Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Combi groepen veranderen naar 1/2/3 bij elkaar

Ivm het lage kind aantal binnen de school en wegvallen van docenten, heeft de school gekozen om komend schooljaar de groepen te veranderen.
Is nu; 1/2, 3/4, 5/6, 7/8.
Dit wordt 1/2/3, 4/5/6 en 7/8.

Wie heeft hier ervaring mee, zowel positief als negatief, en wil deze met mij delen of heeft hier een mening over (als docent misschien?).

Onze zoon gaat naar groep 3 komend schooljaar, komende week hebben we een gesprek met alle ouders van de kinderen die volgend jaar naar groep 3 gaan (met een docent) om te vragen hoe zij denken dat de kinderen toe komen aan al wat 'verwacht' mag worden van een groep 3 kind. (dus minder spelen, leren lezen/rekenen)

alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

30-05-2011 om 22:47

Anders

Ik ken wel de indeling van 1/2, 3/4/5 en 6/7/8. En die vind ik logischer. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Jetske

Jetske

31-05-2011 om 09:04

Geen ervaring

Mijn kinderen zitten op een Jenaplanschool waarbij de groepen in ieder geval gemengd zijn en de samenstelling soms wel verschuift (afgelopen 0/1/2, 3/4/5, 4/5/6, 7/8, komend jaar 0/1/2, 3/4, 5/6, 7/8), maar groep 0/1/2 is altijd wel een groep apart. Bij grote aanmeldingen wordt deze gesplitst, maar nooit samengevoegd met groep 3. Ik vind groep 2 of groep 3 ook echt een groot verschil; in groep 3 gaat het leren zo'n beetje echt beginnen en dan lijkt het mij lastig combineren met een spelende kleutergroep. Heb er echter geen ervaring mee.

my79

my79

31-05-2011 om 10:24 Topicstarter

Reacties

bedankt voor de reacties.

De keuze voor deze combi (daarnaast combi 4/5/6 en 7/8) heeft ook met het leerling aantal te maken. De groepen zouden anders te groot worden, als 3/4/5 en 6/7/8 zou zijn en de kleuter klas heeeeeel erg klein.

Hier hebben ze ook nog mogelijkheid om in de bouwhoek te spelen, deze wordt ook nu al gedeeld met groep 1/2, deze bevind zich op de gang tussen de lokalen.

De optie 2/3 heeft deze school ook al ervaring mee, de groeps samenstelling wisselt naar gelang het aantal kinderen per groep.

Groep 3 zal bestaan uit 7 of 8 kinderen, 1 van de kinderen zou nog een jaar groep 2 doen maar omdat deze groepen nu samen blijven gaat ze ws toch naar groep 3 (weet hier het fijne niet van).
groep 2 zal 8 of 9 kinderen hebben en groep 1 is er met de start van het schooljaar ws niet. Mijn middelste gaat in november naar school en zal ws de eerste in groep 1 zijn voor dat schooljaar, tenzij er nog kindjes van buiten af komen (nu gekeken naar broertjes en zusjes van kinderen die al op school zitten).
Het schooljaar er na en nog een jaar verder komen er wel weer broetjes en zusjes op school.

De huidige kleuter leerkracht doet een stapje terug, blijft wel aanwezig op school maar als klasse assistent om alle groepen (waar nodig) te ondersteunen.
Welke leerkracht er komt is nog niet duidelijk, ook daar wordt misschien nog geschoven naar gelang het aantal groepen op de andere locatie en een aantal docenten dat (tijdelijk) niet aanwezig is.

guera

guera

31-05-2011 om 12:12

Vreemd

Hier draaien groep 1 en 2 beduidend minder uren dan groep 3,. Gr 1 en 2 hebben meer marge uren en dus meer vrij. Hoe gaan ze dat doen? af en toe alleen met gr 3 zitten? onhandig voor de leerkracht lijkt me.
Ik zou als school ook gekozen hebben voor 1/2 apart en de rest samen. Wat vindt de MR ervan? die hebben advies of instemming gehad.

Ja, ervaring

Mijn jongste zoon heeft in groep drie gezeten in een 1-2-3 combinatie en dat ging prima. Er was genoeg tijd voor de juf om alleen met de derde groepers bezig te zijn, inderdaad omdat de kleuters minder les hadden en o.a. buitenspeelde onder toezicht van iemand anders. Ik kan me van dat jaar geen nadelen meer herinneren, een groot voordeel vond ik dat de overgang van twee naar drie niet zo groot was. Hij had overigens wel een hele goede juf.

Wat het onderwijs betreft dus geen enkel probleem, ik zou alleen achteraf nooit meer voor zo´n kleine school kiezen, de keuze in vriendjes is toch wel erg beperkt en dan moet je het dan maar net treffen met klasgenootjes.

De groepssamenstelling lijkt me het probleem niet

Want er is nergens voorgeschreven dat groep 2 moet spelen (en een beetje leren) en dat groep 3 moet leren aan een tafeltje (en dus niet meer mag spelen). Dus een perfecte overgang van 2 naar 3 zou ik zeggen.
Veel groter lijkt met het probleem dat je met zo weinig kinderen zit dat school maar 3 klassen heeft. Met alle problemen van dien: te weinig expertise te weinig vernieuwing in het team, dezelfde juf voor jaaaaaaren, weinig keus uit vriendjes.....
Om die redenen zou ik naar een andere school zoeken.

Algebra

my79

my79

31-05-2011 om 13:41 Topicstarter

Reacties

of de MR er van weet weet ik niet, maar ik ga er wel van uit.

wij hebben bewust voor een kleine school gekozen, het is een dependance van een school die aan een andere kant van de stad staat. De leerkrachten wisselen dus ook van locatie als het zo uit komt.

een aantal van de klasgenootjes van mijn oudste kennen elkaar al vanaf dat ze baby zijn omdat ze in dezelfde straat wonen, maar zij spelen ook net zo makkelijk met andere kinderen.
Daarnaast spelen de kinderen van groep 1 en 2 ook samen, zowel tijdens als na school.

verder kunnen onze kinderen ook vriendjes maken in de buurt, op de bso en tijdens sporten.

my79

my79

31-05-2011 om 13:46 Topicstarter

Uren 1/2 en 3

hier hebben 1/2/3/4 dezelfde aantal uren en niet 1/2 minder dan 3/4

Ilva

Ilva

31-05-2011 om 14:39

Hier 2/3

Mijn zoontje zit in een 2/3 combinatie. Eerst vond ik het ook wat vreemd maar ik moet zeggen dat het heel goed gaat. De scheiding is wel duidelijk (2 heeft lage tafels, 3 hoge tafels/stoelen). Het speelgedeelte van groep 2 is grotendeels op de gang. Buitenspelen gebeurd gescheiden, gymen gaat wel samen. Groep 3 werkt al heel zelfstandig en groep 2 kijkt al 'stiekem' mee naar de woordjes die groep 3 leert. Ik ben er tot nu toe heel tevreden mee. Volgend jaar 3/4 ben benieuwd hoe dat gaat.

1/2/3 heeft natuurlijk wel een nog groter leeftijdsverschil. Zeker als er nog kinderen zijn die zijn blijven zitten in groep 3. Dan krijg je kinderen van 4 en kinderen van 8 in een klas. Dat lijkt me wel moeilijk.

my79

my79

31-05-2011 om 20:57 Topicstarter

Pelle en ilva

@Pelle, nu je het zegt, hier speelt idd ook alleen 1/2 s midddags buiten en de rest alleen s morgens.

@Ilva, ik merk het nu met de combi 1/2 ook dat de kinderen van groep 1 veel oppikken van groep 2 (zag ik ook dat mijn zoon in groep 1 zat) en dat de kinderen allemaal wel eens 'zelfstandig' werken/spelen.

Naar mijn weten zijn de kinderen die volgend jaar in groep 3 zitten allemaal 6 jaar, op mijn zoon na, hij wordt begin december 6 jaar. Er blijven dit jaar geen kinderen zitten in groep 3. Ik weet wel dat er een aantal in groep 2 zijn blijven 'hangen' 2 jaar geleden, maar die kinderen gaan nu naar groep 4 (was groep 2 dat mijn zoon naar school ging).

Hele goede combi

Ik vind 1/2/3 een heel goede combi, waarmee je eindelijk die nare scheiding tussen kleuters en lagere school, die in de jaren 80 al moest verdwijnen, maar die in feite gehandhaafd is gebleven, kwijtraakt.

Wat kleine school betreft:
beide scholen waar mijn kinderen op zitten (Nederland en Indonesië) hebben iets van 80 leerlingen. Ik zou absoluut niet anders willen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.