Buitenland Buitenland

Buitenland

sumiya

sumiya

08-10-2009 om 14:44

Nederlands weer invoeren, zou dat lukken

Ik merk dat ik door de jaren heen steeds minder (lees: amper) nederlands met m'n kinderen praat. Ik denk zelf trouwens ook niet meer in het nederlands dus het komt er automatisch in het spaans uit. Maar nu merk ik dat mijn jongste die 10 is, en alleen van haar 1 to 4e jaar in NL gewoond heeft, logisch, nog amper nederlands spreekt! Ze verstaat wel alles, dankzij nederlandse televisie. Nu wil ik toch wel graag dat ze het later goed spreekt, al is het maar voor haar curriculum, staat zo stom he, nationaliteit: nederlandse, talen: géén nederlands.

Nog tips en ervaringen hiermee. Zou ze het weer goed, en accentvrij, kunnen oppikken?

Sumiya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon beginnen

Ik zou er gewoon mee beginnen. En eens kijken of er in je buurt een NTC-school is (kun je vinden via de site van de Stichting NO.

Accentloos? Daar valt niets zinnigs over te zeggen, dat verschilt van mens tot mens. De een heeft na een jaar in het buitenland al een accent in z'n moedertaal, de ander is meertalig met nauwlijks speurbare accenten.

Balletmama76

Balletmama76

09-10-2009 om 19:24

Moedertaal

Wij wonen nu bijna weer 6 jaar in NL en praten eigentlijk alleen maar met mijn ouders nog Duits, en ik moet toch echt hooge concentratie opbrengen, om Duits te praten en heb ook een sterke NL-accent.

Dochterlief kan wel goed Duits, maar dat heeft zij echt niet aan mij te danken. Ik zorg er wel voor, dat zij ook duitse films kijkt, bv Commissaris Rex (is zij erg gek op), maar praten? Ik denk ook in het Nederlands en niet meer in het Duits.

Het is denk ik een normal proces, als je langere tijd in een ander land woont - voor mij betekend het gewoon, dat jullie erg goed integriert zijn in Spanje en daarop kunnen jullie trots zijn!

sumiya

sumiya

13-10-2009 om 09:13

Moeilijk hoor

Hoi daar,

Ja, geintegreerd zijn we wel, maar van één kant vind ik het zo zonde. Ik zal er toch eens aan gaan werken. Het probleem met lezen en studeren enzo is dat ze al zo veel hebben, spaans, valenciaans, engels, frans, en véél huiswerk van alle andere vakken ook, dus ik wil het graag zonder te studeren invoeren. Ik moet inderdaad gewoon beginnen te praten. Maar dat is zó moeilijk want gauw komt het thema op iets dat het toch makkelijker is in het spaans te doen!
Ik zal ze volgend jaar eens een maandje naar een écht hollands kamp sturen ofzo!
Sumiya

En hier

zijn we ge emigreerd toen ze 6 en 7 waren - inmiddels spreken we voornamelijk engels en de laatste paar weken heb ik gemerkt dat beide kinderen mij in het engels antwoorden wanneer ik nederlands tegen ze spreek, en bij voorkeur spreken we onderling engels... ze gaan een paar weken naar nederland, ben heeeeel benieuwd hoe het daarna gaat. ik denk dat ik daar van af laat hangen hoe hard ik het nederlands ga aanpakken...
ik wil namelijk wel dat ze behoorlijk nederlands blijven spreken.

sumiya

sumiya

14-10-2009 om 16:37

Dat is nou net een van de problemen

WIj komen al 6 jaar niet meer in NL. Mijn ouders zijn beide overleden en ik heb er weinig meer te zoeken, dat is ook het probleem, mijn kinderen zien denk ik het nut niet zo in van een taal leren die alleen hun moeder heel soms spreekt!
Sumiya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.