Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jessica O

Jessica O

06-06-2013 om 20:53

Andere reken manier

Zoonlief heeft een nieuwe lerares. Nu moet hij van haar op een andere manier zijn sommen maken. En nu kloppen zijn sommen niet, terwijl hij ze op de andere manier maakt ze dan wel kloppen.
Zoon kan goed rekenen, heeft ook levelwerk voor de extra uitdaging, maar dit zijn gewoon de klassikale sommen.
Wat nu doen? Ik heb hem gezegd dat hij de sommen gewoon op zijn manier moet doen, maar volgens hem mag het van juf niet. Juf zegt dat hij het verkeerd heeft geleerd van de vorige leerkracht.....

Ik ga wel een gesprek aanvragen met juf, maar wil graag wel wat extra input hebben.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

06-06-2013 om 20:57

Welke ene en welke andere manier?

de uitkomst van een som kan altijd alleen maar hetzelfde zijn lijkt mij, dus ik ben zeer benieuwd.

Jessica O

Jessica O

06-06-2013 om 21:26

Morgen

zal ik het eens aan hem vragen, hoop dat hij morgen wat sommen mee heeft naar huis.
Lijkt mij ook dat er maar 1 (goede)oplossing is voor de som, maar goed, deze juf doet me toch wel eens versteld staan, denk dat zij er wel 2 heeft

Verschillende oplossingsstrategieën

Het realistisch rekenen gaat ervan uit dat er verschillende oplossingsstrategieën zijn. Zie: http://www.bisontekst.nl/teksten-print/publieksbladen/61-het-nieuwe-rekenen

Er is dus niet één manier om iets op te lossen. Volgens het realistisch rekenen hoeven de kinderen ook niet te leren dat delen door een breuk het zelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Ze moeten eerst begrijpen dat het zo is, en dan krijgen ze daarna wel dat regeltje. Waarschijnlijk op het voortgezet onderwijs, voegt men er optimistisch aan toe, terwijl daar geen rekenen meer werd gegeven tot voor kort.

Ook de interactie is dan belangrijk.

Dan gaat het als volgt: de leerlingen krijgen een som in de vorm van een verhaaltje, ze mogen zelf een oplossingsstrategie bedenken, als ze er niet uit komen vragen ze het aan de buurman en anders aan de groep.

Deze hooggeprezen methode heeft geleid tot een drama voor het rekenonderwijs.

Mogelijk is de nieuwe juf (alleen haar methode is goed) oftewel tot het inzicht gekomen dat de kinderen weer één methode moeten leren; of ze heeft er zelf niet zoveel van begrepen. Tenzij ze oud is en nog uit de tijd van het mechanische rekenen (rekenen volgens opa) stamt, dan kent ze ook maar een methode. Alleen die methode uit mijn tijd werkte wel. En wat ik nu zie bij mijn dochter werkt absoluut niet.

Tsjor

bibi63

bibi63

07-06-2013 om 10:28

Eens tjor

Zoals wij vroeger leerde rekenen had wel succes (meestal dan natuurlijk). Ik denk dat iedereen er baat bij heeft als kinderen eerst wat rekenbegrip bij te brengen (optellen en aftrekken met knoopjes of pepernootjes en later taartpunten verdelen, zodat het begrip breuken gevisualiseerd wordt) en vervolgens de truckjes waarmee je snel iets uit kunt rekenen (staartdelingen bijv.). Kinderen snappen wat de bedoeling is en hoe het zit en vervolgens een snelle en eenvoudige manier toepassen om rekensommen te maken.
Gr. Bibi

Bibi

Maar wachten op het begrip voordat je de 'mechanische' regeltjes leert heeft aantoonbaar geleid tot zeer slechte rekenvaardigheden.
Overigens lijkt het nu net alsof wij vroeger (lang geleden) geen 'praktijksituaties' kregen. die kregen we wel, de zogenaamde redactiesommen. Als je bedreven bent in het werken met breuken, berekenen van oppervlaktes, berekenen van inhoud en werken met procenten, dan herkende je die sommen feilloos in de redactiesommen en wist je wat je moest doen. Nu moeten de kinderen het omgekeerde doen: uit de redactiesommen halen wat ze mogelijk zouden kunnen gaan doen aan berekeningen, en dan zijn er ook nog vele mogelijke oplossingsstrategieën. En dat zónder dat je enige basisvaardigheid meekrijgt.

Ik 'snap' nog steeds niet waarom delen door een breuk hetzelfde is als vermenigvuldigen met het omgekeerde. Maar ik weet het wel en ik kan het ook.
Dochter snapt het ook niet, maar ze kent het trucje ook niet en kan het dus ook niet toepassen.

Ik red me, zij niet.

Tsjor

amk

amk

07-06-2013 om 11:09

daarbij ben ik nog van het oude: mijnheer van dalen wacht op antwoord en rekenen we tegenwoordig van links naar rechts. Geeft toch heel verschillende antwoorden soms.

Tsjor

Eén van de meesters bij ons zei zelfs eens tegen me, dat hij helemaal geen gevoel voor rekenen had. Hij had zich zelfs als meester jarenlang gered met de trucjes en een uit het hoofd geleerd verhaal met een uitleg, die de echte rekenaars wel begrepen. De rest van de leerlingen redden zich, net als hij, met het toepassen van een trucje. Je kunt er naar mijn inzichten verder mee komen dan met dat realistische rekenen. Net zoals de oude manier van staartdelingen maken gewoon logischer was en vooral minder foutgevoelig dan de nieuwe.

bibi63

bibi63

07-06-2013 om 17:16

Tjor

Maar dat bedoel ik toch ook. Optellen/aftrekken met knoopjes in de kleuterklas (en thuis), zodat je daar een gevoel bij krijgt. En daarna gewoon de rekentruckjes. Ik heb ook geen flauw idee waarom delen met breuken omgekeerd moet, maar ik weet dat je het zo kan uitrekenen. Maar wel belangrijk als je in de basis weet wat een breuk is. Dus een taart in 8 stukken delen. 1 deel is 1/8 van de taart, dus 2 delen is 2/8 en 1/8 plus 2/8 is 3/8, dat kan je zien en begrijpen. Verder gaat de logica ook niet voor mij, dus truckjes om in situaties e.e.a te kunnen uitrekenen. En later verder met wiskunde (algebra) x'en y'en: de onbekenden. Formules zoals wij dat vroeger geleerd hebben. Ik heb daar wel wat aan gehad met bedrijfsadministratie. Een aantal gegevens zijn bekend, een aantal niet. Die vulde ik in met x'en en y'en en paste de formule toe: en zowaar, daar kwam het antwoord.
Dus m.i. enig begrip van wat je aan het doen bent en voor de rest regels en formules toepassen.
Bibi

Jessica O

Jessica O

11-06-2013 om 07:53

Vervolg

Nou, vrijdag was de andere juf op school. Nee, ze kon zich niet indenken dat juf 1 dat verplicht had, nee, want de communicatie tussen ze was zo goed...(not)
Gister juf 1 weer en wederom moest het anders. Zoon heeft me ook laten zien wat hij anders moet doen. Als hij normaal een vermenigvuldiging had dan had hij er een kladblaadje bij en schreef het op. bv 11x15. Zijn manier, 5x11+10x11=55+110=165. Van juf moet het 15x1+15x10. En die tweede manier gaat hem dus vaker verkeerd, waarom weet hij dus niet.
Binnenkort maar op gesprek bij beide juffen...kijken of de communicatie beter is als ze naast elkaar zitten!

Vreemde juf

De juf lijkt dus een onderscheid te maken tussen 11 x 15 en 15 x 11? Wat vreemd! Dat is toch echt precies hetzelfde. Wat idioot dat je zoon dat andersom moet doen.

Zo lang het correct is wat je doet en het is niet omslachtig, laat lekker zo doen toch? De methode van je zoon is correct en kost precies net zo veel stappen als de andere methode.

Ik geef zelf wiskundebijles aan middelbare scholieren en zelfs dan, als ik zie dat ze een methode gebruiken die werkt maar misschien niet de allerkortste is, dan laat ik ze vaak toch. Omdat het allemaal al moeilijk genoeg is, en het helemaal niet fijn als iemand zegt dat alles anders moet. Soms laat ik ze dan wel de snellere methode zien, maar ik zeg er altijd bij dat hun methode ook goed is!

Sommen keer 11

Snelle methode als je iets keer 11 doet.

14 x 11 wordt een getal met drie cijfers
Plek 1: 1 van 14
Plek 2: 1+4= 5
Plek 3: 4 van 14

11 x 12 = 132
11 x 17 = 187
11 x 23 = 253
11 x 29 = 2(9+2)9 = 2(11)9 = 319. Die 11 betekent dat de eerste 1 bij het vorige getal (het honderdtal) opgeteld moet en zo kom je op 319

Als je het patroon ziet is het supersimpel. Leg het maar aan de juffen uit . Kijken hoe snel je ze gek krijgt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.