Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dle op basis van Cito naar boven een wassen neus?

Gisteravond hadden we het tien minuten gesprek met de leerkracht van onze zoon in groep 4. Naar aanleiding daarvan heb ik een vraagje over het kunnen bepalen van de DLE op basis van de Cito toets.
Midden dit leerjaar had zoon op de M4 cito 52 van de 54 vragen goed en dan leverde een DLE van 51 voor rekenen op.
Nu bij de E4 toets had hij weer 52 van de 54 vragen goed en nu leverde dat een DLE van 38 op.
Dus als je naar de letter van DLE en DL kijkt heeft hij opeens meer dan een heel jaar verloren. Vreemd.
Is het zo dat ver voorlopen op de stof eigenlijk met de toetsen die voor groep 4 zijn niet te toetsen zijn of heeft zijn meester een fout gemaakt en vorige keer in plaats van de omgerekende DLE het aantal juiste antwoorden ingevuld?
Zelf zou ik graag hebben gezien dat er doorgetoetst wordt, maar daar doen ze op deze school helaas niet aan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vragen

DLE van > 50, betekent een lesniveau van begin groep 6.
DLE van 38, betekent bijna klaar met niveau groep 4. De leerkracht heeft ergens een fout gemaakt.
Je moet even navragen waar (heeft kind nu een achterstand of een enorme voorsprong?)
Groet,
Miriam Lavell

Meyke

Meyke

24-06-2011 om 11:47

Eerst koffie!

Miriam heeft vast nog geen bakkie op vanochtend
De dl's en dle's tellen vanaf begin groep 3, elk schooljaar 10. Dus dle van meer dan 50 is begin groep 8, dle van 38 is april groep 6.
Ik begrijp nooit goed hoe je zo'n Cito om kunt zetten in dle's, Cito meet niet de stof die in het volgende schooljaar aan bod komt. Volgens mij is dat helemaal niet betrouwbaar. Doortoetsen met Cito lijkt me een veel beter beeld geven.

Lol!

Algoed, ik ga koffie halen.
Groet,
Miriam Lavell

Truusje

Truusje

24-06-2011 om 13:30

Hier...

Hier had zoon (groep 4, groep 3 overgeslagen) een voorsprong van 10 DLE-maanden op zijn klasgenoten, dacht ik. Er was namelijk een groot verschil tussen DL en DEL. En hij had in ieder geval een A voor rekenen.
Maar ik begin nu te twijfelen, is dit wel zo van die voorsprong tov zijn leeftijdgenoten?

In het systeem waar ik thuis kan inloggen zie ik nu staan dat hij een B heeft voor rekenen. En ik vind dat enigszins zorgelijk (dat hij terug is gegaan van een flinke voorsprong naaar een . Maar misschien was het wel een voorsprong op basis van zijn DL maar niet op zijn klasgenoten. Wie weet hoe Parnassys werkt?

Leeftijdgenoten

"Maar misschien was het wel een voorsprong op basis van zijn DL maar niet op zijn klasgenoten. Wie weet hoe Parnassys werkt?"
Dat denk ik ja. Zijn leeftijdgenoten zitten in een groep lager.
Groet,
Miriam Lavell

Hopsa

Hopsa

24-06-2011 om 16:42 Topicstarter

Bedankt voor de antwoorden

Ik denk dat de DLE van 51 inderdaad een foutje is geweest en dat ik verder de DLE's die boven een tiental verder maar met een korreltje zout ga nemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.