Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ilona

Ilona

06-06-2011 om 10:17

Combinatieklas

Hallo,

Mijn zoon zit in groep 3, volgend jaar worden de 2 klassen verdeeld over een grote groep 4 en een groep 4/5. Dit ihkv bezuinigingen e.d. Hierover heb ik een vraag, maar misschien handig om iets meer uit te leggen over onze zoon.

Mijn zoon is een tijd onder 'behandeling' geweest bij afdeling geestelijke gezondheidszorg. Hij had wat problemen (dingen horen, zien) waardoor onderzocht werd of hij autisme o.i.d had (niet het geval). Daarnaast is hij heel slim, kan goed leren, loopt voor, verveelt zich op school (en thuis!). Op school heel erg timide kind, thuis soms niet te houden. Ze hebben bij de instantie een IQ test gedaan, hij piekt op sommige punten en andere dingen zijn normaal. Kandidaat om een klas over te slaan, maar op sociaal emotioneel gebied absoluut niet. Dus hij is gewoon in groep 3 gebleven. Prima.
Alleen hier (vooral eerste half jaar) bijna niet met de klas mee gedaan, veel andere werkjes, extra werkjes om hem bezig te houden enz. 'gekoppeld' aan 2 andere kindjes die groep 2 overgeslagen hebben, konden ze zich optrekken aan elkaar. Nou goed, tot zover even de situatie.

Nu kregen we dus pas geleden de brief waarin staat er een groep 4 en 4/5 komt. En wat blijkt, onze zoon komt in de groep 4. Mijn eerste reactie: dit was een kans geweest! De kindjes waaraan hij gekoppeld is geweest gaan wel naar 4/5. De reactie van school: we zijn bang dat hij te veel van groep 5 gaat leren en dan hebben we een probleem in groep 5. Onze reactie: wie heeft een probleem, onze zoon waarschijnlijk niet. Verder willen ze hem ook in groep 4 tevreden houden met extra werk.

Maar goed, alles was al in kannen en kruiken, de kinderen weten waar ze komen. Ik baal dat er niet vooraf overleg is geweest; zeker als we nu horen dat zijn eigen juf ook aan 4/5 dacht maar de IB'er dus niet. Grrr... het hele jaar overleg over hem gehad en bij dit niet. De instatie waar we bij lopen ziet het ook als een kans voor onze zoon.
Vanmiddag krijgen we nog een gesprek met de directie en ibér. (onze zoon kreeg ook wat mee over dit alles en we hebben hem voorbereid op dat hij misschien toch naar 4/5 gaat. Maar zo precies/onzeker/timide/besluiteloos als hij is wil hij daar nu niet meer van weten...).

Heeft iemand zo'n ervaring. En tips of adviezen? Wat moeten we hier toch mee!?

Alvast bedankt!
Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

06-06-2011 om 11:56

Volgend jaar een probleem

Ik snap niet hoe school kan aangeven dat hij dan volgend jaar een probleem kan krijgen? Als ze dit jaar een combiklas hebben met 4/5 en als ik er van uitga dat het leerlingenaantal zo ongeveer gelijk blijft dan zullen ze toch volgend jaar een combi 5/6 gaan maken en het jaar daarop een 6/7, etc.
Puckoudste verveelde zich in groep 4 ook behoorlijk en ging dan bij voorkeur de clown uithangen. In groep 4 hebben we dat in overleg met de juf (ook de ib-er) opgelost door hem al het extra werk (dat je normaal gesproken MAG doen als je klaar bent met je werk) verplicht te laten maken. Vanaf groep 5 t/m 7 heeft hij altijd in de combiklas gezeten met een groep hoger en dat is heel goed uitgepakt. Hij pikte idd veel dingen op van de groep hoger, maar verveelde zich veel minder. In groep 8 had hij een juf die hem heel goed aanvoelde en hem kort hield en snel ingreep en dat laatste jaar is daardoor ook helemaal super verlopen.

Wilma

Wilma

06-06-2011 om 14:20

Eerst vanmiddag maar even afwachten

Maar mijn inzet zou ook zijn om hem toch in 4/5 te krijgen. Op soc-emo gebied kan hij dan gewoon zijn eigen lijn aanhouden en als hij wat op wil pikken van uitleg in groep 5 kan dat ook. Lijkt mij ideaal !

Ik zou dat vanmiddag aankaarten.

Groetjes,
Wilma

Mamvantwee

Mamvantwee

06-06-2011 om 21:19

Combiklas is juist fijn

Mijn dochter is juist om een aantal van de redenen die jij noemt, in een 3/4 combiklas gezet, dit jaar groep 3. In groep 2 was ze timide, liep voor, paste zich aan, werd met extra werk zoet gehouden maar thuis ontplofte ze regelmatig. Sinds dit jaar gaat het juist super: ze is door de juf heel goed strak gehouden aan haar eigen werk, op plusniveau, tussen haar leeftijdgenootjes, maar ze pikt wel dingen op uit de stof van groep 4. En dat is juist leuk voor een kind dat wil en kan leren. En idd, deze groep gaat verder als 4/5 volgend jaar. Dus ik zie het probleem niet bij jullie school. Ik zou er toch nog eens over gaan praten.

Groet, Mamvantwee

ayla

ayla

07-06-2011 om 09:14

Voor- en nadelen

Mijn oudste zit in een 4/5 combi klas en hoewel het zeker voordelen heeft zie ik ook de nadelen. Dochter zit al een tijdje naast een groep 5 leerling, dat gaat heel goed, de meiden kunnen het prima samen vinden, echter ik weet ook dat ze vaak samen het werk maken, dochter is blij dat ze eens wat anders kan doen en dat meisje vindt het ook prima. Dochter luistert onbewust mee met groep 5 waardoor ze nu al ver klaar is met de materie van groep 5. Of dit ook gebeurt was in een gewone groep 4 weet ik niet. Voor haar aansluiting vindt ik de combi klas heel fijn maar het heeft als nadeel dat ze onbewust toch veel oppikken van de uitleg van groep 5

Vanzelfsprekend

ayla:"Voor haar aansluiting vindt ik de combi klas heel fijn maar het heeft als nadeel dat ze onbewust toch veel oppikken van de uitleg van groep 5"
Waarin de suggestie zit dat je dochter dat niet gedaan zou hebben als ze in groep 4 zou zitten. En dat is onzin. Het begripsniveau ontwikkelt zich sowieso sneller. Dat het kind ook de feitelijke lesjes kent, gedaan of gehoord heeft, is van bijzonder ondergeschikt belang.
Om aan te sluiten op het niveau van de leerling, moet je uitgaan van het begripsniveau, niet van de bladzijden uit het lesboek. Kinderen die zich sneller ontwikkelen hebben het lesboek en de instructie veel minder nodig.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

07-06-2011 om 10:08

Miriam

ik geef ook aan dat ik niet weet hoe dat zou zijn gelopen in een gewone groep 4, dat zullen we vanzelf komend jaar merken als ze geen groep 6 kinderen bij zich in de klas heeft

Puck

Puck

07-06-2011 om 10:32

Ayla

Waarom is dat oppikken van stof uit een hogere groep een nadeel? Ik zie dat juist als een voordeel voor een kind dat zijn eigen stof snel beheerst en op die manier zijn tijd tenminste nog nuttig en uitdagend besteedt.

School ervaren met combi klassen

Heeft de school al veel ervaring met combi klassen?
Hier is dit jaar sinds lange tijd weer een combi klas op school en de school deed er erg moeilijk over. Er kwam een speciale ouderavond voor (naast de gebruikelijke wat gaat ze dit jaar leren avond) en een eindevaluatie enzo.
Onze zoon is niet in de combi klas geplaatst, met name omdat hij moet compacten en verrijken en het idee was dat de leerkracht in de combi klas daar geen aandacht genoeg aan zou kunnen besteden. Tevens was het in de grote groep 4 klas makkelijker om meerdere compacters/verrijkers bij elkaar te zetten en ze zo samen te laten werken. Daarnaast is zoonlief snel afgeleid en in een combi klas is er natuurlijk wat meer afleiding.
Wij konden ons hier wel in vinden, alleen wel jammer dat zijn directe vrienden wel naar de combi gingen.

Ik hoop dat je gesprek duidelijkheid opgeleverd heeft. Wat ik hier merkte is dat er per kind andere(tegenstrijdige) argumenten werden gebruikt om te motiveren waarom het kind in die klas was geplaatst. Bij mijn zoon werd gezegt dat de combi te onrustig zou zijn en tegen de moeder van het half dove meisje hoorde ik dezelfde juf zeggen dat er een zeer strikte structuur zou komen in de combi waardoor het er juist rustiger zou zijn dan in de grote groep 4 klas.

ayla

ayla

07-06-2011 om 11:30

Puck

Omdat Puck de vraag is wat zo’n kind het jaar erop moet gaan doen, je verschuift het probleem alleen maar

De vraag

ayla"Omdat Puck de vraag is wat zo’n kind het jaar erop moet gaan doen, je verschuift het probleem alleen maar"
Die vraag doet zich nu al voor. Je kunt die vraag niet verstoppen in de schijn van een behoudende omgeving. Dat kind ontwikkelt zich toch wel. Ook als het de lesjes niet exact uit het boek krijgt voorgeschoteld.
De vraag van het kind, uitdagender lesstof, blijft hoe dan ook bestaan.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

07-06-2011 om 12:05

Reactie

Even voorop ik ben absoluut niet tegen combi klassen en mijn dochter doet het prima dus laat gaan. En het klopt natuurlijk ook wel dat de slimme kinderen dingen vanzelf oppikken ook zonder de lesstof maar is het niet zo dat in een combiklas het ze zo ongeveer op een dienblad aangeboden wordt. Mijn slimme dochter heeft aan halve uitleg voldoende, dus luistert ze terwijl ze haar eigen werk doet mee met groep 5 en hoppa, madam is al klaar met groep 5 voordat ze eraan begonnen is. Natuurlijk maakt het het dit jaar leuker voor haar want ze luistert mee met een hogere groep, mag zelfs soms de werkjes ervan meemaken maar als ouder vraag je je wel af wat zo’n kind dan nog in het tweede deel van die combi klas moet doen.

Puck

Puck

07-06-2011 om 12:43

Ayla

Lees mijn eerste posting nog eens. Ben met je eens dat je het probleem wat verschuift, maar wie garandeert dat het ook in latere groepen een probleem blijft? Ik heb ervaren dat groep 8 toch "anders" was dan de andere klassen en met goede begeleiding kwam mijn kind daar prima door heen.

Loslaten

Ayla"maar is het niet zo dat in een combiklas het ze zo ongeveer op een dienblad aangeboden wordt. "
Het is vooral zo dat ze het alleen maar zo makkelijk oppikt, omdat ze het al snapt. Het is stof die op of onder haar capaciteiten ligt. Ze heeft geen uitleg nodig. Ze kan het op afroep.
De denkfout die je maakt (en die ook de school van Ilona maakt) is dat het 'probleem' (moeilijker stof moeten aanbieden) zich oplost als je maar niks roept of vraagt.
Maar dat is niet zo.
Die verstop strategie ontkent de capaciteiten van het kind, simpelweg door niet van het kind te vragen wat het kan, maar het beperkt te bieden wat er is en vast te houden aan het lesboek om het lesboek, niet om wat er geleerd moet worden.
Wat er eigenlijk zou moeten gebeuren is het kind vooruit testen. Een toets midden groep 5, groep 6, etc, net zolang tot kind een onvoldoende scoort.
Passende lesstof is die stof die hoort bij het niveau waarvoor ze net aan voldoende of zelfs onvoldoende scoort (lage C). Dat moet nog worden aangeboden. Al het andere hoeft niet meer.
Ayla:"mag zelfs soms de werkjes ervan meemaken maar als ouder vraag je je wel af wat zo’n kind dan nog in het tweede deel van die combi klas moet doen."
Laat het los. Ze hoeft niet alle boekjes af te werken.
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

07-06-2011 om 13:16

Miriam

ik maak me er op dit moment niet druk om, het was ook meer bedoeld dat ik me kan voorstellen dat je je als ouder dat gaat afvragen. Ik leer telkens meer bij de dag te leven en in ieder geval niet meer te gaan kijken wat er over een jaar zou kunnen gebeuren.

Op halve kracht is ook niet goed

Als kinderen in een combinatie van 4/5 in een klap de leerstof van 4 en 5 eigen maken, dan lijkt het me een slecht idee om ze dan alleen in groep 4 te zetten omdat men bang is dat ze anders het jaar daarop niets meer te doen hebben. Want in weze kies je er dan voor het kind een jaar lang op halve kracht te laten werken.
Als je kind in een jaar die ontwikkeling zou doormaken, moet je dat dan proberen tegen te houden? In de combinatie heeft de school nog even de tijd om het toekomstige aanbod te organiseren. In de homogene groep zou dat eigenlijk ook moeten...
Het 'probleem' vooruitschuiven... Dat vind ik een interessante gedachtegang.Ik vraag me dan namelijk onmiddellijk af wat het 'probleem' dan precies is, en van wie dat probleem dan eigenlijk is...

MG

Bang voor 'jong'

MG"Het \'probleem\' vooruitschuiven... Dat vind ik een interessante gedachtegang.Ik vraag me dan namelijk onmiddellijk af wat het \'probleem\' dan precies is, en van wie dat probleem dan eigenlijk is... "
Precies. Dat is eigenlijk de kernvraag.
Ilona verwoordt het probleem zo "Kandidaat om een klas over te slaan, maar op sociaal emotioneel gebied absoluut niet. "
Het is telkens weer de voor aanname dat voor het op niveau aanbieden van stof een klas overslaan noodzakelijk is, gecombineerd met de gedachte dat versneld de basisschool doorlopen (met 10 al naar het vo) een enge gedachte is.
Het hardnekkig uitstellen van lesaanbod (we vragen niks van het kind, dan kan het het ook niet laten zien, dus dan kan het gewoon en zonder versnellen doorstromen), is de 'oplossing' van dat probleem: kind zal niet de jongste zijn, kind zal niet vervroegd het bo verlaten.
In feite zit hier dezelfde angst achter die leidt tot kleuterverlengen. 'Jong' zijn is 'slecht' (of zielig).
Er zijn geen aanwijzingen dat jong zijn slecht is. Belangrijker in dit geval: leerlingen met een voorsprong zijn vaak wel sociaal emotioneel anders dan hun klasgenoten van dezelfde leeftijd, maar dat komt niet omdat ze achter zijn. Ze zijn ook daar vaak juist voor.
Concreet voorbeeld: mijn kleuter kon een spel verzinnen met een begin en een eind over een uur. Hij werd woest als zijn medekleuters tijdens het spel ineens afdwaalden met de attributen in de hand en een duim in de mond. Hij nam dat persoonlijk. Hij was vier en kon niet begrijpen dat zij niet net als hij de lijn van het spel konden vasthouden.
Zijn gedrag, dat boos worden, werd geinterpreteerd als 'jong', alsof het peuterpuberteit was. Een foute inschatting.
Veel kwalijker is het verschijnsel dat kinderen, om erbij te willen horen, het gedrag van de jongste kleuter gaan kopieren. Lief gevonden worden is het enige dat je rest als je niet om jezelf geaccepteerd wordt. Ook dat ziet er 'jong' uit, maar is het niet. Het vereist een denkstrategie die de meeste kinderen nog niet hebben voordat ze een jaar of zeven zijn.
Zou een zes of zevenjarige die toe is aan lesstof groep 5 niet toch veel 'jonger' kunnen zijn dan de rest van de klas? Ja, natuurlijk. Dat kan. De vraag is of dat erg is en dat lijkt niet zo te zijn, zie de onderzoeken over kleuterverlengen.
Jong is geen bezwaar. Nou ja, behalve tijdens de gymles misschien (grootte, kracht).
Blijft het laatste 'probleem': hoe moet dat dan met het overgaan naar de brugklas?
Ook dat is steeds minder een probleem (er zijn er steeds meer die 'jong' gaan, zeker naar vwo/gymnasium). Bovendien wordt er allerlei geld gepompt in extra's voor talenten. Met een slimme leerling in de onderbouw zou ik geen enkele reserves hebben. Gewoon door op niveau, het liefst bepaald door vooruit toetsen. Ik ben 7 en ik zit in groep 6. Geen probleem.
Groet,
Miriam Lvell

Yvette

Yvette

08-06-2011 om 11:21

Een beetje ervaring

Ik ben student aan de PABO en loop op dit moment stage bij een 4/5 combinatie groep.

De dingen die mij zijn opgevallen is dat sommige kinderen niet gebaat zijn bij een combigroep. Kinderen die het moeilijk vinden om zelfstandig te werken bijvoorbeeld. Het is dan wel heel leuk dat ze de uitleg van de andere groep meepakken, maar ze hebben dan geen tijd om hun eigen werk af te maken. Voor een leerkracht is een combigroep ook veel meer plannen en een strak tijdschema hanteren. Je hebt daardoor minder tijd voor kinderen die uitvallen naar boven of naar beneden.

De kinderen bij ons in de groep zijn daar op geselecteerd. Op deze school is er ook nog een groep 4 en een groep 5. Hier is door de betreffende leraren echt goed gekeken naar de kinderen en de groepssamenstelling.
Ik ken natuurlijk niet het traject dat bij de school van jou kind heeft gelopen.
De reden die jou is gegeven vind ik wel een beetje raar, ik zou hier als ouder dan ook zeker vragen over stellen. Wel denk ik dat het ook goed is om kritisch naar je eigen kind te kijken. Kan je zoon zich goed concentreren? Kan je zoon goed zelfstandig werken? Kan je zoon goed zijn werk plannen? Allemaal punten die belangrijk zijn voor het goed functioneren in een combigroep.

Met vriendelijke groet,

Yvette

Perspectief

Yvette:"Kan je zoon zich goed concentreren? Kan je zoon goed zelfstandig werken? Kan je zoon goed zijn werk plannen? Allemaal punten die belangrijk zijn voor het goed functioneren in een combigroep. "
Je stelt wel hele hoge eisen aan kinderen. Zelfs pubers voldoen in het algemeen niet aan deze eisen.
Ik veronderstel dat je uitgaat van een werkmodel waarbinnen de ene groep het maakwerk doet, terwijl de andere groep geinstrueerd wordt. Daarbij impliceer je dan ook nog dat een leerkracht in een combigroep minder in staat is om toe te zien op het feit dat er ook echt gewerkt wordt. Dat het werk af komt. De leerlingen moeten in staat zijn daar zelf op te letten.
Ik zal voor de discussie even doen alsof dat allemaal in zijn algemeenheid waar en noodzakelijk is. Maar in het bijzonder, in het geval van kinderen met een snellere ontwikkeling, houdt het geen stand.
Zij hebben het feitelijk maken van alle lesjes nu eenmaal niet nodig om de stof te doorgronden. Het is niet erg als het werk niet af is. Ze missen er geen ontwikkeling door. Je hoeft je er dus niet druk om te maken.
Omgekeerd: geef ze uitdagend werk en ze vliegen er doorheen. Voorbeeld: voor mijn zoon maakte de IBe-er eigen werk dat de bedoeling had de rest van het schooljaar (februari t/m juni) te vullen.
Hij had het in twee weken af.
Concentratie komt altijd van twee kanten. Een bezigheid die aandacht trekt, kan geconcentreerd worden gedaan.
In zijn algemeenheid trekt de lesstof voldoende aandacht om dat werk te kunnen doen. In het perspectief van de leerlingen die zich sneller ontwikkelen, is dat vaak niet het geval.
Daar waar dat wel zo is, kun je een kanon afschieten. Een combinatieklas is dan geen enkel probleem.
Het blijft daarom een beetje schipperen. Je kunt nu eenmaal niet steeds weer en op elk onderdeel in elke les, dat werk aanbieden voldoende aandacht trekt om het geconcentreerd te doen.
Dus neem je genoegen met het feit dat het kind het werk ook wel eens niet afmaakt.
Dat is niet erg.
Groet,
Miriam Lavell

Yvette

Yvette

08-06-2011 om 13:49

Leeftijd

De eisen die ik aangeef zijn natuurlijk wel voor wat je kunt verwachten van de betreffende leeftijdsgroep. Het is ook niet erg als een kind een keer het werk niet af heeft en natuurlijk kijk je als leerkracht ook naar de groep die bezig is met zelfstandig werk.
Het feit is wel dat je als leerkracht van een combigroep gewoon minder tijd hebt voor kinderen die extra aandacht nodig hebben. Als je dus een kind hebt wat voorloopt en daarvoor dus hopelijk zijn eigen routeboekje kan volgen, zijn er per dag gewoon minder mogelijkheden om zo'n kind even apart te nemen en zijn stof door te spreken. Ik zeg niet dat er helemaal geen tijd is, maar ik weet wel uit ervaring dat er minder tijd voor is.
Natuurlijk moet de stof in principe boeien, maar dat is gewoon niet altijd zo. Dat kan ook niet.
Als de zoon van Ilona heel snel afgeleid raakt is een combigroep geen goede keuze. Het zelfde geldt voor een onzeker kind. Een kind dat onzeker is, heeft graag meteen een antwoord op zijn/haar vraag en valt meestal stil met werken als de leerkracht niet meteen kan helpen.

Miriam, aan jou reactie kan ik zien dat ik duidelijk ben geweest in mijn verhaal. Ik hoop dat mijn punt nu wat duidelijker is.

Ilona, ik zeg niet dat jouw zoon niet in een combigroep thuis hoort. Ik probeer alleen te helpen met maken van de juiste overwegingen. Zelf vind ik het altijd erg prettig om ook de andere kant van een verhaal te horen, vandaar mijn reactie.
Mijn dochter heeft in een 2/3 combigroep gezeten. Het idee vond ik toen erg aantrekkelijk. In de praktijk viel het erg tegen. De leerkracht was heel strikt in het gescheiden houden van de groepen.
Bij mijn mentor heb ik geleerd om daar wat soepeler mee om te gaan. De zaakvakken geven we dan ook standaard aan de hele groep. Kortom misschien dat je bij andere ouders wat informatie kunt winnen over de leerkracht die de combigroep gaat lesgeven.

Met vriendelijke groet,

Yvette

Nee

Yvette:"De eisen die ik aangeef zijn natuurlijk wel voor wat je kunt verwachten van de betreffende leeftijdsgroep."
Nee. Dat 'goed zelfstandig werken' en 'kunnen plannen' komt als intrinsieke kwaliteit pas met een jaar of 20 (google op 'puberbrein').
Voor zover het jonge kinderen lukt, komt dat vooral door externe kwaliteiten: de dagindeling, de structuur, de vorm van het aanbod, etc.
Je kunt wellicht gevaarloos beweren dat de meeste kinderen van die leeftijd in de klas toch een zekere mate van zelfstandigheid of iets dat op overzicht en plannen lijkt laten zien, maar dat komt dan toch vooral omdat de omgevingsfactoren hen daartoe aanzetten/in staat stellen. Niet omdat ze het uit zichzelf kunnen.
Bij kinderen die het in diezelfde omgeving niet lukt, moet je de conclusie trekken dat zij andere omgevingsfactoren (andere lesstof bijvoorbeeld) nodig hebben.
Yvette:"Als de zoon van Ilona heel snel afgeleid raakt is een combigroep geen goede keuze."
Kern is dat je hiervan geen intrinsieke kwaliteit moet maken. Dat snel afgeleid zijn ligt niet aan het kind, maar aan de omgeving die niet past. Zo kan een combigroep voor sommige kinderen zelfs een oplossing zijn van snel afgeleid zijn.
Met kinderen die niet doen wat de meeste kinderen doen, is het een kwestie van proberen.
Yvette:"De leerkracht was heel strikt in het gescheiden houden van de groepen. Bij mijn mentor heb ik geleerd om daar wat soepeler mee om te gaan."
Precies. Het zijn vooral de omgevingsfactoren die een klas tot een succes maken. Combigroep of niet, als je te maken hebt met een rigide leerkracht met onwrikbare patronen, dan zullen kinderen die niet in het gangbare malletje passen, zich opvallender manifesteren. (hebben hun werk niet af, doen steeds iets anders, gaan klieren of juist zitten dromen).
Een combinatieklas biedt perspectieven voor een leerling die voor is, op die scholen waar de opvatting overheerst dat kinderen uit de klas in het werk dat ze krijgen niet teveel af mogen wijken van de andere kinderen.
Die opvatting heerst op veel scholen.
Ik begrijp daarom de overweging van Ilona: dit is de kans. Het is het proberen waard.
Groet,
Miriam Lavell

Joske

Joske

11-06-2011 om 21:00

Ilona

Hallo Ilona,

Ieder kind is anders, maar timide hoeft niet te betekenen dat hij ¨jong¨ is. Onze timide zoon (nu in groep 7) bleek het na bijna een jaar aarzelen en aanprutsen in groep 3 ontzettend leuk te vinden om met een groep hoger mee te mogen werken. Aan het einde van het jaar mocht hij incidenteel met groep 4 meewerken. Hij bloeide op en werd zelfverzekerder. Het bleek dat hij de stof van groep 4 prima kon handelen en na de zomervakantie ging hij naar groep 5. Uiteindelijk bleek hij gewoon beter tussen de iets oudere kinderen te passen, hij was timide omdat hij niet op zijn plek zat. En dat hoor ik vaker. Het hoeft voor jullie zoon natuurlijk niet op te gaan, maar het is misschien wel iets om naar te kijken.

Succes,
Joske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.