Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

Sinterklaas

Ik vraag me af of jullie Sinterklaas vieren en hoe jullie dat doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Shonagh

Shonagh

26-11-2009 om 10:54 Topicstarter

Wij wel

De kinderen waren 5,7 en 9 toen we emigreerden en sindsdien hebben we het altijd gevierd met de bijbehorende lekkernijen. De nadruk ligt op kleine cadeautjes met gedichten en grappen en grollen, al komt er veel eens een jaar een groter cadeau voorbij. Dit een beetje als reactie op het enorme Xmas gedruis in de UK.
Sinds 5 jaar zit ik ook in de organisatie van de Sint intocht en dat is ook dit jaar weer een groot succes, ruim 200 mensen.

Nee

Zoon is in Engeland geboren en man is Engels en dit jaar doen wij niets aan sinterklaas. Voorheen (ook nog voor onze zoon er was) zetten we onze schoen op 4 dec en zat er iets kleins (meestal snoepgoed) in maar ik vind het teveel. Hier nog kerst en zoon is jarig op kerstdag dus ik heb het wel een beetje gehad met december.

Ik heb wel chocolade letters en speculaas liggen maar die gaan we maar gewoon zomaar opeten.

Ja

Sinds onze zoontje er is hebben we altijd aan Sinterklaas gedaan ook al ben ik zelf geen Nederlandse of Belgische. In mijn geboorteland hebben we vergelijkbare traditie dus we trachten alles een beetje te kombineren. In de VS kwam daar ook de Santa bij, maar dat gaan we nu weer afschaffen, geloof ik

Nee

kinderen (4 en 5,5) hier (engeland) geboren, we hebben het wel een beetje geprobeerd vanuit eigen sentiment, maar ik vind het allemaal een beetje veel worden, dochter is op 12-12 jarig, en alle feestgedruis in december rond kerst. En het zegt onze kinderen echt helemaal niets, ze halen sint en santa volledig door mekaar, wat hun betreft is het 1 persoon.
ze krijgen wel een chocoletter enzo, maar that's it!

He kroet

(ja, ben ik weer....)

Hoe hebben jullie dat gedaan met Santa? Ik snap dat nl totaal niet. Zoon van bijna 3 heeft er dus ook nog niet echt iets van meegekregen, dat Santa kadootjes brengt.

Het rare is dat zoon dus kadootjes krijgt van ons en van schoonfamilie, maar daar staat dus "liefs van opa en oma" etc op. Welke kadootjes komen dan van Santa? Die van ons? Hoe doen jullie dat?

Afgeschaft

Met pijn in mijn Hollands hart moet ik zeggen. Toen ze 4 en 7 waren, hebben we Sinterklaas in Nederland gevierd, compleet met ingehuurde (ietwat beschonken)Sint en veel cadeaus. Maar het werd steeds ingewikkelder voor ze en voor ons om uit te leggen. Door televisie, kindergarten, Engelse buren en islamitische vriendjes, raakte ze ietwat in de war. Hier in Duitsland bestaat er ook een Nikolaus die op 6 december iets in hun schoen doet. En dan komt op 24 december het Christkind kado's brengen. Hoe een baby met kado's kon zeulen mochten wij fijn uitleggen. En wie is dan in vredesnaam de kerstman die ze vaak op tv zien?

Ze zijn nu wat ouder en de betekenis van kerst begrijpen ze nu. Wordt door ons ook bescheiden gevierd met een paar geschenken, lekker eten en in huis tutten.

Maar ik mis het wel vreselijk. Vind het zo jammer dat zij niet de 5 decemberkoorts konden meemaken zoals ik vroeger. En later de surprises en al dan niet lollige gedichten. Dan neemt moeders maar een extra glühwein op de Weihnachtsmarkt.

Fély

Starry Night

Starry Night

27-11-2009 om 14:36

Shonagh

"Sinds 5 jaar zit ik ook in de organisatie van de Sint intocht en dat is ook dit jaar weer een groot succes, ruim 200 mensen"
Even nieuwsgierig: waar in de UK vindt die intocht plaats? Wat grappig om dat gewoon te organiseren, voor geëmigreerde Nederlanders neem ik aan.

Shonagh

Shonagh

27-11-2009 om 15:10 Topicstarter

Starry

In Schotland, google maar even op Sinterklaas in Schotland en dan kom je bij onze website. 90 % van de kinderen heeft 1 Nederlandse en 1 Schotse ouder en het is leuk om te zien hoe de NL ouder toch waarde hecht aan de bijna enige NLse traditie.
5 jaar geleden begonnen met 25 kinderen en 25 ouders en nu ruim 4 x zoveel. Gewoon 4 enthousiaste "moeders" die dit organiseren, we zijn al aan onze 3e Sint en we hebben ook steeds wisselende Pieten.

Starry Night

Starry Night

27-11-2009 om 16:25

Site bezocht

Wat ongelofelijk leuk!!! En wat een prachtige entourage, dat kasteel...

Ach petal

het is 1 groot zootje. Ik heb het ook eens laten uitleggen door een vriendin: de kadootjes die je van vrienden en andere familieleden krijgt, die krijg je van hun (vergeet de bedankkaartjes niet, ERG belangrijk voor Engelsen heb ik geleerd!!) dat weten de kinderen en die liggen ook al dagen onder de kerstboom.
De kadootjes van jou en man komen van Santa (jammer he, geen krediet voor jullie
Wij hebben ook kadootjes van schoonfamilie en onszelf, die van schoonfamilie weten ze dat dat van hun komt, die van ons komen van santa. Ik moet zeggen dat ik er niet aan hecht om de mythe lang in stand te houden, ik heb zelf niet zoveel met santa, en sint werkt niet, dus ik vind het geen punt als ze niet meer geloven (bijna 4 en 5,5) Zoon zat vorig jaar voor de haard en bedacht 'dattie daar dus echt niet doorheen past' en 'humans leven toch niet forever? nee 'hoe zit dat dan met father christmas? wat denk je zelf 'nee, dat kan niet'. ok, dacht ik, klaar. Helaas, toen het een beetje ter sprake kwam dit jaar zei hij 'ik geloof dat father christmas wel forever kan leven'. Zeker bang dattie anders niets krijgt
Ik heb trouwens na de verhuizing gelijk met nieuwe vrienden/buren besproken dat we niet voor elkaars kinderen kadootjes doen, want het is echt belachelijk anders, voor vriendjes en buurkindjes, kost kapitalen). In mijn vorige woonplaats overviel me dat wat en kregen we ineens van allerlei mensen kadootjes en ik was helemaal niet voorbereid en moetst op het laaste moment nog kadootjes gaan regelen omdat ik het anders vervelend vond.

Petal ot

ik leer een heleboel van die dingen van Jose (die heb jij wel eens ontmoet geloof ik), hun kinderen zijn net een paar jaar ouder dan die van ons. Handig, zo'n 'doorgeefsysteem'

Ja natuurlijk

Vorig jaar speciaal naar Jakarta gevlogen om de inkomst van de Sint mee te maken. Ik peins er niet over om Sint te vervangen door die Amerikaanse nepklaas, ook al zitten we midden tussen de Amerikanen en Ozzen.

Mijn tantes die eind jaren 40 naar Zweden emigreerden hebben de Sint ook altijd in ere gehouden (was voor de familie altijd wel een gepuzzel om op tijd chocoladeletters naar Zweden te sturen), en de kleinkinderen vieren het nog steeds.

Kroet

Ja hier is het ook zo'n enorm kadofestijn. Gelukkig krijgt zoon alleen van schoonfamilie en ons want als vrienden ook zouden beginnen zou ik gek worden.

Ik snap em nu, de kerstkadootjes van ons zijn van Santa. Maar ik was helemaal niet van plan om hem kerstkadootjes te geven (erg he, maar zijn verjaardag is ook die dag). Toch maar iets verzinnen dus.

Dat van die bedankbriefjes snap ik ook niet helemaal. Ik dacht dat je die alleen stuurde als je het kadootje uitpakt als de gever er niet is. Maar vorig jaar kregen we een briefje van neefje. Vind ik eigenlijk overbodig.

Ja Jose heb ik even tijdens Koninginnedag in Londen gezien. Heel even maar hoor, maar wel grappig.

S.B.

S.B.

30-11-2009 om 16:21

Ja zeker

Hier in Duitsland vieren we het wél. Elk jaar met een hoop surprises, het sinterklaasjounaal, schoen zetten etc. Onze zoon (7,5) gelooft nog steeds, hoewel ik elk jaar denk dat dit het laatste jaar is. We hebben hem gewoon uitgelegt dat hij doordat hij nederlands is, sinterklaas kan vieren (de Buiten Nederland Piet doet hier zijn werk), en doordat hij duitse grootouders heeft, daar voor hem het kerstkind komt. Dit doen alleen mijn schoonouders. Zijn moslim vriendjes en andere geloven hebben allemaal wat anders, maar ook dat was makkelijk uit te leggen: 1 persoon kan niet overal tegelijk komen dus heb je verschillende tradities en dat is best ok.

groetjes Sam

mirreke

mirreke

01-12-2009 om 13:49

Wij ook

hoor, gewoon schoen zetten en sinterklaas journaal kijken. En zelfs komt op zes december (dus als hij in Nld klaar is) Sinterklaas met de boot hier in Dld aan. Sint rukt op...!

Juul M

Juul M

02-12-2009 om 03:27

Nee

Hier ook geen sinterklaas. Kinderen zijn in het buitenland geboren, man is geen Nederlander. Er zijn hier geen Nederlanders (in de plaats waar ik woon dan, heb ze in ieder geval nooit gehoord of gezien) en de kinderen snappen er helemaal niets van als ik over sinterklaas begin. Santa, ja, die snappen ze want die kennen hun vriendjes ook allemaal. En ook hier zitten de verjaardagen zo dichtbij, in november. Ik vind het soms wel erg jammer zonder de surprises en gedichten en zo. Was altijd erg gezellig en met kerst is het gewoon 'kadootjes uitpakken', en dan ook nog midden in de zomer met 35-40 graden, is toch niet helemaal 'echt'. Helaas zijn de meeste Nederlandse tradities niet mee gekomen.....
Juul

Ligt aan jezelf juul

Manlief komt ook absoluut niet uit een Sint-traditie.
Maar ik heb gewoon koppig doorgezet. Al zijn we de enigen op het hele eiland, de overzee Piet is ALTIJD bij ons langs geweest. Gewoon een kwestie van verhaaltjes vertellen, liedjes zingen, vertellen wat je vroeger thuis deed etc.

harmy

harmy

04-12-2009 om 10:48

Hé sam!

Heb nog een kilo kruidnootjes over. Dus als je nog strooigoed nodig hebt geef maar een gil.

XX,
Harmy

S.B.

S.B.

07-12-2009 om 08:14

Harmy ot

Hahaha, nee eet maar lekker op. We hebben er al heeel veel gehad, en zaterdag was zwarte Piet op bezoek, dus we zijn zwaar voorzien geworden van alles wat nodig is.

groetjes Sam

Harmy

Harmy

07-12-2009 om 10:18

Poeh! (zeer o.t.)

Ik had 500 gram kruidnootjes besteld, en 5 kilo (!) gekregen. Wij en onze omgeving (school, werk, buren) kunnen het spul niet meer zien. Wij hebben het niet gevierd, maar wel naar Sinterklaas gekeken tijdens Ik hou van Holland. O ja, zoonlief heeft mexicaanse griep dat heerst hier enorm. Niets bijzonders, 2 dagen hoge koorts maar wel heel levendig.

Bij jullie alles gezond?

Liefs,
Harmy

S.B.

S.B.

08-12-2009 om 11:48

Harmy (tevens zeer ot)

Ik hou van Holland hebben we ook gezien. Zoonlief lag al in bed. Vijf kilo is wel heel erg veel. Ik vond één kilo meer dan zat.

Op het moment zijn we nog gezond. Jullie en onze kinderarts belde gisterenavond of zoonlief die spuit wilde hebben of niet. Ik stond net op het punt weg te gaan dus heb vanuit mijn buikgevoel "nee" geroepen. Te meer omdat hij volgens de NL beredenering helemaal geen risico patient is en buiten de leeftijdsgroep valt.

Ik voel me als moeder hoe dan ook schuldig.

groetjes Sam

Harmy

Harmy

08-12-2009 om 13:43

Niet nodig (o.t.: mexicaanse griep)

Is ook niet nodig naar mijn bescheiden mening. Om ons heen hebben veel volwassenen en kinderen griep of griep-achtige verschijnselen. De beste vriendjes van zoon stonden op de lijst omdat zij wel tot de risicogroep behoorden, maar voordat ze ingeent werden kregen ze beiden griep (hoge koorts etc.) Het verliep allemaal heel normaal en ze zijn nu weer levendig als voorheen. Er wordt hier ook niet meer getest of het De Griep is of niet. Maar onze kinderarts meende van afstand dat het de mexicaanse griep is. Zo lang de koorts met paracetamol naar beneden gaat, en hij niet apatisch wordt was er niets aan de hand. Hij mag ook weer morgen naar school, alhoewel er in het "begin" van de golf sprake was dat een kind minstens een week binnen moest blijven.

Groetjes,
H.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.