Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Inge

Inge

02-12-2016 om 14:02

Wel of niet naar de kinderopvang?

Voor mijn opleiding Sociaal Pedagogisch Hulpverlener ben ik onderzoek naar het doen naar de kinderopvang en de hechtingsontwikkeling van kinderen. Ik zou voor mijn onderzoek graag de mening van ouders hierin mee willen nemen. Het zou mij erg helpen als u de volgende vragen zou willen beantwoorden:

-Wanneer u als ouders werkt vind u het belangrijk dat de kinderopvang goed geregeld is. Als u ervoor kiest om uw kind naar de kinderopvang te brengen heeft u de mogelijkheid om meer te werken. Zou u hiervoor (kunnen) kiezen en waarom?

-Maakt u op dit moment gebruik van de kinderopvang? Zo ja, voor hoeveel dagen per week?

-Bent u positief of negatief over de kinderopvang?

-Waar moet de kinderopvang volgens u aan voldoen?

-Vanaf welke leeftijd zou u uw kind naar de kinderopvang willen laten gaan?

-Waarom kiest u er niet voor om uw kind naar opa/oma of andere familieleden te brengen i.p.v. naar de kinderopvang?

Ik hoop op reacties.


soepkip

soepkip

04-12-2016 om 07:37

geen kinderopvang

Ik heb nooit voor kinderopvang gekozen, ook niet voor een andere soort van oppas. Puur omdat ik mijn kind zelf wilde opvoeden.

Ze zijn we naar de peuterspeelzaal geweest allebei. Om te leren omgaan met andere kindjes.

@Emma

@Emma

04-12-2016 om 08:18

Wel kinderopvang

Ik ben erg positief over de kinderopvang die mijn dochter had vanaf 4 maanden. Ze had een hechte band met de leidsters en daar werd goed op gelet dat de kinderen "veilig gehecht" waren. Je hoort ook wel eens dat het anders gaat, dat er elke dag invallers zijn bijvoorbeeld. Hier was dat niet het geval.
Ik ben altijd erg gelukkig geweest met mijn dochter. Dat is voor mij iets anders dan 24/7 met haar thuis zitten. De combinatie met werk maakte en maakt mij een gelukkige moeder.

Combi

Ik had een combinatie van een oma die graag een dag wilde oppassen en veel aandacht wilde geven en t spelen, delen en leren met anderen op t KDV. Meer werken hoefde niet. Ik werk zelf in de kinderopvang een mijn kinderen zijn bij mijn collega's geweest. Veilig ineen vaste groep en activiteiten die uitdagen is een voorwaarde. Daarom had ik niet gekozen voor bso in mijn woonplaats omdat die nog niet goed georganiseerd was. Ik werk in eenadner dorp en zag hoe t anderskon.. Ik heb toen gekozen voor een dag oppas.

Angela67

Angela67

04-12-2016 om 09:59

soepkip

"Ik heb nooit voor kinderopvang gekozen, ook niet voor een andere soort van oppas. Puur omdat ik mijn kind zelf wilde opvoeden."

ai dat is toch wel ernstig, al die kinderen op kinderdagverblijven, scholen en bso's, die zijn inderdaad niet opgevoed meer door hun ouders maar door de staat.
ja het is ernstig gesteld in Nederland.

oftewel: jij denkt dat opvoeden iets is wat jij alleen kunt en mag doen.
wow.

gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-12-2016 om 11:21

Nee Angela

Ik lees dat deze moeder het zelf wilde doen. Niet dat ze andere vormen fout vindt.

Ik heb hetzelfde. Ik heb niets tegen welke vorm van kinderopvang dan ook. Het merendeel van de kinderen groeit vanzelf wel groot.
Maar ik heb heel egoïstisch gekozen thuisblijfmoeder te zijn. Omdat het kon/kan en ik dit gewoon het leukst vind.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2016 om 11:36

Ja dat Angela

En dat opvoeden alleen kan als je 24/7 bovenop je kind zit....

Ik ben bij mijn oudste begonnen met 2 dagen kdv en 1 dag oppas aan huis. Gaandeweg bleek het kind een veel betere gezondheid te hebben dan de oppas dus na een aantal jaren zijn we overgestapt op volledig kvd. En de oppas achter de hand voor nood.

Kdv was onderdeel van een grote organisatie en ik was erg gecharmeerd van de wijze waarop veiligheid en zorg voor het kind werd weggezet in protocollen. Daarom geen gastouders voor ons.

Ze zijn als babytje van een paar weken begonnen. Bij de oudste twee was dat een gemengde groep. Daar zou ik achteraf niet meer voor kiezen. Ik vond de babygroep van jongste veel fijner. Veel meer rust op de groep.

Opa en oma wonen te ver weg, dus dat is hier nooit aan de orde geweest. Ik vermoed eigenlijk ook dat ze dat nooit voor vast gewild zouden hebben, die hadden een veel te uitgebreid sociaal leven.

Op dit moment nemen we nog 2 dagdelen bso af. We zouden eigenlijk wel zonder kunnen als we onze uren anders zou verdelen maar dat zou wel veel meer kunst en vliegwerk worden dus houden we dit voorlopig nog maar even aan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2016 om 11:41

Dat is wat ander Dendy

Ik lees bij jou een heel andere boodschap dan bij Soepkip.

Kan misschien wel hetzelfde bedoeld zijn maar zo staat het er niet.

Ik heb heel bewust gekozen voor het werkende moederschap en dat is natuurlijk net zo egoïstisch

Limi

Limi

04-12-2016 om 11:42

hier

Ik heb geen gebruik gemaakt van kinderopvang. De kinderen waren thuis. (Of PSZ.)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-12-2016 om 11:47

Ginny

Het gevaar van geschreven tekst dus. Want ik lees dus echt niets verkeerds in de posting van soepkip. En ook niet in die van Limi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2016 om 11:50

Nee ik ook niet in die van Limi

Zou niet weten wat daar verkeerd aan is.

Egel

Egel

04-12-2016 om 13:52

alle vragen beantwoord

-Wanneer u als ouders werkt vind u het belangrijk dat de kinderopvang goed geregeld is. Als u ervoor kiest om uw kind naar de kinderopvang te brengen heeft u de mogelijkheid om meer te werken. Zou u hiervoor (kunnen) kiezen en waarom?

Voordat ik kinderen kreeg werkte ik full-time en daarna 4 dagen per week (en nog later 3,5 dag). Dus de vraag vind ik wat apart: stel dat je 3 dagen per week werkt en de andere ouder 5 en jullie krijgen je 1e kind. Dan denk je toch niet: goh, ik zou mijn kind ook 5 dagen per week naar het KDV kunnen brengen, laat ik ineens ook 5 dagen per week gaan werken!
Nou ja, in ieder geval ging ik dus ietsje minder werken en mijn man ook (van 5 naar 4 door middel van langdurig ouderschapsverlof en uiteindelijk nog steeds 4 dagen p/w op een andere manier geregeld).
Wij brachten de kinderen 2 dagen per week naar een heel goed en groot KDV waar we heel tevreden over waren. Mijn ouders deden ook nog een ruime halve dag en de rest konden wij als ouders afwisselend thuis zijn.

-Maakt u op dit moment gebruik van de kinderopvang? Zo ja, voor hoeveel dagen per week?
Nee mijn kinderen zijn al jonge pubers. Tijdens de basisschooltijd hebben we verder ook geen gebruik meer gemaakt van BSO omdat een van ons altijd thuis was na schooltijd (en 1 middag per week waren ze bij mijn ouders).

-Bent u positief of negatief over de kinderopvang?
Heel positief. Maar bedoel je: over onze KDV + opa/oma destijds, of over kinderopvang in het algemeen? In ieder geval was het KDV heel prettig. Het lag mooi, veel ouders waren aardig, ze gingen regelmatig met de kinderen naar buiten (ook af en toe buiten het terrein met een bolderkar), enzovoort. Ik kwam af en toe langs om zelf borstvoeding te geven.

-Waar moet de kinderopvang volgens u aan voldoen?
De gebruikelijke veiligheidseisen (ik denk dat ze nu wel afdoende zijn, verder hoeft het niet te gaan denk ik, als er maar wel af en toe controle plaatsvindt maar dat gebeurt vast wel). Ideaal als de medewerkers een goede opleiding hebben en het zou wel heel fijn zijn als ze meerdere jaren zouden blijven. Voor de hechting van de kinderen en de continuïteit. Dat kun je niet altijd weten, het enige dat je als KDV kunt doen is een prettig werkklimaat scheppen.
Het KDV waar mijn kinderen zaten heeft een keer Dick Bruna uitgenodigd. Mijn dochter was dol op zijn boekjes en heeft met hem gepraat. Zij heeft daar nu nog steeds een levendige herinnering aan.
Ook was er een jaarlijks feest, dat was ook iets speciaals. Dus een KDV kan iets extra's doen naast puur de opvang.

-Vanaf welke leeftijd zou u uw kind naar de kinderopvang willen laten gaan?
Ik denk vanaf een maand of 5, zo mogelijk (of zelfs ietsje later). In ons geval was het ene kind net 7 maanden en de ander 5 maanden. Daar was ik wel tevreden over, hoewel ik liever voor mijn tweede kind ook iets later gestart was.

-Waarom kiest u er niet voor om uw kind naar opa/oma of andere familieleden te brengen i.p.v. naar de kinderopvang?
Hoezo niet? Het is heel vaak en-en. Ook in ons geval dus. Wij hadden tegen de 3 dagen opvang nodig en we hebben niet voor 3 dagen grootouders gekozen omdat zij ook nog een eigen leven hebben. We konden daar trouwens niet voor kiezen; zij werkten nog en bovendien zouden ze dat zeker niet hebben gewild.
Als dat wel had gekund had ik onze constructie denk ik sowieso liever gehad. Zeker toen de kinderen peuters waren hebben ze veel aan elkaar gehad op het KDV. Toen al speelvriendjes en een leven buiten de familie. Ook voelde het voor mij 'gezonder' aan om de rol van oma en opa niet ál te groot te maken. Eerst zelf een gezin vormen en je eigen ideeen leren kennen, met een rol voor de grootouders, maar niet dat we het echt samen zouden doen en dat ze echt opvoeders zouden worden. Nou ja, ze hadden/hebben wel een rol in de opvoeding maar wij zijn heel duidelijk de 'hoofdopvoeders'.
Overigens hebben mijn kinderen nu een heel goede band met oma/opa en ze komen er nog steeds wekelijks naar tevredenheid van allevier.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-12-2016 om 14:00

alle antwoorden

-Wanneer u als ouders werkt vind u het belangrijk dat de kinderopvang goed geregeld is. Als u ervoor kiest om uw kind naar de kinderopvang te brengen heeft u de mogelijkheid om meer te werken. Zou u hiervoor (kunnen) kiezen en waarom?
Voor wij kinderen kregen werkte ik full-time, daarna ben ik eerst 3 dagen en later weer 4 dagen gaan werken. Ik vond het toch ook wel erg leuk om mijn kinderen zelf één (doordeweekse) dag per week op te voeden.

-Maakt u op dit moment gebruik van de kinderopvang? Zo ja, voor hoeveel dagen per week?
Nee. Mijn kinderen zijn inmiddels al 17 en 19.

-Bent u positief of negatief over de kinderopvang?
In het algemeen positief. Maar het hang natuurlijk heel erg af van de situatie die je treft met de specifieke opvang. Wij hadden een gastouder (2d/w) en klein KDV/BSO (ook 2d/w) met heel weinig verloop.

-Waar moet de kinderopvang volgens u aan voldoen?
Ten eerste veilig en schoon zijn, goede verzorging bieden, en voor de oudere kinderen ook voldoende speel en ontwikkelingsmogelijkheden. bieden.

-Vanaf welke leeftijd zou u uw kind naar de kinderopvang willen laten gaan? Vanaf 3 maanden.

-Waarom kiest u er niet voor om uw kind naar opa/oma of andere familieleden te brengen i.p.v. naar de kinderopvang?
Puur praktisch omdat die geen van allen in de buurt wonen. Als dat wel het geval geweest zou zijn dan waren mijn ouders wellicht een optie geweest voor 1d/w, maar meer niet. Nu konden de jongens er 2 keer per jaar in de vakanties een weekje logeren, ook een soort opvang.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 14:32

Goh

Kun je tegenwoordig nog hoger dan een zes scoren als je voor je werkstuk zo'n gruwelijk uitgekauwd onderwerp kiest waarnaar al tientallen wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan? Verzin toch eens iets spannenders want hier zit echt niemand op te wachten.

Mijntje

Mijntje

04-12-2016 om 14:42

Vesper

Dat is niet aardig. SPH, dat zijn vaak jonge meiden en die moeten toch wat.
Je kan dit onderwerp toch gewoon overslaan?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 14:51

Mijntje

Het is niet onaardig bedoeld, maar het kwam er wat rot uit Hoe moeten we het mbo serieus gaan nemen als er zo weinig vernieuwends vandaan komt. En die ideeën zitten er echt wel, want in de praktijk verzinnen stagiaires en medewerkers ook van alles.

Mijntje

Mijntje

04-12-2016 om 15:00

Vesper

Misschien vindt Inge het gewoon zelf interessant om over na te denken, voor later en is ze er niet mee bezig om iets vreselijks origineels te bedenken.
Later, als ze kinderen heeft, wordt ze pas moe van dit soort onderzoeken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 15:12

Ja misschien

Ik ben ook een beetje moe vandaag. Gisteren tot 1 uur (vandaag dus eigenlijk) spelletjes gespeeld omdat de kinderen die nu eenmaal van Sinterklaas hebben gekregen. Ze zijn de leeftijd ook een beetje voorbij dat ik ze bij de opvang kon dumpen, dus nu moet ik ze zelf bezig houden. Want ondanks dat ze vanaf een week of 10 door anderen zijn opgevangen, weten ze toch echt wel wie hun moeder is.

bieb63

bieb63

04-12-2016 om 16:00

Doel of middel?

Pfffff, lees weer heel aparte reacties.

Even mij visie: opvang is een middel, geen doel...... Een middel dat we in de huidige maatschappij nodig hebben ivm ouders die beiden werken. Moet goed geregeld zijn. Punt. Maar nog steeds geen doel..

Mijn eerste uitgangspunt is: naast school (vanaf 4 jaar) is de zorg en opvoeding in principe en in basis voor de ouders. Uiteraard met de insteek dat omgang met andere kinderen belangrijk is (buurtkinderen, schoolgenoten, familie, via sport, clubjes e.d. enz enz). Opvang is prima, passend (noodzaak) in de huidige maatschappij, maar nog steeds geen doel.

bieb63

bieb63

04-12-2016 om 16:04

En Vesper

Als je geen zin hebt om je je met je kinderen bezig te houden, waarom ben je er dan aan begonnen??? En nee, natuurlijk heb ik ook niet altijd overal zin in.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 16:27

Bieb

Jij hebt inmiddels dermate vaak je mening verkondigd over 'hoe het hoort' dat het weinig zin heeft om daar met jou over in discussie te gaan. Ik denk er net even anders over, met name als het gaat over hoeveel iemand mag werken (met kinderen in de opvang), terwijl dat niet strikt noodzakelijk is voor een sobere levensstijl. Werken als doel of als middel, zeg maar

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 17:26

Maar goed

Ik wilde dus eigenlijk alleen maar aangeven dat ik het een stom onderwerp vind, en er wel over ben uitgediscussieerd. Leuk voor de jonge ouders die het wellicht voor het eerst horen
Leukere onderwerpen vind ik peuters en tablets, of culturele en muzikale ontwikkeling in deze tijd.

Mijntje

Mijntje

04-12-2016 om 17:32

Vesper

Je kan de SPH ook in de avonduren doen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-12-2016 om 17:53

enne

Is dat geen hbo?

Verkeerde tijd van de maand ofzo? Vond je inderdaad wederom niet heel opbouwend positief.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 17:58

Ginny

Je hebt gelijk. Op de een of andere manier heeft mijn stemming van de dag best wel invloed op mijn reacties. Gelukkig gaat doen alsof irl beter Maar dan nog blijft het wel waar wat ik zeg.

Achteraf

Het kan ook best goed zijn om achteraf te beoordelen of je er goed aan gedaan hebt met je keuzes en het regelen van de kinderopvang.
Ik had niet zoveel keuze, vanwege de benodigde inkomsten ging ik juist 36 uur werken, met volledige kinderopvang voor beiden.
Als ze ziek waren konden ze gelukkig naar familie.
Achteraf is het goed geweest. Het was een goed georganiseerde opvang met vaste leidsters, kleine groepen, en een voorspelbare dagindeling met veel contactmomenten en voldoende rust. Met name omdat mijn kinderen later een vorm van autisme bleken te hebben is dat in elk geval goed verlopen.
De leiding was ook zorgzaam en warm hoewel wat conservatief. Het gesteggel over allergie en borstvoeding kostte wel wat irritatie, maar ik liet me toch niet weerhouden. Al moest ik onder de kapstok zitten, ik gaf toch wel borstvoeding.
Beiden gingen er rond 4 tot 5 maanden voor het eerst heen.
Maar als ik had kunnen kiezen had ik het tot maximaal 3 dagen beperkt omdat ik zelf graag meer bij de kinderen wilde zijn.

Limi

Limi

04-12-2016 om 18:52

ja, achteraf

Was het goed. Of, met een kanttekening. Ik zou bij een hypothetische derde de PSZ wellicht ook nog overslaan, aangezien hun leergierigheid daar de kop in werd gedrukt. Ik heb geen idee wat er gebeurd zou zijn na hele dagen op een opvang - hier waren dat immers dezelfde leidsters (en dat was geen onwil van ze).

bieb63

bieb63

04-12-2016 om 20:51

Vesper

We zullen het vast niet eens worden. Dat geeft ook niet.
Maar toch ga je voorbij aan mijn stelling: doel of middel. En dan vooral in de situaties van bewuste keuzes, niet situaties van onmacht en moeten.
Overigens niets voor mij te maken met 'hoe het hoort'. Dat is nl een erg ruim begrip..... Maar wat zijn de gedachtes er achter?
Ik heb, als voorbeeld, een collega en zij werkt 4 dagen (haar man 5) Niks mis mee. Ze hoeven dat niet persé financieel, maar geeft uiteraard meer ruimte voor het e.e.a. En uiteraard mijn collega meer ruimte om verder te gaan met haar loopbaan (ook niks mis mee). Maar wat mij wel opviel is dat zij zei: "pfffff, die woensdag met de kids, ik zie er elke keer weer tegenop. Als ik vrij ben wil ik even m'n eigen dingen doen." En later: "pfffffff, moet ik weer me bezig houden met planning, proefwerken enz" En dat niet omdat de kinderen zo moeilijk zijn, maar omdat ze het gewoon niet leuk vindt een dagje moeder te zijn met alles er op en er aan (bezig houden, vriendjes over de vloer, enz).
En ja, ik vond ook niet alles leuk, had niet altijd zin enz (werkte 3 dagen).
Maar mijn oprechte vraag: wáárom dan kinderen willen. Wat is de gedachte daarachter? Waarom maak je het jezelf dan zo moeilijk? Wat voegt het eigenlijk dan toe?

Tja Bieb

Grappig toch dat het begeleiden van kinderen op deze manier toch altijd aan moeders toegewezen wordt. Nog steeds. Zul je niet snel horen van een vader dat hij geen zin heeft in huiswerkbegeleiding. De meeste mannen zeuren en zuchten minder en vaak is het toch ook weer moeders die het huiswerk begeleidt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

04-12-2016 om 21:45

Tja

Ik had dan ook maandag als deeltijddag omdat ik anders vond dat ik er zelf weinig aan had als ik de woensdag zou kiezen. Dan heb je net je verplichte dingen gedaan en kun je in een keer door rennen naar het schoolplein. Ik denk eigenlijk dat de meeste mensen niet voor kinderen kiezen omdat het ze zo leuk lijkt om een onwillige prepuber te helpen met huiswerk of om vriendjes over de vloer te krijgen. Het is een oerbehoefte om kinderen te willen, en ik ben blij dat ik ze heb.
Toevallig zat ik laatst in de trein tegenover een moeder die met haar zoon aan de telefoon sprak over kwijtgeraakte gymschoenen. Zoonlief sprak waarschijnlijk niet op zijn meest lieve toon, want ze zei dat hij niet zo naar hoefde te doen en dat zei niet vanuit de trein die schoenen tevoorschijn kon toveren. Feest der herkenning We raakten aan de praat en ik gaf als hart onder de riem 'maar je krijgt er zoveel voor terug.'
Dit soort dingen mag je waarschijnlijk niet delen want dan gaan mensen je vragen waarom je in 's hemelsnaam kinderen hebt genomen. Nou gewoon... Ze zijn het liefste wat ik heb, maar ook de grootste energievreters

bieb63

bieb63

04-12-2016 om 23:03

Natuurlijk vesper

Herkenning, zeker. En de oerbehoefte is ook niet gek. En absoluut: mijn leven zonder kind was een stuk zorgenlozer, heel wat zorgenlozer en vooral ongecompliceerder. Voor dat kind er was ging het vooral over mij, en mijn problemen of geneugten, los van wat ruis er omheen. Heel herkenbaar.
Maar.... ik ben me wel er heel bewust van geweest, dat mijn eigen zorgen en eigen geneugten, bezigheden, werk, enz enz,. geen combi kunnen zijn met OOK een kind erbij zonder meer ruimte te kunnen maken. Dat gaat niet.

En, reactie van iemand anders: vader of moeder gedoe doet voor mij niet terzake. Een beetje bleh en niet relevant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.