Buitenland Buitenland

Buitenland

martin

martin

11-03-2010 om 14:45

Myp, gcse en igcse en ib?

Heb een vraag voor de kenners. Mijn zoon zit op een britse school in Spanje. Hij wil als hij 16 en diploma heeft is in Nederland studeren voor IB maar ik heb niet de juiste info kunnen vinden. Op de school van mijn zoon zijn ze niet goed bekend met deze materie. Zij doen GCSE en A Levels.

Kan hij als hij GCSE diploma heeft het IB doen in Nederland op een internationale school in Nederland? Sluit dit aan? Ik heb informatie uit Nederland waar op de internationale scholen tegenwoordig MYP gedaan wordt.

Ik heb het idee dat dit anders is dan GCSE. In hoeverre verschilt dit met GCSE en of IGCSE? en zou het misschien verstandiger zijn om eerder te verhuizen zodat hij op de Internationale school het MYP kan doen want ik begrijp dat dit de normale weg is vóór IB.

Wij hoeven niet direct te verhuizen maar voor een goede opleiding van onze zoon vinden wij dit absoluut bezwaar voor een paar jaar in Nederland te wonen. Het lijkt ons na 20 jaar zelfs wel leuk.

Heeft iemand ervaring met het internationaal onderwijs in Nederland? of heeft iemand tips? Vooral ook welke school omdat wij niet gebonden zijn in Nederland aan een plaats kunnen wij overal terecht mits er plaats is.

Mijn zoon kan niet naar een Nederlandse school want zijn Nederlands is niet meer zijn eerste taal.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sumiya

sumiya

11-03-2010 om 15:25

Ib ervaring

Hoi Martin,
Wij wonen ook in Spanje, mijn kinderen zitten ook op engelse scholen, doen dus GSCE.
Mijn oudste dochter is daarna doorgestroomd naar IB, want op deze school is het IB, geen A-levels. Op andere scholen weer wel GSCE gevolgd door A-levels. Het sluit allebei even goed aan, geen probleem, in Engeland zelf zijn heel veel IB scholen. Enige zal zijn dat hij het "engelse" IB doet en niet het nederlandse. Hier in Spanje doen de spanjaarden op school engels A2 level, Spaans A1 level, maar mijn dochter doet samen met een engels meisje die niet goed spaans spreekt engels A1 en spaans A2, en heeft ook meer vakken in het engels alleen. Het lijkt me geen enkel probleem om na GSCE IB te doen, dat er in nederland iets anders gegeven wordt komt gewoon omdat GSCE natuurlijk écht engels is!

Voor scholen in Nederland, ga gewoon naar de www.IBO.org en dan krijg je alle scholen in elk land waar IB gegeven wordt.

Mijn dochter is nu bijna klaar met haar IB, is aangenomen op universiteit in Engeland, daar hebben we het voor gedaan, voor geen goud een universiteit in Spanje!

SUmiya

martin

martin

11-03-2010 om 17:50

Gcse in spanje

Hi Sumiya,

Dat is fijn dat je dochter al het IB gedaan heeft. Mijn zoon zal ook het Engels A1 niveau doen. Wat ik niet zo goed begrijp is waarom ze in Spanje het GCSE doen en niet de IGSCE de internationale variant. Dit lijkt mij interesanter. Of ze andere boeken gebruiken weet ik niet maar ik neem aan van wel.

Hij wil graag in Nederland studeren en ik weet niet of dit wel kan omdat zijn Nederlands dan ook goed moet zijn. Hij is in Spanje geboren en ondanks dat hij prima Nederlands verstaat is Engels toch zijn eerste (onderwijs) taal en Spaans zijn tweede.

Is studeren niet heel erg duur in Engeland? Ook wij zijn blij dat hij niet naar een Spaanse universiteit wil want ik heb van dichtbij meegemaakt (goede vrienden) dat dit niet te vergelijken is met de Engelse of Nederlandse (of Belgische)

Nu vind ik het wel jammer dat er op zijn school geen IB gedaan wordt. Woon jij misschien in het zuiden of in Madrid want er zijn erg weinig scholen die het IB doen in Spanje.

Ben je erg tevreden over het IB? sluit het goed aan op he gcse curriculum. ik las op een engels forum dat het MYP geprefereerd wordt oa door de andere manier van werken.

GCSE lijkt mij erg gemakkelijk en volgens het nederlandse vergelijkingssysteem ongeveer VMBO terwijl IGCSE vergelijkbaar is met havo.

sumiya

sumiya

12-03-2010 om 09:57

Sorry, wel igcse

Ik vond het al raar dat je zei dat het makkelijk was want het niveau is nogal pittig hier.
Wij wonen in Valencia en hier zijn 2 scholen die het IB doen, en als je op de IBO.org web kijkt is er toch een flinke lijst met IB scholen.
Mijn kinderen zelfde geval als die van jou, ze verstaan perfect nederlands maar alleen mijn oudste spreekt het ook redelijk, spaans en engels eerste taal.
Mijjn dochter heeft nog even gekeken naar een universiteit in Groningen waar ze ook een studie in het engels hebben, maar engeland staat natuurlijk veel hoger aangeschreven.
Kosten, de study fee wordt gefinancierd door de regering daar, pas als ze later een paar bedrag gaan verdienen ,beginnen ze dat terug te betalen (je kunt het natuurlijk betalen, is zo'n 3500 per jaar). Verder gewoon levenskosten. De school van mijn kinderen kost hier in Spanje ook een flinke duit dus het verschil valt wel mee.
Als je nog iets wilt weten dan schrijf je maar.
Sumiya

Jo

Jo

12-03-2010 om 10:10

Igsce - myp -ib

Hallo,

Allereerst even voor de de duidelijkheid, IB wordt tegenwoordig op de meeste Engelse en Amerikaans topscholen aangeboden naast A-levels & High School.

In Nederland kun je alleen IB doen op de Britse, Amerikaanse en Internationale scholen, omdat je dit programma alleen in het Engels, Spaans of Frans kunt doen (met wel elke moedertaal als examenvak). Er zijn wel Nederlandse 2 talige Havo/VWO-scholen die 1e 4 jaar MYP aanbieden.

Mijn dochter zit (vanuit het buitenland) op een Internationale school in Nederland, waar ze een paar jaar geleden over zijn gestapt van ICSE's naar MYP. Het probleem daarbij is dat het MYP in NL niet even goed erkend is. Met ICSE's kun je bij de meeste HBO-opleiding terecht, terwijl je met MYP alleen als je mazzel hebt op een MBO-opleiding terecht kunt. Een behoorlijk nadeel dus.
Het MYP is best een mooi programma, waar ze per vak op minimaal 4 criteria worden beoordeeld, dus bijv Kennis, Concepten, Vaardigheden en Organisatie & presentatie. Het is daardoor wat ondoorzichtig & vergt ook behoorlijk veel discipline van de kinderen èn leraren. Alhoewel het op zich wel een heel goede voorbereiding is op het IB, zou ik zelf niet van school wisselen voor het MYP.

Succes met kiezen!

Sumiya

Weet je zeker dat studie fees in Engeland door de overheid worden "voorgeschoten". Dat is in Schotland wel het geval, maar volgens mij is dat nu juist het verschil tussen E en S. Is je dochter de Brits? Want voor Europese studenten gelden weer andere regels. Maar misschien zijn de regels het laatste jaar veranderd en is jouw info de juiste.
Had ik aan jou de UCAS site doorgegeven ?

Jo Verhaert

Jo Verhaert

12-03-2010 om 11:56

Ib vanuit spanje nog even

Bedacht me net dat een Spaans-Nederlandse vriendin van mijn dochter zonder problemen is ingestroomd halverwege het laatste jaar MYP (doet nu I vanuit een Spaanstalige school in Madrid, dus zelfs dat is een optie.

martin

martin

13-03-2010 om 18:49

Myp versus gcse

Wat ik bedoelde is dat er weinig internationale (of Britse) scholen zijn in Spanje die het IB doen.

Nu begrijp ook dat op Spaanse prive scholen IB wordt gedaan maar dan wordt dus nderwijs gevolgd geheel in het spaans muv talen. Voor mijn zoon niet echt optie omdat zijn Engels sterker is dan andere talen. Spaans heeft hij wel als eerste taal maar omdat hij altijd onderwijs heeft gevolgd in het Engels zou de verandering toch te groot zijn.

Is het ook zo dat de Spaanse variant dezelfde stof krijgt zoals in Engeland of Nederland? Is alleen de onderwijs taal anders?

Wij waren altijd in de veronderstelling dat studeren in Engeland heel erg duur is.

Misschien is het toch verstandig geen MYP te doen want ik heb wat informatie van het tes board uit Engeland en daarin staat heel wat info mbt MYP versus GCSE.

Ik verbaas mij nog steeds dat ze niet de internationale variant doen op de school van mijn zoon in Spanje.

Dit zal zeker komen omdat in deze omgeving (alicante) het merendeel Engels is. (vandaar dat zijn Engels ook erg goed is) maar er is enorm veel verloop door de grote uitstroom door de crisis in Spanje.

Ik zal mij eens gaan verdiepen in de scholen van Valencia, voor ons niet zo ver weg. Dit is toch een minder grote verandering. Ik ken deze 2 scholen wel van de nabss site maar heb geen directe ervarings info.

Sumiya, ik neem aan dat jij goede ervaring hebt met deze school? Hoe is de sfeer op school en is er veel verloop van leraren, leerlingen ed. hoe is de voorbereiding van IB? etc etc. Ik heb de websites bekeken, dat ziet er prima uit maar dat zegt natuurlijk niets.

Weet hier iemand of nu de internationale variant van GCSE andere boeken heeft? het IGSCE dus?

ps moet je trouwens Nederlands in het pakket hebben in Nederland voor HBO of UNI?? is dit verplicht of kan Engels ook op A1 niveau?

Nederlands hoeft niet in pakket

Toen mijn broer zo'n zes jaar geleden in Delft begon had hij een IB diploma zonder Nederlands in het pakket. Hij heeft op een middag het Nederlands als tweede taal examen gedaan (ben even de exacte term kwijt) en dat was erg makkelijk. Nederlands hoefde zes jaar geleden dus niet per se.

Het is handig als je zoon bedenkt wat voor richting hij ongeveer uit wil en dan universiteiten even snel aanschrijft met wat voor vakkenpakket daar voor vereist is. Geneeskunde in Nederland eist bijvoorbeeld physics en chemistry terwijl je in Engeland beter biology en chemistry kunt doen alhoewel ik in Engeland ook een plaats kreeg voor geneeskunde met physics en chemistry.

Tuiton fees in Engeland zijn momenteel zo'n drieduizend pond per jaar voor EU en home students.

Nogmaals laat je zoon bedenken welke kant hij uit wil. Voor mijn broer en ik is het IB een stap geweest die veel deuren heeft geopend (voor mij in Engeland, voor mijn broer in Nederland) maar wij hadden op het moment dat wij het vakkenpakket kozen een redelijk idee wat we wilden.

Overigens is twee jaar boarding school in Engeland ook nog een optie. Heeft mij altijd erg leuk geleken maar ik realiseer me dat ik daar wat vreemd in ben

Mariel (dit jaar tien jaar geleden IB gehaald)

Jo Verhaert

Jo Verhaert

15-03-2010 om 10:06

Nederlands in nederland

Hoi Martin,

Het sterke van het IB programma is dat alle examens gelijk zijn, het maakt dus niet uit waar je het doet & in welke taal. Wat echter wel belangrijk is te weten dat niet alleen het diploma, maar ook het aantal punten belangrijk is omdat daar de meeste universiteiten (in UK meer dan in NL) minimimeisen aan hebben.
De dochter van Spaanse vrienden uit Barcelona heeft 2 jaar IB in Valencia gedaan (op kamers gewoond) en was daar erg tevreden over (heeft inmiddels haar Bachelor gehaald in de UK).
Verder weet ik niet zeker of sommige universiteiten eisen stellen aan Nederlandse kinderen (wel aan buitenlandse), maar je krijgt ook geen ondersteuning en dan is het schrijven van allerlei stukken lastig (=zelfs struikelblok). In Delft valt dit wel mee, maar als je bijv Economie gaat studeren mischien niet handig. Als je zoon in Nederland zou willen studeren, moet je overigens wel opletten met de keuze van het vakkenpakket, want dat levert inderdaad nog wel eens een probleem op mbt de exacte vakken.

Overigens biedt de Universiteit van Maastricht een erg goed aangeschreven Engelstalige bachelor/master opleiding (met ook behoorlijk wat internationale studenten weet ik) en is er ook een College (intern 1e jaar) in Utrecht die naar ik begrijp erg goed is. Studeren in de UK is natuurlijk in Spanje voor IB-ers voor de hand liggend, maar de sfeer daar spreekt niet iedereen aan.

Sterkte met puzzlen dus !

sumiya

sumiya

16-03-2010 om 19:04

Shonagh

Hoi, sorry, even weggeweest.
Ja, ik weet het zeker hoor, kreeg netjes alle papieren toegestuurd thuis om de financiering te krijgen. Engelse studenten krijgen nog veel meer hulp, en wij moeten het daarmee doen.
Van UCAS kan wel Shonagh, inmiddels is alles rond, dochter hheeft Warwick University als 1st choice and Bath als 2de. NNu dus studeren voor eindexamen.
Sumiya

sumiya

sumiya

16-03-2010 om 19:34

Martin

Spaanse variant IB heeft verschillende vakken in het engels, maar ze hebben ook een paar extra vakken in het spaans omdat ze ook 2 vakken selectivo kunnen presenteren om hun cijfer omhoog te krijgen, (is weer wat nieuws van dit jaar, je kent het hier, ze houden van veranderingen, en het liefst ieder jaar!
Maar de stof is dus hetzelfde als overal, en wordt ook in het buitenland gecontroleerd.
Wel veel verloop van leraren omdat veel maar voor een paar jaartjes naar Spanje komen, allemaal engels, australisch etc.

Sfeer is ok op kinderen hun school, goed streng dat wel (té streng voor nederlandse begrippen maar ja, daar moet je mee leren leven, in bachillerato is het minder dan in lagere klassen). Ik moet wel zeggen dat de school waar mijn kinderen op zitten klein is en mijn dochter heeft veel geluk gehad dat er een engels meisje bij haar zat, die nu haar beste vriendin is, die geen spaans spreekt dus heeft ze alles in het engels kunnen doen en spreekt ook altijd engels wat anders niet gebeurt. De American School ken ik niet, weet alleen dat het veel interntionaler is en heeft natuurlijk meer vakken opties omdat de school veel groter is.
Verloop van leerlingen is er niet, daar hebben we in Valencia geen last van, is toch anders dan verder naar het zuiden waar ik begrijp dat jij woont, hier zijn de meeste mensen erg gesettled. Het is hier zowiezo veel "spaanser" dan zuiden van Valencia, ik leef echt helemaal in spaanse sferen, heb geen buitenlandse vrienden buiten wat kennissen op school. Zat vandaag toevallig in het vliegtuig naar Engeland met een famile die in Moraira hadden gewoont en nu terugkwamen naar Wales.

Studeren in Engeland is dus niet zo duur, niet te vergelijken met USA, natuurlijk is Nederland nog veel goedkoper, ook omdat we toch in aanmerking komen voor wat extra steun, maar ja, dochter heeft zinnen gezet op UK en voor haar studie is dat ook wel logisch, daar moet je echt ovor in UK zijn.
SUmiya

martin

martin

21-03-2010 om 14:12

Igsce of gcse?

Dank voor alle info.

kan iemand mij uitleggen het inhoudelijke uitleggen wat het inhoudelijke verschil is van IGSCE en GCSE? Ik weet dat het ene internationaler is maar in geval van maths bijvoorbeeld? Hoe moet ik mij dit voorstellen?

Vakken zoals history begrijp is dat het IGSCE voornamelijk is gericht op UK dus niet internationaal.

Sumiya. Heeft jouw dochter alle vakken IGSCE? en als zij de Spaanse variant doen krijgen ze de vakken dus geheel in het Spaans? Jouw dochter kon kiezen voor een geheel Engels IB? Dus dan is haar verdere opleiding beperkt tot UK en Spanje.

In geval van mijn zoon zou een UK uni niet zoveel uitmaken omdat hij gewend is aan een zgn "strenge" omgeving. Hij zit nu ook op een "Engelse" school en weet niet beter. Daarbij kan hij er schijnbaar goed mee omgaan. Maar hij wil gewoon in Nederland verder studeren. Dat heeft hij altijd al gewild.

Hij wil nu zijn A level Nederlands gaan doen, Hij heeft via kennissen deze url gekregen en misschien kan jij of jullie hier ook iets mee.

http://www.dutchlanguageschool.co.uk/home/index.htm

Ik heb begrepen dat een HBO en UNI opleidingen in Nederland toch een min. vereisen mbt Nederlands op A2 niveau. Of het moet een geheel particuliere Engels talige opleiding zijn.

Gsce dutch

Onze 3 kinderen hebben deze examens gedaan, via Dutch Language School heb ik proefexamens aangevraagd. Misschien een idee om te kijken hoe pittig de examens zijn?

Igcse

Er is inhoudelijk erg weinig verschil tussen IGCSE en GCSE zo ver als ik weet.

Heb je nog gekeken naar de mogelijkheid om gewoon staatsexamen Ned tweede taal te doen zoals ik schreef? Is makkelijk en je houdt dan een vak over op je IB. Aan de andere kant is A2 Ned een makkelijk hoog cijfer voor de meesten.

Mariel

Mariel

Martin schrijft dat Nederlands niet meer zoon's eerste taal is, dus heel gemakkelijk zal het A2 examen niet zijn. Mijn kinderen spreken probleemloos NL, hebben 6 jaar NL Moedertaal programma gevolgd, maar echt gemakkelijk vonden ze het ( vnl schrijven) niet.

Gelezen

Ja dat heb ik gelezen. Mijn moeder heeft lang A2 gegeven voor Nederlands en valt nog wel eens in. Ik weet van vrienden en jongere broers/zussen die het nog doen dat het voor de meesten, ook als Nederlands niet de eerste taal is, toch behoorlijk makkelijk is. Spaans is mijn vierde taal en de enige reden om dat niet op A2 niveau te doen was dat ik niet door de boekenlijst heen zou komen naast vier andere vakken op Higher Level. Tuurlijk is het voor iedereen anders, dat begrijp ik wel, en daarom schreef ik ook "voor de meesten".

Nederlands als tweede taal Staatsexamen NT2 is zeker weten goed te doen, ook als Nederlands niet je eerste taal is, en geeft voor veel universiteiten toegang. Dat zou mijn keus zijn omdat je dan een vak overhoudt op je IB, maar dat hangt dan van je toekomstplannen af.

Succes met alle keuzes,

M

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.