Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
5minuten

5minuten

05-01-2010 om 10:44

Deur om 5 min voor open, erg kort

Sinds een tijdje is er besloten om de deur pas 5 minuten voor de aanvangstijd in de klas open te doen.
Met als gevolg enorm dringen om de school binnen te komen, grote drukte in de gang bij de kapstok en ook bij de overblijf-koelkast.
Ik merk dat het voor mijn kinderen te krap is. Zeker als ze overblijven dan zijn ze na de 2e bel pas in de klas, dus te laat. Ik heb dit even aangekaart bij de directeur. Die geeft wel toe dat het dringen is, maar er komt een extra kapstok tzt. Ook is het nu voor de kinderen meer werk om alles uit te doen ivm de kou en dus alle sjalen mutsen en wanten.
Toch zie ik de deuropening niet snel groter worden en de gang ook niet. Er moeten gewoon in 5 min 200 kinderen doorheen. Ik zie ook dat de kleintjes onder de voet worden gelopen door de grote. En bij de koelkast worden de kleintjes gewoon opzij geduwd.
Nu zijn mijn kinderen toevallig nogal treuzelaars en niet al te brutaal, en de jongste zit ook in de laagste groep van de gebruikers van die gang (gr3-8), maar ik heb al gemerkt dat er meer ouders zijn die het vervelend vinden zo. Ouders mogen ook mee de gang in (tot gr 4 nog heel gebruikelijk), en dat draagt zeker bij aan het probleem, maar als ik nu mijn jongste alleen naar binnen laat wordt ze onder de voet gelopen. Nu durft ze dus niet meer alleen naar binnen (en anderen uit haar klas gaan ook niet alleen).
Voorheen was er 10 minuten en dat was veel relaxter!
Waarom ze dit hebben aangepast is mij niet duidelijk.
Hoe gaat dat op andere scholen eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

05-01-2010 om 10:54

Kleuterschool

wij hebben alleen te maken met kleuters op de locatie van mijn dochter. Hier gaat de deur een kwartier voor tijd open. Het is een smalle gang en zelfs met een kwartier is het erg druk wij moeten aan het eind zijn en is het best even dringen tussen de andere ouders en kinderen door.

Ik vind 5 minuten wel heel erg kort om je uit te pellen en in de klas te komen. Hier staan de lunch spullen gewoon in de klas in mandjes. Dus geen gemeenschappelijke koelkast.

Tango

Tango

05-01-2010 om 12:37

Hier

Hebben de verschillende bouwen (onderbouw, middenbouw en bovenbouw) aparte deuren en deze gaan open 10 minuten voordat de les begint. Iedereen kan gewoon relaxt naar binnen gaan. Een overblijf-koelkast is er ook niet, eten staat ook in de klas of blijft in de tassen tot de lunch.
5 minuten vind ik erg kort en ik snap ook niet dat een school dat zo doet zonder te vertellen waarom. Misschien willen ze zo veroorzaken dat minder kinderen te laat komen, maar dat pakt dus niet zo uit.
Zeker als ik jonge kinderen zou hebben zou ik dan zo laat mogelijk komen zodat ze niet onder de voet gelopen zouden worden. Dan komen ze dus wel te laat de klas in (maar wel veilig).

Annet

Annet

05-01-2010 om 14:04

In de rij naar binnen

Hier gaat 5 minuten voor aanvang van de lessen de bel. Elke klas gaat met leerkracht op een vaste plek op het plein staan (groep 3-8). De klassen lopen om de beurt naar binnen. De volgorde van binnenlopen is zodanig dat de klassen geen last van elkaar hebben in de gang.
Dit gaat allemaal heel vlot en zonder problemen.
Met winterweer zal het best wat langer duren voordat iedereen alles uitheeft, maar dat is dan ook niet erg.
Oja, ouders blijven buiten. Dat scheelt wel heel veel plek in de gang.

Claudia B

Claudia B

05-01-2010 om 18:48

En hier

Ook altijd dringen in de gangen. Maar dat is verandert sinds de ouders niet meer in de school komen om de kinderen weg te brengen. Uiteraard de kleuters nog wel en groep 3 tot de kerstvakantie, daarna gaan ze ook zelf, ouders blijven op het plein.
Wil je de juf of meester even spreken dan ga je natuurlijk gewoon even naar binnen.
Hier is de deur trouwens 10 minuten voor 10 open. Ik vind 5 minuten wel heel kort hoor.

Hier

Hier is het 10 minuten voor de groepen 1-2-3 en mogen de ouders mee naar binnen. Vanaf groep 4 gaat de bel 5 minuten voor half negen en die kinderen gaan in principe zelfstandig naar binnen.

Werkt redelijk goed, ondanks dat de gangen eigenlijk te krap zijn (de school is telkens uitgebreid, behalve de entree).

Marit

Marit

06-01-2010 om 10:38

Hier inlooptijd

Bij ons gaat de deur 10 min voor de officiele begintijd open. Kinderen kunnen dan binnen die 10 minuten zelf kiezen wanneer ze naar binnen gaan. Binnen - beginnen. Dus als ze in de klas komen, moeten ze ook wel iets gaan doen, bijvoorbeeld een leesboek pakken.
Het werkt uitstekend: geen ophopingen en gedrang meer. Kaart het eens aan bij de MR.
Succes,
Marit

Jvo

Jvo

06-01-2010 om 17:53

Hier

Hier heb je een kwartier. Ouders mogen in alle jaren mee de klas in, de bakken voor eten en drinken staan gewoon in de lokalen (geen koelkast, nergens voor nodig). Er is geen gedrang, geen geduw. Heel prettig.

MY2

MY2

07-01-2010 om 19:36

5 minuten groep 1-8

Hier gaat voor alle groepen de deur 5 min van te voren open. Het is idd best dringen in de gang, vooral met alle ouders en evt kleinere broertjes en zusjes.
Met dit weer, gebeurd het dus ook dat, vooral de kleuters, later beginnen omdat nog niet iedereen binnen is.

Het is de keuze van de school, je kunt je er bij neerleggen of het aan kaarten naar de docenten of de ouderraad. misschien dat de ouderraad kan na vragen bij andere ouders en de docenten hoe zij het ervaren

Nasha 1st

Nasha 1st

08-01-2010 om 21:49

>>ik ga haar niet helpen om een haakje te bemachtigen< <

Hier hebben alle kinderen vanaf groep 1 af een eigen haakje....

Monique D*

Monique D*

10-01-2010 om 17:47

Wel erg krap!

Bij de basisschool van mijn dochter gaat de deur om 8.15 uur open.. en dan heb je nog tijd om tot half 9 binnen te komen.
Bij de kleuters mogen de ouders nog even de klas in. Om half 9 gaan ze in de kring en moeten de ouders de klas uit.
5 minuten vind ik veel te krap. Er moeten wel veel kinderen tegelijk naar binnen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.