan door ongeschoolden, en die opleidingen zijn er tegenwoordig alleen omdat je een verplichte startkwalificatie moet hebben. Ook zonder de opleiding kun je immers prima in een winkel werken of gegevens verwerken bij een verzekeraar. Zo ook voor veel hbo-banen trouwens. Ik heb legio collega's van de oude garde die oorspronkelijk alleen havo of mavo hebben, en met interne cursussen zijn opgeklommen. En of de maatschappij kan zonder wo'ers kunstgeschiedenis of grote groepen psychologen, ja vast wel.
Opleiding gaat toch vooral om je eigen ontwikkeling, en hoe je dat later te gelde maakt en hoeveel nut je hebt voor de maatschappij staat daar voor een groot deel los van.

Triva

Triva

02-03-2018 om 12:06

Phryne

Dus jij denkt serieus dat ze op het mbo 2, 3 of 4 jaar lang (afhankelijk van het niveau) alleen maar dingen leren waarmee ze in 'een winkel kunnen werken of gegevens kunnen verwerken'?

Pirata

Pirata

02-03-2018 om 12:12

de maatschappij

Die opmerking "net of de maatschappij kan zonder MBO'ers" vind ik ook niet zo prettig. Net alsof je er alleen maar mag zijn als je een bepaald nut hebt?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-03-2018 om 12:34

Triva

Niet alleen maar, je hebt natuurlijk ook nog de ‘echte vakopleidingen’ in de techniek en zorg. Maar in grote lijnen, ja de meeste mbo-beroepen kun je ook leren met gezond verstand en ervaring. Lijkt me dat je dat toch wel moet beamen.

Triva

Triva

02-03-2018 om 12:39

Phryne

maar ze leren toch meer dan dat wat je met gezond verstand kunt begrijpen? Nederlands, rekenen, burgerschap etc. Vind jij serieus dat we mensen met 15/16 jaar na vier jaar vmbo de arbeidsmarkt op moeten sturen en zeggen dat ze daar maar een cursusje gaan volgen? Je weet toch dat ze dan nooit aan de bak komen omdat men dan liever een havist of vwo'er of neemt of iemand die ergens op het hbo is gestrand? Denk jij niet na over de kans dat die vmbo'ers vervolgens zonder werk thuis zitten en de rest van hun leven een uitkering krijgen?

Ik ben een groot voorstander van BBL maar die ene dag naar school is wel heel belangrijk, gewoon om deze maatschappij een beetje te leren begrijpen.

En ach dan kun je voor het HBO toch ook wel alles als cursusje aanbieden toch? Bij de LOI kun je van alles.

Triva

Triva

02-03-2018 om 12:41

overigens

waarom zou je techniek en zorg wel in een klaslokaal moeten leren en die andere 'gezond verstand en ervaring'beroepen niet?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-03-2018 om 12:45

Triva

Ik ben daar niet voor nee, die 5-jarige vmbo vind ik wel een goed plan. Zelf ben ik overigens met alleen vwo gaan werken in een ‘mbo-baan’ (secretaresse), waar ze tegenwoordig hbo voor vragen. Zelfde werk, zelfde salaris, en ik geloof ook niet dat een verse hbo’er die baan beter doet dan ik destijds met vwo. Ik ben wel blij dat ik nadien nog weer naar school ben gegaan, met een opleiding heb je toch meer mogelijkheden. Maar in de praktijk gaat het werkgevers om wat je kunt, niet om dat diploma.

Phryne,

Maar dat geldt natuurljk voor heel veel banen. K heb natuurkunde gestudeerd, maar voor mijn eerste baan/ carrière in een commercieel / chemisch / internationaal bedri)f had ik werkelijk helemaal nada noppes aan al mijn vakkennis.

Maar onderwijs)s is ook algemeen vormend. Of je nou je analytisch denkvermogen verder ontwikkelt, leert doorbijten, omgaan met lastige mensen, netjes communiceren, samenwerken in
projectteams, , omgaan met deadlines....

Veel van die dingen kun je ook on the job leren...maar niks mis met een goede leerschool toch? Op welk niveau dan ook......

Ingrid

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-03-2018 om 12:53

Zeker

Ik vind opleiding heel belangrijk, maar de stelling was ‘de maatschappij kan niet zonder mbo’ers’, en dat vind ik te kort door de bocht.

mbo moeder

mbo moeder

02-03-2018 om 13:45

déja vu

Dit komt me toch erg bekend voor uit een eerder draadje. Discussie wordt opnieuw gevoerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.