Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

26-06-2018 om 12:55

Duo en DigiD frustratie

Dochter is geslaagd voor haar VMBO-T en gaat na de zomervakantie een MBO-opleiding doen. Hier kan natuurlijk bij DUO een reisproduct voor aangeschaft worden. Maar wat een gedoe zeg!
Dochter heeft eerst (met papa erbij) een DigiD aangevraagd. De code kwam binnen, toen we het wilden activeren wist ze de juiste gebruikersnaam blijkbaar niet meer. Dus ging fout. Dochter boos, want ze wist zeker dat het klopte. Wilde het niet opnieuw aanvragen. Ik dus een nieuwe aangevraagd. De gegevens kwamen gelukkig snel binnen en ik heb het geactiveerd. Dat werkte. Blijkt nu dat je bij DUO alleen kan inloggen met sms-controle of DigiD app. En dat je dat dus ook weer apart moet aanvragen. Duurt weer 3 dagen.
Intussen hebben we dus nog steeds niets. Hopelijk is het nog op tijd voordat ze met school begint, want ik begreep dat het wel 6 weken tot 2 maanden kan duren tot het aangevraagd is.
Pfff, ben ik nou zo onhandig?? En is het nou echt de bedoeling dat pubers dit zelf aanvragen? Die van mij krijgt het in ieder geval niet voor elkaar....


V@@s

V@@s

26-06-2018 om 13:00

wat me meer verbaast

is dat ze nog geen digi-D had. Vanaf 12 jaar kan ik al alleen specificaties van zorgkosten van mijn kinderen zijn met hun digi-D. Dus tegen de tijd dat ze gaan studeren of naar het MBO gaan is dat toch alleen geregeld?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 13:01

Herkenning

Hier ging dat precies zo! Ik heb overigens als inlognaam voor iedereen het BSN-nummer. Dat kun je nooit vergeten of met hoofdletters rommelen. Bij ons kwam het in de vakantie rond met de digid en we waren nog op tijd voor de OV. Tegenvaller was dat die gold vanaf 1 september terwijl de introductiedagen in augustus waren.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 13:03

V@@s

Ik heb dat eerder wel eens gelezen van Kaori, maar bij CZ kan ik gewoon met mijn digid de declaraties van mijn 13-jarige inzien.

V@@s

V@@s

26-06-2018 om 13:11

ook de specificaties?

Want dat mag niet. Een 12 jarige heeft wat dat betreft al recht op privicay, meekijken van ouders mag alleen met hun toestemming.

Ook herkenning.

Alles was aan de late kant bij ons geregeld maar dat lag meer aan ons. Is goed gekomen.
Het leek op dat moment een gedoe, maar achteraf is het eigenlijk allemaal heel duidelijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 13:44

Daar staan alleen de ingediende ortho declaraties maar die kan ik dus inzien. Geheimhouding is pas vanaf 16, dacht ik.

V@@s

V@@s

26-06-2018 om 14:08

vanaf 16 jaar

Zijn kinderen medisch gezien volwassen, vanaf 12 beslissen kinderen en ouders samen, dus dat geld ook voor inzage medisch dossier.

Kaori

Kaori

26-06-2018 om 14:17

Phryne

kun je dan ook precies zien wat er gedeclareerd is dus welke behandeling of alleen dat de ortho gedeclareerd heeft. Want daar moet een 12 jarige toestemming voor geven via DigiD machtiging.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 14:30

Kaori

Ik heb die nota’s zelf geüpload dus kan ze misschien daarom inzien. Staan huisartsbezoeken normaal ook in het overzicht? Ik zal eens verder kijken. Vorig jaar is ze een keer bij de huisarts geweest.

Kaori

Kaori

26-06-2018 om 14:39

denk ik

dat denk ik idd dat dat het verschil is, bij mij declareert de ortho zelf, net als de ha en de apotheek. Daar kan ik wel zien dat ze declareren en hoeveel maar niet precies waarvoor, tot dat ik dus gemachtigd werd door dochter. (nou ja toen ik dat zelf geregeld had)

Jesse_1

Jesse_1

26-06-2018 om 14:42

Gaat snel hoor

Onze zoon, die wel een DigiD had, had het binnen 5 minuten voor elkaar.

Zelf een persoonlijke OV chipkaart aanschaffen (dat duurt dan wel even) en daar het reisproduct aan koppelen en ophalen bij bv een NS station.

Hier ook...

Dochter had het samen met zus even geregeld maar kon dus ook niet inloggen. Dus maar aangevraagd met SMS maar die brief kwam niet binnen. Nu gisteren eindelijk meer geheugen op haar telefoon waardoor de app er op kon en nu weer wachten op de brief.
Dochter mankeert nooit wat dus nog nooit eerder DigiD voor haar nodig gehad...
We hopen ook dat het op tijd binnen is. Meestal kunnen ze toch in augustus al gebruik maken van de OV?

Tango

Tango

26-06-2018 om 16:24

OV-kaart

Ja, ook die persoonlijke OV-kaart moet nog worden aangeschaft en dat moet dochter van mij zelf doen, want er moet een foto op. Ook weer gedoe, had ze een foto geupload, was die weer niet goed en hup ze gaat weer iets anders doen. Vanmorgen riep ze dat ze de reiskosten wel zelf gaat betalen, maar vind dat nou niet echt de bedoeling.
Reisproduct ophalen bij een station? Die wist ik nog niet. Komt er dus ook nog bij....

DigiD had ze dus inderdaad nog niet. Nooit nodig gehad. Dochter komt zelden bij een arts en het enige wat gedeclareerd wordt zijn tandartskosten en orthodontie destijds. Dat ging allemaal rechtstreeks en ik hoef daar ook niet zo nodig specificaties voor te zien.

Ben blij dat er meer mensen moeite mee hadden. Ik voel me al iets minder dom

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-06-2018 om 16:58

Nagekeken

Van mijn jongste kon ik alle details inzien. Van oudste tot mei 2017 (toen werd ze 18) alleen de bedragen. Als ik doorklikte kreeg ik de melding dat gegevens van verzekerden boven de 16 alleen met hun digid te raadplegen zijn.
Wisten jullie trouwens dat de huisarts elk kwartaal een declaratie indient, zelfs als ze een patiënt nooit ziet?
Tot zover de off topic

Kaori

Kaori

26-06-2018 om 19:29

ophalen product

dat hoeft niet perse bij een station, bij diverse winkels staat zo'n gele automaat waar je dat kunt doen. Vaak bij supermarkten (AH vaak wel), de primera of de DA, dat zijn de 3 bij mij in de buurt. Kun je ook gelijk je saldo opladen en je NS-klasse instellen.

Jesse_1

Jesse_1

26-06-2018 om 19:59

Reisproduct

Dat wat Kaori zegt .

Dus je kunt online dingen 'virtueel' op je ov kaart zetten, maar dat moet bij zo'n NS punt nog even met de kaart zelf activeren ("ophalen").

Persoonlijke OV kaart is hier aangevraagd vanmiddag. Ca 3 werkdagen. Dat valt dus mee.

Ophalen of activeren.

Ophalen reisproduct is iets anders dan activeren NS.

Google maar op Activeren reisproduct NS of Ophalen reisproduct ov, dan krijg je adressen uit jou omgeving.

Lente

Lente

26-06-2018 om 20:45

Over die huisarts rekening

De huisarts krijgt per patiënt een basisbedrag per periode. Die kan natuurlijk niet leven van de best goedkope bezoekjes van patiënten. De loodgieter is een stuk duurder.

digid

Bij mijn zoon op school (6V) werd er specifiek op gewezen dat je een Digid nodig had voor 1 mei, omdat je je anders niet kon inschrijven bij een universiteit. Omdat deze boodschap zo uitdrukkelijk werd meegegeven ga ik ervan uit dat veel meer 17-jarigen geen DigiD hebben.
Hier had zoon wel een DigiD maar inderdaad bij DUO heb je weer extra zaken nodig. (ik had even gekeken na aanleiding van bericht Tango)

Dees

Dees

26-06-2018 om 21:28

Even inlezen

Nou tango als je even op de website van het duo had gekeken had je dit allemaal al kunnen lezen. Dat DigiD met app of sms verificatie had dus allang geregeld kunnen zijn en die aanvraag had je dus kunnen doen op de dag van het bericht dat je dochter geslaagd is.

Dus als die ov kaart te laat is, ligt dat niet aan het duo....tenzij ze de termijn overschrijden.

Tango

Tango

26-06-2018 om 21:29

Hoe zit het nu?

Met dat ophalen van het reisproduct? Want ik ben de draad alweer kwijt. Kan dit bij de gele automaat bij de supermarkt of moet het bij een NS automaat?

Tango

Tango

26-06-2018 om 21:33

Dees

Ik was ook niet van plan Duo aansprakelijk te stellen hoor
En verder hebben wij gewoon de stappen uit de folder gevolgd die dochter kreeg. Eerst DigiD aanvragen (wat dus al een keer fout ging) en daarna aanmelden bij DUO. Bij die stap was ik vandaag aangekomen en kwam er dus achter dat je app en sms verificatie ook weer apart moet aanvragen. Dat je een van de twee nodig had wist ik al wel. Maar niet dat dit ook weer via een code per brief ging. Man zei vanavond nog: dat is toch geen verificatie per sms maar per brief?
En grotendeels ligt het probleem ook absoluut bij dochter die maar blijft uitstellen en bij ons omdat we zo graag willen dat ze het zelf doet....

bicyclette

bicyclette

26-06-2018 om 21:41

Tango

"Hoe zit het nu? Met dat ophalen van het reisproduct? Want ik ben de draad alweer kwijt."

Wacht gewoon even die kaart af. In de begeleidende brief staat precies uitgelegd of (en welke) acties je moet ondernemen.
Ik weet van andere OV-kaarten dat er onderling nogal wat verschillen zijn (wel/niet activeren, wel/niet reisproduct ophalen) en dat dit bovendien aan verandering onderhevig is. Maar maak je geen zorgen. Als je langs een automaat moet, dan kost je dit nog geen minuut tijd, het is echt heel simpel.

Jaaaaa relax.

Komt wel goed, tijd zat, het is pas Juni en het duurt geen 6 weken. Je krijgt een dag of 15 voor dat school weer begint een bericht dat het "product" klaar staat. Dat staat los van je aanvraag of het tijdstip daarvan.
Eerder kan ze er toch niet mee reizen.
Het is geen tienertour voor de zomervakantie.

Dat verificeren gebeurt iedere keer als je inlogt. Is net de tan code voor internetbankieren zeg maar.
Die sms controle ontvang ik overigens op mijn telefoon, zoon is er nooit als ik hem nodig heb.

Dat ophalen kan bij die gele zuilen en het activeren voor de trein doe je op het station.

goh Dees

"Nou tango als je even op de website van het duo had gekeken had je dit allemaal al kunnen lezen. Dat DigiD met app of sms verificatie had dus allang geregeld kunnen zijn en die aanvraag had je dus kunnen doen op de dag van het bericht dat je dochter geslaagd was"
Tuurlijk hadden we dat allemaal al lang van te voren kunnen lezen. Toch blijkt in praktijk dat er veel klachten zijn over het gebruik van DigiD om te kunnen inloggen. Ook al omdat niet iedere inlog met DigiD een extra stap vergt. En omdat pubers hun gebruikersnaam of wachtwoord wel eens vergeten. Of vergeten zijn waar ze dat opgeschreven hebben.
Maar inderdaad voor de gestructureerden onder ons, is het een eitje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-06-2018 om 14:44

Tuut tuut tuut

Nee dat is hier ook nog niet geregeld en nee dochter gaat nooit naar de dokter en van de ortho heb ik nooit de rekeningen gecontroleerd. Dus nog geen DigiD voor onze dochter nodig gehad tot nu. En ja DigiD aanvragen is een gedoe.

Ik vind dat Tango zeker een punt heeft en Dees en V@@s wat uit de bocht vliegen.

Tango

Tango

28-06-2018 om 22:08

Dank Ginny

Ik vond dat dus eigenlijk ook wel. Maar goed, er zullen mogelijk ook gestructureerde pubers bestaan. Ik heb ze in ieder geval niet.

Heb inmiddels de code voor de SMS controle binnen en ga zo eens een nieuwe poging bij DUO wagen. Intussen heeft dochterlief de OV nog steeds niet aanvraagd....
Hoe krijg je eigenlijk bericht wanneer je het reisproduct kan uploaden? Via de mail? Want dan zet ik mijn mail er maar in denk ik. Dochter leest namelijk ook maar zeer sporadisch haar mail. Is ook uit de tijd natuurlijk Alles gaat via WhatsApp of Snapchat.

Tango.

Alles via Digid.
"Je reisproduct staat klaar bij een afhaalpunt", zoiets dergelijks.
Ja, ik had ook alles gekoppeld aan mijn mail en telefoon.

Via de mail kreeg ik dan een seintje:"U heeft een bericht op DigiD".

Het is echt super eenvoudig, het wijst de weg vanzelf, je kunt het

De persoonlijke ov kaart had mijn zoon al eerder, ook die heb ik toen aangevraagd. Gewoon via internet, gegevens invoeren en pasfoto inscannen, klaar.

Dees

Dees

30-06-2018 om 15:44

Opvoeding

Nou Ginny en alkes al die pubers hebben ouders die hun begeleiden in het opgroeien. Dit soort zaken zijn dingen waar je je kind in opvoed en in begeleid. Als ouders ga je dus tijdig aan de slag om je kind zover te krijgen om het te regelen.

Dan kun je afgeven op DigiD of op het Duo maar je kunt ook gewoon afgeven op je niet luisterende kind of op het zelf niet allert zijn voor de situatie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-06-2018 om 17:08

Tjee Dees

Ben ik vast ook niet goed opgevoed door mijn moeder.... DigiD aanvragen is gewoon best een gedoe. Meer zeg ik niet.
Jij bent door je ouders niet goed begeleid bij het begrijpend leren lezen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.