Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Cijfers 5 jarige

Mijn dochter van 5.5 jaar herkent de cijfers maar minimaal.
1 tot 5 herkent ze wel redelijk 1 -3 direct alles boven de 5 is een raadsel.
en nummer 8 weet ze alleen te vertellen omdat ons huisnummer 8 is. en zegt ze ook alleen als ze de straatnaam erbij vermeld.

is dit een probleem? kan ik hier wat mee doen? school vind ik een beetje laks wil zelf meer doen. ik oefen de gehele dag door spelenderwijs of gaan er echt voor zitten na 2x opzetten 1 tot 10 achter elkaar of door elkaar weet ze het vraag je het een halfuur later op nieuw lijkt het of ze het voor het eerst ziet...

hoe kant dit???

Moni

Moni

24-04-2016 om 19:43

Lijkt me duidelijk

Ze is er nog niet klaar voor.
Spelenderwijs kun je van alles aanbieden maar als het nog niet landt zou ik er meteen mee stoppen. Kun je over twee maanden nog een keer proberen.
Maar als een kind ergens niet aan toe is, zou ik haar niet pesten.

Ik zou eerst beginnen met cijferbegrip en nog niet met de tekens.
Meestal beginnen ze met 1, 2 en meer (3 t/m .......)
De tekens zijn ook niet belangrijk. Het begrip van een hoeveelheid is dat wel (maar ook dat lukt pas als een kind eraan toe is)

infinity

infinity

24-04-2016 om 19:57 Topicstarter

Nou ze is wel geinteresseerd alleen het lukt er niet met onthouden..

als ik een cijfer laat zien doet ze soms op der vingers tellen en weet ze het wel .. dus dat is omgekeerd. ( ik laat dan dus niet zien in aantallen maar alleen het cijfer !)

Moni

Moni

24-04-2016 om 20:08

Wat je beschrijft past bij een kind dat er nog niet aan toe is

Ze kan een rijtje opzeggen maar het begrip is er nog niet. Daarom kan ze het niet onthouden.
Zelfde tip: begin bij het begrip van getallen en niet bij de symbolen (cijfer op papier). Laat het juist wel in aantallen zien. Pak die vier appels, laat haar vertellen hoeveel appels het zijn, vraag haar die appels te verdelen over twee personen. En kijk of ze dat begrijpt.
En zo kun je dan verder, haar begrip volgend.

De symbolen komen daarna. Die zijn het minst belangrijk in het begrijpen van getallen.

Dees

Dees

24-04-2016 om 21:41

Boekje

Om eerlijk te zijn heb ik het tegenovergestelde met 2,5 waren alle cijfers wel bekend en met 3 de meeste letters ook wel. Maar ik weet ook wel dat dat heel vroeg is, als je je zorgen maakt moet je echt even contact opnemen met de docente want ik weer ook uit mijn omgeving dat ze in groep 1 de cijfers t/m 10 kennen.

Ken je het boek "de cijferwinkel van oma blom"?

Via spel

Ik vind het heel goed dat je hier actief mee bezig bent. De focus ligt vaak op letters leren kennen, maar begin groep 3 wordt vaak al verwacht dat kinderen tot 20 kunnen tellen en terug. De cijfersymbolen tot 10 moeten ze ook kunnen lezen. Spelletjes met 1 of twee dobbelstenen helpen. Na een tijdje, als de stippen op de dobbelstenen vlot herkend worden, kan je dobbelstenen met de cijfers gaan gebruiken. Die zijn los te koop bij spellenwinkels. Google eens op slo rekenspel. Daarvind je ook leuke rekenspelletjes zoals MEP en Halli Galli.

Noet

Noet

24-04-2016 om 23:08

Halli Galli?

Halli Galli is geen rekenen, daar komt werkelijk geen cijfer in voor, wel allerlei fruit en 3 soorten dieren maar geen cijfers.

Maar het is wel heel erg leuk.

Els

Els

25-04-2016 om 07:37

Halli Galli

Bij HG moet je toch de stukken fruit tellen om te weten wanneer je moet bellen?

debbie

debbie

25-04-2016 om 07:52

oefenen

Blijven oefenen zo lang je kind het leuk vind en niet door gaan als ze aangeeft het niet te willen.

Dat is wat je nu het enigste kan doen ze zit in groep 2 en doet deze toch over?

Stukje terug had je namelijk een topic Blijven zitten gr 2 of onzin ?

Op zich zou het niet verkeerd zijn dat ze groep 2 over doet dan kan ze hier aan werken.

@nnemoon

@nnemoon

25-04-2016 om 08:41

speels oefenen

Je kunt het op een leuke manier oefenen. Bijvoorbeeld met stukjes brood, appels of rozijnen of noem maar op. Je telt samen de stukjes, ze eet er iets van op en je telt weer de stukjes. Niets dwingen gewoon een spelletje. Hoeveel poppen heb je, samen tellen. Hoeveel schoenen heb je. Gewoon steeds samen benoemen, komt het van zelf.

infinity

infinity

25-04-2016 om 09:54 Topicstarter

Niet blijven zitten -- Sorry lang verhaal ---

-Debbie, ik laat het GR2 niet over doen! de juffen hebben al gesloten maar ik ben het er niet mee eens verder kan ze alles leest ze al boekjes en loopt ze voor op veele kindjes alleen het cijferen/rekenen is een punt. Ik ben ook niet blij over hoe ze nu met mijn dochter omgaan want ze zeggen gewoon jij blijft in 2 tegen haar dus ga maar spelen. die hebben ook al een aantal klasgenootjes bevestigd. Ik ben daar gewoon klaar mee.

ik ga na de vakantie een gesprek aanvragen en duidelijk zeggen dat ze wel naar 3 gaat voor de meeste al besloten hebben dat ze door gaan dan besteden ze maar meer aandacht aan mijn kind die rekenen / cijfers wel nodig heeft.

En zelf ga ik er gewoon ook mee aan de slag. begrip tellen lukt er prima heb ik gisteren opgemerkt. zo kan je vele werkjes van het internet af halen waar de kleuterjuffen mijzelf op hebben gewezen.

Ik denk dat het ook een stukje onzekerheid is waar ze vast en zeker vanaf gaat komen we hebben immers nog ruim 9 weken na de meivakantie .

als ik een verhaal verzin "mama weet even niet meer welk cijfertje het is en ik moet zo nodig iemand bellen dalijk bel ik de verkeerde" weet ze het direct op te noemen.

Al bij al.. is het voor mij een soort van raadsel waarom ze vaak zegt weet ik niet en de volgende keer gewoon klakkeloos zegt wat het voor cijfer is,, Toch onzeker????

Ik laat die juffen wel even wat zien wat mijn dochter wel kan.

ik ga nog even oefenen met optellen en af trekken van sommen...

vind eigenlijk belachelijk wat de kindjes allemaal moeten doen zon jonge leeftijd maargoed...

@nnemoon; bedankt voor de tip met de appels- en rozijnen (

Moni

Moni

25-04-2016 om 10:07

Infinity

"ik ga nog even oefenen met optellen en af trekken van sommen..."

Waarom zou je dat doen? Beperk je liever tot de getallen en tellen.
Optellen en aftrekken komt pas in de loop van groep 3.

Heb je ook leuke spelletjes gevonden voor de pc of tablet? Die vindt je dochter vast ook leuk om te doen en dan kan ze zelf uitproberen of ze iets kan. Zonder dat jij telkens oplet op ze iets wel of niet kan.
Wel eenvoudig beginnen!

Noet

Noet

25-04-2016 om 10:36

els (ot)

nee, hoor je hoeft niet te tellen, je moet alleen zien of het dezelfde zijn of niet. Aantallen doen er niet toe. Je hoeft alleen op de bovenste kaart te letten.

infinity

infinity

25-04-2016 om 10:51 Topicstarter

Moni

Ik heb Juf jannie apps ... heb je nog meer leuke tips?

HG-ouder

HG-ouder

25-04-2016 om 12:13

Noet

Je moet wel degelijk tellen. Alle spelers hebben een open stapel, en als de bovenste kaarten daarvan 5 dezelfde fruitstukken hebben moet je bellen.

Moni

Moni

25-04-2016 om 12:46

Geen tips

Mijn kinderen zijn van de tijd van Robbie Konijn. Er is nu zoveel nieuws.
Wat ik van mijn kinderen nog weet is dat ze vooral een verhaal leuk vinden. Hoofdfiguur maakt van alles mee onderweg en moet telkens opdrachtjes maken om een stap verder te kunnen.
Het is nog steeds educatief maar wel avontuurlijker.

mirreke

mirreke

25-04-2016 om 13:21

Dus lezen doet ze al wel?

En met cijfers heeft ze niets?

Al gedacht aan dyscalculie? Het hoeft niet maar ik zou me eens inlezen en kijken of je het herkent. Als dit het geval is: hoe eerder passend onderwijs, hoe beter!

http://wij-leren.nl/dyscalculie-artikel.php

Het lijkt mij voor een kind dat al kan lezen extreem frustrerend om de kleuterklas over te moeten doen, hoeveel moeite ze ook heeft met rekenen. Of het nou dyscalculie is of niet, ik zou ook staan op overgaan en anders andere school. (daar ben ik heel makkelijk in geworden..)

Marianne

Marianne

25-04-2016 om 19:08

Vreemd

Begin groep 3 wordt er nog heel veek gedaan om dat rekenen te laten landen bij kinderen. Tot aan de herfst wordt er nog heel erg symbolisch gewerkt (bussommen, hoeveelheden inkleuren, dat soort dingen). Het klinkt of deze school trekken aan een dood paard is, omdat de juffen al besloten hebben.
Ga je licht eens ergens anders opsteken. Mocht je dat niet willen, zoek een extern bureau om een didactisch rapport op te laten maken. Dan kijkt een buitenstaander ernaar, en geeft een advies. Komt daar door naar groep 3 uit, dan wordt dat meestal wel serieuzer genomen op scholen, dan maar een ouder.
Een kind dat vaak weet niet zegt, kan ook faalangst hebben, of zomaar het idee opgepikt hebben dat ze iets nog niet 'hoort'te kunnen. Sommige (hoog)gevoelige kinderen hebben daar last van, die pikken de verwachting van de leerkracht haarfijn op, en zien dat als 'ik mag niet meer kunnen.' Faalangst kun je ook krijgen door het wel te kunnen en benaderd worden alsof je het niet kunt. Daar kan een kind van in de war raken, het vertrouwen in zichzelf verliezen omdat ze denkt toch iets gemist te hebben.

Het klinkt alsof de leerkrachten al besloten hebben, je kind zo benaderen en je kind het hen dus ook geeft. Het ging om een herfstkindje, meen ik? Heb je alternatieve scholen in de buurt? Dan zou ik niet te lang wachten, wan. Je bent nu zo hard aan het oefenen, maar wat optellen en aftrekken van sommen is groep 3 stof.

Wat kleuterstof is, zijn van die plaatjes met 5 wortels, waar het kind dan het juiste stempel bij moet kunnen zetten. Of van dergelijke plaatjes (3 appels, twee zeilbootjes, 4 molens etc.) met aan de andere kant de cijfers en daar moet ze dan een lijntje naar het juiste cijfer trekken. Hoe zoet ze dat soort dingen een op een?

Heeft ze een probleem met rekenen, of met rekenen op school?

Marianne

Marianne

26-04-2016 om 09:22

sorry voor de tikfouten

mijn machine ging met me aan de haal.

mieke

mieke

26-04-2016 om 11:21

wat is nou precies het probleem

Ik zou op school vragen wat nou precies het probleem is en wat ze moet kunnen en daarna dat oefenen in de meivakantie.

Mijn kinderen waren ook niet zo ijverig als kleuters maar ik heb dat nooit zo serieus genomen. Ik heb 2 van mijn kinderen in de mei vakantie even de benodigde letters geleerd. Bij mijn oudste twee hoefde dat niet omdat ze toen nog niet zo moeilijk deden in groep 2. De jongste twee moesten opeens van alles. Zelfde school, zelfde lerares maar opeens een ander inzicht. Dus ze konden het krijgen zoals ze dat wilden. Genoeg letters zodat de juf tevreden was. Echt lezen leren ze dan wel in groep 3.

Met getallen hebben wij nooit zoveel gedaan. Snoepjes tellen vonden ze wel heel leuk. Je hebt 3 snoepjes je eet er 1 op hoeveel heb je er dan nog. En zo verder.

Mijn kinderen doen het alle vier prima op school. Ook de twee die nooit iets gedaan hebben in de kleuterklas.

Hoi Infinity,

Is het nog goed gekomen? 
Mijn dochter heeft het zelfde probleem. Ze is 5jaar oud, ik maak heel erg zorgen om mijn kind.

graag zou ik uw ervaring willen weten..

---

---

01-11-2021 om 21:42

Mzkasap schreef op 01-11-2021 om 17:56:

Hoi Infinity,

Is het nog goed gekomen?
Mijn dochter heeft het zelfde probleem. Ze is 5jaar oud, ik maak heel erg zorgen om mijn kind.

graag zou ik uw ervaring willen weten..

Je kunt, denk ik, veel beter een nieuwe discussie openen. Of deze persoon hier nog meeleest is de vraag. 

Mzkasap schreef op 01-11-2021 om 17:56:

Hoi Infinity,

Is het nog goed gekomen?
Mijn dochter heeft het zelfde probleem. Ze is 5jaar oud, ik maak heel erg zorgen om mijn kind.

graag zou ik uw ervaring willen weten..

Neem aan van wel. Het kind is inmiddels 10. 

Ik zou een nieuw topic openen met je probleem. Dan reageren mensen ook met tips waar jij in jouw situatie iets aan hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.