Buitenland Buitenland

Buitenland

Elx

Elx

05-12-2011 om 02:28

Sinterklaas

Sinterklaas, vieren jullie dat in t buitenland? Zo ja, hoe dan?

Zelf vind ik t wel jammer dat mijn kinderen de Sint-koorts die ik vroeger had niet meekrijgen. In Australië is er natuurlijk Santa en dat is ook een leuk feest.

Vanavond mogen ze hun schoen zetten, we kijken geregeld het Sinterklaas journaal, we lezen een Sinterklaas boek voor t slapen gaan. Een beetje Sint sfeer. Her lijkt me erg leuk om met Sint intocht in NL te zijn en de hele opbouw mee te maken. Helaas komt dat niet goed overeen met de schoolvakanties hier, dus zal er wel nooit van komen. Jammer maar helaas. Zo is t nu eenmaal. Zij missen niks, ik mis de "overdracht" of delen van mijn herinneringen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jaaaa!

Onze kinderen hebben in NL nog Sinterklaas gevierd dus toen we verhuisd zijn hebben we die (bijna) enige Nederlandse traditie in ere gehouden. Ook mijn man is Nederlands, dus dat maakt het allemaal wel wat gemakkelijker. Alleen de aanvoer van produkten is wat lastiger. Gisteren gevierd met veel gedichten, mede dankzij www, haha. Ook heeft Sinterklaas een doosje bij zoon en schoondochter in Londen afgeleverd.

Ik heb een aantal jaren aan de intocht van Sinterklaas in Schotland meegewerkt en mensen komen echt van heinde en verre ( 3-4 uur rijden, of van een eiland plus overnachting en vrije dag voor kinderen) om het mee te vieren.

Is er geen NL club in Australie, die iets organiseerd ?

Ik vind die kerstman dus helemaal niks, er zit een vaag verhaal bij en dat gedoe in zo'n grotto ;o(

Mijn vriendinnen stressen nu allemaal voor hun kerstinkopen, ik zit op de bank te breien, haha.

Primavera

Primavera

06-12-2011 om 08:37

Nee

Mijn kinderen zijn hier geboren en opgegroeid en mijn man is niet Nederlands. Sinterklaas vieren zou wat geforceerd voelen als iets wat mama zo graag wil omdat ze niet van haar wortels los kan komen.
Als we een expat-gezin zouden zijn dat ooit eens terug zou komen zou het anders zijn. Ons leven is nu echter hier en het is veel leuker om met de tradities in het land waar je woont mee te doen.
Kerst vieren met kerstman is verder niet wezelijk anders dan 5 December met Sinterklaas. Per slot van rekening is het dezelfde persoon. Zelfde soort festiviteiten op school. Op de kleuterschool komt de kerstman altiid cadeautjes brengen en op het KDV werd er altijd een vrijwillig kerstavondje gehouden met kerstman, cadeautjes, enz. Sportverenigingen doen er het nodige aan (kerstman komt onverwachts in het zwembad met kleinigheidjes als de lessen bijna afgelopen zijn), enz. En boven al die feestelijkheden zou ik dan ook nog eens de drukte eerder laten beginnen door zelf Sinterklaas te gaan vieren met mijn gezin. Werkelijk, ik pijns er niet over. Kerstmis vieren heeft bovendien een zeer groot voordeel: het valt altijd in de vakantie en de volwassenen zijn ook altijd vrij.
Ook schoen zetten hoeven we niet te missen aangezien hier met Driekoningen de Befana op haar bezemsteel komt die kousen met snoep of kleine cadeautjes vult als het kind braaf geweest is dat jaar of steenkool erin stopt als het stout is geweest. Hele vervelende kinderen worden voor een jaar meegenomen in een grote zak. Het verhaal komt me toch zo bekend voor dat ik geen enkele moeite heb om 5 december te ruilen voor 6 januari. En de Befana-viering waarbij onze pastoor zich vakkundig verkleed als oude heks die cadeautjes komt brengen voor de aanwezige kinderen waarbij hij met woordspelingen en grapjes altijd alle aanwezigen dubbel laat liggen van het lachen zou ik voor geen goud willen missen. Daar kan geen stoombootaankomst in weer en wind tussen de mensenmassa tegenop.
Groeten Primavera

Elx

Elx

06-12-2011 om 11:32 Topicstarter

Engels sprekende sint?

Klinkt leuk bij jullie. Helaas hier kinderen geboren in Oz, dus Santa hoort erbij. Man is Australiër, dis daar lomen we niet onderuit.

Hier wel NLse club in de buurt, destijds opgezet door NLers die hier in jaren 50/60 heen geëmigreerd zijn. Op zich heel interessant hoe zij in dat tijdperk zijn blijven hangen. Volksdansen, Donker eiken meubelen. Maar doordat ze zo goed in integreren waren, wordt er geen woord NLs gesproken. Een enkel Sinterklaas liedje wordt er gespeeld, als de Engels sprekende Sint binnen komt lopen.

In Perth was dat veel beter, vd NLse school en speelgroep daar. Volgend jaar maar naar Sydney, daar spreekt Sint geloof ik wel NLs.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

06-12-2011 om 13:12

Nou

Mijn plan was om Sinterklaas dit jaar over te slaan. We hebben een drukke periode achter de rug & de hele planning had ik niet zo'n zin in eigenlijk. Niemand van de kinderen gelooft meer. Offerfeest is nog geen twee maanden geleden, Kerst komt er al weer aan dus kortom genoeg gelegenheid voor cadeautjes. Dus dat min of meer afgesproken. Maar ja, gisterochtend was jongste zoon in tranen omdat we geen Sinterklaas zouden vieren. Nichtje begon ook mee te doen. Jongste dochter zei hoe jammer zij het wel niet vond en dat ik ook aan oma moest denken want zij houdt zoveel van Sinterklaas en dat oma wel cadeautjes had en dat ik maar egoistisch was om het niet te willen vieren. Dus ik voelde me gelijk helemaal schuldig natuurlijk.

Gistermiddag dus in allerhaast nog wat cadeautjes gekocht en gedichten gecomponeerd & zoetigheden gehaald bij de winkel. Hier op het forum in het archief een sinterklaas spel gevonden wat leuk zou zijn om te spelen. Oma opgehaald (die inderdaad cadeautjes had) en zo gisteravond toch nog Sinterklaas gevierd.

Plechtige belofte van mijn kind om volgend jaar er wel tijd en ruimte voor te maken. En ja, het was uiteindelijk reuze gezellig en de kinderen hadden helemaal gelijk. Feesten zijn altijd leuk en hoe meer hoe beter

Maylise

Maylise

06-12-2011 om 13:13

Belofte aan

Ik heb beloofd om de sinterklaas viering volgend jaar niet over te slaan.

Sinterklaas

Tot nu toe Sinterklaasintochten in Gabon, Nigeria, Australie en Indonesië meegemaakt. We blijven het leuk vinden. Dit jaar komt Sint een weekje later, omdat we op reis zijn. Maar helemaal overslaan? Nee hoor!

Ben het trouwens niet met Primavera eens. Het is juist leuk zo'n feest erbij. Mijn Zweedse familie (moeder NL, vader Zw) vieren al sinds 1950 Sint in Zweden, en dat blijven de kinderen en kleinkinderen lekker doen hoor. Veel te leuk (en een extra mogelijkheid voor pakjes!).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.