Home » Forum » Internationaal ib onderwijs of nederlands onderwijs beter

internationaal (IB) onderwijs of Nederlands onderwijs beter?

7 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Manja20032005
internationaal (IB) onderwijs of Nederlands onderwijs beter?

Wij wonen inmiddels 5 jaar in het buitenland, mijn kinderen zijn nu 7 en 11. Tot nu toe altijd British school gedaan maar de oudste is dit jaar met het Middle Year Programme (MYP) van het IB begonnen. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog niet heel erg onder de indruk ben van het niveau van MYP, maar misschien heb ik nog te kort ervaring.

Toch merk ik dat ik me de laatste tijd wel vaker afvraag of het internationale onderwijs wel zo goed is. Met name mijn oudste is een VWO kind en ik vraag me soms af of hij wel genoeg wordt uitgedaagd. Hij zegt ook wel dat hij school saai vindt (terwijl ik juist had gehoopt dat MYP/ IB wel leuker voor hem zou zijn). Ik geloof dat ik het toch ook nog steeds lastig vind om te begrijpen hoe alle kinderen, met verschillende capaciteiten, toch in een en hetzelfde programma zitten. Ik denk wel dat mijn Nederlandse "programmering" het moeilijk maakt om in te zien dat dit kan werken (zoals het ook in UK en USA al altijd zo werkt).

Het is zelfs zo dat ik me soms afvraag of het misschien beter zou zijn om terug te gaan naar Nederland om daar de middelbare school te doen (mijn oudste zou in NL nu in groep 8 zitten). We hebben op zich wel de mogelijkheid om wellicht al volgende zomer of anders een jaar later naar NL terug te gaan. We kunnen ook niet naar NL terug gaan maar ik denk dat als de oudste voorbij 13 a 14 jaar is, hij toch in het internationale schoolsysteem vast zit en het vanaf die leeftijd eigenlijk niet meer mogelijk is om over te stappen naar het NLse systeem.

Heeft iemand misschien ervaring met dergelijke keuzes of iets anders toe te voegen aan het bovenstaande?

Bedankt!

Mariel81
Wel ervaring, niet recent

Broer en ik hebben allebei IB gedaan, allebei met vier vakken op higher level en twee vakken op standard level. We hadden toendertiijd ook wel kennissen op het Nederlandse VWO en ik ben meerdere malen met vrienden een halve week mee naar school geweest in Nederland (lange zomervakanties van internationale school). Broer heeft in Delft gestudeerd en teglijkertijd in Leiden een rechtenstudie afgerond, ik heb geneeskunde in Engeland gedaan. Ik heb altijd het gevoel gehad dat het IB echt wel VWO niveau is zeker als je vakken kiest op higher level en geen pretpakket maar voor ons was er ook geen keus dus klaar. Mijn moeder, lerares Engels, viel bij ons op school wel in en is altijd blij geweest met onze schooing, Je kan het wel een stuk makkelijker maken als je wilt door bijvoorbeeld je eigen taal en Engels op A2 niveau te doen. Dan kan je iets waar je goed in bent, arts bijvoorbeeld op higher level doen en de rest op standard level, dan is het niet zo zwaar. Maar als je bv physics, chemistry, English A1, Business allemaal op higher level doet en dan Spaans als A2 terwijl het je derde taal is en math standard dan heb je echt wel uitdaging genoeg hoor. Groot voordeel is natuurlijk dat je overal ter wereld opeens naar de universiteit kunt zonder gedoe.

Ik zou trouwens een forum voor Nederlandse expats zoeken. Deze rubriek wordt hier niet heel erg goed bezocht.

Mariel

JP
Mijn ervaring

Mijn kind van 15 is toevallig net ingestroomd in MYP5 en zat hiervoor op een Amerikaanse internationale school. Ik heb wel de indruk dat het niveau op de vorige school hoger lag, daar werd veel meer gedifferentieerd, eigenlijk zat je bij elk vak in de juiste klas. Nu worden slechts twee vakken op slechts twee niveau's aangeboden wiskunde en de landstaal, bij alle andere vakken zit iedereen bij elkaar. Kind heeft bijvoorbeeld Spaans als derde taal en vindt daarvan het niveau lachwekkend laag.

Dat gezegd hebbende, mijn oudste twee kinderen hebben op de Amerikaanse school het IB diploma programme afgerond en studeren nu in Nederland. Vooral de oudste, die wiskunde, natuurkunde en scheikunde op higher level heeft gedaan is van mening dat hij voorloopt op de VWO leerlingen. Een groot voordeel van het DP is toch wel dat je het jezelf moeilijk kan maken door meer vakken op higher level te doen of een extra vak erbij kan nemen.

Van het IB MYP ben ik tot nog toe dus niet bijzonder onder de indruk, maar we zijn ook nog maar een maand bezig uiteraard. Het IB DP doet volgens mij echt niet onder voor het VWO.

Sukran
Ervaring

Hier 2.5 jaar ervaring, van gewoon Australisch onderwijs ingestroomd in PYP en afgelopen juli afgerond. Zoon nu weer terug in Australie en vrijwel meteen ingestroomd in eerste jaar MYP, public school. Doordat in Aus het academisch jaar in januari begint, heeft zoon het eerste half jaar gemist maar dat leverde geen enkel probleem op. Wij hebben heel erg moeten wennen aan het concept van IB, begreep ook maar niets van de verschillende niveau's en hoe kinderen getoetst en beoordeeld worden. Echter, ben me er uiteindelijk maar eens echt in gaan verdiepen, de voorlichtingsavonden bijgewoond want merkte aan zoon dat deze manier van onderwijs heel goed bij hem past. Altijd enthousiast, maakt huiswerk met plezier (ja echt) en leert veel door het zelfstandig onderzoek en schrijven van de reflections. Geloof overigens zeker dat het niet voor ieder kind is weggelegd. IB wordt het onderwijs van de toekomst genoemd, en over het algemeen zijn (buitenlandse) universiteiten blij met IB-ers omdat die blijkbaar een hoog niveau van zelfstandig leren hebben. Mijn vriendin geeft les op een internationale school waar PYP wordt geboden, geen MYP maar wel weer op het eind de mogelijkheid voor IB diploma. Ook zij had moeite in het begin met de gang van zaken maar zou nu liever zien dat haar kind ook MYP kon doen in plaats van het normale GCSE. De hoeveelheid punten (de eindscore) die gehaald wordt, geeft het niveau aan. Om het diploma te halen moet je minimaal 24 punten hebben, het maximum dat gescoord kan worden in 45. Voor sommige universiteiten wordt een minimum score gevraagd.
Hoewel het niveau hier in Australie lager is dan op de internationale school, is het programma hetzelfde wat het overstappen wel zo makkelijk heeft gemaak. Als ik vergelijk met het onderwijs dat kinderen van familie en vrienden in Nederland krijgen (in verschillende delen van het land en zowel basis als voortgezet onderwijs), ben ik heel blij dat we hier zijn en niet daar. Smaken verschillen maar ik vind het fijn dat er een variatie is van docenten die mijn kind lesgeven, al op lagere schoolleeftijd. Aparte docenten voor specialistische vakken, en ook andere lokalen (zoals ik alleen ken van VO)... moest er in het begin heel erg aan wennen, vond het ook maar veel voor de kleine guppies maar wat ik zie zijn kinderen die met plezier naar school gaan. Qua niveau van basisonderwijs, vond ik het niveau hier hoger dan wat in Nederland aangeboden werd op de scholen van Nederlandse vrienden en familie. Kind ging hier eerder naar een 'gewone' school, zijn vriendjes zitten daar nog. Onze ervaring met twee IB scholen is positiever dan de ervaringen met twee gewone scholen maar nogmaals, dat komt ook doordat deze manier van onderwijs goed bij mijn kind past.

Manja20032005
Heel bruikbare input

Bedankt voor de input tot nog toe!

Mariel, ik ben eigenlijk al heel lang op zoek naar een goed forum voor dit soort vragen maar dit ouders online forum is echt de eerste waar ik vragen en antwoorden vond voor dingen waar ik ook mee bezig ben. De meeste (Nederlandse) expat fora spelen zich af in een bepaald land en gaan dan met name over aspecten van wonen in dat land. Als je nog een goed forum weet dan hoe ik me aanbevolen!

Wat ik uit de reacties opmaak is dat de laatste twee jaar van het IB echt wel pittig zijn. Daar zit geloof ik dan ook een deel van mijn vraag in. Ik heb ook al wel begrepen dat de laatste twee jaar echt wel VWO niveau zijn maar daarom vind ik het zo vreemd dat het MYP veel lager dan VWO niveau lijkt. Ik vraag me dan dus af hoe die overgang van MYP naar IB diploma programma werkt.

Ik denk ook dat ik nog heel erg moet wennen aan het IB systeem. De school waar onze zoon op zit bombardeert ons ook met emails over van alles en nog wat maar de info die ik wil horen: wat is het curriculum komend jaar, wat zijn leerdoelen, dat zit er dus niet bij.

Ik ben ook van het Britse systeem gewend dat er met niveaus gewerkt wordt. Dat systeem was voor mij wel heel duidelijk. Maar het Britse systeem was ook nog wel vrij schools en ik dacht dus dat mijn zoon zich daardoor op die school verveelde. Ik had dus gehoopt dat het bij MYP/IB leuker voor hem zou zijn, inderdaad vanwege zelfstandig onderzoek enzo. Tot nu toe heeft het echter nog niet erg motiverend gewerkt. Maar misschien moet mijn zoon ook nog wennen aan het systeem.

Het IB diploma is waarschijnlijk inderdaad wel handig voor wereldwijde toelating op universiteiten maar ik geloof dat er nu ook steeds meer scholen in Nederland het IB diploma als mogelijkheid aanbieden en ook tweetalig onderwijs bieden. Wat dat betreft denk ik dus niet dat terug naar Nederland betekent dat het minder makkelijk zal worden om een universitaire studie in het buitenland te gaan doen.

Sukran
Klas

Re: curriculum: Ik worstelde met hetzelfde voor we teruggingen van ZO Azië naar Oz. Wat ik er van begrepen heb, is dat de school het curriculum van het land moet volgen maar wordt de stof aangeboden via de 'IB Methode' dus met unit of inquiries, etc. en die zijn overal hetzelfde (how we express ourselves, who we are, dat soort). Ik vind de ibo.org site een fijne voor dat soort informatie.
Zoon klaagt nu ook dat hij het maar saai vindt, er wordt weinig gedaan aan de summative assessment en hij mist wat dingen die hij in Azië wel had. Groot verschil is echter dat hij hier leerling nummer 31 is, en op de vorige school een klas van 20 kinderen had. Er is dan ook maar zoveel wat een leerkracht kan doen. Weet dat hier op een private school de klassen ook kleiner zijn maar we hadden er geen $20000,- over voor nog anderhalf jaar basisonderwijs :-). En of het nou Montessori, IB, Steiner, wat dan ook is, veel valt of staat nog steeds met de leerkracht...
Zowel mijn neef als nicht hebben na Nederlands onderwijs in het buitenland universiteit gedaan. Neef kwam van 2talig VWO, nicht heeft eerst een brugjaar College gedaan omdat ze nog wel heel jong was en geen idee welke kant ze uit wilde. Zij hebben geen enkel probleem gehad met de taal, maar geen idee hoe anderen het ervaren.

Bernadette
ervaring vanuit Canada, BC

na 10 jaar in Canada, kan ik het volgende melden over IB onderwijs versus public onderwijs. Beide dochters hebben lagere school in het public systeem gevolgd en dat ligt achter op t Nederlands onderwijs. Iedereen in Cananda, BC studeert af van de middelbare school met het Dogwood diploma, dat gelijk is voor iedereen het aantal punten verschilt. Je kan dan wel in een paar vakken zoals Math een hoger niveau kiezen.

Wij hebben er voor gekozen om onze dochters wat meer mee tegeven en klaar te stomen voor universiteit en erna. Sinds een aantal jaar zitten zij op een IB school of Wereld School naar onze grote tevredenheid. De laatste twee jaren grade 11 en 12 wordt gewerkt aan het IB Diplome wat zeker aan VWO gelijk staat vanaf grade 11 kiezen ze drie vakken op hoog niveau en drie op standard niveau. De hoog niveau vakken zijn overstijgend met het VWO niveau. Als ze naar de universiteit gaan lopen ze duidelijk voor in kennis met de vakken die ze op hoog niveau hebben gedaan. Daarnaast wordt er verwacht dat ze onderzoek doen en een essay schrijven al met al een academisch rigourous programm, zoals men dat hier noemt. De keuze aan gerenomeerde universiteiten te worden toegelaten en kansen neemt toe met een IB diploma.