Buitenland Buitenland

Buitenland

Esjee

Esjee

28-02-2009 om 03:54

Brits year 1 naar groep 3

Hallo,

Wij gaan terug verhuizen naar Nederland. Wie heeft ervaring met de overgang van Year 1 (British system) naar groep 3 in Nederland en zou mij hier iets over vertellen. Dochter is nu 5 jaar. Verstaat goed Nederlands, kan het redelijk spreken (hier verwacht ik geen problemen). Zijn er hier ouders die ervaring hebben met deze overstap? Ter voorbereiding op overgang zou ik deze ervaringen graag horen. (Zie ook mijn 2e vraag hieronder).

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

28-02-2009 om 20:31

Ervaring van reception naar groep 2

Niet precies wat je vraagt. Dochter zat op internationale school in buitenland (british system).
Het verschil is denk ik daar haar nederlands nog erg goed was (ook spreken) hoewel er wel typische engelse foutjes in begonnen te sluipen zoals zinsopbouw en werkwoordsvormen en uitdrukkingen.
De overgang was geen probleem. Dochter genoot van het lossere nederlandse systeem. De britten zijn toch wat strakker in hoe het hoort, stil zijn in de rij, etc.
Jouw dochter is al gestart met leren lezen dus qua leren zal ze een voorsprong hebben. En leren lezen in het nederlands is veel makkelijker dan in het engels. Het nederlands is meer fonetisch, oftewel je kunt het lezen zoals het er staat. Niet volledig natuurlijk maar wel veel meer dan in het engels. En zeker in groep 3 komen ze vooral de makkelijke woorden tegen.
EIgenlijk verwacht ik geen problemen met de overgang behalve dat je dochter op het begin verbaasd zal zijn van wat er in Nederland in de klas allemaal mag.

Annie

Annie

01-03-2009 om 11:35

Ja!

Ivm herkenbaarheid van de kinderen schrijf ik onder een nick deze keer.
Onze jongste 2 kinderen hebben in het buitenland year 1 (British curriculum) afgerond en zijn toen in NL in groep 3 begonnen. Ze waren 1 1/2 toen we uit NL vertrokken en net 6 toen we terugkwamen. Ze hebben van mij groep 1 en 2 onderwezen gekregen via de wereldschool. Ze spraken en verstonden voldoende Nederlands. Ze konden wel Engels lezen, maar geen NL.
Ze hebben enorm moeten wennen aan het Nederlands schoolsysteem, waren bijvoorbeeld niet gewend om in groepjes te werken, om uberhaupt in de klas samen te werken, waren niet gewend aan de mondigheid van hun klasgenoten (oho, dat mag je niet zeggen! etc), waren zeer timide daarom. Ook waren ze zaken als kring niet gewend. Ze lagen voor met rekenen, maar omdat in NL het rekenen anders wordt gegeven, meer inzichtelijk, hebben ze daar nou ook weer niet heel veel profijt van gehad.
Lezen en spellen was lastiger, omdat in het Engels dat anders is, maar dat hebben ze wel redelijk snel opgepikt.
Voor 1 van de 2 was de taalachterstand toch wel groot en hij heeft bijna een jaar logopedie gehad voor oa taalstructuur, regels van meervoud, werkwoorden etc. Het is nu (zit in groep 6) aardig bijgetrokken, maar hij gebruikt nog wel foute lidwoorden en heeft nog steeds problemen met zijn en haar.
Ze hebben moeten wennen, op veel fronten, maar het is allemaal bijgetrokken, en het meest hebben ze moeite gehad met hoe het allemaal werkt op Nederlandse scholen.

Annie

Annie

04-03-2009 om 14:04

En esjee

lees je nog mee?

Onze ervaring

Toen wij terugkwamen naar Nederland had met name onze jongste dochter (toen bijna 5 jaar oud)moeite met het nederlandse systeem. Zij kwam in groep twee terecht. Ze bleek een grotere taalachterstand te hebben dan wij gedacht hadden, en vond het lastig zich te handhaven in de Nederlandse klas.
De andere leerlingen waren mondiger, er werd veel meer in groepjes en zelfstandig gewerkt dan zij gewend was. Ze was timide en afwachtend. En had moeite met het maken van vriendschappen.
Ik denk dat voor haar de verhuizing naar Nederland behoorlijk ingrijpend was, het was voor haar een heel nieuw/vreemd land. Al met al heel veel veranderingen voor onze kleuter. Qua werkniveau kon ze groep 2 overigens gemakkelijk aan, de vaardigheden die zij miste (of op een andere manier beheerste) waren met name sociale vaardigheden.
Na overleg is ze uiteindelijk na de kerstvakantie naar groep 1 "terug" gegaan. Dat was een lastige keuze, ik denk dat het erg veel wisselingen waren in een korte tijd.
Nu na anderhalf jaar zijn we blij met de situatie, ze is een heerlijke, slimme kleuter.

Ik denk niet dat er een beste oplossing is, maar achteraf gezien heb ik de impact van de verhuizing op haar onderschat, en had ik liever gezien dat ze een makkelijkere start had gehad.

Esjee

Esjee

05-03-2009 om 10:02

Ja, tsja

Ja, ik lees absoluut mee. En wil ook graag op alles reageren. De ene keer denk ok, dat gaat lukken. Andere keer denk ik, tsja dat gaat moeilijk worden.

Ik ben best wel bang dat haar Nederlands inderdaad veel verder achterloopt dan ik denk. Ik ga morgen die woordenlijst van de gemeente Amsterdam uitprinten die alle groep 1 en 2 kinderen moeten kennen en eens kijken hoeveel ze er nu kent.

Ik zie de situatie al helemaal voor me dat ze inderdaad wat timide aan de kant staat omdat de omgang met elkaar in Nederland zo anders is dan ze gewend is in haar huidige klas. Die lossere regels is natuurlijk best fijn maar ik kan me voorstellen dat het ook heel verwarrend kan zijn voor een kind. Ze is nu het Britse systeem gewend. Iedere dag in schoolkleren naar school, zelfs de elastiekjes in het haar moeten de juiste kleur hebben anders een waarschuwing. In de lijn opstellen, op fluitje reageren, miss (achternaam juf) en mister (achternaam meester) zeggen. Deze regels zullen er in Nederland ook vast wel zijn maar op school wordt er streng op gelet dat iedereen de regels volgt en zonder pardon gecorrigeerd indien nodig.

En ik ben ook bang dat ze veel bijles nodig heeft. Maar ja, beter nu dan later anders moet ik accepteren dat haar Nederlands nooit goed zal zijn. Pfff veel om over na te denken.

En dan nog welke school in de regio Amsterdam heeft geen wachtlijst. Ik las gisteren op een internetsite van een school dat het het beste was om je kind zsm na de geboorte in te schrijven. En eigenlijk wil ik natuurlijk eerst de school zien voordat ik haar inschrijf, kijken hoe ze omgaan met evt leerproblemen etc.

Ik zal hieronder bij mijn andere vraag nog wat verder schrijven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.