Buitenland Buitenland

Buitenland

emma twijfelaar

emma twijfelaar

25-09-2010 om 20:53

Europese school

Ik ben mij aan het oriënteren op verhuizen naar het buitenland (binnen Europa) en ben benieuwd naar de ervaringen met Europese scholen.
Ik ben er bij een wezen kijken dicht waar we komen te wonen en heb een leuk gesprek gehad met de directrice.
Ik vraag me alleen af hoe de sfeer er is en of het niet een wereld buiten de werkelijkheid is. Dus buiten de realiteit van het land waar ze in wonen. Zitten er alleen maar mensen op met veel geld, of van alles wat?
Ik zou mijn kinderen daar eventueel op willen doen, zodat ze goed Nederlands leren en in contact blijven met de Nederlandse cultuur, daar mijn man niet Nederlands is en we in zijn land van herkomst gaan wonen.
Aan de andere kant lijkt het me voor mijn kinderen misschien normaler om naar een gewone school te gaan dicht bij huis en dat ze op die manier meer integreren.
Heeft iemand ervaringen en tips met de Europese scholen binnen Europa?
Hartelijk dank en groet!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Moeilijk te oordelen

Het is zo afhankelijk van het land waar je gaat wonen en dan nog eens de streek.
In het algemeen zijn europese scholen(je bedoelt toch ook internationale scholen?) wel eilandjes. Het kost meestal een hoop geld en de kinderen komen vaak van heinde en ver om daar les te krijgen.Vriendjes in de buurt krijgen is daardoor vaak lastig Als je voorgoed in je man's land gaat wonen zou ik kiezen voor de lokale schjool en dan NL er apart bij doen(via NOB,koeienletters ect.) natuurlijk is de leeftijd van je kinderen ook wel belangrijk. Naar welk onderwijs gaan ze, basis, voortgezet....In welk land wil je gaan wonen.

Ik zit in Frankrijk met (ten tijde van de emigratie kinderen van 6 en 9, nu 14 en 17) Ze zijn op een gewone lokale school gegaan en ik heb zelf nl met hen gedaan . Zelf altijd nl met hen gesproken en ik kan nu zeggen dat ze vrij goed tweetalig zijn

Dakar

pecas

pecas

27-09-2010 om 16:12

Geen probleem

Het ligt er waarschijnlijk inderdaad aan waar je gaat wonen, want het ligt er een beetje aan in hoeverre er zowiezo prive scholen zijn.
Wij wonen in Spanje, kinderen op Internationale school, wel niet hier in de buurt, maar buiten hun schoolvrienden hebben ze hordes buurtvrienden. Nu zijn hier heel veel privescholen, dus zo apart is dat hier niet, ik denk dat mensen daar in NL echt anders tegen aan kijken.
Het is h ier echt geen leven buiten de werkelijkheid, maar eerder in ónze werkelijkheid (openbare scholen zitten vaak vol met kinderen van illegale inmigranten en zigeuners, wat dan weer niet onder ónze werkelijkheid valt, dan zouden mijn kinderen zich constant moeten verontschuldigen om hoe goed ze het hebben.
Pecas

Voor altijd?

Hangt er ook vanaf of het echt emigreren voor altijd wordt of gewoon een paar jaar buitenland. In het laatste geval moet je echt goed nadenken wat het beste aansluit bij terugkeer of doorverhuizing naar een ander land.

Vergeet ook niet dat het niet altijd even makkelijk is om met een buitenlands middelbaar school diploma in Nederland universitair onderwijs te gaan volgen met een International Baccalaureate is dat vaak veel makkelijker.

Pecas - mooi omschreven dat "onze" realiteit, die ga ik onthouden!

Mariel

MariaV

MariaV

28-09-2010 om 15:20

Onze kinderen naar buurtschool

Wij zijn permanent geëmigreerd, dat is tenminste wel de bedoeling. Onze kinderen gaan naar een (heel goede) buurtschool, hoewel zo ook welkom waren op een Europese school. We wilden namelijk graag dat ze vriendjes in de wijk zouden krijgen (is gelukt), dat ze niet te elitair zouden opgroeien (hoewel we ook zeker de voordelen zien van het netwerk dat ze opbouwen op een Eur school), dat we niet te veel tijd kwijt zouden zijn met het halen en brengen van/naar school (is gelukt). Wij hadden de keuze en dat is een luxe, dat besef ik maar al te goed.
Maria

emma twijfelaar

emma twijfelaar

28-09-2010 om 17:12

Elitaire sfeer?

bedankt voor alle reacties! Allemaal heel herkenbaar. Inderdaad had ik mezelf ook al bedacht dat een lokale school als we voor altijd gaan emigreren handiger is.
Een Europese school sluit dan weer beter aan bij terugkeer misschien. (is dat echt zo?)
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of de Europese school nou zo elitair is. De kosten vielen me op zich wel mee met wat ik altijd in mijn hoofd had, maar natuurlijk is het niet gratis.
Mijn 'angst' is dat ík me misschien helemaal niet thuis voel ik dat wereldje. We zijn niet rijk (ook niet arm hoor...), maar vind ik aansluiting bij de ouders etc? Kom zelf uit een normaal simpel gezin.
Het voordeel lijkt me wel dat je wat meer contact krijgt met andere buitenlanders en daar misschien ook een deel van je contacten uithaalt.
Voor mijn dochter zal het denk ik niet zoveel uitmaken. Zij is 5 en pas zich aan. Zij zal niet beter weten.
Ben benieuwd naar meer ervaringen, bedankt!

Maylise

Maylise

28-09-2010 om 19:52

Twee keer andere keuze gemaakt

Toen we bijna 12 jaar geleden naar Nederland verhuisden hebben we er voor gekozen onze drie oudste kinderen naar een internationale middelbare school te doen. Ons plan was toen om ongeveer 4 jaar in Nederland te blijven en voor onze middelbare scholieren leek het me niet handig om weer helemaal aan een nieuw systeem te wennen. Onze jongere kinderen gingen naar een gewone Nederlandse basisschool ondanks dat we niet de bedoeling hadden om permanent te blijven. De reden was voornamelijk financieel want de internationale school was niet goedkoop. Uiteindelijk een goede keuze geweest want we zijn langer in Nederland gebleven dan de bedoeling was.

Dit jaar zijn we weer verhuisd en nu hebben we wederom gekozen voor een lokale school. De reden was weer vooral financieel. Voor onze 16jarige had mij een internationale school best leuk geleken maar de prijzen liggen hier echt behoorlijk hoog en niet te vergelijken met gewone privé scholen. Het had misschien allemaal wel gekund als we echt geen andere keuze hadden maar gelukkig zag onze zoon een gewone school ook wel zitten. Uiteindelijk maakt het ook niet zo veel uit want een internationale school hanteert ook een ander systeem dan het Nederlandse en zou dus net zo veel wennen zijn geweest als een lokale school.

Of een internationale school elitair is hangt denk ik heel erg van de school. Mijn ervaring (en die is dus al meer dan 10 jaar oud) is dat het inderdaad wel redelijk elitair is. Maar het kan best zijn dat het overal anders is. Pecas schrijft bijvoorbeeld dat bij haar in de buurt de keuze voor internationaal onderwijs ook door de gewone middenklasse gemaakt wordt. In Nederland is dat niet zo en de internationale school in Nederland is dus echt redelijk elitair want er zitten bijna uitsluitend expats op. Nu is elitair in mijn optiek niet persé verkeerd of zo. Mijn kinderen hadden er geen last van dat hun ouders niet zo rijk waren maar ze waren natuurlijk al wat ouder en stonden redelijk sterk in hun schoenen. Het was echter absoluut zo dat de meeste klasgenoten in vrijstaande villa's woonden met een wagenpark voor de deur en dat 4X per jaar op vakantie heel normaal was. Ik kan me voorstellen dat er kinderen zijn die zich in die financieel redelijk vanzelfsprekende sfeer niet zo thuis voelen.

Als jullie echt van plan zijn langere tijd in dat land te blijven en als je man oorspronkelijk daar ook vandaan komt zou ik vlugger voor een plaatselijke school kiezen maar dat hangt natuurlijk helemaal van de kwaliteit van het onderwijs af. Ik denk dat in zijn algemeenheid je makkelijker integreert in de plaatselijke bevolking als je kinderen naar een plaatselijke school gaan en zo contacten in de buurt hebben. Dat hangt echter natuurlijk ook weer af van waar je woont, klein dorp of metropool of iets er tussen in.

Lang verhaal dus om alleen maar te zeggen dat het er vanaf hangt

Maylise

Annet

Annet

28-09-2010 om 19:58

Alleen ervaring met internationale school

Dit was een school met het Britse curriculum in Praag, dus engelstalig. Ongeveer 1/4 van de leerlingen was Nederlands.
Beide ouders zijn hier Nederlands dus thuis werd sowieso Nederlands gesproken. Met klasgenootjes sprak dochter Engels maar met de Nederlanse klasgenootjes kwam bij een speelafspraak ook wel voor dat ze Nederlands spraken. Meestal was het dan Engels en Nederlands afwisselend.
De school was vrij elitair maar wij zeiden wel eens, de rijkste mensen zijn de Tsjechen zelf (met kinderen op die school). Dit waren rijke gezinnen die de school zelf betaalden. Bij de meeste gezinnen betaalde de werkgever van de expat, net zoals bij ons.
De sfeer was erg open en internationaal. Dat vond ik erg prettig. Men staat open voor nieuwe contacten omdat men gewend is dat de vriendengroep snel wisselt.
Wij hebben niet gekozen voor de lokale school omdat wij maar tijdelijk 2-3 jaar daar zouden blijven. Nederlands is al geen wereldtaal en dat is Tsjechisch ook niet. Stel dat we in Spanje hadden gezeten, was de keuze misschien anders uitgevallen.
Als wij ergens permanent zouden gaan wonen, zouden wij kiezen voor de lokale school, aangenomen dat het niveau hoog genoeg is. Maar wij zijn zoals gezegd beiden Nederlands. Ik kan me voorstellen dat de afweging anders is als het gezin zelf ook tweetalig is.

pecas

pecas

28-09-2010 om 20:00

Aansluiting

Ik vind het moeilijk je te antwoorden als ik niet weet om welk land het gaat.
Als je hier in Spanje naar een openbare school zou gaan, zou je inderdaad problemen hebben met het teruggaan naar Nederland. De lesmethode is heel anders, vakken anders, andere talen etc. Als je na een internationale school gaat is dat veel makkelijker, wilt misschien niet zeggen dat je in een normale nederlandse school kunt instromen, maar je hebt dan in ieder geval ook internationale opties in NL.

Elitair, wat is elitair, ik zie hier op de scholen van alles rondlopen hoor. Tja, je moet er wel het geld voor hebben, dus een zeker klasseverschil is er natuurlijk wel, maar het is nu niet zo dat iedereen in grote bakken van auto's rondrijden! Hier zitten op bepaalde internationale scholen veel spaanse kinderen wiens ouders ze gewoon graag een beter onderwijs gunnen dan wat er beschikbaar is, en op andere veel kinderen van buitenlanders die geemigreerd zijn en het vaak helemaal niet zo breed hebben, maar hun kinderen in het engelse systeem willen laten doorgaan.

Zoals ik al zei, het ligt er erg aan waar je woont en hoe het aanbod van openbare scholen daar is, als de kwaliteit voldoet aan je eisen, kun je het overwegen.

Pecas

Jo

Jo

30-09-2010 om 12:51

Even kijken

Ik ben het helemaal met Pecas eens.

Onze dochter heeft een aantal jaar op een geweldige Spaanse creche/kleuterschool gezeten, maar het kwaliteitsverschil in Spanje is echt enorm.
Mensen die geen priveschool kan betalen, proberen vaak een huis te zoeken in een postcodegebied van de goede school, omdat deze vaak wachtlijsten hebben voor kinderen daar buiten. Het gaat hierbij zoals Pecas stelt, om zowel het onderwijs, als de sociale verschillen.
Ik ken daarbij ook wel mensen, die één salaris besteden aan de school van hun kind, dus het zijn ook zeker niet allemaal rijkeluiskinderen.
Het grootste verschil van een Europesche & Internationale School is, dat de eerste de basistaal niet Engels hoeft te zijn, maar afhankelijk van de school bijvoorbeeld ook Spaans, Nederlands of Duits. Op de middelbare school is het Tweetalig. Dus bepaalde vakken in een 2e taal.

Voor de toekomst: Ik ken op de internationale school in Den Haag verschillende Spaanse (redelijk Engels sprekende) kinderen die op hun 15e succesvol vanaf een Spaanse school zijn overgestapt naar het engelstalige IB. (laatse 2/3 jaar), dus dat zou ook in Spanje een optie zijn.
Elitair betekent hier trouwens dat ze vaak veel van de wereld hebben gezien, maar gewoon een bijbaantje hebben om hun iPod te kunnen kopen. Merkkleding zie je hier bijvoorbeeld helemaal niet op school.

Dan als laatste nog de tip van de Spaanse juf: Bezoek de school & probeer je voor te stellen of je kind er vrolijk ziet rondlopen.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.