Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Meertaligheid handhaven na verhuizing

Zoontje van 4.5 spreekt heel goed Tsjechisch en Nederlands (mama en papa taal).
Hij is in de V.S. opgegroeit en spreekt een aardig mondje Engels, ook al hij in deze taal niet zo sterk is als in het Tsj. of Nederlands.

Is het mogelijk om zijn Engels vast te houden na terugkeer in Belgie (omg. Gent), en hoe moet dat dan?

Ik heb al gezocht naar Engelstalige speelgroepjes of zoiets dergelijks.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

20-07-2009 om 21:00

Leuke vraag!

Wij hebben in Tsjechië gewoond met oudste vanaf 2 tot bijna 5 jaar oud. Zij ging naar een internationale school en was dus tweetalig Engels en NL toen we teruggingen. Tsjechisch sprak zij nauwelijks.
Dochter is nu 11. Haar engels is per jaar achteruit gegaan, vooral nadat haar broertje werd geboren. In eerste instantie spraken we thuis nog geregeld Engels maar met een baby lukt dat gevoelsmatig niet meer.
Zij heeft vanaf halverwege groep 3 in het engels leren lezen, ze is altijd engelstalige cdroms op de computer blijven doen, naderhand heeft de ds ook geholpen met engelstalige spellen. Wel passief engels maar ze beheerst het duidelijk beter dan haar klasgenoten.
Er zit nog een aardige basis maar die is wel vernederlandst. Haar uitspraak is ook nederlands geworden.

Waarom wil je eigenlijk het Engels vasthouden terwijl Tsjechisch de meest sterke tweede taal is? (de reden is me nog niet duidelijk dat kind juist Tsjechisch spreekt).
Ik zou eerder de tweede taal proberen vast te houden. Ook in het tsjechisch zijn voldoende films, spellen, boekjes te vinden. Of spreken jullie het zelf niet?

De grote meerwaarde vind ik uiteindelijk de taalgevoeligheid die kinderen krijgen als ze tweetalig zijn (en er wat aanleg voor hebben). Ik merk dat dit ook doorwerkt naar het leren van andere talen. Dat is de grootste winst.

houbi

houbi

21-07-2009 om 01:42 Topicstarter

Waarom tsjechisch

Annet, bedankt voor jouw antwoord.

Het lijkt me gewoon echt jammer om het Engels te gaan verliezen. Ernaast heb ik een groot deel familie in Amerika dat slechts Engels kan.
Ik ben ook van plan Engelstalige DVD's en CD's blijven aanbieden zoals ook in het Engels blijven voorlezen.

En waarom Tsjechisch...omdat het mijn moedertaal is.
Om het Tsjechisch maak ik me geen zorgen want daar zal genoeg contact zijn met Tsjechisch sprekende als we terug in Europa zijn.

Groetjes Jana

Engels bijhouden

Wij vinden het bijhouden van Engels niet zo moeilijk...gewoon even de TV aanzetten en je wordt al overspoeld door Engels. Verder is in Nederland en Belgie het leven al zo doorspekt van Engels, wordt het op school onderwezen etc. dat ik me over Engels niet z'n zorgen zou maken, dat komt echt wel goed, zeker als de basis er al is.

Annet

Annet

22-07-2009 om 09:46

Oh, overheen gelezen

Ik dacht dat jullie allebei Nederlands waren. Ja, dan komt dat Tsjechisch wel goed.

Ken je het nederlandse schoolsysteem? Kinderen beginnen met engels leren vanaf groep 7 (10-11 jaar). Er zijn ook scholen waar engels gegeven wordt vanaf groep 1.
Het niveau van engels door Nederlandse jongeren is uiteindelijk best goed te noemen. In ieder geval beter dan wat ik in Tsjechië hoorde (gemiddeld genomen dan).
Het scheelt ook veel dat de buitenlandse films op tv niet nagesynchroniseerd worden. Dus je leest nederlands en hoort engels. Films voor jonge kinderen zijn wel in het nederlands.

Als je kind straks in een nederlandse omgeving zit, zal het nederlands veel sterker worden dan het Tsjechisch. Zelf zou ik liever energie stoppen in het Tsjechisch. Dat Engels komt vanzelf goed.

Sylvia

Sylvia

22-07-2009 om 10:20

Net verhuisd van us naar be

Wij zijn 6 maanden geleden verhuisd van de VS naar Belgie (omgeving Antwerpen). Wij hebben een dochter van bijna 8 jaar die 3 jaar op een Amerikaanse school heeft gezeten en dus vloeiend Engels spreekt. We hebben nu voor een lokale school gekozen ipv een internationale school. Alhoewel haar Engels wel wat achteruitloopt (vooral de woordenschat) is het toch goed mogelijk om het bij te houden met behulp van TV, CD's, DS-spelletjes en engelse boekjes. Ik ben zelf onlangs lid geworden van een Amerikaanse Vrouwenclub in Antwerpen en inmiddels hebben we ook al wat playdates gehad met andere Engelstalige kinderen.

houbi

houbi

22-07-2009 om 19:25 Topicstarter

Annet

dat dacht ik al

bedankt voor je uitleg over het NL schoolsysteem

eerlijk gezegd weet ik zelf niet echt hoe het nu in Tsjechie met de kennis van andere talen zit.
in 'mijn tijd' was er slechts Russisch verplicht

houbi

houbi

22-07-2009 om 19:33 Topicstarter

Sylvia

we hebben ooit in Brussel gewoond, ons zoontje is ook daar geboren.
mijn man krijgt meestwaarschijnlijk binnenkort een baan in Gent
we zijn er nog niet helemaal uit of we in Belgie of in Nederland (Zeeuws Vlaanderen) gaan wonen

ik ken trouwens jouw blog en hoop ik dat je nog verder gaat schrijven over jullie leven in Belgie
hoe bevalt het leven in Vlaanderen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.