Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

08-09-2009 om 09:37

Dochter durft niet alleen naar de klas te lopen

Dochter is gister gepromoveerd tot groep 2, groep 2 heeft een paar leuke voordelen maar voor dochter 1 groot nadeel. Ze moet namelijk helemaal alleen naar binnen. Mama moet afscheid nemen bij de deur en dochter moet alleen naar haar klas lopen, de juf wacht in de klas dus niet bij de buitendeur. Vreselijk vind ze het, of zoals ze zelf al tegen de juf zei: Hier word ik een beetje verdrietig van. Ik heb het vorig jaar als eens geprobeerd door haar alleen naar binnen te sturen maar ze wil niet, ook het feit dat beste vriendinnetje alleen naar binnen gaat helpt niet. Wie heeft er tips om haar alleen naar binnen te krijgen. Ik heb nog tot aan de herfstvakantie om te oefenen daarna zijn ze onverbiddelijk en moeten de kinderen van groep 2 echt alleen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 09:50

En waarom durft ze niet?

Kan ze uitleggen wat er precies is, waarom durft ze niet alleen naar de klas? Misschien helpt het al als je daar eens goed over kunt praten, zodat ze haar angst (of wat het dan ook is) onder woorden kan brengen.

En ja, 'oefenen' tot de herfstvakantie is nog zeker een maand, dus die tijd heb je nog. Kan ze niet samen met haar vriendinnetje naar de klas lopen?

groet, Mamvantwee

ayla

ayla

08-09-2009 om 09:58

Vrij drukke school

Nee ze kan niet echt benoemen waar ze bang voor is. Ze zijn vorig jaar in groep 1 begonnen ermee dat ze halverwege de gang afscheid moesten nemen en dat de kinderen vanaf daar zelf naar de klas moesten lopen, dan konden de ouders vanaf dat punt zwaaien en de kinderen konden de ouders nog duidelijk zien. Maar ook dat vond ze vreselijk. Het si vooral ’s ochtends een hele drukke school, gebouw eigenlijk te klein voor het aantal leerlingen en het krioelt echt. Ouders, kinderen, grotere kinderen etc. We hebben ook al geprobeert datz e met vriendinnetje kon meelopen maar ook dat weigert ze

Pippin

Pippin

08-09-2009 om 10:18

Bij ons

Onze zoon heeft ook altijd veel moeite gehad om binnen te komen in de klas. Het is ook erg lastig/bedreigend. Al die kinderen zo dicht om je heen. Bij ons op school zijn de leerkrachten vaak ook nog niet in de klas. Voor de school begint is er al van alles gebeurd. Kortom een chaos.
Voor zoon was de oplossing: zorgen dat we als een van de eersten op school zijn.
Het is wel even lastig 's morgens, maar het helpt echt. Hij kwam dan in alle rust binnen, ging op zijn plek zitten en dan ziet hij rustig alle andere kinderen binnendruppelen. Is dat geen optie?
Of, totaal andersom. Juist als laatste de school binnen gaan, vijf minuten na de bel. (dan moet je dat wel met de juf afspreken) Dan is het rustig bij de kapstok en zit iedereen al op zijn plek.
En anders met de juf gaan praten. Ik vind groep 2 nog erg jong voor zulke strenge regels. Als het echt niet gaat, zal de school met een oplossing moeten komen.
Als je het haar aan wilt leren, zou ik het overigens wel in kleine stapjes opdelen. En dan een beloning bij elke keer dat ze het goed doet. Dus de eerste week geef je buiten een kus, maar loop je wel mee naar binnen tot halverwege de gang en dan hangt ze zelf haar jas op en gaat zonder kus de klas in. De tweede week blijf je een paar meter van de deur af staan. De derde week blijf je bij de deurmat staan, de vierde doet ze het helemaal zelf.
En dit dan van te voren met haar doorspreken: 'We merken dat jij het heel moeilijk vindt om alleen de school in te lopen. Dat hebben wel meer kinderen hoor. Wij gaan jouw helpen om het te leren.' Dan kun je alle stapjes, per dag in een schema uit tekenen. Elke dag waarop ze zich aan het schema houdt kan ze dan een zonnetje tekenen of zo. Bij vijf zonnetjes krijgt ze iets kleins dat ze altijd al wilde, maar wat jij onzin vond om zomaar te kopen. (bij ons is dit dan bij dochter vaak iets wat heel erg glitterig en roze is, of voor zoon waren het pokemonkaarten of knikkers)

Mamvantwee

Mamvantwee

08-09-2009 om 10:19

Lastig

Ik denk dat het ook niet helpt dat er een 'oefenperiode' is afgesproken. Dat weten de kinderen natuurlijk ook: papa en mama mogen nu nog meelopen. Dus ze staat nog niet voor de definitieve stap dat ze alleen móet.

Ik weet niet of het zou werken, maar als jij nu vanaf vandaag onverbiddelijk niet meer meeloopt? Dochter moet er toch aan geloven, of ze nu wil of niet. En dan beter direct dan pas over een paar weken, want dan blijft het die paar weken aanmodderen, aan mama hangen en moeilijk doen. Het is vast even drama de komende ochtend(en), maar dat moet dan maar even zo.

Tja, lastig om mee te denken, misschien wil je dit wel helemaal niet...

groet, Mamvantwee

T&T

T&T

08-09-2009 om 10:52

Oh jee!

Ik ken die perikelen nog van de oude school van mijn zoon. Manneke durfde echt niet alleen naar binnen, want het ging zo: er gaat een zoemer, en alle kinderen stormen op de deur af duwen zich naar binnen, dringen bij de kapstok en rennen als halve wilden door de gang... tja. Ik vond die eerdere tip wel een goede; zorg dat je altijd heel vroeg bent, of (in dit geval nog beter) net op tijd, waardoor je niet tussen dat gerang zit. Ik vond het zelf ook altijd vreselijk dus kon hem hierin bepaald niet geruststellen, het was gewoon al een fout begin van de dag.
De situatie nu; hij is naar een andere school gegaan (dat had meerdere redenen hoor ) en op deze school gaan de kinderen in de rij naar binnen. Ze verzamelen op het schoolplein, iedere klas heeft een eigen plek, en daar komt de juf of meester ze ophalen, ouders kunnen nog even zwaaien maar ze gaan alleen naar binnen, in de rij dus. Voor ons manneke DE uitvinding! natuurlijk wordt er in die rij ook wel eens een duw gegeven, het blijven kinderen, maar al met al verloopt het toch een stuk gestructureerder.
groetjes Tess

Tineke

Tineke

08-09-2009 om 10:55

Wat streng en hard!

Wat een regel zeg! Ik vind het onzin om het zo jong al helemaal alleen te moeten doen. rugklas is vroeg genoeg, lijkt me. Maar goed, wat ik er van vind is onbelangrijk, je kind zal het toch moeten klaarspelen. Heel vroeg op school zijn, vind ik een heel goede tip. Maar mag dat wel? Of mogen ze pas op het laatst allemaal tegelijk naar binnen? Dan zou (te) laat komen misschien een betere optie zijn.
Ik geloof dat ik met dochter zou praten en haar gelijk geven. Het ís gewoon eng. Maar het moet van school. Vraag haar wat ze nodig heeft om het wel te durven. Een waakbeer mee? Een beloning? Laat haar vooral ook zelf denken over oplossingen, dat geeft haar controle over de situatie, en precies dat heeft ze nodig.

ayla

ayla

08-09-2009 om 11:10

Nog wat uitleg

Ik zal het nog even wat uitleggen. De school is vrij groot, er zijn 2 speelplaatsen, 1 voor de kleuters, 1 voor de grotere kinderen. De kleuteringang komt ook uit in het kleutergedeelte van de school. Nu is het probleem echter dat dochter haar klas niet in het kleutergedeelte ligt, klassentekort, ze moet dus door het kleutergedeelte lopen, langs de kleuter gymzaal, deuren door, de hoofdgang in en daar ligt haar klas. Het is niet heel ver maar omdat de oudere kinderen daar komen is het daar wel drukker en ik kan haar niet zien lopen. Wel kijkt haar klas uit op de speelplaats dus ik kan haar buiten door een raam in de klas zien. Daar kan ik ook misschien iets mee doen. Streng zijn en nu meteen zeggen dat ik niet meeloop werkt denk ik niet bij haar, dan gaat ze alleen maar dwarsliggen en moeilijk doen en wil ze helemaal niet meer. Dit wordt dus oefenen met haar. Ik ben vandaag begonnen met niet de klas inkomen. Misschien helpt een gesprekje met haar ook wel.

Het is trouwens zo dat idd om 8.35 de deuren open gaan en dan meteen een heleboel kinderen naar binnen stormen, vroeg zijn heeft dus weinig zin, laat zijn wel misschien omdat het dan rustiger is.

ayla

ayla

08-09-2009 om 11:14

Trouwens

normaal is het ene kind wat graag in de picture staat en dus absoluut niet bang is voor aandacht. Het is wel een dromerig type, ze is erg snel afgeleid. Zo kan eht zijn dat ze de school inloopt, mij beloofd heeft door te lopen. Ze ziet ene foto hangen, vergeet meteen dat ze moet doorlopen en blijft daar staan.

Vorig jaar in de laatste week bleef ik op het plein hangen omdat ik peuterbroertje van een speeltoestel moest plukken, zij liep al door naar binnen en had dat niet in de gaten. Omdat peuterbroertje nogal dwars deed was ik een aantal minuten later. Toen ik uiteindelijk in de school kwam stond ze daar naast een juf heel hard te huilen want ze was mij kwijt. Terwijl ze weet waar haar klas is, weet waar ze naar toe moet raakte ze toch helemaal vand e kook en was ze helemaal in paniek

mar-ank

mar-ank

08-09-2009 om 13:47

Ayla

Je was me al voor. Ik wilde voorstellen om met haar af te spreken om voor het raam nog even te zwaaien. Dat heb ik met mijn dochter ook afgesproken. In overleg met de juf mocht ze dan even achter het gordijntje kruipen (anders kon ze me helemaal niet zien) en zwaaien, en dan was het goed. Nou, na een paar weken stond ik daar voor het raam te wachten en zag ik (over het gordijntje heen) dat ze al druk aan het spelen was, en mij helemaal vergeten!

Inge M

Inge M

08-09-2009 om 16:36

Kleine aanvulling stappenplan

Leuk idee zo'n plan.
Ik zou alleen de volgende stap niet op maandag zetten ivm bedenkingen in het weekend. Zet de volgende stap bijvoorbeeld op donderdag.

ayla

ayla

08-09-2009 om 17:23

Haha

nee jazzdance de zwemles is op woensdag

picobello

picobello

08-09-2009 om 20:58

Klein hoor

ik vind de kinderen nog best klein om helemaal alleen naar de klas te gaan hoor. Wat is er moeilijk aan voor de juf om de kinderen op het schoolplein op te pikken?
Hier staan de kinderen in een rij, elke klas zijn eigen rij en gaan dan met de juf naar binnen.
Hier dochter , net op nieuwe school groep 4 , die,ik nog elke dag naar binnen breng net als zus in groep 7. Ik blijf niet "hangen" maar breng ze gewoon naar binnen.
en met mij nog veel andere ouders.

mar

mar

08-09-2009 om 22:01

Blij

Wat ben ik blij dat het bij onze school anders gaat. Ik had waarschijnlijk hetzelfe probleem gehad als Ayla.
Hier mogen de ouders groep 1 en 2 de klas in brengen en kunnen nog zelfs even een boekje met het kind lezen tot de les begint. De rest van de klassen spelen op het schoolplein tot de bel begint en gaan dan in rijen per klas staan. De desbetreffende juf neemt haar kinderen dan mee naar binnen. Zeer overzichtelijk dus.

ik zou denk ik het probleem met juf bespreken en uitleggen waar het probleem voor dochter in zit. Misschien kan juf helpen een oplossing te verzinnen. Misschien kan juf dochter bij de deur ophalen of is het hoog tijd om de manier van naar binnengaan eens onder de loep te nemen. Op mij komt het redelijk chaotisch over en ik kan mij goed voorstellen at een kind daar zwaar van onder de indruk is.

Streng hoor

voor zulke kleintjes! Zijn er geen andere ouders die met hetzelfde zitten en is er niet over te praten met school? Wat is de reden van dit strenge beleid? Zou er iets van gezegd worden als je wel gewoon meeloopt?

Sassie

Sassie

15-09-2009 om 15:08

Nou inderdaad....

Ik vind het nogal wat voor die kleintjes zeg! Hier is het ook zo dat ouders mee mogen lopen tot in de klas.

Je kunt je dochter vragen: "Wat gebeurd er als je naar binnen gaat?"

Maar meer nog: ik zou vragen waarom de ouders niet mee mogen lopen tot in de klas.

Raar

Ik zou eerlijk gezegd de school aanspreken op deze idiote regel.
Ben zelf ook al jaren juf, zowel onder- als bovenbouw. En zeker in de onderbouw vind ik dat kinderen netjes door mama, papa of andere grotere in de klas moeten worden afgeleverd. Is ook veel makkelijker voor je informele contacten met ouders.

Starry Night

Starry Night

17-09-2009 om 01:02

Ander geluid

Ik heb het altijd volkomen normaal gevonden dat van vijfjarigen verwacht wordt dat ze langzamerhand eens onder die warme rokken van moe vandaan kruipen (ja, ook bij ons op school dus, zelfde regel).
Als een dwaas voor het raam staan zwaaien had ik in groep 1 al afgeschaft. Ik stond daar namelijk volkomen voor aap, samen met de andere ouders, ze kéken niet eens naar ons. Pas toen ik daar niet meer ging staan kreeg ik commentaar ("Waar was je nou!?" "Nou, naar huis." "Andere moeders zwaaien wel...""Ja, en jouw moeder niet." - enfin, ze is nu twaalf en heeft er niks onherstelbaars aan overgehouden volgens mij).
Ik wil echt niet alle kinderen over een kam scheren en het ene kind zal er meer moeite mee hebben dan het andere. Maar over het algemeen heb ik de indruk dat moeders er meer problemen mee hebben dan de kinderen, die dat op hun beurt haarfijn aanvoelen.

Tineke

Tineke

17-09-2009 om 18:24

Tsja starry night

Starry Night: "Ik wil echt niet alle kinderen over een kam scheren en het ene kind zal er meer moeite mee hebben dan het andere. Maar over het algemeen heb ik de indruk dat moeders er meer problemen mee hebben dan de kinderen, die dat op hun beurt haarfijn aanvoelen."
Zoiets kun je denken, totdat je het zelf anders zou ervaren. Terwijl ik exact dezelfde moeder was, reageerden mijn kinderen in uitersten. Van totaal geen behoefte aan zwaairituelen en vanaf binnen de schoolhekken meteen buiten zicht, tot echte drama's met afscheid nemen.
Echt, neem het van mij aan, zoiets zit echt in het kind zelf. Ouders hebben maar weinig in te brengen. (en dat geldt voor heel veel in de opvoeding)

Tinus_p

Tinus_p

17-09-2009 om 19:44

Starry/kaatje

Kaatje:
'Zoiets kun je denken, totdat je het zelf anders zou ervaren. Terwijl ik exact dezelfde moeder was, reageerden mijn kinderen in uitersten. Van totaal geen behoefte aan zwaairituelen en vanaf binnen de schoolhekken meteen buiten zicht, tot echte drama's met afscheid nemen."
Ja, maar Starry heeft wel een punt, namelijk dat ouders door hun gedrag dit gevoel van hun kinderen weer kunnen versterken of juist afzwakken.

Fraz

Fraz

17-09-2009 om 22:13

Tja

ik ben blij met een school waarbij je dus als je wilt t/m groep 8 naar binnen mag gaan. Dit om als je wilt te kunnen zien wat de kinderen aan het doen zijn. Omdat het gewoon normaal is om wel of niet even mee te lopen zijn er eigenlijk nooit problemen. Het is ook niet zo dat de kinderen nou extra gepamperd worden of meer moeite hebben met afscheid nemen. Juist niet eigenlijk want vanaf groep 6 gaan ze mee op werkweek (4 dagen/3 nachten) waarbij ze ook 15-25 km moeten fietsen naar een excursie.

Als juf

Als juf zie ik de ouders liever even aan het bgin van de dag. Is er iets, dan weet ik het meteen. Idem bij ophalen. Kortere lijnen, dus gemakkelijkere communicatie.

Ik vind een 'open door policy' bij een scho;l ;nmisbaar.

Starry Night

Starry Night

18-09-2009 om 16:08

Kaatje

Je zult mij echt niet horen beweren dat het altijd zo is en dat er echt geen kinderen bestaan die zich zo hevig alleen voelen dat begeleiding simpelweg noodzakelijk is. Maar het gaat in deze draad over een regel op een school, en die regel lijkt in zijn algemeenheid als stuitend ervaren te worden. En dat vind ik wat overdreven, uitgaande van het gemiddelde vijfjarige kind. Het gemiddelde kind is namelijk echt veel taaier dan wij volwassenen soms denken.
Natuurlijk smijt je een kind niet van de ene op de andere dag plompverloren het schoolgebouw in. Maar in principe kan een vijfjarige prima zelf een school inwandelen, jasje ophangen en naar de klas. Het is er inmiddels thuis, vertrouwd en voelt zich veilig. En het begint dit jaar zich voor te bereiden het kleuterschap af te bouwen. Laat dat het uitgangspunt zijn (en dus niet dat het zielig is of zelfs 'raar').
Als je vanuit die gedachte je kind benadert, dan scheelt dat heus (inderdaad, Tinus). Dat weet ik zeker, want bij mijn echtgenoot deden ze namelijk altijd veel moeilijker. Omdat die er wel heel veel moeite mee had. Kennelijk straalde hij uit 'oh oh, wat vind ik jou gruwelijk zielig, ik zou je het liefst weer onder mijn jas stoppen en mee naar huis nemen'. En ik straalde uit 'natuurlijk kun jij dat, jij bent hartstikke groot namelijk, geen vier meer'.
Dus gedroegen ze zich bij hem als iemand die onder een jas gestoken wilde worden, weer lekker mee naar huis. En bij mij gedroegen ze zich als iemand die ook wel weet dat het op school gewoon erg leuk is en onvermijdelijk bovendien.
Dit staat er verschrikkelijk superieurderig realiseer ik me, en ik wil me dus haasten te zeggen dat op andere fronten manlief het veel beter doet dan ik. Maar op dit gebied had ik dus minder last van emoties dan hij en op de een of andere manier pikten ze dat wel degelijk op.
Dus: ja, ik realiseer me dat niet iedereen hetzelfde is (kind noch ouder). Maar misschien juist daarom wel is het handig als de school dit als regel instelt. Omdat het vanzelfsprekend is dat kinderen met het klimmen der jaren steeds zelfstandiger worden.

Starry Night

Starry Night

18-09-2009 om 16:10

Oh help, dirksmama

Die klittende moeders in de deuropening... Nee, dank je. Als er wat was dan ging ik altijd liever na school even langs.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.