Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaringen delen eindexamen


RosaMontana schreef op 12-06-2021 om 11:12:

Hoge cijfers zeggen natuurlijk lang niet alles over de geschiktheid voor een functie. Het kan zomaar zijn dat iemand uit een kansarme omgeving, met veel doorzettingsvermogen en lagere cijfers veel geschikter is dan iemand met hoog opgeleide ouders die aan alle kanten gefaciliteerd wordt en cum laude geslaagd is.


Gelukkig wordt er steeds meer naar competenties gekeken ipv naar diploma’s en cijfers. Maar zo te lezen is er nog een lange weg te gaan. Overigens heeft niemand mij ooit naar een diploma of cijferlijst gevraagd.

Nou inderdaad,  als wij het inkomen hadden gehad van WA dan had onze dochter niet op en vavo haar deficiënties hoeven oplossen en dus geen herexamen hoeven maken.  Dan hadden de kosten voor een stoomcursus bij Bosswel bèta nauwelijks opgemerkt geworden in de gezinsfinanciën.

Maar wat ik niet snap. Neefje krijgt pas donderdag 16-6 de examenuitslag omdat hij Kader digitaal gemaakt heeft? Dat is toch gek. Je zou zeggen dat t eerder nagekeken is?

@Haaknaald, ik bedoelde Boswell niet. Die zijn toch voor de zomercursussen van 28 lessen met een CCVX- voortentamen à €825. Ik bedoelde een weekend cursus van luzac à €325. Nog steeds niet goedkoop maar het idee van afronding van een opleiding en verder kunnen, verzacht de pijn. Hier had kind ook de overstap gemaakt naar vavo, na gezakt te zijn. Dat jaar vavo was minder easy dan verwacht, vandaar alsnog een her. Vergelijkbaar als bij jullie. Omdat we wisten dat kind de opleiding wilde afronden want CCVX lag al een jaar op de plank voor aanmelding WO, boden we haar die training. Gelukkig met goed gevolg.

Nog een aanvullende vraag: wat heb je je kind kado gedaan bij het behalen van het diploma ?


Beetje off topic: Mijn oudste zoon (geslaagd voor zn vwo) vertelde vandaag dat hij door 2 docenten is benaderd met de vraag of hij een herexamen wilde doen alhoewel hij met een prima lijst geslaagd is geslaagd is (eco en Duits niet hoog maar wel een 6). Wat blijkt is dat de docenten een bonus krijgen voor ieder herexamen dat, afhankelijk van het tijdvak, kan oplopen tot 1000 euro. 

Nou snap ik best dat docenten iets extra’s verdienen als ze extra werk moeten verrichten maar dat deze docenten het als verdienmodel gaan inzetten en actief leerlingen gaan benaderen hiervoor vind ik op z’n zachts gezegd idioot. 

M’n kind heeft grappend tegen de docent gezegd het wel te willen doen. In ruil voor 500 euro. Hahaha. 

Wat raar zeg. En ik snap dat verhaal ook niet eerlijk gezegd. Hier ( regio noord, vroeg vakantie) loopt tijdvak 3 ( dat speciaal voor dit Corona jaar is toegevoegd) door tot in de eerste week  van onze zomervakantie. In iedere sectie is dus in overleg  bepaald welke docent beschikbaar is om dat ( eventuele) werk na te kijken en af te ronden ( en evt ook de 2e correctie te doen voor een andere school) . Daar is idd geld voor. Maar dat geld krijg je sowieso als je die week beschikbaar bent. Ongeacht of en hoeveel herkansingen er in die periode nog af te handelen zijn. Nette oplossing, want t wordt pas laat/ na tijdvak 2 duidelijk wie in tijdvak 3 iets gaat of moet doen, dus  je kunt die week sowieso niks plannen, en bovendien..,t zou  toch te gek voor woorden zijn als er extra geld te halen was met ronselen van extra herkansers…
overigens heb ik een dealtje gesloten  met een collega. We  gaan toch allebei pas  later op vakantie en vonden t allebei  geen probleem om dat klusje te doen…,dus we delen het extra geld. Hij  doet evt havo herkansers. Ik vwo. Kan dus best zijn dat hij niks hoeft te  doen  voor die paar  honderd  euro en ik een heleboel. Maar t kan ook andersom zijn. We gaan t zien…😀

Ah zit dat zo. Klinkt plausibel. 

Jacobien

Jacobien

13-06-2021 om 13:37 Topicstarter

@mamaonbekend: heeft krijgt van ons een nieuwe laptop voor zijn vervolgopleiding en gaat een dagje opstap met zijn vader (mannendag). Verder van fam. krijgt hij geld en dat komt altijd van pas 😀

Ik heb o.a. een moerenmannetje besteld met het beroep waar zoon voor gaat studeren. Ik kwam de site toevallig tegen, had er nog nooit van gehoord. Erg leuk ding, zoon was er ook blij mee.

Laptop betaal ik ook maar daar spaar ik al voor sinds zijn geboorte (en collegegeld e.d.)

Ik heb gelukkig nog een jaar om erover na te denken, maar moeilijk hoor.

Laptop krijgt ie toch wel, dat valt voor mij onder (het deel van) de studiekosten die wij betalen.

Rijbewijs is nog niet zeker of zoon dat kan halen ivm medisch issue. 
Van prullaria houdt ie niet, net als sieraden (jammer, want ik vind een mooi horloge wel een mooi blijvend aandenken). Leren armbanden draagt hij ook niet.

Een dagje uit met vrienden vind ik eerlijk gezegd ook geen passend examenkado, dat doen ze toch wel een keer. Een belevenis heeft ie ook al eens gekregen voor zijn verjaardag.


Ik vind het voor jongens echt moeilijk hoor. Voor een meisje is een gouden of zilveren sieraad ofzo vaak wel een optie, al houden ook niet alle meiden daarvan natuurlijk.

mamaonbekend schreef op 13-06-2021 om 20:43:

Ik heb gelukkig nog een jaar om erover na te denken, maar moeilijk hoor.

Laptop krijgt ie toch wel, dat valt voor mij onder (het deel van) de studiekosten die wij betalen.

Rijbewijs is nog niet zeker of zoon dat kan halen ivm medisch issue.
Van prullaria houdt ie niet, net als sieraden (jammer, want ik vind een mooi horloge wel een mooi blijvend aandenken). Leren armbanden draagt hij ook niet.

Een dagje uit met vrienden vind ik eerlijk gezegd ook geen passend examenkado, dat doen ze toch wel een keer. Een belevenis heeft ie ook al eens gekregen voor zijn verjaardag.


Ik vind het voor jongens echt moeilijk hoor. Voor een meisje is een gouden of zilveren sieraad ofzo vaak wel een optie, al houden ook niet alle meiden daarvan natuurlijk.

Voor een jongen zou je een 'echt' horloge kunnen doen. Onze jongste heeft die onlangs gekocht van een speciale gift van Opa. Oudste wil er ook misschien een horloge van kopen, maar dan juist een die sport weer ondersteunt.

Hier wilde dochter een heupflacon met datum als aandenken.

En zoon een slipcursus.

Aan mijn oudste gaven we een boek. Deze dochter krijgt hetzelfde (zelfde boek dus ook).

Híer vandaag de uitslag.  Zoon begon gisterenavond dat hij het toch wel een beetje spannend vindt.  Hopelijk valt het mee. 🤞

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.