Buitenland Buitenland

Buitenland

Engeland school ervaring met een vlot kind?

Zoon wordt eind dec 4 en gaat dus volgend jaar sept naar school. In sommige dingen is het een ontzettend vlot kind. Toen hij 2 was kende hij al alle letters en kon hij aardig tellen. Een paar maanden geleden begon hij opeens te lezen. Nog wel door geluiden van de letters aan elkaar te plakken maar hij kan woorden zoals "cat", "make", rabbit", "foil", "thing", "umbrella" etc lezen. Ook kan hij vrijwel tot 100 tellen en als ik vraag wat 4+3 of 2+6 is weet hij het ook.

Wij hebben gister onze eerste school visit gedaan en opeens werd ik me er van bewust dat als hij eindelijk naar school mag volgend jaar, dat hij dan waarschijnlijk in een klas van 30 komt waarvan de meeste (?) kinderen zelfs nog phonics etc moeten leren. Ik weet dat veel primary schools kinderen in ability groepjes zetten vanaf Year 2 ofzo, maar ben benieuwd wat jullie ervaring was voor Reception.

Ik zou het natuurlijk aan de school moeten vragen maar ik wil nou ook weer niet de pushy parent zijn.

Ik ben zo ontzettend aan het twijfelen of we toch niet voor een private school hadden moeten kiezen. Omdat hij daar waarschijnlijk wel erg gestimuleerd zou worden.

Wie heeft ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

07-10-2010 om 08:33

Paar dingen

Ten eerste zijn privé scholen echt niet beter dan staatscholen.

Mijn zoon is net begonnen met foundation 1. Meer info over het curriculum kun je hier vinden:
http://www.direct.gov.uk/en/Parents/Preschooldevelopmentandlearning/NurseriesPlaygroupsReceptionClasses/DG_171007

Ze gaan vooral veel spelen! Ik neem aan dat je zoon dat wel leuk vindt?

Verder kan mijn 4 jarige zoon alle dingen die jouw zoon kan ook, en ik wist echt niet dat dat zo bijzonder was. (al leest hij voornamelijk franse en nederlandse woorden, zijn engels loopt nog een beetje achter). Tellen kan hij in alledrie de talen erg goed.

En hij verveelt zich niet op school. Ze zijn begonnen met spelenderwijs de letters te schrijven, en verder zingen ze veel en spelen ze veel. Over een paar weken hebben we ouderavond, dus daarna kan ik je meer vertellen! (als ik aan het einde van de dag vraag wat hij gedaan heeft, weet hij het nooit meer, dus ik moet alle info aan de lerares vragen

Engelse collega

ik heb een hele hoop engelse collega's. Daarvan hoor ik toch heel vaak dat private schools beter, moeilijker en strenger zijn dan publieke scholen. Ik denk dat een en ander ook afhangt waar je woont in Engeland, de ene is de andere school niet. En natuurlijk spreek je hier over kleuterschool hé, het gaat niet over high school.

Is het trouwens niet zo dat je niet altijd echt de keuze hebt om uit veel scholen te kiezen, omdat het afhangt van waar je woont?

Trouwens, die dingen die je zoon al kan zijn zeker wel verder dan gemiddeld hoor, zeker als hij het uit zichzelf doet.

Hibiscus

Hibiscus

07-10-2010 om 15:14

Petal

Veel ervaring heb ik nog niet in Engeland en wat ik heb is pas vanaf year 2. Moeilijk he, schoolkeuze. Ik denk dat je, als je een goed gevoel bij de school hebt, je je kind daar gewoon heen moet laten gaan. Als het later blijkt dat ze niet om kunnen gaan met de capaciteiten van je zoon, dan kun je altijd nog gesprekken aanvragen of anders een verandering inzetten. Oftewel, ben pas een pushy parent als het nodig is, maar ben het wel!

Heb je op Ofsted gekeken hoe de school scoort en wat ze doen met slimme kinderen? Bij onze school zijn er inderdaad verschillende ability groepen, en ze krijgen min of meer op eigen niveau les. Ik vind onze school hier in de UK daar een stuk verder in dan de Nederlandse scholen waar ik ervaring mee heb. Wat rekenen betreft krijgt mijn zoon in Year 5 al dingen die in Nederland pas op de middelbare school gegeven worden.

Een prive school kan inderdaad meer uitdaging bieden, maar tegen welke prijs (letterlijk) Kijk, als je het geld zomaar over hebt en er is een super priveschool in de buurt, waarom niet?
Ik heb een aantal kennissen hier met kinderen op privescholen en schrik weleens van het werk wat de kinderen moeten doen. Mijn kinderen maken met plezier hun huiswerk, het gaat ze makkelijk af en dat is leuk. Het kost ook maar 20 minuutjes per dag en daarna is er tijd voor instrument oefenen. Maar als ik dan hoor van kinderen die om 6 uur 's ochtends op moeten staan om hun huiswerk te kunnen maken omdat er 's middags geen tijd is omdat ze twee instrumenten moeten beoefenen, tja, is dat echt wat je wilt? Die arme kinderen kunnen niet eens spelen na schooltijd, nooit! Misschien is dit wel een extreem geval hoor, maar de ouders hier in de buurt zijn over het algemeen bijzonder pushy en ambitieus.

Je zoon is 4, en hij loopt voor. Maar hij gaat straks eerst gewoon lekker spelen. Je hoeft je nu nog niet echt druk te maken over zijn academische ontwikkeling, dat komt nog wel. Mijn dochter kon ook al lezen toen ze in groep 1 zat, ze begon met AVI uit aan groep 3. En ja, ze zat in een grote klas (28 kinderen) met een hoop kinderen die nog letters moesten leren. Maar er was genoeg wat haar uitdaging bracht. Sociaal kon ze een hoop leren, ze moest leren schrijven en motorisch was er nog wel wat te doen. Misschien vind je bij je zoon ook wel dergelijke dingen. Je kunt hem thuis ook een heleboel aanbieden ter uitdaging, bijvoorbeeld muziekles, dat vinden slimme kinderen vaak heel erg leuk en ze zijn er goed in.

Wij hebben enorm getwijfeld over private school/state school maar zijn heel blij dat we voor de state school hebben gekozen. Het wordt wel lastig straks als ze naar de secondary school gaan,dan zullen we wel voor een private school moeten kiezen omdat de stateschools eenvoudig niet goed genoeg zijn ( maw wij vinden ze niet goed genoeg), we sparen daar nu maar lekker voor door....

Succes met je beslissing. Het is een dilemma waar iedere ouder van een slim kind mee zit, waar dan ter wereld denk ik. ALs je een goed gevoel bij de school hebt, en ze hebben een goede Ofsted score, waarom dan niet? Zoals gezegd, als blijkt dat hij geen goede begeleiding krijgt, dan kun je altijd nog wisselen.

Hibiscus

Poppy

Poppy

07-10-2010 om 21:07 Topicstarter

Tja

Er zullen gerust meerdere kinderen zijn die hetzelfde of meer kunnen, maar dat betekent toch niet dat onze zoon niet vlot is?

Ik vind het prima als hij straks op school lekker gaat spelen, maar het is een kind dat graag schoolse dingen doet. Op het montessori kdv pakt hij graag werkjes. Zijn leidsters staan versteld van wat hij kan.

Als er dus straks in Receptions letters etc geleerd worden, dan vraag ik me af wat zoon gaat doen. Ik ben bang dat hij heerlijk vervelend gaat zitten doen, want het is saai voor hem.

Prive scholen zijn niet per definitie beter, maar er zijn er veel die volgens mij meer uit de kinderen halen dan een openbare school. De klassen zijn kleiner, er is meer materiaal, en ze zijn over het algemeen iets strenger.

Maar goed, ik wacht nog even de andere open dagen af, oa van de school die wij als 1e keuze hebben, en dan kijken we wel verder.

Ik ben nog wel steeds benieuwd of er andere ervaringen zijn met Reception, want zover ik kan zien is het op eigen niveau werken iets van de hogere klassen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

08-10-2010 om 16:24

Engelse systeem heel anders dan in nl

Hoi Petal,
Ik zou zeggen, wees blij dat jullie in Engeland wonen, hier hoeven ze in ieder geval niet eerst binnen de lijntjes te leren kleuren voordat ze echt wat mogen leren
Ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken en zoals iemand hierboven al zei, een prive school kun je altijd nog overwegen. Het overgrote deel van de kinderen is naar een pre-school of nursery geweest en heeft de basis van het lezen al onder de knie tegen de tijd dat ze naar school gaan. Kinderen die de phonics nog niet kennen zijn eerder uitzondering dan regel en de school verwacht bijna dat kinderen al een beetje kunnen lezen.
Over het lesgeven in ability groups hoef je je denk ik ook niet teveel zorgen te maken. In Reception zijn de klassikale lesjes nog heel kort en gaan kinderen dan vaak wat doen. Zo gingen de kinderen in de Reception klas van mijn dochter elke maandag in hun 'weekend news' boek werken. Voor kinderen die nog niet echt konden schrijven betekende dat er een mooie tekening gemaakt werd, voor mijn dochter was dat een tekening met wat korte zinnetjes, maar er waren ook kinderen die al een halve bladzijde volschreven. En zo ging het ook met rekenen, toen mijn dochter vorig jaar in year 1 de tafels wilde oefenen zei echt niemand tegen haar dat dat nog niet mocht omdat de rest van de klas er nog niet aan toe was. Als dan zo'n klassikaal lesje wat onder het niveau van onze dochter lag was dat dus niet zo'n punt, ze vond ze even goed wel vermakelijk. Je moet ook niet vergeten dat er in Reception ook best veel tijd wordt besteed aan het leren hoe het leven er op school uitziet. Ze moeten al snel 'in het gareel', buiten in de rij staan en naar binnen marcheren, zelf hun lunch regelen enz. Verder wordt er natuurlijk ook veel (buiten) gespeeld. Sinds een paar jaar moet elke school een soort buitenlokaal voor de Reception klas hebben en daar brengen ze veel tijd door.
Onze zoon is op een andere school begonnen, maar daar ging het niet veel anders. Het Engelse systeem heeft ruimte voor de niveauverschillen die er op die leeftijd te zien zijn. Zo hadden beide kinderen een kind in de klas dat al zelfstandig dikke boeken las toen ze met school begonnen (een zelf hele boeken van Roald Dahl!).
Ik denk zelf wel eens dat je hier daarom veel minder hoort over hoogbegaafdheid, het is gewoon geen probleem. In elke klas zitten een paar kinderen die met kop en schouders boven de rest uitsteken en daar wordt gewoon op ingespeeld.
Als je wilt mag je me wel even mailen, dan kan ik de namen van de scholen waarmee wij ervaring hebben mailen. Je zou hun inspectierapport eens kunnen vergelijken met de scholen die jullie overwegen. Hebben jullie een redelijke school in de buurt? Je zou bij de bezoekjes eens kunnen informeren of ze een 'gifted and talented' programma hebben. Overigens hoef je je daar ook niet te veel op vast te pinnen, maar geeft de kinderen die het kunnen gebruiken genoeg extra uitdaging. Wel een gedoe he, met die catchment areas. Wij doen op het moment onderzoek naar middelbare scholen, ook al zo'n hoofdbreker.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

08-10-2010 om 16:26

Oeps

'Overigens hoef je je daar ook niet te veel op vast te pinnen, maar geeft de kinderen die het kunnen gebruiken genoeg extra uitdaging'.
Er was wat weggevallen, Ik wilde zeggen dat onze school in naam niet zo'n programma heeft, maar toch extra uitdaging biedt.

Poppy

Poppy

08-10-2010 om 16:42 Topicstarter

Engelandvaarder

Gelukkig geen binnen de lijntjes kleuren inderdaad want zoon krast er nog op los, als hij al wil "tekenen".

Maar goed, ik lees dat het allemaal wel mee zal vallen. Aan de ene kant is zoon zo klaar voor school (intellectueel), en aan de andere kant zie ik hem in een drukke klas van 30 helemaal verdrinken (emotioneel). Moeilijk. Gelukkig hebben we nog bijna een jaar de tijd om aan zijn zelfvertrouwen etc te werken.

Helaas wonen wij kwa openbare scholen slecht, maar kunnen hopelijk op de katholieke school terecht die goed aangeschreven staat. Laatst de formulieren door de priester laten onderteken. Wat een gedoe hier met christelijke scholen zeg (moet vrijwel elke week naar de kerk), ben het er eigenlijk niet mee eens maar goed, je wil toch een goede school.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

08-10-2010 om 22:04

Komt goed

Joh, het komt vast helemaal goed. De klassen zijn inderdaad groot, maar er wordt vanaf dag 1 duidelijk structuur geboden en de meeste kinderen voelen zich daar heel veilig bij. En het duurt nog bijna een jaar voordat hij gaat. In onze ervaring helpen de creches en pre-schools echt met voorbereiden op school, als het eenmaal zover is zijn ze er echt aan toe. Succes met de keuze!

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

09-10-2010 om 13:21

Het gaat niet alleen om cognitieve vaardigheden

Mijn dochter (Spanje, naar de kleuterschool vanaf 3 jaar) was ook zo´n voorlijk kind. Toen ik het er met de juf over had, zei ze dat mijn dochter inderdaad een van de besten was wat betreft tekenen, elementair lezen, blokletters schrijven, enz. maar dat er nog wel wat te sleutelen viel aan zaken als stilzitten, opletten, naar de juf luisteren, sociale omgang met klasgenootjes. Misschien moet je de kleuterschool meer zien als een voorbereiding op later, als het belangrijk is dat je kind de aandacht bij de les houdt. Ook merk ik dat een kind van twee of drie zijn leeftijd ver vooruit kan zijn maar dat dit later wel wat bij kan trekken. Mijn dochter is nog steeds een slimmerik maar loopt niet meer zo erg uit de pas als toen ze nog heel klein was.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.