Buitenland Buitenland

Buitenland

Schoolervaring in engeland

Ik hoop dat iemand zijn/haar ervaring met het onderwijs in Engeland wil delen?

Hoe hebben jullie een school gekozen? Waren er problemen bij de toelating op de 1e keuze school? Heeft er iemand voor katholiek onderwijs gekozen en hoe ervaren jullie dat? Wij moeten volgend jaar onze zoon inschrijven en we zijn er nog niet uit waar we dat gaan doen.

Ik ben rk en mijn basis- en middelbare school waren allebei katholieke scholen maar ik heb het idee dat een katholieke school in Engeland heel anders is?

Ik geloof dat je hier de september na je 4e verjaardag naar school gaat, maar afhankelijk van je verjaardag begin je part-time of full-time? Gelukkig is mijn zoon van december, dus hij gaat in september (2011!) full-time, want ik heb geen idee hoe je het regelt als je werkt?

Hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaring

Hoi Petal, ik heb uit verhalen begrepen dat je bij katholieke of CoE scholen vaak bij de parochie moet horen. Ik ken ouders die al een jaar elke week naar de kerk gaan omdat hun kind anders niet toegelaten wordt op de 'gelovige' school. Omdat deze scholen zelf mogen bepalen wie ze toelaten kunnen ze zelf regels stellen.

full/parttime, verschilt per school: ik mocht kiezen (april) of hij full of parttime zou beginnen. Andere school hier in de buurt zegt gewoon alle kinderen sep-dec full time, de rest tot jan part time.

Verder moet je je inschrijven, meestal is dat in september vOOr het jaar dat je gaat, in jouw geval sep. 2010. Hier is de sluitingsdatum altijd midden oktober.
De eerste schoolkeuze wordt lang niet altijd toegewezen. In de meeste councils is het zo dat plekken worden toegewezen volgens de volgende prioriteiten:
medische redenen/ cared for children (ofziets)
siblings
catchment area
any others

Het is dus wel belangrijk om een school in je catchment area te vinden die je op je lijstje kunt zetten (een vriendin had 3 goeie scholen opgegeven omdat ze dacht dat ze sowieso wel een plek in op de naburige school zou krijgen als die drie niet zouden lukken. niet dus, je krijgt dan gewoon een plek toegewezen en bezwaar indien heeft eigenlijk weinig zin tezij je een supergoed reden hebt). Wij verhuisden pas in juni, dus konden hem niet op tijd opgeven en kregen inderdaad een plek op een willekeurige nabije school. Het is een goede school, dus geen probleem, maar ik zou veel liever lopen naar school (we wonen echt 2 minuten van een hele goede school af, 1 van de redenen om een huis in deze buurt te kopen...), dochter gaat in 2010, dus ik heb nog wel een dilemma of ik haar op dezelfde school als zoon zal inschrijven of op de 'dichtbij' school. zoon staat nog op de wachtlijst, en het is een infant en junior school, dus in 2011 kan hij wel naar de junior school dichtbij.
ook nog iets om over na te denken: wil je dat je kind op dezelfde school blijft: niet alle kinderen van een infant school krijgen een plek op dezelfde junir school.
Waar zoon nu op zit is een primary school, die hebben dus maar 1 toelating, alleen voor het reception year, de dichtbij school heeft dus een aparte toelating voor de juvior school en dat is voor year 3 onwards.

Succes!!!! En ga vooral kijken bij scholen, ik had die kans niet omdat we hier nog niet woonden en dat is toch jammer!!!!

Poppy

Poppy

10-06-2009 om 14:06 Topicstarter

Kroet

Hoi Kroet,

We moeten inderdaad eens langsgaan bij de scholen, op het moment weet ik alleen hoe "goed" een school is van de Ofsted beoordeling (en een paar meningen van ouders met kinderen op die school).

Ik ben katholiek maar als gezin gingen wij vrijwel niet naar de kerk. Wel voor het eten bidden etc. Nu gaan zoon en ik (en soms man) wel vrijwel wekelijks naar de kerk, anders komen we niet in aanmerking voor de katholieke school. Vind het een beetje hypocriet, maar zonder die school hebben wij maar 1 keuze en dat lijkt me niet slim.

Het zijn allebei primary schools, dus dan gelukkig geen gezeur tot de middelbare school. Moet er niet aan denken om dit weer te doen!

Hoe weet je trouwens of je binnen een catchment area valt? Mijn buurmeisje gaat naar de niet-gelovige school dus ik neem aan dat dat wel goed zit?

Ik vind het eigenlijk heel gek dat je als ouder niet zelf de keuze hebt over naar welke school je kind gaat!

Nog even

ik heb dus helemaal geen ervaring met katholieke scholen (behalve uit mijn eigen jeugd!)
Die catchment area kan wisselen. Stel je voor er komen heel veel gezinnen in de straat van de school wonen met kinderen, dan gaan die VOOR de kinderne die een straat verderop wonen.
Zoon staat bv op de wachtlijst, maar kan zakken op de lijst als er kinderen dichterbij komen woenen (dat gebeurde ook, een gezin met een tweeling van 4 tegenover de school. BOEH)

Nouja, in principe heb je dus wel een keuze, alleen als de school vol is, issie vol. Ze mogen max. 30 leerlingen in een klas hebben volgens mij, en dat is ook behoorlijk veel. School van zoon had 18 kinderen in het reception year, en later wordt dat samengevoegd en worden de klassen ook groter. Ik vind het wel fijn dat hij in Reception zo'n klein klasje had, want hij kan heel verlegen zijn, dus dit pakte voor hem mooi uit.
Wat ik een beetje flauw vind is dat mensen die een ouder kind op de school hebben, vervolgens verhuizen en dan nog 3 kinderen hebben dat die voorrang krijgen vanwege de sibling rule.

Maar ik zou bij de katholieke school ook gewoon eens navragen want zoals ik al zei die zijn vaak self funding en hoeven zich niet of minder aan de admission rules te houden.
Kijk ook eens op http://www.dcsf.gov.uk/sacode/

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.