Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
schoolmoeder

schoolmoeder

04-04-2009 om 18:36

Citoscore en schoolkeuze?

Ik zie overal op internet allerlei eindscores van cito staan en welke schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs daar nu bij hoort. Maar, nu hoorde ik afgelopen week dat de basisschool pas in groep 8 uitspraken doet over het vervolgonderwijs, en dan het liefste pas in januari. Is dat niet een beetje laat en waar kun je dan rekening mee houden? Leraar kan gestraft worden als er eerder uitspraken over gedaan worden? Nu wordt er op deze school veel getest met citotoetsen op allerlei onderdelen. Waar kan ik deze scores (A,B,C,D, etc) naast een lat leggen waarop voortgezet onderwijs types vermeld worden. Of werkt het niet zo? Ik ben eigenlijk een beetje benieuwd welke kant ik voor mijn kind (groep 6) uit kan gaan denken.
Ik wil dit eigenlijk omdat ik destijds in de eindscore voor de cito een zulk uiteenlopende score had dat er zowel huishoudschool (tja, zo heette dat toen) en vwo werd geadviseerd. Als mijn kind nu roept, ik wil kapster worden, is dat reeeel, en ook als het dokter worden wil?

Schoolmoeder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-04-2009 om 19:29

Hangt van de school af

Hier op het forum heb ik geleerd dat het nogal per school verschilt. Zo zijn er blijkbaar scholen die de cito-eindtoets afwachten (uitslag maart) en dan pas voor het eerst een uitspraak doen. Ik vind dat absurd.
Bij ons ging het als volgt. Mijn zoon kreeg eind groep 7 de uitslag van de cito-entreetoets. De leerkracht wilde daar nog geen uitspraak aan verbinden. Maar op internet hadden we snel gevonden welk advies hier (bij gelijkwaardig scoren op de eindtoets) aan zou hangen.
Aan het begin van groep 8 kregen we in een gesprek van de leerkracht wat de verwachte eindscore zou zijn. Dit rekent cito uit aan de hand van de entreetoets. Wat we dus zelf al hadden uitgerekend, kregen we nu op papier.
de leerkracht liet ons toen ook al weten welk schooladvies ze zelf dacht te gaan geven. In januari kregen we het definitieve schooladvies. Hier in de gemeente hebben de scholen met elkaar afgesproken dat alle kids al voor de eindtoets het schooladvies krijgen.
Toch hoor/lees je vaak dat basisscholen wachten met het definitieve advies tot de uitslag van de cito binnen is. Dat vind ik persoonlijk heel raar. Want daarmee telt de cito feitelijk dubbel, en dat is niet de bedoeling.

Claudia B

Claudia B

04-04-2009 om 19:29

Toevalllig

Hallo Schoolmoeder,
Toevallig afgelopen week het 10 minuten gesprek gehad van onze zoon in groep 7.Ook wij waren benieuwd wat de juf voor idee had qua voortgezet onderwijs. Maar ze zei heel duidelijk dat ze daar geen uitspraak over mag doen! Dat komt echt in groep 8. In groep 7 krijgen de kinderen nog wel een entree toets in mei en daaruit kun je ook al veel halen zei ze. In groep 8 de Nio toets (als ik het goed zeg) en later nog de citotoets natuurlijk.
Dus helaas zul je inderdaad nog even moeten wachten. (al maakte onze juf wel een opmerking tussen neus en lippen door later waar we wel wat uit konden halen qua voortgezet onderwijs)
Groetjes, Claudia

Annet

Annet

04-04-2009 om 19:55

Entreetoets afwachten

Als school de meeste citotoetsen doet, doen ze waarschijnlijk ook de entreetoets. Op basis daarvan kun je uitrekenen op welk niveau eindtoets je kind terecht komt (als schatting maar wel best betrouwbaar).
Als cito die schatting afgeeft, komt die pas in okt-nov in groep8. Maar je weet voldoende met de score van de entreetoets. Dan heb je de schatting al eerder (eind van groep 7).

Schoolmoeder

Schoolmoeder

04-04-2009 om 20:19

Maar hoe zit het dan met de scores?

Wat zeggen de scores dan die mijn kind nu krijgt? Is daar geen overzichtje van te krijgen? Er wordt hier geen enkele uitspraak gedaan, ook geen indicatie. Bijv. allemaal 'B's is dat dan gemiddeld Havo niveau, of mag je dat zo niet stellen? En als je 'D's hebt wordt dan meestal VMBO-p? Er is nog geen sprake van een entreetoets, wel heel veel tussentijdse cito's waarbij er alleen scores in letters gegeven worden.

Schoolmoeder

Petra

Petra

04-04-2009 om 21:53

Ik begrijp dat je nieuwsgierig bent

Schoolmoeder ik begrijp heel goed dat je nieuwsgierig bent, maar je wilt iets weten wat gewoon nog niet echt te voorspellen is.
In mijn ervaring (2 kinderen) was het advies van de leerkracht mis en de onderbouwing van het advies echt kolder.
Voor mij heeft de cito ook nog zo zijn geheimen (zie draadje hierboven).
Wat ik wel weet is dat de cito (ook?) meet hoever een kind met de leerstof is. Dus allemaal A'tjes betekent dat het kind de stof voor zijn leerjaar (landelijke norm) uitstekend beheerst. Het betekent niet één op één dat het kind heel intelligent is en is geen garantie voor en VWO advies. Misschien is het een consencieuze harde werker met een gemiddelde inteligentie, wat hem/haar een prima HAVO leerling maakt o.i.d.
Ik vrees dat het nog even gissen blijft voor jullie. Want zolang een leerkracht met een eind groep 8 advies nog vaak ernaast zit, beginnen ze niet vast in groep 6 niet met gokken.

Annet

Annet

04-04-2009 om 22:01

Moeilijk te zeggen

Een kind dat alleen A's scoort is makkelijk, dat wordt havo/vwo. Maar zo makkelijk zul jij het niet bedoelen, anders had je deze vraag niet.
Ik denk niet dat je in groep 6 al zekerheid/indicatie hoeft te hebben over het niveau voor het VO. Dat is wat vroeg. Kinderen kunnen vanaf nu nog erg uit elkaar lopen.
Wat is er aan de hand dat je dit nu al wilt weten? Denk je dat je kind voorloopt, achterloopt, onderschat wordt, overschat wordt, etc?
De letters van de cito geven in ieder geval aan bij welk % van de kinderen de score hoort. Geef anders eens een overzicht van de scores van je kind.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

04-04-2009 om 22:11

Weinig aan de hand gewoon nieuwsgierig

We zijn ivm een verhuizing overgestapt naar een andere school dat ook meer doet aan cijfers geven. Maar ik krijg er niet echt de vinger achter wat dat dan echt wil zeggen. En dan heb ik vooral over cito-letter-scores. Maar jullie wllen scores weten? Eigenlijk allemaal a's behalve rekenkundige dingen, dat zijn b's.
Als ik zie dat mijn kind met weinig inzet dit haalt, maar toch heel gelukkig is. Dan is dit toch mooi? Was alleen wat verbaasd dat leraren er niets over mochten zeggen. Dat had ik nog niet gehoord. En wat ik eerder al zei; straks krijgt ze een eindoordeel wat van laag naar hoog loopt door elkaar. Wat moet je daar nu mee? En weet iemand hoe zoiets kan?

Schoolmoeder

Jolijt

Jolijt

04-04-2009 om 22:13

De boven- en de onderkant

krijgen het vaak wel eerder te horen is mijn ervaring. Kinderen die naar het praktijkonderwijs of LWOO gaan, of overduidelijk naar VWO/Gymnasium zijn vaak heel makkelijk er uit te pikken. Voor de rest is het koffiedik kijken; want iets beter of iets slechter en je verschuift een hokje. Wij kregen begin groep 7 al het advies om na te gaan denken of we onze dochter naar de plaatselijke scholengemeenschap wilden doen of naar het gymnasium in de stad.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

04-04-2009 om 22:24

Tja, goed, wat is goed

Het gaat eigenlijk allemaal goed. Gewoon keurig, zeg maar. Ik denk dan, moet er dan niet iets meer aangeboden worden? Of zolang de leerling zich koest houd zal het wel prima gaan? Wat zit er in en wat doet de leerling om maar bij de groep te horen. Dat is ook een beetje de vraag die bij me rijst. Jammer om een beetje aan te lummelen en dan bleek er meer in te zitten. Of mag ik zo niet denken?

Schoomoeder

Astrid

Astrid

04-04-2009 om 22:44

Hier schoolkeuze op papier bij entreetoets gr. 7

Hier wordt dus de 1e uitspraak gedaan in gr. 7. School wil dat de ouders dan al gaan denken over het vervolgonderwijs. School zegt er wel bij dat het nog naar boven en naar beneden kan. Overigens schijnt dat op onze school weinig voor te komen.

Naast A's of B's e.d. is motivatie en inzet een belangrijk punt wat meetelt bij het vervolg onderwijs. Slechte inzet, maar toch altijd A's wil dus niet automatisch VWO betekenen. Bij zoon in gr. 8 hebben een paar meisjes een lager advies gekregen door hun slechte inzet (en te veel gekwebbel).

Over het algemeen kan je zeggen dat je met veel A's en 1 B + goede motivatie zeker HAVO/ VWO advies zult krijgen. Voor HAVO alleen moet je volgens mij toch ook minstens 2x een B hebben.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

04-04-2009 om 22:51

Kijk, daar hebben we wat aan!

Astrid, bedankt. Hier kan ik wat mee. Vrienden waren al op het voortgezet onderwijs gaan kijken (ook kind in groep 6) en toen begon ik er over te denken. Want hoe weet je nu waar je moet gaan kijken? Maar ik begrijp nu meer wat die letters te zeggen hebben.

Schoolmoeder

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-04-2009 om 00:07

Kul

"Was alleen wat verbaasd dat leraren er niets over mochten zeggen. "

Ik vind dat echt vreselijke kul. Ook in groep 6 of 7 weet een leerkracht echt wel globaal wat het zou kunnen worden. Ik denk dat leerkrachten vooral bang zijn voor gedoe met ouders. 'Vorig jaar had je het nog over havo, en nu geef je een vmbo-t advies!' En helaas zijn er dus nog leerkrachten die blijkbaar zelf geen inschatting kunnen maken, en daar een cito-eindtoets voor nodig hebben. Zucht...

Holiday

Holiday

05-04-2009 om 09:51

Havo/vwo

Er zijn vast scholen waar ze daar slechte ervaringen mee hebben. Inderdaad boze of teleurgestelde ouders en een hoop discussie. Dan kan ik me voorstellen dat de leerkrachten daar wat voorzichtiger mee zijn.

Hier een kind in groep 7 op een (sinds 2 jaar) nieuwe school. Bij het 10-minutengespek vroeg ik de meester wanneer de entreetoets gehouden zal worden. Daar doen we hier niet aan zei hij, wij gebruiken het leerlingvolgsysteem en dat geeft een heel goed beeld door de jaren heen van de ontwikkeling. Neem daarbij de officiele citotoets en meer hebben we niet nodig. Oh oke. Tja er zit wel iets in. Gelukkig werd dit systeem op de oude school ook gebruikt en kon dus zo worden meegenomen naar de nieuwe school.

Ook hier een kind met A-tjes en B-tjes en een leerkracht die nu al (groep 7) durft te zeggen welk VO hij voorziet (havo/vwo).

Ik kán me haast niet voorstellen dat dit nog erg gaat afwijken. Schoolmoeder als ik jou zo hoor denk ik dat je rekening kunt houden met havo/vwo.

Fraz

Fraz

05-04-2009 om 10:32

En naast minstens twee b's

voor Havo is vooral begrijpend lezen erg belangrijk dus die moet wel minstens een B zijn. De rest mag dan niet veel lager zijn maar begrijpend lezen dus zeker een B. Heb je dus voor rekenen een A, voor spelling een B en voor begrijpend lezen een C dan redt je het niet.

Schoolmoeder

Schoolmoeder

05-04-2009 om 10:48

Alleen voor rekenen

De B geldt alleen voor rekenen, en de rest alleen maar A's. Fijn al die antwoorden, kan daar toch een beetje rekening mee houden. Niet dat ze opeens iets heel anders gaan zeggen. Ik snap dat rekenen belangrijk is, maar met mijn discalculi heb ook een hbo opleiding afgerond. Ooit ga je kiezen en dan kun je beta-vakken laten vallen. Omdat er door de leerkracht niets gezegd mocht worden, werd ik een beetje aan het twijfelen gebracht. Net of er ergens 1 ding kon zijn waardoor al die A's en B's waardeloos werden. Maar met jullie antwoorden kan ik iets.

Schoolmoeder

ijsvogeltje

ijsvogeltje

05-04-2009 om 12:15

Begrijpend lezen

"voor Havo is vooral begrijpend lezen erg belangrijk dus die moet wel minstens een B zijn."

Eh...waar baseer je dat op? Bij de eindtoets tellen de verschillende onderdelen even zwaar. En de eindscore is een gemiddelde van de onderdelen. Op de entreetoets in groep 7 had mijn zoon bijna de helft van de opgaven begrijpend lezen fout. Maar daar stond een vrijwel foutloos rekenblok tegenover. Dat leverde toen al een havo/vwo score op. Hij heeft daarna in groep 8 RT gehad voor begrijpend lezen. En gaat in september starten op het gymnasium.

Algebra

Algebra

05-04-2009 om 13:54

Bij ons staat het zo in het rapport: perspectief

"Met het perspectief wordt de ingeschatte doorstroming naar het VO aangegeven. De letters geven de ingeschatte dakpan van het VO aan; E is praktijkonderwijs, D is Leerwegondersteund, C- is VMBO basis- en kaderberoeps, C+ is VMBO gemend en theoretisch, B is HAVO en A is VWO."

Dus als je jarenlang de CITO scores krijgt, dan weet je toch wat voor soort leerling je kind is? In jouw geval minimaal HAVO/VWO, of een Alfa VWO/gymnasium kind.

Algebra

Fraz

Fraz

05-04-2009 om 17:01

Dat zei de leraar

maar nou hebben ze op onze school de nio test en daarnaast dus het advies van school. Begrijpend lezen heb je bijna voor elk vak nodig vandaar. Maar er zullen altijd wel uitzonderingen zijn.

Massi Nissa

Massi Nissa

05-04-2009 om 20:46

Fraz

"Begrijpend lezen heb je bijna voor elk vak nodig vandaar." Ik ben het hier roerend mee eens. Een kind dat voor begrijpend lezen niet goed scoort, kan behoorlijke problemen krijgen op het VO. De tekstdichtheid is toch hoog. Ik zie het altijd bij mijn dyslectische leerlingen, zij moeten veel harder werken en lopen voortdurend tegen dat lezen aan. Kinderen die minder goed begrijpend lezen hebben bovendien vaker moeite met het scheiden van hoofd- en bijzaken en met overzicht houden (boven de tekst kunnen staan). Ik spreek louter uit ervaring als docent Nederlands, trouwens, ik weet niet of dit allemaal ook officieel in onderzoeken wordt bevestigd.
Het lijkt mij in elk geval dat kinderen bij wie begrijpend lezen een issue is, niet allemaal gemakkelijk het VWO aan zouden kunnen. Ook als ze wel een A voor wiskunde scoren.
Groetjes
Massi

Jolijt

als je aan de onderkant zit en je moet naar een praktijkschool of lwoo dan moet je al eigen aangemeld hebben voordat de eindcito's beginnen,
zij moeten in het begin van het schooljaar extra testen maken, mijn dochter zit nu ook in groep 7 en wij weten dat zij extra zorg nodig heeft op een middelbare school,
er zijn best veel dingen die bekeken moeten worden dus het moet ook eerder bekend zijn.

gr Krulleke

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-04-2009 om 08:08

Is ook erg belangrijk

Ik bedoel dus ook helemaal niet dat begrijpend lezen niet belangrijk is. Integendeel! Daar zijn we het denk ik allemaal ook wel over eens.
Maar het is gewoonweg niet juist dat iemand die (net) geen b´s op begrijpend lezen niet naar de havo kan. Alsof er een soort ´veto´ op begrijpend lezen is. Dan zou je rare situaties krijgen zoals schoolmoeder uit haar eigen jeugd beschrijft: adviezen variëren van huishoudschool tot vwo. Uiteindelijk draait het bij de eindtoets om de totaalscore. Slechts in incidentele gevallen worden eisen gesteld aan bepaalde onderdelen. Een tweetalig VWO dat bijvoorbeeld een minimale score op taal eist. Maar voor vrijwel alle scholen telt alleen de totaalscore (uiteraard met het advies van de leerkracht). By the way: begrijpend lezen maakt maar een (heel) klein onderdeel uit van de eindtoets...

kaatje43

kaatje43

06-04-2009 om 13:02

Schoolmoeder, waarom wil dit nu al weten.

Groep6 is toch nog veel te vroeg om daar een oordeel over te vormen. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een kind hoger oflager scoort. Dit hoeft niet persé gevolgen te hebben voor het schooladvies. Mijn kind was altijd heel slecht in begrijpend lezen. Taal was altijd een A. Begrijpend lezen soms wel een E. Wiskunde varieerde van D tot lage B. Toch kreeg hij een HAVO advies en hij doet het prima. Als een kind in groep 6 een A haalt wil dat niet zeggen dat hij dat in groep 8 ook haalt. Ik snap dat je nieuwsgierig bent,
maar ik denk dat je je verwachtingen nog even op een laag pitje moet zetten. Om teleurstellingen te voorkomen.

Vic

Vic

06-04-2009 om 14:04

Nieuwsgierig

Ik snap wel dat je heel nieuwsgierig bent, dat heb ik zelf ook. Mijn oudste (groep 6) scoort voornamelijk A's en af en toe op een mindere dag een (hoge) B. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze uiteindelijk VWO gaat doen, maar garanties worden niet gegeven tot medio groep 8. Mijn nieuwsgierigheid gaat nog verder Jongste zit sinds 2 maanden op school en ik heb werkelijk totaal geen idee wat zij zou kunnen gaan scoren op de cito's. En daar ben ik zo benieuwd naar. Is ook een kwestie van afwachten.

Huh?

Ik weet het niet hoor,maar zelfs zonder Cito heb ik van mijn eigen kroost toch al vanaf vrij jong een aardig 'grof' idee over waar ze thuishoren qua vervolgonderwijs. Je kent ze toch? Je weet toch ongeveer wat ze kunnen? Hebben jullie zelf echt geen idee of je een Havo-VWO klant in huis hebt of een VMBO-beroepsgericht type? (om maar eens wat te noemen)

Ingrid

Mijlengroot gat?

Hoe bedoel je dat Pelle, dat mijlengrote gat? Onze zoon gaat a.s. schooljaar naar het vo, de juf heeft ondanks een 540 score op de eindcito (538 entree) besloten een vmbo-t advies te geven. Hier ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik heb besloten het te laten gaan omdat de eerste twee jaar het in onze regio toch om een vmbo-t/havo brugklas gaat. Dus zag ik het nut van ellelange discussies niet zo zitten. De juf heeft nl. nogal vastomlijnde ideeën over van alles en nog wat en is daar niet of nauwelijks vanaf te brengen.

Annet K.

Annet K.

07-04-2009 om 14:40

Mijlengroot gat (variant)

Mijn oudste zoon kreeg een VMBO-t advies, want hij zou geen hoogvlieger zijn. In de brugklas is hij getest (vanwege grillige leerresultaten) en bleek hoogbegaafd.
We hebben hem later uitgebreid bevraagd wat hij die jaren op de basisschool heeft gedaan. De rode draad was: dat als je geen last veroorzaakte je alle vrijheid van de wereld had en dat vooral de leerkracht geen hoogvlieger was.
Tweede kind was een vergelijkbaar verhaal, hij is niet getest maar haalt 8-en en 9-ens op het Gymnasium, maar ook dit kind was volgens een andere juf een heel gemiddelde leerling.
De kranten staan bij vlagen bol over het diep treurige niveau van de PABO en ik heb inmiddels weinig illussies over het niveau van de gemiddelde juf/meester, uitzonderingen daargelaten. Het probleem is dat slimme kinderen in de bovenbouw de leerkracht om de tuin weten te leiden; dat is leuk en dat geeft macht en je zit je daar toch maar de hele dag te vervelen met suffe routine oefeningen (even gechargeerd gezegd, maar hier zit een flinke frustratie).

Pelle

Hier twee vo-scholen die beide een tweejarige vmbo-tl/HAVO brugklas hebben. Hoe smal wil je de kloof hebben?

Fraz

Fraz

08-04-2009 om 12:29

Nee hoor pelle

snap het helemaal vooral omdat hier dus havo/vwo's gescheiden zijn van de VMBO. Ik heb zelf bij mijn dochter (groep 6) dus even nagevraagd of als ze zo doorgaat als nu het Havo of VMBO zal worden. Ze heeft voor rekenen B voor begrijpend lezen B en voor spelling C. Waarbij de leraar dus aangaf dat vooral begrijpend lezen wel een B zal moeten blijven.

groetjes

Schoolmoeder

Schoolmoeder

08-04-2009 om 14:36

Annette k.

Annette,

Je slaat de spijker op z'n kop! Dit is destijds bij mij gebeurt en ik wilde gewoon weten wat die Cito scores nu werkelijk inhielden. Leuke discussie trouwens.

Schoolmoeder

Wel havo met een c voor begrijpend lezen.

Hallo, ik wilde even laten weten dat onze zoon die voor begrijpend lezen een C had in groep 7 en 8, een Havo-advies heeft gehad en nu in 3Havo zit en heel goede cijfers haalt, voor Nederlands alleen 7-ens en 8-en. Hij gaat dit jaar ook zeker over naar 4 Havo als hij zo doorgaat.
Hij scoorde in groep 7 zowel als in 8 onder zijn kunnen doordat hij niet lekker in zijn vel zat door een heel rumoerige groep, werd ook door een paar druktemakers gepest.
Dus ook alleen de scores voor de diverse vakken zijn niet alleszeggend. Zijn eindcito was overigens wel op ruim havo-niveau.
gr. Alexis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.