Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

sara

sara

09-06-2009 om 17:39

Duitse scholen

wij gaan binnenkort met de kinderen naar duitsland verhuizen nou is mijn vraag moet ik ze op een nederlandse school of op een duitse school doen het zijn twee pubers een van 15 en een van 16 die waarschijnlijk een jaartje over moet doen beide zitten ze op het VMBO-T en als ik ze op een duitse school zet heeft iemand dan informatie over scholen in duitsland

groetjes sara

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor sara

Afgaande op de leeftijd van de kinderen zitten ze nu op 3/4 VMBO-T? Dat is een erg moeilijke leeftijd want dan staan ze in Duitsland gelijk voor de Hauptschule of in jullie geval misschien Realschule-absluss.
(In Duitsland maximaal 10 jaar onderwijs vanaf groep 3).
Hoe beheersen ze het Duits zowel in woord als geschrift?
Realiseer je ook dat de Absluss voor meer als zes vakken gedaan wordt dus ook vakken die ze nu wellicht hebben laten vallen.
Mijn advies zou dus zijn zeker als je ook het vervolgonderwijs (dus na VMBO-T) in Nederland kunt doen: laat ze het afmaken.
Want zonder Absluss komen ze in het voorbereidend beroepsonderwijs (1 jaar). Pas met Absluss mag je naar het echte beroepsonderwijs (bij ons de ROC's).

Veel succes met je keuze.

Muppy

mirreke

mirreke

10-06-2009 om 08:39

Als het mogelijk is in nederland de school afmaken

Ik weet niet of je dicht genoeg bij de grens woont daarvoor, maar ik zou ze zeker in NL laten.
Onze dochter heeft hier in Dld op het Gymnasium gezeten, wat qua resultaten absoluut goed ging. Maar wat we ons op voorhand niet zo gerealiseerd hadden is dat sowieso de scholen vergeleken met Nederland erg achterlopen. Ik denk dat het wel per regio verschilt, maar toch.
Geen tot nauwelijks computergebruik, een zeer klassikale aanpak, een redelijk autoritaire, afstandelijke houding van leraren naar leerlingen. Onze dochter verpieterde helemaal.
Op de leeftijd van je kinderen vraag ik me echt af of die zich daar in kunnen voegen, het lijkt mij persoonlijk niet.
Inmiddels zit onze dochter in Nl op het VWO. Onze oudste zoon gaat komend jaar wel naar de Realschule, wel jammer want ook hij heeft VWO-niveau. Inmiddels gaat het ook met hem weer goed op school maar ook hij moest heel erg wennen. Als ik dat geweten had waren we dichter bij de grens gaan wonen, zodat ook de jongsten gewoon in Nederland op school hadden kunnen blijven.
In onze streek gaan vrijwel alle kinderen voor beter vervolgonderwijs naar Arnhem of Nijmegen. ROC's bieden inmiddels ook snelcursussen Nederlands voor Duitse kinderen aan. Onze overbuurjongen wist niet dat school zo leuk kon zijn, in Dld is school eigenlijk alleen maar plicht...

Harmy

Harmy

10-06-2009 om 12:41

Sluit me daarbij aan

Als het even kan, laat ze hun school in Nederland afmaken. Ik wou dat ik die keuze had, maar wij wonen in Hessen en da's nogal ver van de grens.

Mijn dochter zit in de 5e klas op het Gymnasium (vergelijkbaar met Brugklas in NL) en het is keihard aanpoten, terwijl ze een goede leerlinge is. Er wordt veel van hun -en de ouders- verwacht, er is heel weinig aandacht voor het lesgeven zelf. Ze krijgen (bergen) huiswerk op en de volgende dag wordt gewoon verder gegaan met het volgende onderwerp, zonder het geleerde te bespreken. Dan volgt er een proefwerk en moet je maar afwachten wat daarin gevraagd wordt.

Sorry dat ik niets positiefs melden kan, maar moest even mijn gal spuwen. En dan hebben mijn kinderen het nog makkelijk want ze wonen hier al hun hele leven.

Groetjes,
Harmy

mirreke

mirreke

10-06-2009 om 14:51

Ha ha harmy!

Ik herken je gevoel. We zouden wel een mopperdraadje over het Duitse onderwijs kunnen beginnen...Als ik ergens van geschrokken ben hier is het wel van het onderwijs.
Overigens valt het niveau ook best tegen, Gymnasium hier is havo-vwo, 'ons' gymnasium is van een hoger niveau.
Ze gaan idd met een vrij snel tempo, en de door de ouders te leveren inzet is heel hoog. Tegen mij hebben ze het altijd over de gesetzliche Pflichten van de ouders. Heel zwartwit gesteld: de leraren geven aan waar de les over gaat, en de ouders hebben de taak om extra uitleg te geven en te zorgen dat het (vele) huiswerk wordt gemaakt. Een groot deel van de feitelijke taak ligt dus bij de ouders. Geen bevordering van de ouder/kind-relatie vind ik zelf. Dat is hier ook een probleem.
Als je als kind toch hulp wilt van je leraren geven die heel vaak niet thuis. Mijn dochter had enkele heel prettige leraressen bij wie ze altijd terecht kon, maar de meesten sjeesden nog eerder dan de leerlingen de school uit. Ze zijn ook totaal niet gewend dat leerlingen ze aanspreken.
Overigens, over huiswerk, als ze er eenmaal aan gewend zijn, zoals onze kinderen nu (gelukkig) valt
Nou ja, over het onderwijs hier kan ik nog wel even doorgaan...

mirreke

mirreke

10-06-2009 om 14:54

Oh jee, er viel iets weg

Over dat huiswerk, als ze er aan gewend zijn, wilde ik zeggen, en het zit in je ritme, valt school ook wel weer mee, qua moeilijkheid. Maar feitelijk ben je als kind gewoon heel erg afhankelijk van je ouders (lees moeder) voor wat betreft extra uitleg en hulp.

mirreke

mirreke

12-06-2009 om 19:28

Hee sara!

Ik hoop niet dat we je hebben weggejaagd Ik woon overigens met veel plezier hier, het is duidelijk buitenland (nog geen 15 km over de grens, as the crow flies) en dat maakt het zo leuk. Alleen die school hé... Maar daar hebben jouw kinderen dan juist geen last van.
Heb je zelf al een idee over wat jullie willen? Ik had me destijds enorm goed ingelezen (dacht ik) en van alles al nagevraagd en gehoord (niet dus...). Nu met deze kennis zoek ik nog wel eens op internet, en je vindt maar mondjesmaat echte goede informatie over het Duitse onderwijs. Het is ook helemaal geen topic voor ouders, zoals je hier bv. in ouders en school kritische vragen en discussies kunt lezen.
Waar ga jij zo ongeveer wonen?

sara

sara

13-06-2009 om 19:51

Dankjewel iedereen

ten eerste wil ik iedereen bedanken die op mijn vraag gereageerd heeft
ik ben blij dat ik de vraag gesteld heb ik ben door jullie achter vele dingen gekomen die ik anders noiit te weten was gekomen. dankjewel iedereen
ik heb hier van geleerd dat mijn kinderen het laatste jaartje in nederland afmaken. als er nog meer informatie is zou dat als nog welkom zijn

mirreke

mirreke

17-06-2009 om 12:28

Tja, meer informatie

heb je dan eigenlijk niet nodig. Ook voor het vervolgonderwijs na de middelbare zou ik NL kiezen. Is het reizen wel te doen, is er een goede busverbinding?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.