Buitenland Buitenland

Buitenland

Tanneke

Tanneke

26-07-2010 om 16:21

First grade, kind ver vooruit

Dag allemaal,

De zomervakantie is hier, in de USA, alweer op de helft.
Onze zoon (5) gaat volgende maand naar first grade, na een fantastisch jaar in Kindergarten.
Hij is als "advanced" beoordeeld op school en ik weet niet zo goed wat ik er allemaal mee aan moet.
Even uitleggen:
Hij was er de eerste weken niet zo zeker van of hij het allemaal wel leuk vond: hij kende niemand op de nieuwe school (had veel vriendjes op pre school die hij al twee jaar kende) en voelde zich een beetje verloren.
Hij was ook veruit de jongste (4) toen hj begon, tussen kinderen die soms al bijna 6 waren.

Inmiddels is hij op school helemaal thuis en heeft hij een paar goede vriendjes.( de jongsten uit de groep)
Hij is altijd vrij vlug geweest met veel dingen en nu hij naar school gaat komt dat nog meer naar voren.

In Kindergarten werden ze in het einde jaarsrapport beoordeeld op 3 hoofdzaken: lezen, schrijven en math.

Nu doet hij math met de kinderen in 2nd grade, hij schrijft hele verhalen en met lezen zit hij op nivo 9, terwijl ze in kindergarten als eind doel nivo 3 of 4 hebben (3 is voldoende, 4 is advanced).

Ik maak me een beetje zorgen over hoe dat nou allemaal verder gaat, nu hij eigenlijk dus al rekent en leest op first en second grade nivo.

Heeft iemand ervaring hiermee? Hij mag wel meedoen met oudere groepen,maar hij is, zoals ik zei, veruit de jongste en is nog zo klein! Ik vind het een beetje zielig om hem tussen die grote kinderen te zetten, want hij speelt zo graag met zijn vriendjes en is zelfs tussen hen nog een kleintje.

Wat zouden jullie doen? Ik vind zelf dat hij nog echt, sociaal gezien, bij de kleuters/eerste klassers hoort,maar wil tegelijkertijd ook niet dat hij zich op school gaat vervelen.
Ik vind het heel erg belangrijk dat hij goed leert en zijn best doet,maar eerlijk gezegd vind ik het belangrijker dat hij er plezier in heeft.
Ik ben bang dat, als hij naar een oudere groep gaat, hij zo'n buitenbeentje word, want hij speelt hele andere dingen nog natuurlijk dan oudere kinderen.

Zucht....als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het heel graag. Ik hoop dat hij in de eerste klas mag blijven maar hier en daar gevordert werk kan blijven doen.Ik weet dat ze in kindergarten het hele jaar min of meer bekeken wat hij kan en nu moeten beslissen welke groep hij gaat doen.Wat zouden jullie doen?

Bedankt voor het lezen: het is een heel verhaal geworden evengoed.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoppen!

Hier twee kinderen die door alle omschakelingen in onderwijs uiteindelijk allebei in een klas terecht zijn gekomen die eigenlijk een klas te hoog is. Academisch doen ze het prima, sociaal doen ze het goed, maar..... vooral de jongste heeft nu problemen met dat hij erg jong is en dus teveel verantwoordelijkheid moet dragen - en dat lukt dus niet. Bovendien zijn ze beiden net 17 tegen de tijd dat ze van school afkomen. Al bij al, had ik het anders kunnen doen, had ik ze lang geleden teruggehouden... nu is dat geen optie meer (ze zijn al halverwege de middelbare school) succes!

Kijk eens

in de vele draadjes over versnellen en klassen overslaan in het topic: ouders en school. Je kan zoeken via het archief.

Veelal komt het omgekeerde voor: het kind is ver vooruit en school wil niet meewerken -oa. ook van toepassing op mijn eigen dochter (nu net 7 jaar). Zij is dit jaar met Pasen uiteindelijk naar een hogere groep gegaan.

Ze werd op sociaal vlak nog niet aanvaard in de nieuwe klas maar dat ligt niet aan haar eigen sociale vermogens, eerder aan hoe de overstap is gebeurd.
Ik voorzie voor volgend jaar echter geen probleem.

In het kort denk ik dat je best kijkt naar je zoon zijn sociale vermogens: kan hij om met oudere kinderen, sommige slimme kinderen gaan zelfs beter om met oudere kinderen dan met kinderen van hun eigen leeftijd. Als hij echter nog 'jong' is, of gewoon zijn eigen leeftijd, wordt het allemaal wat ingewikkelder.

School zou een goede balans moeten zijn tussen cognitief, sociaal en emotioneel welbevinden.

Via een forum voor hoogbegaafde kinderen (in Belgie) ben ik in contact met vele ouders van veelal versnelde kinderen. Als jij van NL bent, stuur je vragen en zorgen dan naar: www.hb-kind-forum.nl . Daar vindt je zeker gelijkgestemden.

Maar om meteen 'stoppen' te zeggen, nee hoor. Het moet een afweging zijn.

Tanneke

Tanneke

04-08-2010 om 03:34

Dank

Bedankt voor jullie reacties.
We kijken het waarschijnlijk even aan in first grade, eventueel met wat ander werk voor hem hier en daar.
Ze gaan er op onze school vanuit dat je niet hoeft te wachten op alle anderen en vooruit mag als je kunt/wil.
Dat scheelt al een hele boel.

Hij kan het vaak inderdaad goed vinden met oudere kinderen, want die begrijpen wat hij bedoeld,maar hij speelt liever met kinderen van zijn eigen leeftijd. Ouderen spelen natuurlijk heel anders en andere dingen,waar hij gewoon nog niet mee bezig is.

Zucht... We wachten af.
Dank,
T

Tanneke

Ik weet niet in welke staat je woont, maar hebben ze geen Gifted & Talented (GT) program?
Dochter heeft destijds een klas overgeslagen, maar was nog steeds toe aan een uitdaging, dus die is tijdens de elementary school altijd in het GT program gebleven (is aanvullend, maar tijdens schooltijd). Ze heeft op de Middle School pre-AP klassen gevolgd en nu dat ze naar HS gaat is het dus AP (advanced placement). Zij is altijd vrij mature geweest dus dat ene jaar versnellen past(e) goed bij haar. Mijn jongste gaat nu naar 2nd grade en bij hem komt de GT teacher in de klas met extra werk. Wellicht iets om naar te kijken?
groetjes, Olief

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.