Buitenland Buitenland

Buitenland

hopeloos

hopeloos

17-02-2010 om 09:19

Spoedvraag Verandering van school ivm verhuizing terug naar NL

Omdat wij grote fianciele problemen hebben wil ik graag terug naar nederland met mijn kinderen, in ieder geval voor een tijd.Nog deze week.
Opzich heeft man daar geen problemen mee.
Hij blijft hier aan het werk.

Ik wil niet dat de kinderen meemaken dat het huis wordt leeggehaald ect.

Probleem is dat de oudste wel ned spreekt, maar niet leest of schrijft en ik ik denk dat zij het niet gaat redden op een ned school. De andere kinderen die jonger zijn zullen minder problemen hebben denk ik, op het gebied van school.

Nu weet ik niet precies hoe ik het aan moet pakken, overleg met hun school voor tijdelijk werk via internet oid of ze inschrijven op een ned school voor de rest van dit schooljaar?
Moet je dan de kinderen uitschrijven? en weer inschrijven in ned, wat zijn de gevolgen
Als ze hier niet naar school gaan, krijg ik denk ik problemen met de leerplicht.

Kan ik de oudste wel achterlaten bij vrienden en deels bij haar vader zodat ze in iedergeval het schooljaar hier af kan maen, maar hoe is dat emotioneel voor en kind van 11. Ik ben er altijd voor de kinderen omdat manlief 24/24 werkt.

Ik zit een hoop dingen te bedenken, maar ik loop erg vast. Ben zelf en partner ook, emotioneel kapot.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mirreke

mirreke

17-02-2010 om 09:52

Wat ideeën

Ik weet alleen hoe het in Duitsland gaat. Daar willen ze een bewijs van inschrijving hebben van de nieuwe school. Ik heb ze het bewijs van inschrijving van de Nederlandse school gegeven, en toen was het OK, dan kan de leerling worden uitgeschreven en wordt dit doorgegeven aan het Schulamt. Ik vermoed dat je zo'n bewijs ook kunt faxen of mailen. Maar hoe het in jouw woonland gaat weet ik natuurlijk niet.
Wanneer wil je weer terug naar je woonland? Binnen een half jaar, na dit schooljaar? Of wil je langer in Nederland blijven? Afhankelijk daarvan zou ik overwegen wat met oudste te doen. Onze dochter heeft toen zij elf was ook zo'n twee maanden bij een vriendin gelogeerd om op haar nieuwe school te kunnen inburgeren voordat we gingen verhuizen. Dat was geen probleem. Wel hebben we haar elk weekeinde opgehaald.
En anders neem je haar mee, en kijk je of ze op een internationale school kan. Maar volgens mij zijn die wel heel duur en zal een gewone basisschool een betere optie zijn. Ik denk trouwens dat je je over het functioneren op school op deze leeftijd niet al te veel zorgen hoeft te maken. Onze twee kinderen van toen 9 en 11 hebben zich de taal wonderbaarlijk snel eigen gemaakt. (Het schoolsysteem en de verhouding leraar/leerling was een heel ander verhaal trouwens.) En zeker als je dochter al Nederlands spreekt denk ik dat het snel kan gaan.
Hangt ook een beetje af van de school, maar scholen die ik spreek zeggen allemaal dat de taal geen groot probleem zal vormen.
Welk niveau/klas zit je dochter nu? Is dat het laatste jaar van de basisschool? Dan zou het schooljaar laten afmaken toch een goede optie zijn. Kan ze daarna altijd ofwel in Nederland naar het vervolgonderwijs, of in jullie woonland.
Wat een rotsituatie trouwens. Ik hoop dat er voor jullie snel een oplossing komt.

hopeloos

hopeloos

17-02-2010 om 10:35

Snel weg

ik ben mijn spullen al aan het pakken en morgen wil ik weg, dochter zou in groep 7 komen in nl.
In principe denk ik nu dat ik een paar weken weg wil blijven, misschien tot eind schooljaar, hangt af of ik werk kan vinden of dat er evt een oplossing "dichtbij" huis is te vinden.
Inter.school is geen oplossing, veel te duur en ik dacht dat de voertaal daar engels is? en dat zou ook geen oplossing zijn.
Het liefst wil ik dat de oudste haar opleiding hier afmaakt, ik weet niet als ze een tijdje hier niet naar school gaat of ze dan een jaar over moet doen of dat ze het gewoon weer kan oppakken.

11 jarige

Als je van plan bent voor langere tijd weer in NL te gaan wonen zou ik je 11 jarige gewoon uitschrijven in je huidige woonland en inschrijven in NL. die uitschrijving heb je nodig om hem/haar in NL te kunnen inschrijven(subsidie )Als hij/ zij NL verstaat komt het schrijven vanzelf wel, zo ook het lezen.Mijn zoon kwam ook pas relatief laat in een andere school/taal land. verstond de taal wel maar schreef en las het niet. binnen een half jaar was hij bij.Emotoneel was het best lastig daar wij van uit het gezellige NL systeem naar het strakke franse gingen maar het is allemaal goed gekomen/ dus als er verder geen prblemen zijn zal zij het wel redden op een nl school.
Ik denk dat het een en ander vooral afhankelijk is van de lengte van je verblijf in NL.

Heb je wel al woonruimte in NL?
Sterkte

hopeloos

hopeloos

17-02-2010 om 12:25

Nee

heb nog geen woonruimte, tijdelijk bij vrienden maar zal niet al te lang kunnen denk ik
ik denk ook dat dochter meer problemen zal hebben met de structuur op school, van heel strak en gedisiplineerd, maar het lossere systeem.
ben nu aan het bellen met vrienden of ze evt daar kan blijven en e vt 1x per maand haar ophalen
zal niet makkelijk zijn.

heb net een verklaring van de dokter gekregen voor 2 weken ziekteverlof voor de kinderen.
In die 2 weken hoop ik wat meer duidelijkheid te krijgen

Yta Chalne

Yta Chalne

17-02-2010 om 14:17

Langer

Als je langer naar NL zou komen kunnen de kinderen naar de schakelklassen. Dan krijgen ze extra Nl'se lessen, dat gaat heel snel. Maar voor nu schiet je daar niets mee op, voor dit moment kan ik je alleen maar veel sterkte wensen, en hoop ik dat je niet in paniek raakt.

hopeloos

hopeloos

17-02-2010 om 15:12

Reactie

kregen net telefoon dat er een "foutje" in het dossier was.De deurwaarder had nog niet het dossier gehad en de boekhouder had al gereageerd op de eerste "dreigbrief" en het opgelost.Alleen was niet doorgekomen bij de goede afdeling. Dus dreiging even weg, maar goed ben ik toch heel erg geschokken. Heb net aan kinderen verteld dat we langer naar nederland gaan dan gebruikelijk.Was erg moeilijk en triest.
Zijn nu hun spulletjes aan het pakken.
life suc..s

Verschil in systemen

Mijn ervaring is dat kinderen vrij snel op een Nederlandse school wennen, zeker als ze de taal al spreken. Juist door het wat 'lossere' systeem. Daarnaast zijn er inderdaad facilteiten als schakelklassen ed.
Ook voor de oudste kan het goed denk ik. Op de basisschool van land wisselen is makkelijker dan op het voortgezet onderwijs.
Wij moesten een aantal jaar geleden vanwege een evacuatie halsoverkop naar Nederland en een aantal maanden later binnen een maand beslissen over naar een ander land gaan (en meteen gaan). Is allemaal goed gegaan.

Denk wel dat je herkomstland, en -taal dingen moeilijker of makkelijker kunnen maken natuurlijk.

In elk geval: succes, en gewoon veel plezier tijdens je wat langere vakantie!

martine-online

martine-online

19-02-2010 om 02:06

Moeilijk

Het ligt er wel aan wel land je woont. In mijn omgeving zijn ook veel mensen in financiele nood terug gegaan naar Nederland.

Sommigen hebben kinderen van school gehaald en zijn een tijdje bij vrienden gaan wonen (in het woonland dus) Hier in dit land is vrijwel geen controle op leerplicht. Je kunt gewoon zeggen dat je vertrekt naar buitenland of je kinderen op een prive school zet en niemand vraagt er meer om. Maar natuurlijk raad ik het je absoluut niet aan omdat elke verandering van grote invloed kan zijn op het welzijn van je kind en kinderen. Verander pas als je moet en zeker weet wat je gaat doen. Dat lijkt mij wel zo eerlijk voor je gezin.

Verder is het ook moeilijk een bestaan op te bouwen met je kinderen in Nederland want als jij vertrekt zonder je man en hij is kostwinner ben je nog steeds belasting plichtig in je woonland en dit heeft ook tot gevolg dat je verzekerd ben voor je ziektenkosten in dat land. Je moet een europese kaart aanvragen voor ziektenkosten voor een spoed doktersbezoek in Nederland. Je krijgt dan ook geen uitkering oid in Nederland. Pas als je gehele gezin vertrekt veranderd het. Kijk voor meer info op de site van CVZ

hopeloos

hopeloos

23-02-2010 om 11:56

Martine

dank je voor deze site, staat veel goede info op.
De zaken verlopen idd moeilijker dan ik verwacht had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.