Buitenland Buitenland

Buitenland

Werken ( in het buitenland)

N.a.v. een paar andere draadjes vraag ik me af wat voor soort werk jullie hebben. Sluit het aan op je opleiding, werd je opleiding erkend, heb je een opstapje (nodig) gehad en in hoeverre vormde de taal een barriere.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Shonagh

Shonagh

13-04-2012 om 14:03 Topicstarter

Ikzelf

Heb een HBO opleiding Medische Micribiologie, in NL 14 jaar gewerkt en ben daarna enkele jaren in NL en in Schotland TBM geweest. Heb al meer dan 10 jaar een callcenterbaan bij een grote hotelketen:o), helemaal niets te maken met mijn opleiding dus. In eerste instantie aangenomen ben op een Nederlandse lijn ( 50 % Nl en 50 % Engelse calls), maar die is inmiddels gesloten. Ik kon gelukkig blijven, heb inmiddels heel veel ervaring en heb het er uitstekend naar mijn zin, vaste dagen/ uren ( geen avonden en weekenden), interessante internationale collega's en heel veel leuke voordeeltjes !

Shonagh

Shonagh

15-04-2012 om 11:17 Topicstarter

Jammer

Niemand die even wil reageren ?
Ik vraag dit ook omdat ik veel jonge (buitenlandse) collega's heb, die (bijna) allemaal met een universitaire degree op zak naar Schotland komen, vaak hebben ze een Schotse partner. Eenmaal in Schotland aangekomen is het erg moeilijk om een baan op hun niveau te krijgen en is het enige alternatief een baan waarbij ze van hun moedertaal ( Duits/ Spaans/ Frans of Italiaans) gebruik maken een internationaal callcenter dus.

dc

dc

15-04-2012 om 11:39

In frankrijk

Ik werk nu in Engeland niet, maar ik weet nog wel hoe frustrerend ik het vond dat ik in Frankrijk alleen maar bij een call-centre kon werken, omdat mijn frans echt belabberd slecht was. Gelukkig bleek ik het werk echt enorm leuk te vinden (inbound klantenservice). Maar ik vind het zo jammer dat dit werk financieel echt duidelijk onderaan de ladder staat bij bedrijven. Het is een echt vak (zoals velen zouden moeten weten na gebeld te hebben met klantenservices en klagen over de persoon aan de telefoon), maar erg ondergewaardeerd. Echt jammer, anders zou ik er met liefde mijn carriere van maken.

Ik kan me voorstellen dat als je erg ambitieus bent, het op een gegeven moment wel gaat knagen dat je niet echt makkelijk hogerop komt in het buitenland. Gelukkig heb ik dat probleem verder niet

Ik zou ook graag onderwijzeres willen worden, maar in Frankrijk heb je niets aan de opleiding in de UK, en over een paar jaar gaan we waarschijnlijk weer terug naar Frankrijk. Onhandig dus, ook als je een opleiding wil volgen.

neteret mut

neteret mut

15-04-2012 om 14:25

Tja

Mijn man moest een klein werkstuk + examen doen na het lezen van een stapel boeken. Nederlandse kerkgeschiedenis is net niet precies hetzelfde als belgische en de kerkorde ( wetboek van de kerk ed) is ook niet hetzelfde. Verder geen problemen rond opleiding. Ikzelf werk niet, maar wat ik toe nu toe heb aan opleiding wordt wel geaccepteerd.

+ Brunette +

+ Brunette +

15-04-2012 om 16:17

In Nederland deed ik administratief werk en in Spanje ben ik dat de meeste tijd ook blijven doen. Maar ik heb ook o.a. in de horeca en de schoonmaak gewerkt. Gewoon aanpakken wat er is. In Nederland was dat trouwens ook mijn werkhouding. Er moet brood op de plank komen, liefst op een zo prettig mogelijke manier natuurlijk. Een echte carrière heb ik niet, heb ook geen Schoevers ofzo.

Shonagh

Shonagh

15-04-2012 om 21:29 Topicstarter

Leuk dc om een positief geluid te horen van een ex-Callcenter Girl, haha. Pas nog een leuk gesprek gehad met een klant die zich ook verbaasde dat bedrijven hun eerste aanspreekpunt zo slecht betalen, je bent in veel gevallen wel het visite kaartje. Door de slechte betaling is er veel verloop, dus er gaat ervaring verloren.
Ik zelf verdien na 10 jaar redelijk, heb ook een week meer vakantie dan beginners. En de bonussen worden met meer ervaring ook gemakkelijker verdiend :o)

Shonagh

Shonagh

15-04-2012 om 21:31 Topicstarter

Neteret mut

Misschien dat de verschillen tussen Belgie en Nederland verder niet zo groot zijn ? De taal vormt in ieder geval al een obstakel minder. Waarschijnlijk wonen er ook meer Nederlanders ?

Shonagh

Shonagh

15-04-2012 om 21:34 Topicstarter

+ brunette +

Hoe was je Spaans toen je verhuisde ? Dat lijkt me nog het grootste struikelpunt. Maar als je begint met werk waar (geschreven) Spaans niet zo groot punt is (horeca en schoonmaken) rol je er wel gemakkelijker in.

Maylise

Maylise

15-04-2012 om 22:50

Anders

Mijn situatie is nogal anders omdat mijn baan de aanleiding is geweest om te verhuizen. Mijn man wilde al enkele jaren (terug) naar Frankrijk verhuizen maar ik had het op zich in Nederland prima naar mijn zin. Ik wilde alleen verhuizen als ik een baan in mijn richting kon krijgen. Toen die mogelijkheid zich aandiende zijn we dus verhuisd. Anders was ik niet gegaan. Als ik nog heel jong was geen probleem maar niet meer op mijn leeftijd. Dan heb je niet meer de tijd/gelegenheid om iets op te bouwen.

Ik heb dus inderdaad een baan in mijn studie richting en eigenlijk zelfs een betere baan dan mijn laatste baan in Nederland. Het hangt ook erg van de richting af hoe moeilijk/makkelijk dat is. Daarnaast heb ik een deel van mijn studie vroeger sowieso in Frankrijk gedaan dus dat maakt de situatie ook al weer makkelijker.

Bij alle verhuizingen was werk meestal de aanleiding dus wat dat betreft heb ik altijd in een meer luxe positie gezeten. De enige keer dat ik geen baan van te voren had gingen we naar het land waar de familie van mijn man woont en waar man dus veel connecties heeft. Toen heb ik ook best een redelijke baan gekregen al was dat meer tijdvulling dan een geweldige carrière stap maar het wel in mijn richting.

Al met al dus weinig te klagen maar dat komt ook vooral omdat werk meestal de aanleiding voor een verhuizing was.

Tot vorig jaar

Had ik hier in Engeland een hele goede baan. Ik heb een internationale studie gedaan in NL en voor mijn stage ben ik naar Engeland gegaan. Daar heb ik mijn man leren kennen en ben dus voor mijn afstudeeropdracht weer naar Engeland gegaan. Bij dat bedrijf heb ik toen een baan aangeboden gekregen, iets wat wel bij mijn opleiding pastte. Van daaruit naar een soortgelijke baan bij een ander bedrijf en na een jaar iets totaal anders gaan doen bij dat bedrijf maar met succes.

Mijn opleiding heb ik eigenlijk niets aan gehad, behalve dan dat ik juist daardoor in Engeland ben belandt. En qua taal geen barriere, men weet meestal niet dat Engels niet mijn moedertaal is.

Alleen heb ik geen idee wat ik straks wil doen als jongste weer iets ouder is. Mijn oude baan combineert niet zo goed met een gezin.

Shonagh

Shonagh

16-04-2012 om 20:12 Topicstarter

Studie

Uit Maylise's en Petal's reactie blijkt dat een gedeeltelijke studie/ stage in het (buiten)land dan toch wel helpt met het verkrijgen van een (goede) baan.
Enkelen van mijn collega's doen ook weer een parttime studie aan (Open) Universiteit, hopelijk helpt dit papiertje ze aan een beter betaalde baan. En anderen gaan toch weer, met of zonder partner, terug naar hun vaderland.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

16-04-2012 om 21:24

Zelf en man

We zijn 13 jaar geleden voor een baan in mijn vakgebied naar Engeland verhuisd, dus dat is een wat andere situatie dan die jij beschrijft. Mijn man heeft wel een 'opstapje' gekregen en had binnen een half jaar een baan op dezelfde afdeling, als technicus. Dat was een tijdelijke baan, die uiteindelijk bijna tien jaar duurde. Nu runt hij alweer en aantal jaar zijn eigen bedrijf. Taal is geen barriere, en ook nooit geweest.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

16-04-2012 om 21:26

Petal (ot)

He Petal, hoe gaat het? Ik had helemaal gemist dat je een tweede had gekregen, wat leuk! Weer een jongetje of nu een meisje? En hoe gaat het met je oudste, is die nu met school begonnen?

En hier

voor werk man (wetenchapper) naar Engeland verhuisd, binnen Engeland 3x verhuisd. Heb HBO-BDI (Bibliotheek en Docmentaire Wetenschappen) en daarna Informatie wetenschappen aan de universiteit. dat laatste met het oog op vertrek naar 'een; buitenland, wat dat wisten we wel, alleen nog niet waarheen. Ik dacht dat een universitair diploma beter zou vallen dan een HBO. Ben aan mijn 4e baan bezig in 14 jaar, begonnen als medewerkster in een amerikaans bedrijf dat veel zaken deed in documentaire infor voorziening in Europa, ik deed NL, DLd en Frankrijk (omdat mijn frans zo goed is haha). Eerlijk gezegd wa mijn engels niet geweldig in die tijd. Heb de baan juist gekregen omdat ik ook andere talen spreek. Elke baan groeide ik in vernatwoordeijkheid, nu run ik een wetenschappelijke bibiotheek van 7 mensen. Helemaal in de richting van mijn studie. superleuk! Voordeel is wel dat in mijn vakgebied altijd wel werk te vinden is, en door het werk van man zullen we altijd in economisch zeer actieve gebieden wonen.

neteret mut

neteret mut

17-04-2012 om 16:09

Shonagh

Taal is in dit deel van Belgie (vlaanderen) idd minder een probleem dan in andere landen. Maar of het hier wonen van nederlanders er mee te maken heeft betwijfel ik toch. Wel is het zo dat er voor het vakgebied van mijn man veel ook in NL geadverteerd wordt, er zijn te weinig belgen die het willen doen.

Maylise

Maylise

17-04-2012 om 23:24

Shonagh

Papieren helpen altijd. Als een werkgever de naam hoort van een hem bekende universiteit dan heb je al een vlug een streepje voor op een kandidaat van een universiteit die de werkgever niet kent; zelfs al is dat objectief gezien een prima universiteit. In het land zelf een opleiding hebben en stages volgen helpt enorm.

Een jong iemand zou ik dan ook zeker aanraden om een poosje stage te lopen als ze geen betaalde baan in hun richting kunnen krijgen. Zo doe je relevante werkervaring op en je hebt een plaatselijke referentie.

Ik werk overigens op een universiteit en daar is men sowieso als meer gewend aan werknemers uit andere landen hoewel Frankrijk wat dat betreft wel meer gesloten is dan Angelsaksische landen.

Een universiteit is toch wel een redelijk internationale werkomgeving.

Shonagh

Shonagh

17-04-2012 om 23:53 Topicstarter

Leuk al die reacties

en @ Maylise, het probleem van een onbetaalde stage is, dat er natuurlijk wel brood op de plank moet komen :o)

Maylise

Maylise

18-04-2012 om 00:19

Shonagh

Dat is waar maar aangezien je schreef over mensen met een Schotse partner ging ik er even vanuit dat die partner hun dan maar tijdelijk moest onderhouden als dat enigszins mogelijk is. Zij zijn tenslotte al voor hem/haar verhuisd dus ze hebben al hun moeite gedaan

Maar het lijkt me sowieso aan te raden om te zorgen dat je voldoende spaargeld meeneemt om een paar maanden te overleven. Het is ook gewoon enorm zonde als je niet in je vakgebied verder kan als je dat wel graag zou willen.

Het hangt natuurlijk wel allemaal enorm van de leeftijd af. Een 20 jarige kan zich wel een poosje permitteren om heel wat anders te gaan doen maar op mijn leeftijd kan dat allemaal niet meer. Ik ben nu dus veel voorzichtiger dan ik vroeger zou zijn.

Engelandvaarder - ot

Hoi hoi, hier gaat het goed. Jongste zoon is alweer bijna 8 maanden oud! Oudste zit nu in Reception en weet volgens mij nog niet wat hij nou van school vindt

Shonagh

Shonagh

19-04-2012 om 22:50 Topicstarter

Maylise

Ja het voornamelijk om jonge mensen, vakantieliefdes, of mensen die hier komen promoversen en hun partner meenemen.
Dus geen spaargeld of riante salarissen. Soms vind ik ze ook wel wat naief hoor, net afgestudeerd, dus geen ervaring, in bv HR en dan niet kunnen begrijpen dat ze niet meteen hier aan de bak komen.

+ Brunette +

+ Brunette +

20-04-2012 om 02:58

Shonagh

Mijn Spaans was havo-niveau. Desondanks ben ik vrij snel aan een administratieve baan gekomen. Net als bij Kroet was dat dankzij de andere talen die ik beheerste (Duits, Engels, Frans, Nederlands). Het was in het begin wel zweten.

Shonagh

Shonagh

20-04-2012 om 14:05 Topicstarter

+ brunette +

Ha, dat kan ik me voorstellen ! Had je die andere talen ook nodig ? Ik heb een Roemeense collega gehad, die afwisselend gesprekken voerde in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en soms ook nog Russisch en ze sprak ook nog Roemeens, ongelofelijk .

Elx

Elx

22-04-2012 om 09:12

Fysiotherapeut in uk & oz

Ben fysio met opleiding in NL voltooid. Naar UK verhuizen was geen probleem. Kon zo aan de bak, dat was ook voornaamste reden voor mij om toen te gaan. In UK Australische man (ook fysio) ontmoet. In Australië was t wel moeilijk om registratie te krijgen, terwijl UK-fysio's wel meteen in Oz mochten werken, mocht ik dat niet. Eerste theorie examen, stage van minimaal 3 maanden en daarna praktijk examen. Ik heb me gelukkig uit de taaltest kunnen praten, dmv een telefoontje.

Ik werk nog steeds in fysio, niet meer in praktijk maar meer reintergratie/ arbo, etc. Nu al 10 jaar in Australië en heb t werk voor t uitkiezen. Luxe positie dus.

Al met al was t zwaar mezelf weer opnieuw te moeten bewijzen terwijl ik "al" 2 jaar werk ervaring in UK & NL had, maar is t allemaal waard geweest.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Shonagh

Shonagh

23-04-2012 om 23:10 Topicstarter

Elx

Had het er misschien mee te maken dat HBO opleidingen onbekend zijn (in Australie) ?

MariaV

MariaV

02-05-2012 om 14:03

Handig

Voor iedereen die in een ander EU-land wil werken of er al werkt:
http://europa.eu/youreurope/citizens/work/index_nl.htm

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.