Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Mogelijke verhuizing naar curacao of aruba

Beste allemaal,

Mijn man heeft de mogelijkheid om te solliciteren op vrijgekomen banen op de Antillen: een baan op Curacao of een baan op Aruba. Het zou gaan voor een periode van drie jaar.

Woont er misschien iemand op dit forum op Aruba of Curacao (of heeft er misschien iemand in het verleden gewoond) die me iets meer kan vertellen? Wat zijn de voor- en nadelen van het wonen op deze eilanden? Ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar onderwijs voor de kinderen. Mijn twee kinderen zouden na de zomervakantie moeten beginnen in groep 5 en groep 3. Ik heb wel op internet een paar Nederlandstalige scholen gevonden, maar ik dacht ook begrepen te hebben dat deze scholen hele lange wachtlijsten hebben.

Als iemand informatie voor mij heeft, ben ik reuze dankbaar!

Groetjes
Mariola

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

18-02-2011 om 13:34

Besef dat het eilanden zijn.

Prachtig weer, goedkoop leven, de voordelen zijn niet zo moeilijk te verzinnen. Van scholen op CuraƧao weet ik niets, wel weet ik dat er mensen zijn die zich rotvervelen drie jaar op zo'n eiland. Als je ervan houdt regelmatig naar musea en theater te gaan zou ik het niet doen. Houd je van het dorpsleven dan heb je veel minder aanpassingsproblemen.

Mariola

Mariola

18-02-2011 om 14:37 Topicstarter

Eilanden

Hoi Brunette,

Dank je voor je reactie. Dat is stiekem waar ik ook wel een beetje bang voor ben. Die eilanden zijn niet erg groot en ik ben toch wel een stadsmens. Ik vrees dan ook wel een beetje dat de verveling voor mij gaat toeslaan na drie jaar. Aan de andere kant ben ik net met een HBO opleiding begonnen (via de LOI) en die kan ik daar dan mooi afmaken in die tijd.

Als iemand nog meer informatie/tips heeft dan zijn deze natuurlijk van harte welkom!

Mariola

Papiamento

Als je er voor open staat kan het een hele goede ervaring zijn.
Als er geen Nederlandstalige scholen zijn kun je zelfs andere scholen overwegen. En zelf papiamento leren. Dat zal je een voordeel geven in het contact met mensen.
Voor kinderen, vooral slimme kinderen, is een extra taal een goede ontwikkelingsmogelijkheid.
Het kan natuurlijk met aanpassingsproblemen gepaard gaan maar dat kan het ook als je naar OostGroningen of Friesland verhuist.
Mischien is het wel heel fijn om een paar jaar met kinderen op de basisschool een overzichtelijk leven te hebben met weinig stress en vermaak.

Mariola

Mariola

20-02-2011 om 08:35 Topicstarter

Anne

Hoi Anne,

Als we ons permanent op de Antillen zouden vestigen zou ik mijn kinderen absoluut naar een tweetalige school doen (Papiamento - Nl). Maar aangezien wij voor uiterlijk drie jaar gaan, en het de bedoeling is dat de kinderen na terugkeer weer verder gaan op hun oude school in Nederland, lijkt mij het handiger als ze het bij alleen Nederlandstalig onderwijs houden. MOcht het allemaal doorgaan dan ben ik overigens absoluut van plan om zelf Papiamento te gaan leren. Lijkt me heel erg leuk!

Mariola

naamloos

naamloos

22-02-2011 om 18:29

Mariola

Mariola, realiseer je wel, dat ook de Nederlandse scholen, daar niet precies hetzelfde zijn wat betreft lesstof als de scholen in Nederland.Vakken zoals geschiedenis en Aardrijkskunde zijn anders. Ook zijn de scholen veel gedisciplineerder. Vaak hebben ze ook een schooluniform.Voordelen van het eiland vindt mijn broer, natuulijk het klimaat, en het rustige levensritme. De nadelen, het blijft een eiland, klein, beperkt,weinig mogelijheden voor vervolg studies, maar dat laatste speelt voor jou niet. Nadeel voor de kinderen, je kunt niet lekker op straat spelen, veel te warm.Zelf meot ej je kinderen overal met de auto heenbrengen.
Mijn broer bevalt het wonen op Curacao na 25 jaar nog steeds goed.

Mariola

Mariola

28-02-2011 om 08:20 Topicstarter

Iedereen bedankt

Iedereen hartelijk bedankt voor alle reacties! We hebben echter te horen gekregen dat het voor ons niet door gaat. Aan de ene kant vind ik het erg jammer, aan de andere kant ben ik ook blij dat de kinderen nu niet hoeven te verkassen.

Ik heb inmiddels wel een hoop informatie over Curacao verzameld en het lijkt me wel een prachtig eiland. Als ik de Staatsloterij win gaan we er misschien nog wel een keer met z'n allen op vakantie naartoe

Groetjes,
Mariola

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.