Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Mae Ann

Mae Ann

16-03-2010 om 15:08

Nederlands spreken - lang verhaal

Hoi
Ben op zoek naar lotgenoten, en wellicht wat advies. Ik ben Nederlands, mijn man is Engels en we wonen in Thailand. Onze twee kinderen ( 4 en bijna 2) zijn allebei hier geboren, en groeien dus 3-talig op. Ik wil graag dat mijn kinderen Nederlands leren spreken (of in ieder geval verstaan!), en ik spreek altijd Nederlands tegen ze. Bij mijn dochter van 4 leken haar drie talen een hele tijd gelijk op te gaan, maar sinds ze op school zit (vanaf drie jaar) spreekt ze helemaal geen Nederlands meer, ook niet tegen mij (ja, af en toe een woordje ertussendoor..)
Nou had ik dat wel verwacht hoor, aangezien ik de enige bron van de taal ben, maar ik begin wel gefrustreerd te raken dat ze ook niet alles begrijpt als ik tegen haar praat, en als we het echt ergens over hebben zeg maar, dat ze het dan in het Engels veel beter snapt. Ik vind dat zo jammer, heb echt het gevoel dat ik niet ECHT met haar kan communiceren als ik doorga met alleen Nederlands spreken. Maar het voelt voor mij ook raar om Engels tegen haar te praten.
Ik ben echt de enige hier die Nederlands spreekt, en probeer wel zoveel mogelijk Nederlandse DVD's te laten zien en liedjes te spelen, en lees veel prentenboeken, maar weet niet wat ik realistisch gezien nog meer kan doen. We hebben overigens geen plannen om in de toekomst (of ooit) naar Nederland te verhuizenn.

Wie heeft er ervaring met een soortgelijke situatie? Lukt het bij jullie wel om het Nederlands te ontwikkelen? Of ook niet? Zijn er ook die toch maar een andere taal spreken tegen de kinderen?

Alvast bedankt voor reacties,
Mae Ann

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmm

hier slechts 2 talen en ouders die dezelfde taal spreken, dus thuistaal is nederlands, verder engels, daar heb je niet veel aan.

Schoonzusje spreekt nederlands, man spaans en ze wonen in franstalig land. dochters (7 en 4) spreken alle 3 de talen. In eerste instantie alleen door aanbod moeder nl, en inderdaad voorlezen en dvd'tjes. spaans door vader en meedere familieleden in de buurt. Alle drie de talen gaan goed. Ze doen dus niks speciaals, en school heeft ook geen invloed gehad op het wel/niet spreken van NL en spaans.
Kan het zijn dat het dwarsigheid is? Wij hebben wel een tijdje gehad dat 1 van de kinderen een beetje een houding had 'jullie kunnen ook engels, dus waarom zou ik moeite doen om nl te spreken'
Dat is na een tijdje weer overgegaan.

Het hangt natuurlijk ook van je eigen gevoel af. Het gaat denk ik niet zozeer om het feit of je wel of niet terug naar Nl wil, maar hoe belangrijk jij het vind (al is het maar gevoelsmatig) de je kind nederlands spreekt. Ik vind het gewoon erg fijn dat ze ook nederlands kunnen, dus ik blijf het ook zeker doen (maar in mijn situatie dus ook eens stuk eenvoudiger dan voor jou).
Niet echt een tip dus, veel success

Forum

He Mae Ann,

Dat van die dwarse periode is inderdaad waar, dat hebben wij ook gehad, precies de leeftijd van 2 tot 3 jaar ongeveer. Probeer vol te houden, en vraag je kinderen om Nederlands terug te spreken. Dat is cruciaal.

Zelf hebben we heel veel gehad aan het tweetalig forum. Een schat aan ervaringdeskundigen. Allemaal ouders in dezelfde positie die met elkaar uitwisselen. Ik zou me gewoon daar aansluiten als ik jou was. ([email protected])

Gr Vivian

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.