Buitenland Buitenland

Buitenland

Margarita

Margarita

06-12-2011 om 00:46

Huis gezocht in of bij barcelona

Mijn zus heeft een baan gevonden in Barcelona. Ze is nu hard bezig om woonruimte te zoeken in Barcelona of ten noorden daarvan. Helaas lukt het niet erg om een huurhuis te vinden. Er moet in elk geval een tuin bij zijn.
Huizen die op sites van makelaars staan blijken vaak al verhuurd. (is dat een truc om mensen te lokken of zo?)
Ik hoop dat er hier meelezers zijn die bruikbare tips hebben. De tijd dringt want ze moet half januari al beginnen ....
Margarita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Española

Española

06-12-2011 om 01:29

Tips.

In Madrid en omgeving is het dankzij de crisis tegenwoordig een stuk makkelijker om aan een betaalbare woning te komen dan vroeger, ik neem aan dat het in BCN niet veel ander is.

Probeer deze website eens, ik hoor er goede verhalen over:
http://www.idealista.com/pagina/portada

Verder: krantenadvertenties napluizen, door straten lopen en letten op bordjes Te Huur, collega's en kennissen inschakelen.

Is een tuin echt heel belangrijk? Waarom niet een woning met een patio of een ruim balkon? Balkons zijn vaak een stuk breder dan in Nederland, daar zijn het altijd van die standaard langwerpige oppervlakten, nauwelijks breder dan de toegangsdeur erheen.

Heb je alle forenzenplaatsen in de omgeving geprobeerd? Ook die landinwaarts liggen? Of ten zuiden van de stad?

En wist je dat in Spanje de huizen doorgaans met fornuis, koelkast e.d. worden verhuurd en dat een gemeubileerde woning ook niet ongewoon is? Misschien is dat een optie? Kan ze van daaruit rustig verder zoeken.

Margarita

Margarita

06-12-2011 om 11:04

@espanola

Dankjewel voor je tips! Ik zal ze aan mijn zus doorgeven.
Die tuin is belangrijk omdat mijn zus een collectie planten heeft die ze graag wil meenemen. Ook wil ze (weer) heel graag een kat als ze een beetje gesetteld is.
Ze zoekt inderdaad in de omliggende gebieden, vooral het Noorden. Maar met de makelaars lukt het dus niet zo.
Groetjes, Margarita

Overleven die?

Planten? Uit een tuin? Overleven die een verhuizing? En mogen die so wie so het land wel in?

Margarita

Margarita

06-12-2011 om 16:57

Ja - die overleven

Het gaat onder andere om een collectie relatief bijzondere bamboes en een paar andere mooie tuinplanten. Ze zijn een tijd geleden al in potten gezet omdat er toen al rekening werd gehouden met een verhuizing. Het was alleen nog niet bekend naar welke regio. Dat blijkt dus BCN te zijn geworden.
Groetjes, Margarita

Elx

Elx

06-12-2011 om 21:30

Planten

Mag je bij een huurhuis in Spanje plantjes planten? In Oz mag je er niks in of uit halen zonder nadrukkelijke toestemming van huisbaas.

Kunnen die planten niet beter in hun pot blijven zitten, want hoe lang wil ze in dit evt huurhuis blijven wonen?

Balkons zijn inderdaad meestal erg groot, daar kan je wel wat potten kwijt.

Laat haar maar eens kijken naar wat voor huizen er tot beschikking zijn. Zo krijgt ze een beetje een idee hoe de Spaanse huizen zijn gebouwd.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maar mag het wel?

volgens mij mag je niet zomaar van landto land zeulen met planten.

pecas

pecas

07-12-2011 om 08:03

Zelf naar toe gaan

Inderdaad wat Española zegt, je moet er gewoon zelf een paar dagen naar toe, rondrijden in buurt waar je graag wilt wonen en overal zul je borden tegenkomen. Er staat op dit moment heél veel te huur in heel Spanje dus dat kan echt geen probleem zijn.
Verder inderdaad Idealista of www.fotocasa.es en anders makelaar inschakelen.

Pecas

Española

Española

07-12-2011 om 15:11

Makelaars

Huizen op sites die bij navraag al verhuurd blijken te zijn kan ook betekenen dat ze de makelaardij de website slecht bijhoudt. Als je op een reeds verhuurde woning stuit, vraag je dan wel door? Want het kan maar zo dat ze andere interessante woningen hebben. Maar als ze zeggen dat een woning al verhuurd is en je zegt "oh, jammer" en hangt op, dan zul je het nooit weten. Probeer een makelaar te vinden die zich op verhuur richt en niet eentje die voornamelijk aan verkoop doet en een paar pandjes erbij verhuurt.

Maar het is toch vrij normaal

Als je naar het buitenland gaat is het toch vrij normaal om eerst een aantal weken tot maanden ergens tijdelijk te zitten, hotel of appartement, voordat je een huis huurt? Tenzij je werkgever jhuisvesting regelt. Maar ook dan zit je toch meestal de eerste wekn tot je zeevracht komt op een tijdelijk adres.

Inge M

Inge M

07-12-2011 om 21:24

???? zeevracht?

LOL Dirksmama. Een zeevracht naar Spanje zal misschien weken duren, die komen niet zoveel voor. Gelukkig doet een vrachtwagen er maximaal twee dagen over

Madrileña

Madrileña

07-12-2011 om 22:53

Sinterklaas

Sinterklaas gaat anders wel met de boot

Vanuit Nederland is het heel goed mogelijk om eerst op internet een aantal geschikte huizen te vinden, dan afspraken maken met makelaars en een weekendje heen en weer om de huizen te bekijken. Dan kun je bij aankomst in Spanje direct je huis in. Tenminste, zo hebben wij het gedaan anderhalf jaar geleden. Huis met tuin overigens, waarin ik mag tuinieren wat ik wil en mijn moeder neemt geregeld vanuit Nederland een plantje voor me mee en dat is ook nooit een probleem geweest. In Madrid staat er inderdaad heel veel leeg, maar ik heb helaas geen ervaring met Barcelona (al zou ik er best willen wonen.

Groeten, M

Ja zo heet het nou eenmaal

Bij internationale verhuizingen voor bedrijven heb je doorgaans je airfreight, voor je eerste benodigdheden, en je sea freight, de 'container' met je spullen. En die heet sea freight, ook als ie op een vrachtwagen gaat.

Overigens, toen ik nog in de scheepvaart werkte gingen er ook verhuiscontainers per schip richting Spanje en Portugal hoor. Veel goedkoper namelijk (en beter voor het milieu).

Jo Verhaert

Jo Verhaert

12-12-2011 om 10:50

Huren

Een huis met tuin in Barcelona is zelfs in deze tijden vrijwel onmogelijk te vinden, maar daar buiten is het wel gemakkelijker en goedkoper geworden. Ik ken de noordkant niet maar even 3 tips:
- mensen gebruiken vaak meerdere makelaars die huizen tegen verschillende prijzen aanbieden. Het is dus de moeite waard om even een blokje lokale makelaars te doen..
- check alles goed na, de Catelanen zijn erg goede verkopers..
- de banken hebben veel huizen ingenomen van mensen die de hypotheek niet konden betalen. Naar wat ik heb begrepen, hebben ze nu bij de verschillende Caixas (spaarbanken) dikke mappen met huizen die ze met heel veel korting verkopen. Ik weet niet of ze ook verhuren, maar mischien dus ook een idee.

Margarita

Margarita

13-12-2011 om 00:45

Update

De informatie van makelaars op websites blijkt van slechte kwaliteit. Er staan huizen op die niet meer beschikbaar zijn, of die helemaal niet verhuurd kunnen worden terwijl dat wel beweerd wordt.
Verder blijkt het érg moeilijk te zijn om afspraken te maken voor bezichtiging. Daarvoor moeten contact met eigenaren worden gelegd en dan teruggereageerd. Wat dan weer niet gebeurt.
Er zijn tot nu toe maar twee opties gevonden om te kunnen bezichtigen. Regio waar we zoeken is Maresmes.
Wel is er inmiddels een trip gepland. Morgen weg, donderdag terug.
Van de werkgever is een geringe tegemoetkoming in de kosten geboden. Al het andere (huis zoeken + verhuizing + gas-water-licht + immigratie) moet zelf geregeld worden. Het zijn dus spannende tijden als je al half januari moet beginnen ....
Met de planten komt het wel goed. Die overleven een verhuizing wel. Binnen de EU mag je die gewoon vervoeren voor zover ik weet. Het zijn geen dieren waar een vaccinatie voor vereist is
De tip van de banken heb ik doorgegeven. Als het met de makelaars niet lukt is dat misschien een alternatief.
Dank voor het meedenken en ik hoop op nog meer tips!
Groetjes,
Margarita

Española

Española

13-12-2011 om 15:32

Mañana, mañana

Spanjaarden moet je vaak een beetje achter de broek zitten dus als een huis je echt wat lijkt, gewoon regelmatig bellen of mailen. Verder bellen ze vaak niet zolang er nog geen nieuws is, ze zullen niet snel berichten dat het nog niet gelukt is de eigenaar te pakken te krijgen. Dus als je wilt weten hoe het ermee staat: zelf contact opnemen. Irritant maar zo werkt het daar nu eenmaal.

Als je in Maresmes bent, zou ik het informele circuit induiken en gaan rondvragen in kroegen en buurtwinkeltjes. Vinden ze daar niet gek, het is een vrij normale gang van zaken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.