Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julie

Julie

29-01-2009 om 09:27

En ja hoor, daar is ie weer, de 1 oktoberkwestie

Onze dochter is van november.
We lopen 'dus' tegen die officieel niet meer bestaande maar in de praktijk nog wel vaak gehanteerde 1 oktobergrens aan, zo ook bij ons op school.
Onze school wil haar in principe na de zomervakantie weer naar groep 1 laten gaan.
We staan zwaar in dubio, wat te doen.
Voor mijn gevoel zijn er twee keuzes: het risico op de rest van de schooltijd 'op haar tenen lopen', of juist op verveling. Haar altijd de oudste laten zijn of juist de jongste.
Ik hoef geen theoretische argumenten, want ik ben volledig op de hoogte hoe het wettelijk allemaal zou moeten. Ik heb alle draadjes in deze rubriek de laatste jaren hierover gevolgd. Ik wil graag ervaringen horen uit de praktijk.
Ik weet ook dat de school het laatste woord heeft, dus het dillemma bestaat ook uit de vraag of we de strijd aangaan (met als uiterste een andere school, hoewel deze verder erg goed bevalt) of het er maar zo bij neerleggen.
Wie heeft voor dezelfde keus gestaan, en wat heb je gedaan en waarom en hoe bevalt het?
groet Julie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Julie

Toen we er voor stonden heb ik er nooit over nagedacht, ik bezocht toen dit forum nog niet en wist niet beter dan dat de 1 oktobergrens heel normaal was. Onze zoon is van eind december en heeft dus 2,5 jaar gekleuterd. Voor hem was dit erg goed omdat als ik nu naar hem kijk (groep 8) ik me er niets bij voor kan en wil stellen dat hij dit jaar al op het vo zou zitte. Hij is de laatste 2 jaar wel erg "gegroeid" op sociaal vlak maar ik ben blij dat hij de tijd heeft gekregen dit te ontwikkelen op eigen tempo. Misschien had hij door wel door te stromen eerder deze ontwikkeling doorgemaakt maar dat zullen we nooit weten. Kijk naar je dochter en luister naar je eigen gevoel hierover en laat je niet "gek" maken door wat een ieder vindt. Meningen zullen verdeeld zijn en blijven.

Julie

Julie

29-01-2009 om 09:44

Maggietel

dank voor je reactie. Hoewel ik in eerste instantie boos was omdat ik (door OOL) weet dat het niet zo hoort, denk ik nu ook: is het wel zo erg. Anders gaat ze met 11 al naar het middelbaar onderwijs. Een verhaal als het jouwe steunt me daarin.
Aan de andere kant ben ik bang dat ze zich gaat vervelen, ze is slim, praat opvallend goed en kan al een paar letters schrijven en haar naam en tellen tot 20. Maar wellicht zegt dat niet zoveel, het gaat natuurlijk ook (vooral) om hoe ze zich in de groep voelt. En dat is haast niet te voorspellen.

Zelf je keuze bepalen

Julie:"Ik heb alle draadjes in deze rubriek de laatste jaren hierover gevolgd. Ik wil graag ervaringen horen uit de praktijk."
Die staan ook in het archief.
Julie:"Ik weet ook dat de school het laatste woord heeft, dus het dillemma bestaat ook uit de vraag of we de strijd aangaan (met als uiterste een andere school, hoewel deze verder erg goed bevalt) of het er maar zo bij neerleggen."
Dat is niet waar. De school heeft het laatste woord over de school, maar jij hebt het laatste woord over jouw kind.
De beste ervaring op dit punt vind ik die van Jan. Haar schoolhoofd was vervent voorstander van het hanteren van de 1 oktobergrens, maar zag uiteindelijk ook in dat het om het afwegen van risico's gaat. Ouders zien risico's voor het kind bij zittenblijven, de school ziet risico's bij doorstromen. Dit schoolhoofd bleek gevoelig voor het argument dat je het als ouders en school niet eens hoeft te worden, maar dat het wel redelijk is dat de ouders in het belang van hun kind de risico-afweging maken.
Dat doe je bij de dokter ook (kiezen tussen behandeling A of B, voor- en nadelen afwegen).
De school heeft hier wel, om de eigen nadelen af te dekken, een contract voorgelegd dat getekend moest worden. Als kind zou stranden, dan zou er geen extra hulp komen. Een dergelijk contract kun je tamelijk gevaarloos tekenen waarmee de kou uit de lucht is. Juridisch betekent het niet zoveel.
Mijn tip: Maak voor jezelf een lijstje van de voor en nadelen van zittenblijven en doorstromen. Bepaal dan voor jezelf wat de doorslag geeft. Als doorstromen je voorkeur heeft, ga dan hierover in gesprek met de leerkracht/het schoolhoofd. Erken de bezwaren die de school ziet (je hoeft ze niet tegen te spreken). Geef de bezwaren aan die jij ziet (die hoeven zij niet tegen te spreken). Het is een verschil van opvatting, niet meer en niet minder.
Dan blijft er een eenvoudige vraag over: Wie beslist er nu uiteindelijk over het kind? Wat vind je daar zelf van? Waarom zou je bij de dokter wel die beslisbevoegdheid hebben en op school niet?
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

29-01-2009 om 10:11

Keuze een jaar uitstellen

Juist omdat je zegt dat je dochter al best ver is in haar ontwikkeling, zou ik haar in eerste instantie door laten gaan naar groep 2.
Over een jaar kunnen jij en juf beter beoordelen hoe ze het doet.
Met mijn dochter hebben we ook zoiets gedaan. Ze is van oktober. Dochter mocht gewoon mee naar groep 2. Daar ging het prima en dus gaf school al snel aan dat ze gewoon doorkon naar groep 3.
Dochter kan goed leren. Zij zou zich erg verveeld hebben op school als ze langer had gekleuterd. Niet eens in groep 2 maar juist in 3-4-5.
Ze zit nu in groep 8 en wij zijn nog steeds heel blij met onze keuze.

Jetta71

Jetta71

29-01-2009 om 10:15

Ervaring

Hoi, ook mijn kind is van november. Toen hij in groep 1 zat heb ik niet zo stilgestaan bij kleuterverlengen of niet. Hij leek erg slim, maar was wel een stil en verlegen en erg gevoelig jongetje. Hij heeft lang gekleuterd omdat ook onze school dat gewoon vindt. Toen hij in groep 3 veel minder stil en verlegen was geworden, en inderdaad erg slim bleek en ver voorliep in de leerstof, is hij versneld naar groep 4 gegaan. Nu zit hij in groep 5 en is daar jong, en het gaat heel goed met hem. Een beetje een vreemde schoolloopbaan tot nu toe, maar wel mooi aangepast aan zijn ontwikkeling en ik heb tot nu toe nergens spijt van.
De moraal van dit verhaal? Ehmmm....... Ik weet het eigenlijk niet. Misschien gewoon doen wat jullie juist lijkt, en niet teveel nadenken over de komende 8 jaar? Je weet nog niet hoe het verder zal gaan en wellicht kan je alsnog bijsturen.
Succes, Jetta

Julie

Julie

29-01-2009 om 10:19

Miriam

Dank voor je goeie tip.
"De school heeft het laatste woord over de school, maar jij hebt het laatste woord over jouw kind. "

Is dat echt zo? Dus als ik erop sta dat ze doorstroomt, dan gebeurt dat ook? Ik heb het juf gisteren gevraagd en zij zei me dat de school beslist. Of bedoel je dat die andere school dan een optie is?

Julie

Julie

29-01-2009 om 10:20

Annet

Dat is iets wat we zeker gaan voorstellen, dat ze gewoon doorgaat naar groep 2 en dan aan het eind opnieuw beslissen. Ze zit immers nu nog maar 3 maanden op school, dus wat kun je ervan zeggen.

Julie

Julie

29-01-2009 om 10:21

Jetta

bedankt voor je reactie. Was de beslissing om hem versneld naar groep 4 te laten gaan een moeilijke? werkte de school goed mee? Vond hij het zelf niet vervelend om naar een nieuwe klas te gaan? Was hij met alle leerstof verder dan de rest?
Fijn dat het goed gaat met hem!

Ligt aan de school

Julie:"Dus als ik erop sta dat ze doorstroomt, dan gebeurt dat ook?"
Was het maar waar dat het zo makkelijk was. Het ligt aan de school. De school heeft nu eenmaal de macht om niet mee te werken. Dus als men per se niet wil, per se op het standpunt wil blijven staan dat zij het laatste woord hebben, dan gebeurt er helemaal niks, totdat je naar de rechter gaat.
Succes bereik je door te doen wat Jan deed: het schoolhoofd in laten zien dat hij inderdaad de baas is over de school, maar dat jij het bent die uiteindelijk de keuzes maakt voor je kind. Net als bij de dokter.
Dat is de beste en minst vijandige benadering die ook geen ellelange discussies hoeft. Je hoeft het niet eens te worden om je eigen voorkeur te laten gelden. De school hoeft het schoolbeleid niet om te gooien om jou als ouder je eigen risico-afweging te kunnen laten maken.
Als het schoolhoofd dat niet in ziet, je krijgt hem niet zo ver, dan wordt het lastiger.
Julie:"Ik heb het juf gisteren gevraagd en zij zei me dat de school beslist."
Ja. Dat wordt wel vaker gezegd, maar het is maar voor de helft waar. De school beslist over het schoolbeleid, maar dat betekent niet dat de school 1:1 beslisbevoegdheid heeft over de leerlingen. De school heeft niet het ouderlijk gezag.
Julie:"Of bedoel je dat die andere school dan een optie is?"
Nee dat bedoelde ik niet, maar daar blijkt wel eens te meer uit dat de school niet het laatste woord heeft over het kind.
Groet,
Miriam Lavell

zon

zon

29-01-2009 om 13:13

Naar groep 2

Ik zou er inderdaad op aandringen dat de school haar gewoon naar groep 2 laat gaan. Je kan dan altijd volgend jaar beslissen of ze al toe is aan groep 3 of dat ze beter nog een jaartje extra kan kleuteren.

Annet

Annet

29-01-2009 om 14:00

Waarom sneu ? (lorwyn)

Als twee oktoberkinderen niet mee konden komen, dan hebben ze extra onderwijstijd nu ze groep 3 2x doen.
Voor de resultaten op school kan dat wel eens veel beter zijn dan blijven zitten in groep 2.

Jetta71

Jetta71

29-01-2009 om 20:35

Antwoorden

Hoi Julie,
Ik zal zo goed mogelijk antwoorden op je vragen. "Was de beslissing om hem versneld naar groep 4 te laten gaan een moeilijke?" Nee, eigenlijk niet. Hij was doorgetoetst en bleek erg voor te lopen. We hebben toen thuis met hem de stof die hij zou gaan "missen" door het overslaan doorgewerkt, om er zeker van te zijn dat er geen hiaten zouden ontstaan. Dit was een kwestie van 10 minuten per dag gedurende anderhalve maand. Toen hij op hetzelfde punt was aangekomen als de groep boven hem hebben we hem laten doorstromen. Hij mocht wanneer hij wilde in de middagen terug naar zijn eigen groep, om zijn vrienden niet meteen te hoeven missen. Dit heeft hij een paar keer gedaan, daarna had hij er geen behoefte meer aan.
"Werkte de school goed mee?" Ja, zeker. Het initiatief kwam ook vanuit de school, maar onze mening als ouders was natuurlijk belangrijk. Het werd ons sterk geadviseerd om hem te laten versnellen.
"Vond hij het zelf niet vervelend om naar een nieuwe klas te gaan?" Ja, even wel, vanwege de vriendjes. Vandaar die tussenoplossing dat hij 's middags terug mocht naar zijn oude groep. Maar hij wende heel snel, en ook heel belangrijk: in zijn nieuwe groep deed niemand er raar of moeilijk over.
"Was hij met alle leerstof verder dan de rest?" Met schrijven was hij niet zo vlot, dat was nogal een bende in het begin. Daar is op school extra aandacht aan besteed. En met rekenen liep hij veel verder voor, en daar is een andere mouw aan gepast.
Ik hoop dat dit je helpt. In theorie ben ik het heel erg eens met mensen die zeggen: in elk geval doorstromen naar groep 2, dan kan je altijd nog zien hoe het gaat. Maar bij onze zoon is het toch ook goed gekomen, voor zover we nu kunnen overzien.
Groet, Arianne

Julie

Julie

29-01-2009 om 20:56

Jetta

hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord.
Ik zal het verhaal van je zoon in mijn achterhoofd houden. Ik vind het eigenlijk vooral vervelend dat ik na 3 maanden al het gevoel heb dat ik óf moeilijk moet gaan lopen doen, of iets over me heen moet laten gaan waarvan ik niet weet of het het juiste is (en wettelijk in elk geval niet).
In de schoolgids staat: 'doorstroom naar groep 3 na minimaal 18 maanden kleuteronderwijs en als het kind eraan toe is" en even later "als het ons verstandig lijkt uw kind kleuterverlenging aan te bieden, (...)" (en zo hoorden wij dit ook in het kennismakingsgesprek toen we nog een school aan het zoeken waren)
Dat is ook niet in overeenstemming met wat we gisteren hoorden. Nogal irritant.
In maart hebben we weer een gesprek en dan breng ik het zseker ter sprake. En eerder indien het me zo dwars blijft zitten.
Dank in elk geval,

Julie

Jesse_1

Jesse_1

29-01-2009 om 23:19

Hier

School hanteert een zeer strikte 1 oktober-grens, claimt zeker naar het kind te kijken - maar hanteert daarbij volgens mij de norm dat een kind echt vóór moet lopen om door te gaan. (Het enige kind dat hier korter kleutert is toevallig (?) het kind van een leerkracht van de school - en dat in de afgelopen 5 jaar of zo).
Wij hebben toen onze november-jongen in de instroomgroep zat een paar gesprekken gevoerd met de leerkracht om hem naar groep 2 over te laten gaan en pas aan het eind daarvan 'de beslissing' te laten vallen voor kort danwel lang kleuteren. Dit was eigenlijk nauwelijks bespreekbaar.
Zelf hebben wij er toen goed over nagedacht. Cognitief is het zeker geen domme jongen, maar soc.emotioneel is hij heel gevoelig. We dachten dat hij het als altijd veruit jongste van de klas niet goed zou kunnen trekken, als (een van de) oudste(n) hoopten we dat hij zelfvertrouwen zou hebben/krijgen. Er heerste dus bij ons twijfel of het hoe dan ook goed zou zijn hem korter te laten kleuteren, terwijl wij verwachtten dat langer kleuteren hem geen schade toe zou brengen (hij speelde nog altijd graag, was niet heel leergierig). Thuis moet hij ook aardig opboksen tegen z'n broers. Reden dus om niet de strijd met school aan te gaan, als wij zelf niet wisten of het wel goed uit zou pakken.
En hoe het uitpakt... dat moet nog blijken, hij zit nu in groep 2, heeft het heel erg naar zijn zin. Pikt de weektaken nu goed op en kan al wat lezen. Voor zichzelf legt hij de lat nog wel eens hoog, wat frustratie oplevert; hij mag van zichzelf geen fouten maken.
Hoe het was gegaan als hij nu in groep 3 had gezeten, weten we natuurlijk niet, maar het lijkt in ieder geval geen verkeerde keus te zijn dat hij nu nog in groep 2 zit.
Succes met jullie keus, Jesse

Julie

Julie

30-01-2009 om 09:03

Jesse, sociaal gevoelig

Bedankt voor je reactie, wat is dit forum toch een geweldige plek om van alle kanten reacties te krijgen.
Ons kind is inderdaad ook behoorlijk gevoelig, sociaal gezien. Ze is enig kind en zal dat ook blijven, hoogstwaarschijnlijk. Ze oefent (behalve op school) niet dagelijks met andere kinderen, zeg maar. Bij een kleine onenigheid kan ze al aardig overstuur raken en het er weken later nog over hebben.

Als ze cognitief goed meekan (wat ik wel verwacht) kan ze op school wellicht extra dingen doen en dat wil ik haar in elk geval thuis aanbieden. (als ze dat wil).

Ik begin steeds meer te denken dat het nog niet zo verkeerd zou zijn voor haar om langer te kleuteren.

Maar wat ik lastig vind is dat ik nu nog niet goed kan onderscheiden in hoeverre dat te maken heeft met mijn onwil en vrees om 'moeilijk' te gaan doen. Zowel mijn echtgenoot als ik zijn niet sterk geneigd om meteen voor onszelf op te komen, en ik ben een beetje bang dat ik nu onbewust argumenten aan het verzamelen ben om dat nu ook niet te hoeven doen.
Haha hoe ingewikkeld kan een mens het zich maken.

groet Julie

Door naar 2

Hoi,

Met onze jongste (december-kind) heb ik vorig jaar voor deze vraag gestaan. Ik heb op school de vinger aan de pols gehouden over haar ontwikkeling (school houdt normaliter vast aan de 1 okt.grens). Dochter heeft meegedaan aan de cito van groep 1 en kwam daar goed doorheen. Sociaal gezien was ze wel wat verlegen maar ze draaide verder lekker mee in de groep. Juf liet de keuze toen aan ons. Om de mogelijkheid open te houden om al dan niet te kleuterverlengen hebben wij toen besloten haar door te laten gaan naar groep 2. Aan het eind hiervan kunnen we dan zien hoe ze zich ontwikkeld heeft en de beslissing maken.

En nu ? dochter zit lekker in haar vel, vindt de groep-2 werkjes helemaal geweldig, al haar vriendjes en vriendinnetjes zijn ook groep 2 kids (ze zit in een combi-klas) en heeft 2x A op de kleutercito.

Voor ons de juiste beslissing dus om door te gaan naar groep 2. Veel succes met jouw afwegingen !

persicaria

persicaria

30-01-2009 om 12:02

Hier 2 december-dochters

Ik heb 2 dochters, allebei geboren in december. De één is wel normaal doorgestroomd (maar de school noemde het versnellen) en zit nu in de brugklas. Voor haar was dat een goede keuze: ze was dat spelen wel zat en wilde aan de slag. Kon ook al lang lezen enzo. Ze zit helemaal op haar plek nu, was altijd wel de jongste, maar heeft daar nooit last van gehad.
Dochter 2 is minstens net zo slim, maar niet normaal doorgestroomd. de leerkracht vond het niet nodig, kind was erg gelukkig en zou anders haar vriendinnen kwijtraken en bovendien: ik wilde de strijd niet aangaan. Ik dacht dat dit voor haar ook een prima keus zou zijn. Is gewoon een ander, relaxter, minder streberig kind, ze vind het wel fijn om alles te laten aanwaaien en had/heeft nog kinderlijke interesses. Ze zit nu in groep 5.
Nadeel voor jongste was dat ze in groep 3 echt álles allang kon, en een apart programma heeft gedraaid. 'versnellen' is toen nog overwogen maar was (sociaal en qua werkhouding) toch wel gecompliceerd. Nu in groep 5 is ze de beste van de klas en geniet ze van haar social omgeveing en het feit dat z\e nooit hard hoeft te werken.
Kortom, ik ben voor allebei niet ongelukkig met hoe het gelopen is. Middelbare scholen doen hier trouwens totaal niet moeilijk over december-brugklassers, dat wordt niet gezien als een doublure. Dat speelde natuurlijk wel mee: anders zou ik misschien wat meer op mijn strepen hebben gestaan bij jongste.
Al met al is het voor ons geen 'big deal' geweest. Voor de meiden ook niet.

Persicaria

Janna3

Janna3

31-01-2009 om 13:00

Altijd naar groep 2

Hier ook een decemberkind dat anderhalf jaar heeft gekleuterd. Ik zou er voor kiezen je dochter naar groep 2 te laten doorstromen. Aan het eind van groep 2 kun je volgens mij een betere beslissing nemen of je je kind anderhalf of twee-en-een-half jaar laat kleuteren. Als je je dochter nu in groep 1 laat wordt het volgend jaar heel moeilijk haar naar groep 3 te krijgen als dat nodig is. Het verschil tussen groep 1 en 2 lijkt me niet zo groot, ik denk dat ze zich in groep 2 ook prima redt.

Doorstromen

mijn meidje is van eind oktober en de juf zei bij voorbaat al: ze kan beter door naar groep 2 en die klas evt 2 x doen dan dat ze zich gaat vervelen in groep 1.

en nu zit ze in groep 2 en de kans is groot dat ze door gaat naar groep 3.
Ik ben blij dat de juf deze keus al gemaakt had want ze zit helemaal goed op d'r plek nu.

jan

jan

31-01-2009 om 22:41

Julie

Miriam: "De beste ervaring op dit punt vind ik die van Jan. Haar schoolhoofd was vervent voorstander van het hanteren van de 1 oktobergrens, maar zag uiteindelijk ook in dat het om het afwegen van risico's gaat. Ouders zien risico's voor het kind bij zittenblijven, de school ziet risico's bij doorstromen. Dit schoolhoofd bleek gevoelig voor het argument dat je het als ouders en school niet eens hoeft te worden, maar dat het wel redelijk is dat de ouders in het belang van hun kind de risico-afweging maken."

Hé, mijn naam. Er was wel één dingetje anders en dat is dat mijn dochter van 'augustus' was en dus, ook voor school, een heuse echte zittenblijfster zou worden. Neemt niet weg dat je ook bij een novemberkind je zorgen kunt maken over of dat nou wel zo goed is om nog een extra jaar in groep 1 te blijven. Met name omdat je kind al letters kent en kan tellen. Dat argument om een kind 'te gunnen' om te spelen, vind ik persoonlijk kul. Maar ja, ik geloof ook niet dat 'iets leren' zielig is en geloof bovendien heilig dat dat het juist is wat kinderen het liefste willen en vertrouwen van krijgen. Mijn dochter kon aan het eind van groep 2 heel weinig letters en met getallen had ze niks. Op de cito scoorde ze een D en vraag me niet waarom, maar ik voelde aan mijn water dat het bergafwaarts met haar zou gaan als ze nog een jaartje zou 'spelen'. Ze zou nog verder in haar schuld kruipen. Te weinig letters dus (je moest er 9 kennen, kwam ik toen achter), maar in groep 3 las ze met de kerst avi 1, aan het eind van groep 3 avi 5 en eind groep 4 was ze avi uit. Dat een kind geen letters kent in groep 2, wil dus helemaal niet zeggen dat ze het in groep 3 ook niet willen leren.
Als ze me vandaag de dag zouden laten kiezen wie ik zou laten zitten: het snelle kind of het kind dat nog niks kan, zeg ik: dat kind dat nog niks kan. Laat die knappe maar blijven zitten, die redt het wel, maar die zwakke moet door. Maar gelukkig hoef ik niet te kiezen en van je slimme gebekte novemberkleuter zou ik dus zeggen: geef dat kind de ruimte om te leren en en te spelen. Waarom niet?

Groet Jan

Beide heeft wat...

Mijn oudste heeft 2 jaar groep 2 gedaan. Ingestroomt in groep 1. net tegen eind groep 1 op niveau om over te gaan naar groep 2. Halverwege groep 2 ging het hem te hard. Soms lastig aan de andere kant pikte hij toch weer extra dingen op. Maar echte leerdingen kreeg hij behoorlijk stress van.

De 2e keer groep 2 gign hij met stappen vooruit. Denk ook dat de groote van de klas een voordeel had 22 de 2e keer. Meteen goed kunnen aangeven wat er de 1e keer groep 2 niet goed ging. Is echt niet de beste van de klas geworden maar zat geod in zijn vel en stond open voor nieuwe leerdingen. Was dus echt ene goede keus om hem te laten kleuteren. Dochter zit nu in groep 1, ingestroomt. Bij ons kijken ze bij alle oktober-december kinderen of ze er aan toe zijn. Gaan ze wel over moet je tekenen dat dat niet betekend dat ze ook later meteen doorgaan naar de volgende groep (leek mij logisch)

School heeft het laatste woord. Maar ouders kunnen we l zeggen als het niet gebeurt halen we onze kinderen van school. Gebeurde hier eens. School heeft het kind toen wel over laten gaan maar is al vlot gestrand in groep 2. Of je kind daar bij gebaat is?

Ik vind dat hier tochw el degleijk verschil zit in groep 1 of 2. 2 kunnen ze veel meer hulp vragen, veel meer op juf steunen. In groep 2 wordt best al veel zelfstandigheid van ze verwacht. Ook al kent een kind letters ook die zelfstandigheid moet het aan kunnen. Anders komt het ook niet verder met leerdingen. Je moet wel naar alle factoren kijken.

Overigens vind ik het nog heeeel vroeg om nu al te zeggen dat een kind het niet red. Mijn dochter zal wel over naar groep 2 zei de juf al. Maar sommigen die nu nog niet zover zijn kunnen over 2 maanden wel zover zijn, of 4! Nog tijd genoeg!

Julie

Julie

01-02-2009 om 09:31

Geweldig!

Janna, Inge en Jan, wederom erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb er heel veel aan.
Ik ga in elk geval voorstellen om mijn dochter toch naar groep 2 te laten gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al buikpijn krijg bij het idee dat ik iets wil wat de school kennelijk niet wil en ik voor ons idee moet opkomen. Ik wil geen pusherige ouder lijken, met een lijstje in mijn hand van wat mijn kind allemaal al kan en waarom ze 'dus' door moet. Maar het zonder slag of stoot accepteren dat ze groep 1 nog een keer moet doen, daar krijg evengoed buikpijn van. Juf liet een knutselwerkje zien, een sjaal met uitgeknipte banen, roze en blauw. De netste van de hele klas,(woorden van de juf) keurig geknipt en geplakt. En dan het idee dat ze over 1 jaar precies diezelfde sjaal weer moet knippen, dat vind ik echt triest.

Jan, je schrijft "Als ze me vandaag de dag zouden laten kiezen wie ik zou laten zitten: het snelle kind of het kind dat nog niks kan, zeg ik: dat kind dat nog niks kan. Laat die knappe maar blijven zitten, die redt het wel, maar die zwakke moet door."
Waarschijnlijk bedoel je "Als ze me vandaag de dag zouden laten kiezen wie ik door zou laten gaan?"

Nogmaals dank,

Julie

emmonis

emmonis

01-02-2009 om 21:06

Julie

Mijn zoon is in december jarig en heeft 1,5 jaar gekleuterd. Onze school bekijkt de oktober, november en decemberkinderen en in overleg met de ouders wordt gekeken wat de beste optie is voor het kind.
Bij mijn zoon is besloten hem door te laten stromen. Hij was klaar in de kleuterklas. Volgens de schooladministratie zat hij na de zomervakantie nog in groep 1, maar de juf liet hem werkjes en cito's van groep 2 maken.

Ik denk dat op onze school de helft van de oktober, november en decemberkinderen doorstromen en de andere helft niet.

Hier ook denk ik

Ik denk dat hier ook ongeveer de helft doorstroomt. Zelf januari kinderen stromen incidenteel door. Wel zie ik dat die kinderen sociaal emotioneel toch wel heeel erg jong zijn als 5,5 jarige naar groep 3 te gaan. Leren kunnen ze wel maar spelen enzo samen is veel moeilijker nog voor ze en daar is veel minder tijd voor in groep 3 dan in groep 2.

het is wel heel stoer om je kind snel door te laten stromen en knaop maar als je kind altijd op zijn/haar tenen meot lopen is dat niet goed. Dus altidj goed naar je kind kijken en goed luisteren nar de argumenten van de juf. Ook al is een kind thuis heel sociaal, speelt graag samen soms lukt dat op school nog niet. OF asprkane maken dat ze tot de herfstvakantie groep 3werk doen in groep 2 en zien fo ze dat oppikken en dan alsnog overstappen. Of eventueel terug gaan als ze het niet redden. Gewoon heel goed naar het belang van het kind kijken. De meeste kinderen die lang kleuteren komen er een stuk sterker uit! Mijn zoon heeft door langer kleuteren heel veel meer zelfvertrouwen gekregen en ontwikkeld zich nu veel sneller. Is soms haantje de voorste en in de oude klas hobbelde hij er altijd achteraan. Mijn odchter is ook jong in de klas maar is nu ook haantje de voorste Naar mijn idee maakt die meer kans om door te spromen dan mijn zoon.

Wilma

Wilma

10-02-2009 om 17:15

Wat kan groep één een volgend jaar haar nog leren

Dat was wat ze tegen onze zoon, van 2 oktober, destijds zeiden. Ze konden 'm in groep één niks meer bieden zeg maar. In groep twee gaan ze meer leerdingen doen, als voorbereiding op groep drie dus. Hier zijn mijn zoon en nog een meisje van november dus gewoon meegestroomd naar groep twee destijds. Daar bleek 't prima te gaan en aan 't eind zeiden ze weer "als we kijken wat we nog aan je zoon kunnen aanbieden/leren als hij nóg een keer groep twee zou doen, dan komen we niet op veel dingen uit". Dus ging hij naar groep drie.

Hij zit nu in groep zeven, is nogsteeds een jonge leerling uiteraard en is ook geen uitblinker in de vakken als spelling enzo. Maar ik vraag me af of ie dat wél zou zijn als ie een jaar langer gekleuterd had, ik denk van niet. Ook 't meisje van november, destijds een verlegen stil meisje, is nu een mooie gemiddelde leerlinge die zich sociaal erg goed kan redden.

Soms groeien ze ook van gewoon meegaan met hun klasgenootjes, ik zou er dan ook beslist níet voor kiezen (als je wat te kiezen hebt) om ze in groep één te laten zitten. Eerder in groep twee, indien perse nodig.

Succes, want ik ken 't probleem, ik had er destijds ook haast bij voorbaat al buikpijn van. Ben nu haast 'blij' dat mijn dochter (bijna vijf) een februari-kind is en alles gewoon duidelijk is.

Groetjes,
Wilma

2 okt kids

mijn dochters zijn van 18 okt 2000 en van 30 okt 1997
ze hebben allebei lang gekleuterd dus groep 1 twee keer gedaan. de oudste is halverwege groep 1 (2de jaar) begonnen met werkjes/dingentjes uit groep 2 te maken en haar juf lette heel goed dat ze zich niet verveelde, voordeel was dat ze af en toe lekker kon spelen maar ook wat moeilijker dingentjes mocht doen nu zit ze in groep 7 en ze kan echt ontzettend goed leren,ze scoort heel hoog(altijd al) toch hadden we de keuze gemaakt om groep 1 over te doen om haar extra goede basis te geven ze hoefde niet op haar tenen te lopen(zo nodig kunnen ze altijd nog groep 2 overslaan)
onze jngste heeft er meer moeite mee om alles te leren en op te pakken dus ze heeft dat extra jaar echt nodig gehad, ze zit nu in groep 4.
kortom voor onze kids was het goed om te kleuteren
ik zou zeggen, ga met de leerkracht praten en vraag of er mogelijkheden zijn als het kind er aan toe is moeilijker werkjes te doen en hoe ze er mee omgaan als ze lijkt te vervelen, bij ons op school gebeurt het dus weleens dat ze dan al groep 2 dingen gaan doen en al dat heel goed gaat dat ze dan dus groep 2 overslaan
suc6 met kiezen...valt niet mee

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.