Buitenland Buitenland

Buitenland

Door de media ontstane beelden rechtzetten

Moeten jullie wel eens in de media ontstane beelden rechtzetten en uitleggen aan familie of vrienden in je geboorteland? Ik merk dat ik het best vaak moet doen. Meestal is er dan een tv programma of artikel geweest en word ik gevraagd hoe dat nu precies zit. Meestal is het een over-romantisch beeld OF juist een overdreven onrustig beeld, een vergrootglas dat inzoomt op een piepklein stukje maatschappij. Als de interesse er is stuur ik vaak wat artikelen terug die een rustiger en genuanceerder beeld geven, meestal geschreven door mensen die hier vandaan komen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lusitaantje

Lusitaantje

11-05-2012 om 16:41

Ja, vertekend beeld

Leuk vraag trouwens.

Ik krijg vaak de vraag hoe erg het nu is met de crisis in Portugal. En vergeleken met Spanje en Griekenland is het nog alleszins redelijk. Wel flinke salarisverlaging, maar niet voor mensen met een inkomen onder een bepaalde ondergens. Leuk is anders, maar wie meer kan missen moet meer bijdrage. Het is, hopelijk, tijdelijk en men legt zich er bij neer.

En ik erger met groen en geel aan de filmpjes op het Nederlandse journaal waarin alerlei vissers of boeren van 75+ in kleine armoedige cafeetjes worden geinterviewd alsof zij DE Portugese samenleving zijn. Of oude vrouwen in het zwart gekleed die met ezels over bergpaadjes lopen en zo. Die zie ik hier ook alleen maar als ik met vakantie ben. Gewone dorpen en steden waar mensen een leven leiden dat vergelijkbaar is met het leven in Nederland zie ik een stuk minder. En al helemaal geen high tech industrie, wetenschappelijk onderzoek, design, etc.

Het beeld is behoorlijk vertekend. Misschien ook omdat Portugal een land is dat de gemiddelde Spanje correspondent er even bij doet en dus niet zo op de hoogte is als van wat er gebeurt in Spanje.

vivo

vivo

13-05-2012 om 16:30 Topicstarter

Herkenbaar Lusiaantje!Dat van die vrouwen in het zwart met ezels maakte me erg aan het lachen. De berichtgeving is soms ook vertekend door oorzaken die wij niet kunnen zien, zoals een bezuinigingsronde bij het journaal of de krant, en dus een journalist die het er 'even snel bij moet doen'. Zoals Joris Luyendijk in zijn boek ' Het zijn net mensen' zo mooi beschrijft. In het land waar ik nu woon zien de mensen er gewoon wat anders uit, dat versterkt het beeld en soms een beetje de angst dat het echt heel erg anders is, terwijl dat enorm meevalt als je hier woont en de taal begrijpt. Toen ik wegging uit Nederland had men allerlei verwachtingen van dingen die mij wel zouden overkomen, nu is men verbaasd dat ik hier woon en me hier gewoon veilig en gelukkig voel. Het heeft ook voordelen. Ik krijg tenminste vragen over de verschillen, maar ik sprak eens iemand die naar Engeland was geëmigreerd en die daar juist erge moeite mee had, terwijl NIEMAND van haar familie en vrienden haar eens vroeg hoe het daar nu mee zat. Men had het gevoel dat men Engeland wel kende...........

feta

feta

14-05-2012 om 13:45

Ik doe niet anders

Nu met de economische crisis hier in Griekenland blijf ik aan de gang. Er wordt in Nederland zoooo anders tegen aan gekeken dan hier (oorzaak, gevolgen, wiens schuld is het), zoveel onbegrip, aan Nederlanders probeer ik wat Griekse standpunten duidelijk te maken, aan Grieken hoe het beeld in Nederland tot stand komt en wat ik zelf vind weet ik zo langzamerhand ook niet meer. Wel een eye opener dit, de rol van media in beeldvorming is echt gigantisch.

neteret mut

neteret mut

14-05-2012 om 13:53

Nauwelijks

maar goed, Belgie en Nederland lijken dan ook wel veel op elkaar ( en toch zijn er meer verschillen dan in NL gedacht wordt). Wel herinner ik me de relletjes rond de kroning van Beatrix. Mijn halfzus woonde toen al in de VS en zij belde toen bijna in paniek op wat er toch allemaal aan de hand was want er waren zoveel rellen te zien op tv, het leek wel of er revolutie uitgebroken was in het hele land. Was toen al een eyeopener hoe de media de echte situatie kunnen vervormen.

ouzo

ouzo

14-05-2012 om 19:21

Jazeker

Maar het valt niet mee, om de situatie in Griekenland uit te leggen (voor zover ik het zelf nog begrijp) aan Nederlanders. Als ik vertel dat een onderwijzer op een basisschool in Griekenland veel minder verdient dan wat iemand met een bijstandsuitkering elke maand op zijn/haar bankrekening bijgeschreven krijgt in Nederland, of dat er geen enkele euro van al het 'geleende' geld bij de mensen hier is terecht gekomen, kijkt men geschokt en verbaasd. De verslaggeving in de Nederlandse media hierover wordt gelukkig wel wat beter.

Primavera

Primavera

16-05-2012 om 13:23

En of

De intaliaanse werkelijkheid is lastig te begrijpen voor de gemiddelde nederlander, die twee keer zoveel verdient, terwijl ze minder kosten hebben. Zie http://www.nuzakelijk.nl/werk/2750709/nederlanders-verdienen-dubbele-van-italianen.html
Ik ben trouwens wel erg benieuwd naar hoe de situatie in Griekenlang beleefd wordt. Ik schrok van dit bericht http://www.hln.be/hln/nl/960/Wereld/article/detail/1421347/2012/04/10/Meer-dan-400-000-Griekse-kinderen-zijn-ondervoed.dhtml en vraag me werkelijk af hoe het mogelijk is dat we in Europa dit toestaan en dan tegelijkertijd de Merkel horen zeggen dat Griekenland-goed-bezig-is en vooral door moet gaan met harde maatregelen.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.