Buitenland Buitenland

Buitenland

Kuala lumpur

Deze zomer zullen wij met onze dochter van (dan) 9 en zoon van (dan) 6 verhuizen naar Kuala Lumpur.
Binnenkort gaan wij ons verdiepen in internationale scholen. Is er iemand die mij iets meer hierover kan vertellen? Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Veel

Er zijn veel Internationale scholen in Kuala Lumpur.
Er is ook een Nederlandse taalschool (contactgegevens kun je vinden op de site van de Stichting NO, en die kunnen je vast wat beter inlichten over welke scholen meer aansluiten bij wat Nederlandse kinderen gewend zijn.
(Er is daar een vacature, zit nog te twijfelen of ik zal sollicieteren).

expat

expat

03-03-2010 om 07:15 Topicstarter

Brits vs amerikaans systeem

Dat zou gezellig zijn, Dirskmama. Waar woon je nu (als ik het vragen mag)?

Enig idee of er veel verschil is tussen het amerikaanse en britse school systeem. Ik weet wel dat de Britten een jaar eerder beginnen met lezen en schrijven, maar voor de rest kom ik er nog niet zo uit....

Sylvia

Sylvia

03-03-2010 om 11:01

Succes

Succes met de voorbereidingen.
Volgens mij wonen deze mensen nog in KL, misschien moet je ze eens een berichtje sturen?

http://klsmith.web-log.nl/klsmith/

Brits en amerikaans

Naast Brits en Amerikaans heb je ook nog het Internationale systeem. Uiteindelijk als je 18 bent leidt dat tot het Internationaal Bacchalaureaat, maar de organiserende instantie IBO heeft curricula ontwikkeld vanaf een jaar of 3 oud. Vergelijkbaar met de basisschool heb je het PYP-programma, voor lagere jaren in het middelbaar het MYP-programma.

Daarnaast werken aardig wat Britse en Nederlandse scholen in het buitenland met het IPC (kun je op de site van stichting NOB meer info over vinden).

Veel Britse scholen en internationale scholen in het Gemenebest werken met het British National Curriculum, dat uiteindelijk opleidt voor GCSE diploma's.
En daarnaast heb je het Amerikaanse systeem.

Mijn kinderen zitten nu op een IBO school dat met PYP gecombineerd met het Amerikaanse curriculum werkt, ik heb in het verleden op een school gewerkt die met IPC en BNC werkte. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het Britse systeem, het is wat duidelijker omschreven en wat gedegener dan het Amerikaanse.
Persoonlijk vind ik, na met allebei ervaring opgedaan te hebben, het IPC ook leuker dan het PYP.

Maar goed, nou heb je weer een paar termen en afkortingen om je zoektocht moeilijker te maken

Bintje

Volgens mij heeft Bintje (al een tijd niet gezien hier, vast een nieuwe nick?) ervaring met Maleisie.

expat

expat

04-03-2010 om 08:56 Topicstarter

Ipc

Wij wonen in Singapore en mijn kinderen volgen op de Hollandse School het IPC systeem. Dat vinden ze trouwens erg leuk.

De school in KL die wij op het oog hebben is een IB school, maar volgens mij met een Amerikaans curriculum.. zou dat kunnen?

Wij gaan volgende week wat scholen bezoeken en gaan dan eerst maar eens 'de sfeer opsnuiven'.

Ja dat kan

Dat hebben mijn kinderen hier in Indonesie ook. Ik ben er niet echt laaiend enthousiast over.

Jo Verhaert

Jo Verhaert

09-03-2010 om 10:47

Ibo

Hoi,

Internationale scholen kunnen inderdaad verschillende curricula combineren. Een IB school betekent dat ze in in ieder geval één van de 3 programma's gebruiken
PYP (3/4-11/12 jaar)
MYP (11/12-16 jaar)
IB (16-18 jaar)
Zie http://www.ibo.org/programmes/.
Eigenlijk zijn alle combinaties met IPC,GCSE's,High School en A-levels mogelijk. IB is het meest populaire programma, dat tegenwoordig ook door vrijwel alle Engelse en Amerikaanse top scholen wordt aangeboden.
Belangrijk voor de lagere school is, naast de sfeer, om na te gaan of de reken & taalonderwijs goed aansluit op jullie kinderen. In het Engelse systeem bijvoorbeeld worden kinderen verondersteld met 6 al echt te kunnen lezen & dat is niet voor elk kind ideaal.
Succes!
PS Ik ben echt super enthousiast over het IPC op onze school, maar zij gebruiken voor rekenen wel weer een Engelse methode.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.