Buitenland Buitenland

Buitenland

Van school in de v.s. naar belgie

Hallo, Ik weet niet waar en hoe ik moet beginnen...
Ons zoontje van 4.5 gaat naar de Pre-Kindergarden hier in de V.S.
Nu gaan we ergens in Oktober verhuizen naar Belgie.
Ik weet nog niet waar we precies gaan wonen, maar ergens in de buurt van Gent.
En ik wil graag dat hij zo spoedig mogelijk weer naar (kleuter?)school in Belgie kan.
Nu las ik ergens dat je al in het najaar moet aanmelden voor de school van je keuze.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Al vanuit de V.S. een school zoeken?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Bedankt!

PS: mocht iemand over een Engelstalige speelgroep in de omgeving van Gent weten, heel graag!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
neteret mut

neteret mut

28-08-2009 om 13:46

Niet omgeving gent

maar ik woon ergens anders en helaas voor jou ken ik helemaal geen engelssprekende speelgroepen. Scholen hebben nu inschrijvingen, beginnen 1 sept. Maar je kunt je je ook ergens in het jaar aanmelden. Ik zou gewoon contact zoeken op het moment dat je weet waar je gaat wonen en dan in die omgeving een school zoeken. Je kunt altijd van school wisselen als die school dan niet bevalt. Wordt veel gedaan,veel meer dan in NL. Kinderen gaan vanaf 2,5 naar school. Ze zijn dat niet verplicht maar het is wel de gewoonte, verplicht is vanaf 5.

picobello

picobello

29-08-2009 om 07:52

Niet omgeving gent

maar bij ons staan ze te springen om elk kind dat ze op school kunnen krijgen. Er zijn scholen die zelfs al het schoolmateriaal gratis aanbieden om zo kids binnen te "lokken".
maar rond brussel schijnt het anders te zijn, maar hoe ;; kan ik je geen advies over geven.

neteret mut

neteret mut

29-08-2009 om 09:43

Wallonie versus vlaanderen versus brussel

In tegenstelling tot Brussel en Wallonie IS het schoolmateriaal voor de lagere school gratis sinds 2 jaar. Wij hoeven dus niks zelf aan te schaffen ( alleen een schooltas). Winkelieren die tot voor 2 jaar juist aan die schoolspullen veel verdienden klagen dan ook.

picobello

picobello

29-08-2009 om 14:23

Schoolspulletjes

hier heeft de school het gebruik om van alles te vragen, dus niet alleen pennen, potloden, maar ook de benodigde hoeveelheden aan mappen, zakdoeken ( per kind 3 dozen tishou's en zonodig vragen ze nog meer tijdens het jaar, alleen als kind zelf nodig heeft is het altijd op) en zelf geld voor het maken van de copy's ik vraag me af wanneer ze om toiletpapier gaan vragen
Ze vragen zelfs of wij als ouders koekjes ed bakken zodat school die kan verkopen aan de kinderen ( je igen kinderen) om zo de kas een beetje te spekken voor evt uitstapjes ( waar je dus ook dik voor betaald).

dit is gelukkig maar 1 school die zo is, ken ook genoeg anderen scholen die gewoon goed zijn. Is gelukkig een uitzondering.

houbi

houbi

29-08-2009 om 16:52 Topicstarter

Bedankt

voor jullie berichten

maar hebben jullie het dan ook over een school voor een kind van 4.5?
een kleuterschool?
ik heb geen idee hoe de school in Belgie heet (kom zelf uit Tsjechie)
hier in California zijn de scholen zowiezo ontzettend duur

zo te horen moet het dus geen probleem zijn om hem ergens in November in een school in te schrijven?
ik will dat hij zo snel mogelijk weer hier gaat integreren en ook aan de nieuwe onderwijstaal gaat wennen

bedankt

neteret mut

neteret mut

29-08-2009 om 17:54

kleuterklassen zijn normaal verbonden aan een lagere school ende meeste kinderen gaan erheen zodra ze 2,5 zijn. Gewoon meteen hele dagen, slapen en eten op school. Wat de kosten zijn voor kleuters weet ik niet, klein rugtasje voor wat drinken en eten maar kleuters hebben nog geen huiswerk en hoeven dan ook geen boeken etc mee naar huis zoals de lagere schoolkinderen. Kosten lagere school zijn de zwemlessen, het kopen van drinken ( of warm eten) tussen de middag ende uitstapjes naar dierentuin, tentoonstelling of theater. Zal voor kleuters ook wel lager zijn dan voor de oudere kinderen. Voor het openbaar ( gemeenschaps) onderwijs wordt er geen ouderbijdrage/ schoollidgeld ofzo gevraagd. Is gratis. Hoe dat zit met het roomskatholieke weetik niet. Protestante scholen zijn er maar een paar en daarvan weet ik het ook niet. Je zult veel mensen horen zeggen dat het RK onderwijs beter ( strenger, gedisciplineerder en degelijker) is dan het gemeenschaps, ze moeten voldoen aan de dezelfde eisen van de onderwijsinspectie en die is streng.

Sylvia

Sylvia

31-08-2009 om 08:39

5 maanden geleden naar be verhuisd

Wij zijn 5 maanden geleden vanuit de VS naar Belgie verhuisd (Antwerpen). Onze dochter van 8 jaar is gewoon midden in het schooljaar ingestroomd. Geen enkel probleem. De meeste scholen kennen geen wachtlijsten, de klassen zijn over het algemeen klein. Belgie kent in tegenstelling tot Amerika (1 jaar) en Nederland (2 jaar), 3 jaar kleuteronderwijs. Jouw zoontje van 4,5 jaar gaat dus straks naar het 2e of 3e kleuterjaar, afhankelijk van wanneer hij 5 jaar wordt. De cutoff date is hier volgens mij 1 januari.
Het beste is om eerst een huis te zoeken en dan te zien welke school er het dichst bij is. Nadat we een huis hadden gevonden ging ik mijn dochter opgeven op school en ze kon de volgende dag gelijk beginnen! Wel zijn er in Belgie veel katholieke scholen dus daar moet je even over nadenken of je dat wilt of dat je voor een reguliere openbare school kiest.
Kinderen kunnen voor de lunch kiezen: of ze gaan naar huis of ze blijven over. Er zijn zelfs nog scholen die voor de lunch een warme maaltijd aanbieden tegen een kleine vergoeding. Ook is de naschoolse opvang goed geregeld en kunnen kinderen tegen een kleine vergoeding tot 5 uur of soms nog later, op school overblijven.
Ik weet niet over een Engelstalige speelgroep in Gent. Er is in Antwerpen wel een American Womens Club die een kinderspeelgroep heeft. Maar jouw zoontje zal straks fulltime naar school gaan dus waarschijnlijk heb je daar niet eens tijd voor.
Veel succes met de voorbereidingen en de verhuizing!

houbi

houbi

31-08-2009 om 21:48 Topicstarter

Bedankt allemaal

Bedankt allemaal voor de uitputtende antwoorden!

Ik dacht aan een speelgroep voor in de weekend.

Ik maak me dus onnodig zorgen
Ja, ik vind het well best spannend, ook al zijn we al zo vaak verhuisd...

Nu nog maar weten waar je rond Gent best kan gaan wonen!?

Sylvia

Sylvia

01-09-2009 om 10:17

Omgeving gent

Hoi Houbi, wij hebben zelf ook 3,5 jaar in de buurt van Gent gewoond voordat we naar Amerika verhuisden.
De leukste wijken/dorpen in de omgeving van Gent:
Sint-Martens-Latem
Sint-Denijs Westrem
Afsnee
Zwijnaarde
De Pinte

houbi

houbi

02-09-2009 om 03:00 Topicstarter

Omg. gent

Hartelijk dank, Sylvia!
Wij hebben ook ooit in Belgie gewoond maar in Brussel en Ardennen.
Van Gent kent ik slechts de feesten

Hoe beviel het daar bij Gent?

Zelf wil ik liever op het platteland wonen.
Maar is dit wel voor een buitenlander aan te raden?

Sylvia

Sylvia

02-09-2009 om 09:44

Belgische platteland

Hoi Houbi, ben ik nog maar weer even.
Wij konden toendertijd (2002) niet echt een goed huurhuis vinden in Gent zelf en hebben toen een verbouwde boerderij gehuurd in Tielt, ongeveer 45 min. rijden van Gent. Het huis lag midden in de weilanden (we hebben zelfs schapen gehouden!) en was helemaal schattig. Alleen....... het was als buitenlander zijnde wel erg moeilijk integreren en eigenlijk duurde het wel 2 jaar voor ik me daar een beetje thuis voelde. Echt geintegreerd zijn we eigenlijk helemaal nooit. Als ik het over mocht doen zou ik daar niet meer zijn gaan wonen maar zou ik gekozen hebben voor iets dichter bij de stad. Wat trouwens ook wel een leuk dorp is is Aalter. Dat is iets dichter bij Gent maar toch ook nog wel heel landelijk.

Sylvia

Sylvia

02-09-2009 om 09:45

Huizen sites

Je moet anders eens kijken naar huizen op www.immoweb.be
dan heb je een beetje een idee.

houbi

houbi

03-09-2009 om 01:47 Topicstarter

Sylvia,

dank je wel voor het delen van jouw ervaringen.
jullie landelijk leven lijkt me trouwens helemaal idylisch

dat is wat ik wilde horen.
well begrijpelijk natuurlijk, ik geloof dat dit zo een beetje in elk land zal gaan
ik ben al X keer verhuisd, ook internationaal, en het duurt altijd even voor je je thuis voelt...

we hebben al vele leuke huizen op de immoweb en vlanimmo etc. gezien, maar dat zegt ons dan weinig over de plaats zelf

het blijft spannend
nogmaals veel dank!

picobello

picobello

04-09-2009 om 11:03

Belgische platteland

heb zelf niet zo veel ervaring met verhuizingen naar buitenland behalve naar belgie. Het platteland dus, intergreren is niet erg makkelijk, zelfs na 6 jaar ben ik nog steeds een "buitenlander" en mijn kinderen zitten hier op school, doen mee met alle dorpsactiviteiten, zetten ons in voor het dorp enz.Ik zou ook nooit meer voor het platteland kiezen.
Maar idd de koeien in de achtertuin, geiten en ezels bij de buren en het gekraai van de kippen heeft toch wel iets.

Picobello (o.t)

Een buitenlander zul je altijd wel blijven, maar wat bedoel je er precies mee ? Waarom voel je je niet geintergreerd ?
Ik woon al 12 jaar in Schotland, we blijven ook de "Nederlandse" familie, maar ik voel me er wel thuis.

Sylvia

Sylvia

04-09-2009 om 12:22

Integreren in belgie

Ik denk dat het in dit geval te maken heeft met de relatie tussen Belgen en Nederlanders. Die verloopt toch niet altijd even soepeltjes. Als Nederlandse had (en heb) ik toch altijd het gevoel om in Belgie een beetje met de nek aangekeken te worden (sorry hoor, voor de Belgische lezers.....) Wat mij betreft was het 10x makkelijker om te integreren en me thuis te voelen in Amerika dan in Belgie.
Toevallig heb ik een Engelse vriendin die onlangs ook vanuit Amerika naar Belgie is verhuisd en die heeft dat veel minder (helemaal niet eigenlijk). Dus denk ik dat het vooral ligt aan het feit dat wij Nederlands zijn.
Daarom hebben we nu ook gekozen om dichter bij de stad te gaan wonen (in mijn geval nu Antwerpen). Hier wonen natuurlijk heel veel Nederlanders en ook andere nationaliteiten waardoor ik mij niet zo'n "vreemde eend" voel.

neteret mut

neteret mut

04-09-2009 om 13:29

Antwerpen

Heeft due stad niet het hoogste aantal verschillende nationaliteiten van de hele wereld? Waarvan volgens de gazet van Antwerpen een 14.000 nederlanders. Belgen zien nederlanders vooral als arrogant, luidruchtig en te snel met een idee klaarstaan dat dan doorgedrukt moet worden. En dan zijn ze verbaasd dat niet alle nederlanders zo zijn. Past goed in het rijtje vooroordelen van kort geleden in een ander topic. Maar even serieus: belgen zijn nogal op eigen gezin en familie gericht, in huis komen bij je buren doe je niet. Ook is het dacht ik in wel meer landen dat je op het platteland er moeilijker tussenkomt ( bv ook in NL)

Sylvia

Sylvia

04-09-2009 om 14:34

Eigen gezin en familie

Het klopt idd dat de Belgen erg gericht zijn op hun eigen gezin en familie. Een heel groot deel van hun sociale leven speelt zich in die kring af waardoor er weinig tijd over is voor andere sociale contacten. Ook is mijn ervaring dat veel Belgische vrouwen fulltime of 4/5 werken, veel meer als in Nederland, en daardoor hun weinige vrije tijd het liefst met hun gezin doorbrengen. Ook wel weer logisch natuurlijk.
Wat ook opvalt is dat het moeilijk is om via school in contact te komen met andere moeders. Ten eerste gaan veel kinderen naar een of andere opvang na school, of blijven na voor huiswerkles of worden opgehaald door opa/oma. Die hele "ruilhandel" van die bij die spelen en wie gaat er met wie mee naar huis na school, zoals je op Nederlandse scholen ziet, heb ik hier nog niet meegemaakt. Jammer...... Maar goed, dat was in Amerika trouwens ook niet. Ook daar was het altijd een heel gedoe om een playdate na school te organiseren.

neteret mut

neteret mut

04-09-2009 om 18:52

Spelen

na school is idd heel lastig voor elkaar te krijgen voor de lagere school. Op de middelbare is dat een stuk makkelijker heb ik gemerkt. Oudste dochter heeft inmiddels een leuke vriendinnenkring en die doen vaak wat met elkaar ( morgenmiddag komen ze bij ons rondhangen/ kletsen / meidendingen doen) En bij ons in de straat hebben 2 van hun 3 kinderen de weg naar ons huis wel gevonden, de zoon van 10 woonde zowat bij ons tijdens de vakantie ( vader en moeder werken, kinderen thuis, vervelen zich en komen dan bij ons). En 1 van mijn andere kinderen vroeg of J vanacht bij ons kon logeren.

houbi

houbi

04-09-2009 om 20:25 Topicstarter

Neteret mut

waar kan ik het draadje over vooroordelen vinden?

houbi

houbi

04-09-2009 om 20:33 Topicstarter

Nl in be

daar was ik inderdaad bang van
maar niemand heeft het uitgesproken...
van mijn Vlaamse vriendin heb ik ook wat gehoord over de vooroordelen over Nederlanders
ik zelf ben ik niet Nederlandse van oorsprong maar mijn Nederlands ik wel met het NL accent, dus ik kreeg altijd erover opmerkingen

over mezelf maak ik me niet zo zeer zorgen, meer over ons zoontje, die nogal gevoelig is,
nu met het verhuizen, hij spreekt Tsj. en ook Nederlands met een Amerikaans accent,
hoe zal de overgang naar een Vlaamse school zijn...

ik dacht ook over om net over de grenz in NL te gaan wonen

hebben ook jullie kinderen problemen op school dat zij Nederlanders zijn?

neteret mut

neteret mut

04-09-2009 om 22:53

Houbi

ik weet het niet meer welk draadje het was, ws "bluebandmoeders" die had er ieg wel mee te maken. Mogelijk kwam het ook doordat er in meerdere draadjes gespoken werd over vooroordelen ( zeereis 13-jarige, hulpverlening in NL oa).
Er zijn vooroordelen over nederlanders in Belgie. In de praktijk heb ik er geen last van ondervonden, kwestie van vriendelijk zijn en om hulp/uitleg vragen. Dan merken ze meteen dat je geen "alles altijd beter wetende" bent. De kinderen hebben wel eens genoemd dat ze uitgescholden werden voor "nederlander", maar niet vaak. De school wil dat zeer beslist niet hebben en treed er ook tegenop, aan de andere kant kunnen ze wel aan de gang blijven met al die verschillende nationaliteiten ( school met veel "buitenlanders"). Die op de middelbare school heb ik er niet over gehoord. Ik denk persoonlijk ( euh vooroordeel?)dat er op het platteland makkelijker gepest gaat worden met NL zijn dan in een stad. Nederlands met een amerikaans accent...geen idee of ze hem dan herkennen als nederlander. Mij herkennen ze meteen zodra ik begin te praten. Waar gaan jullie/ je man/jij ( wat maar van toepassing is) werken, lijkt mij dat je daar een beetje in de buurt moet gaan wonen. Je sprak eerder over omgeving Gent, dan is het nogal een eind om nog naar de grens te rijden. Er staan elke dag files, de ene dag uiteraard meer dan de andere dag en niet vaak zoals vandaag ( midden Antwerpen tot voorbij Mechelen e19 en daardoor ook de andere wegen vol)

peper

peper

05-09-2009 om 08:50

Stad

Ik zou ook kiezen voor een stad. Heb je veel meer kans op samen met een stel "vreemde eenden" bij elkaar dan die ene te zijn. Helermaal als jij en je je zoontje daar gevoelig voor zijn (ik herken het - serieus nemen!

Sylvia

Sylvia

05-09-2009 om 11:33

Pesten op school

Dat pesten op school viel wel mee hoor. Onze dochter sprak ook Nederlands met een beetje een Amerikaans accent. Binnen 3 maanden echter sprak ze al Nederlands met een duidelijk Vlaams accent.
Wij hebben in het begin nog overwogen om haar naar de Internationale school te doen (zit hier toevallig om de hoek) maar vanwege een betere integratie hebben we daar toch vanaf gezien. Zeker als ze wat ouder worden is het toch handiger om vriendjes en vriendinnetjes in de buurt te hebben.
Ik zou me er niet al te druk om maken, zeker niet op die jonge leeftijd, kinderen passen zich zo gemakkelijk aan. Denk niet dat het handig is om net over de grens in NL te gaan wonen. Jij zit dan waarschijnlijk te denken aan Zeeuws Vlaanderen......terneuzen ofzo. Dat is volgens mij nog moeilijker integreren dan in Belgie. Lijkt me geen aanrader. Ga gewoon lekker in de buurt van Gent wonen in een of andere leuke buitenwijk. Alhoewel er niet heel veel expats in Gent wonen zijn er toch wel een aantal hoor. Je moet ze waarschijnlijk alleen zien te vinden maar dat gaat je vast lukken!

houbi

houbi

07-09-2009 om 06:31 Topicstarter

Bedankt

allemaal voor mening en voor het delen van jullie ervaringen.
gr. j.

mirreke

mirreke

07-09-2009 om 10:37

Hmm, pesten op school

Vriendin van dochter zit nu sinds 1 jaar in België op de middelbare school. Haar moeder is Vlaamse, dochter heeft altijd in Nl gewoond en heeft (dus) een Nl accent en een Nederlandse woordkeus. Zij vertelt dat zij wel degelijk daarmee gepest wordt, men zet zich idd af tegen haar omdat ze volgens de anderen Nederlands is. Ze is 13 jaar en redelijk mondig.

neteret mut

neteret mut

07-09-2009 om 11:10

Mirreke

Je zegt zelf ook al "ze is redelijk mondig" Waarschijnlijk voor nederlandse begrippen, nelgen zien dat meer als brutaal en typisch nederlands. En vergeet niet dat pesten helaas op veel scholen voor komt, ook in NL en dat je vaak niet eens weet waarom.

mirreke

mirreke

09-09-2009 om 11:41

Met mondig bedoel ik

dat ik haar goed in staat acht om voor zichzelf op te komen. Ze is niet brutaal of zo, juist niet (die Belgische moeder hé). Desalniettemin wordt ze gepest, juist vanwege haar taal en wordt er iig niet effectief tegen opgetreden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.