Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Buitenland Buitenland

Buitenland

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 19:14

Voorsteldraadje voor expats

Soms raak ik de draad kwijt over wie nou in welk buitenland woont. Primavera woont in Spanje, Maylise in Frankrijk geloof ik en zo zijn er nog wel meer. Misschien is het een idee dat vaste forumschrijvers die in het buitenland wonen aangeven waar ze zitten? Soms maakt het uit of iemand redeneert vanuit het wonen in een bepaalde cultuur.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
neteret mut

neteret mut

18-03-2011 om 20:58

ik woon in Belgie alweer bijna 5 jaar. Maar waarom de term expat? Zijn dat geen mensen die tijdelijk uitgezonden worden door een bedrijf? Daar val ik niet onder en ik dacht Primavera en Maylise ook niet. ( en zat Primavera niet in Italie?)

+ Brunette +

+ Brunette +

18-03-2011 om 22:30

Expats was grappig bedoeld maar kan inderdaad verwarrend zijn

Ik woon trouwens op een Canarisch eiland, vertrokken in 1995.

dc

dc

18-03-2011 om 22:53

Engeland

Goed idee dit draadje!

Ik ben zo'n tien jaar geleden vertrokken uit NL, heb vervolgens in Ierland, Griekenland, Frankrijk en nu Engeland gewoond, en ben getrouwd met een fransoos. Heb nu dus 3 talige kinderen.

Cultureel gesproken heb ik geen idee meer. Ik ben gewoon heel erg verward en verwarrend denk ik

Hibiscus

Hibiscus

18-03-2011 om 23:05

London calling

Sinds juli wonen we weer in de uk, ik weet niet voor hoe lang.

Ik heb in verschillende landen gewoond, nu voor de derde keer hier en het bevalt prima. Man is Duits, ook hier drie talige kinderen.

Ik voel me geloof ik vooral europeaan, da's wel zo gemakkelijk

Hibiscus

Spanje

in het binnenland, tegen de portugese grens aan, waar nauwelijks buitenlanders wonen en ik ook zeker niet altijd even gelukkig ben. Woon daar met man en dochter die volledig geïntegreerd zijn en als het aan hen ligt niet meer weggaan.

Elx

Elx

19-03-2011 om 12:00

Australië

Woonachtig in Australië, sinds 2001 echt geëmigreerd. Sinds 1993 tussen UK, Australië en NL gewoond.

Kinderen in Australië geboren en getogen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Duitsland

Sinds 1996 met Duitser getrouwd, nu uit elkaar maar (nog) niet gescheiden. Twee kinderen die tweetalig zijn.

Zwitserland

Tijdelijk in principe en langer wil mijn hart vol heimwee niet maar ik moet er ook wT van maken, liefst iets moois.. Twee kindjes die naast NLs ook Frans gaan praten denk ik

Leuk om te lezen wie nog meer,ja.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Schotland

Sinds 1997 in een buitenwijk van een grote stad, met 15 minuten in de stad en met 5 minuten tussen de schapen. 3 tweetalige kinderen waarvan momenteel alleen de jongste (18) nog thuis woont. We genieten van de enorme rust en uitgestrektheid van dit land en toch dichtbij NL, al moeten we altijd het water over.

Primavera

Primavera

20-03-2011 om 14:50

Italië

22 jaar geleden ben ik geemigreerd naar Italië. Getrouwd met een Italiaan en vier ééntalige kinderen (Una, Terzo, Quinto en Ultima), omdat de tweede een aangeboren taalstoornis heeft en al genoeg moeite had om de taal van het land onder de knie te krijgen.
Geen enkele heimwee naar Nederland. Ik vind het leuk hoe je kijk op dingen verandert door de verandering van cultuur. Ik zou eingenlijk nog wel eens van land willen veranderen voor een weidere blik, maar we wonen hier zo lekker.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-03-2011 om 18:17

Canarische eilanden

Ik zet het nog even op deze manier neer zodat men het draadje niet hoeft te openen.
Primavera, ook ik vind het interessant om te zien hoe je kijk op de dingen verandert door de cultuurverandering, misschien moeten we daar ook eens een draadje over openen. In het kader van OOL moet de insteek natuurlijk de kinderen zijn, maar het wordt natuurlijk een heel erg off-topicdraadje. Zo kan het mijne bijvoorbeeld niet fietsen zonder zijwieltjes. (In de tijd dat ik die wilde verwijderen raakte het fietsje weg en ik ben niet gemotiveerd genoeg geld aan een nieuwe uit te geven, dochter taalt er ook niet naar).

Maylise

Maylise

20-03-2011 om 22:46

Frankrijk

Zoals Brunette al schreef wonen wij (weer) in Frankrijk. Afgelopen September terug gegaan naar een verblijf van ongeveer 11 jaar in Nederland. Daarvoor ongeveer 12 jaar in Frankrijk gewoond en daarvoor korte tijd in Libanon, Italië, de VS en Engeland gewoond. Engeland en Italië toen ik nog jong en alleenstaand was.
Getrouwd met een Libanees/Syrische man. Oudste zoon woont in Italië, oudste dochter woont in Frankrijk (maar niet in dezelfde stad) en tweede dochter is in Nederland achtergebleven. De overige 5 kinderen wonen bij ons en we hebben tijdelijk/permanent versterking gekregen in de vorm van een nichtje dus dolle boel.
Ik ben nog niet helemaal aangekomen eigenlijk. Ben nog een aantal keer in Nederland geweest het afgelopen half jaar om zaken te regelen dus ik zit er nog wat tussen in. Pas de laatste weken begin ik wat rust te voelen.

pecas

pecas

21-03-2011 om 12:21

Spanje

aan middelandse zee kust in grote stad, ook absoluut niet tussen buitenlanders. Man mexicaan en drie nog thuiswonende kinderen die na 9 jaar hier echt spaans zijn, niet helemaal tweetalig, thuis wordt spaans gesproken. Waarschijnlijk doordat man en ik geen van beiden locals zijn en na 28 jaar samen een eigen cultuurmix gemaakt hebben, zijn wij zelf niet 100% geintegreerd en voelen ons beter in een internationale omgeving, wat we gelukkig beiden door ons werk wel hebben, maar niet zo zeer op prive gebied en dat missen we wel. Ook mis ik groen en qua klimaat geniet ik het hele jaar behalve in de zomer!
Pecas

Primavera: ik zie inderdaad ook dat ik vaak toch verder af sta van de meningen die "echte Nl-ders" op dit forum geven, net weer té nederlands voor mijn situatie en ik zie dan weer voordelen van hoe het hier aangepakt wordt. Vooral omdat mijn kinderen zo spaans zijn moeten we ons toch vaak aanpassen aan lokale gewoontes al gaan we er zelf niet in mee. Leuk om het daar over te hebben met andere met zelfde soort situaties.

Helen Hesselink

Helen Hesselink

21-03-2011 om 13:45

Oostenrijk

Sinds 11 jaar in Oostenrijk Ook paar jaar in Frankrijk gewoond, maar toen nog kindloos
Heerlijk hier! Elke dag opnieuw besef ik dat ik in een schilderij woon! Soms mis ik wel de wilgen die zich over de slootjes buigen, en de mist die over de weides hangt...
Maar over het algemeen is dit thuis....

Maylise

Maylise

27-03-2011 om 01:03

Jessica

Het bevalt hier prima op zich maar ik voel me nog niet echt heel erg thuis. Ik denk dat daar nog wel een jaar over heengaat.

Ik heb heel in het begin ook wel meegeschreven in gezellig maar ik vond het vrij lastig om het bij te houden. ik zal weer een keer komen schrijven.

Juul M

Juul M

29-03-2011 om 16:07

Beetje laat, maar australie

Ik ben in 1998 naar Nieuw Zeeland verhuist en woon nu sinds 2007 in Australie, eerst 4 jaar in Kalgoorlie (WA) en nu sins 5 weken vlakbij Bunbury, ook in WA.
Juul

Parttimer

Wij wonen in West Papua, daar werkt mijn man, maar in zomer en winter ben ik een maand of 2 in Nederland met de kinderen. En die gaan dan ook naar school.
Hiervoor in West Afrika, Australie en Portugal gewoond/gewerkt/gestudeerd.
Aangezien je als expat nooit helemaal zeker bent van je situatie (we zijn als gezin al eens geëvacueerd) hebben we heel bewust ons huis in Nederland aangehouden, en probeer ik ook bij mijn kinderen de Nederlandse wortels te kweken. Ik heb nl. in mijn vorige woonlanden gezien hoe ontworteld sommige gezinnen kunnen raken gedurende een expat-bestaan.

En tjeempie Juul, ik was vorige week zondag op Penguin Island, we hadden het er nog over om eens in Bunbury te gaan kijken nu de nieuwe freeway af is! Hadden we een koffie bij The Dome kunnen nemen! Lijkt me wel wat koeler daar dan in Kalgoorlie. We hebben hier momenteel een hele intocht van jonge gezinnen uit Kalgoorlie.

Dirksmama

Fijn dat je het even uitlegt, ik kreeg nooit een goed beeld van jullie woon/ werk situatie.
Als je met de kinderen in West Papua bent, gaan ze daar dan ook naar school of geef je hen zelf les ?

School

Er is hier een internationale (lees vooral amerikaanse) school, waar de kinderen nu weer naar toe gaan. Mijn dochter heb ik anderhalf jaar parttime thuisonderwijs gegeven, omdat het leren lezen in het Engels gewoonweg niet liep en haar moedertaal sterker is dan haar Engels (er is ook een vermoeden van dyslexie, wat het allemaal wat lastiger maakt voor haar).
De december- en juli-vakanties hier zijn erg lang (resp. 6 en 8-9 weken) en overlappen niet helemaal met de Nederlandse vakanties. Hierdoor kunnen ze door hier een weekje of wat te skippen steeds een redelijke periode in Nederland naar school.

Bedankt

Je hebt vast flexibele kinderen als ze zo van school kunnen wisselen. Ik begrijp dat jezelf ook in het onderwijs zit ? Kunnen jullie dit blijven doen als ze naar het voortgezet onderwijs gaan ?

Wordt moeilijker

Dirk zit nu in groep 8, heeft in Nederland de CITO gedaan. Maar ik denk niet dat hij af en toe naar een middelbare school in NL kan gaan. De komende 2 jaar kan hij hier nog naar school, maar hij zal wel extra werk moeten doen (talen, verdieping in wiskunde), omdat het hier niveau American highschool is, terwijl hij makkelijk VWO moet kunnen. Hij wil daarna het liefste Wereldschool gaan doen.

Caroline

Caroline

15-04-2011 om 16:04

Duitsland (20 km van nederland)

Wij wonen ca. 20 km van de Nederlandse grens.
Twee kinderen waarvan er eentje in Nederland en eentje in Duitsland op school zit, dit om het een beetje makkelijk te houden hahaha.
Ik sta dus met elk been in een ander land!

Caroline

mirreke

mirreke

18-04-2011 om 00:41

Ha caroline, bij ons ook een gespleten gezin

Hier twee kids in Nld op school en twee in Duitsland. Wij ook ongeveer 15 km van de grens af.

ilsepilse

ilsepilse

18-04-2011 om 15:05

Expat belg

ik en een belg die al bijna 20jr in Nederland woont )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.