Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
elke

elke

12-11-2011 om 13:54

Ervaringen met continurooster, goed en minder goed

Ja,ja, ook onze school wil over naar het continurooster, 5 gelijke dagen, half uurtje pauze en om 2 uur klaar.
binnenkort start school met een informatieavond en ik weet het nog niet. Soms denk: ja, ik zie wel voordelen: s ochtends eenmaal brengen en smiddag ophalen, geen kosten voor tussenschoolse, maar ik zie ook nadelen: nog maar een half uur pauze, geen hele woensdagsmiddag vrij, kinderen zitten de hele dag in hetzelfde lokaal, extra uur BSO. School zegt dat bij de invoering van het kindcentrum ook mogelijkheden biedt voor meer naschoolse activiteiten, bijv muziekjes of typeles of extra sportactiviteiten, maar komen ze daarmee niet in het vaarwater van de BSO. School zegt ook zich hiermee te willen profileren, hoe, snap ik nog niet. Kortom, vragen, veel vragen. Ik ga ze ook allemaal stellen!
Maar onder alle ouders die actief zijn op dit forum zitten er vast velen met ervaring met het continurooster. Willen jullie die ervaringen, goed en slecht, met mij delen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

12-11-2011 om 14:40

Was niet zo blij

met ons continuerooster. Vond het zowiezo jammer dat de lange woesdagmiddag wegviel, heeft best wel consequenties en het breekt zo lekker de week....
Maar veel vervelender was dat ik mijn werktijden had afgestemd aan school (behalve maandag, dan werkte ik de hele dag en ging kind naar oma). De overige dagen stond ik om 15:00 uur bij de poort. Nu moest ik ineens BSO regelen voor een uurtje. En die kosten zijn een stuk hoger dan een uurtje TSO (vrijwilligers). Maar vooral was het voor kind zeer onrustig, dat ene uurtje BSO, en kon aan veel dingen niet meedoen, omdat dat langer duurde. Natuurlijk kon ik kiezen voor langer BSO, maar afgezien van de onnodige kosten, had ik niet voor niets t.z.t. mijn werkuren zo afgestemd.
Gr. Bibi

Chippie

Chippie

12-11-2011 om 15:32

Ik vind het heerlijk...

Ik vind het heerlijk voor de kinderen (ikzelf vond het in het begin even jammer want ik was juist op woensdag en vrijdag vrij en ik dacht dat ik het vreselijk zou vinden als ik nooit meer door de week een boterhammetje met ze zou eten).

Grote voordeel: Het geeft zoveel rust en regelmaat voor de kinderen, geen gesleep meer en een hele middag vrij.
Een bevriende lerkracht gaf aan dat het zoveel tijd kost om kinderen 's middags weer bij de les te krijgen na zo'n lange pauze. Continurooster is wat dat betreft dus veel efficienter. Die lange pauze is te kort om fatsoenlijk thuis te eten (gestress) en eigenlijk te lang op school over te blijven (het meest werd er gepest in de pauze). Bovendien vroeg ik me altijd af wat je doet met kinderen van 10-12 jaar. Die willen niet meer naar overblijf maar zijn in mijn ogen ook te jong om in hun eentje thuis een boterham te eten.
Ik wil echt nooit meer terug!!!

elke

elke

12-11-2011 om 18:58

Efficiënt

Hè, dat zou ik nooit bedacht hebben dat het rust zou geven voor school en daarmee de efficiëntie verbeterd zou worden. En wat betreft de werktijden van ouders, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik werk drie hele dagen, dus BSO.
Ik hoor graag of meer verhalen!

Jillian

Jillian

12-11-2011 om 21:07

Voordelen

De voordelen van een continu rooster vind ik:

- Rustiger voor de kinderen. De hele dag met de hele klas, leraar heeft de leiding. Geen wisselingen met de overblijf.
- Geen gebruik van overblijfouders. Niet omdat die per definitie niet goed zijn maar omdat inderdaad op veel scholen de overblijf rommelig, de overblijfouder de kinderen niet goed kent en misschien ook niet al te veel talent heeft om een groep kinderen de baas te kunnen en dit dus een uitstekend moment is voor pesten en andere ongein.
- geen lange/korte middagen meer op de BSO. Dit verspreid de drukte op de BSO. Geen topdrukte meer op de korte middagen of heel weinig kinderen op lange middagen.
- geen korte middagen meer op de bso = meer tijd voor leuke activiteiten op alle middagen. Op korte middagen is er altijd net te weinig tijd voor echte activiteiten. Is ook niet erg maar het is wel leuk dat dit nu wel kan.
- Als er een brede school verband is dan is het vaak mogelijk om tijdens de BSO kennis te sporten en muziek les te volgen. Voordeel = als ouder hoef je niet meer te halen en brengen naar clubjes. Tijd thuis is ook echt tijd thuis.

Wat mij betreft alleen maar voordelen. Ik kan me wel voorstellen dat als je het nu zo geregeld hebt dat je geen BSO nodig hebt en dan wel het niet echt fijn is om hierdoor alles aan te moeten passen en extra kosten te maken.

Maar afgezien van individuele situaties vind ik een continu rooster in zijn algemeenheid een verbetering.

Volgend bij ons op school ook

Helaas. Ook ik heb 6 jaar geleden bij de keuze van een school rekening gehouden met de schooltijden. Nu werk in maandag, dinsdag en donderdag onder schooltijd en vrijdag de hele dag. Op die dag passen mijn ouders op.

Maar dat wordt volgend jaar allemaal anders. Wij krijgen ook een continurooster. Maar wel een vreemde. Op vrijdag gaan groep 2 t/m 4 naar school tot 12.00 uur en groep 1 helemaal niet. Terwijl nu groep 1 op woensdag vrij is. Echt balen. Ik hoop dat mijn ouders die lange oppasdag nog een jaar langer kunnen volhouden.

Ik ben nog hard bezig om een en ander te regelen bij mijn werkgever. Waarschijnlijk ga ik maandag en dinsdag een uur korter werken en op donderdag 2 uur langer. Kinderen gaan dan op donderdag naar de Bso. Niets mis mee, maar mijn man en ik zijn er altijd vanuit gegaan dat zodra onze jongste 4 jaar was wij geen opvangkosten meer zouden hebben. En nu krijgen wij toch weer extra kosten om volgend jaar onze 3 schoolgaande kinderen naar de bso te laten gaan en de jongste naar het kdv. En daar baal ik behoorlijk van.

Bovendien is mijn werkgever er helemaal niet blij mee. Of te wel het veroorzaakt bij ons veel onrust. Ik heb er al behoorlijk wat slapeloze nachten van gehad.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

12-11-2011 om 22:01

Meeveren

Onze school gaat waarschijnlijk binnen 2 jaar over op het zgn Hoorns model, waardoor alle groepen dan elke dag tot 14.00 school hebben en vrijdagmiddag vrij zijn. Om de week heb ik mijn 6-jarige thuis en ik keek er juist naar uit dat ze vanaf groep 5 ook vrijdag de hele dag naar school zou gaan (i.v.m. werk en geen opvang). Daar moet ik dus wat anders op verzinnen, of 'doormodderen' zoals nu en die uren 's avonds compenseren. Gelukkig is de bso open vanaf 13.30 uur, dus de uren die ik nu betaal en niet afneem, ga ik dan ook echt gebruiken.

Hier ook

Hier ook vijf gelijke dagen tot 2 uur. En vanaf groep 1, geen genade voor de kleintjes

Ik ken niet anders, want zoon is net aan zijn derde schooljaar begonnen en net het jaar dat hij in groep 1 begon startte ook het continurooster. School zit in een brede school. De andere school die daar ook zit is inmiddels ook om.
Ik sluit me aan bij de argumenten van Pelle en Chippie. Ik wil er nog twee aan toevoegen. Ik vermoed dat het voor de jonge kleuters wel eens makkelijker kon zijn dan tot half vier op school. Nu moeten ze alert blijven tot 2 uur en kunnen daarna naar huis of inkakken op de BSO (zoon knapte daar wel eens een uiltje op de bank).
Die BSO, die hier in dezelfde brede school zit, haalt en brengt kinderen inderdaad naar activiteiten die door de school ihkv de verlengde schooldag worden georganiseerd.

En nog een praktisch voordeeltje. Wij gaan a.s. vrijdag een weekendje weg. Wij pikken oudste op om 14 uur bij school en zijn dan ijs en weder dienende op de plaats van bestemming voor de vrijdagavondspits goed losbarst

Oftewel: niet alleen je kind heeft meer aan zijn middag, maar als je vrij hebt, heb je er als ouder ook meer aan.

Groeten,

Temet

juf

juf

13-11-2011 om 08:16

Heerlijk

Ik ben een juf en moeder met haar kinderen op dezelfde schhol. Wij werken ook met een continurooster. Alle dagen van half 9 tot half 3 behalve op woensdag, dan is het half 9 tot half 1. Ik vind het echt een verbetering. Mijn eigen kinderen waren altijd erg gestressed door de korte tijd om thuis te eten en ook het overblijven met moeders was geen succes. Deze moeders hadden gewoon te weinig overwicht en overzicht. Ook merkte ik in de klas, dat de leerlingen na de overblijf erg veel moeite hadden om weer rustig te worden. Ook waren er steeds akkefietjes op het plein, waardoor ik eerst bezig was dit uit te praten. Nu gaan de kinderen 20 minuten buiten spelen en dan 20 minuten eten. Allemaal onder toezicht van juffen en meesters. Er is veel meer rust voor de kinderen en dus voor de hele school. Ik vind het zelf wel jammer dat ik ook maar 20 minuten pauze heb per dag en dat ik mijn collega's niet meer tegenkom bij de lunch in de teamkamer (iedereen heeft op een andere tijd pauze). Maar dat weegt niet op tegen de rust. Mijn collega's zie ik dan na school wel weer. De middag is ook lekker lang voor zowel de kinderen als voor mij. Ik zou niet meer anders willen!

Tinus_p

Tinus_p

13-11-2011 om 12:52

Bibi

bibi:
Maar veel vervelender was dat ik mijn werktijden had afgestemd aan school"
wat me opvalt, is dat dit eigenlijk het voornaamste probleem is met een continurooster. Als het er eenmaal is, en iedereen zich heeft aangepast, valt dit nadeel weg en komt nooit meer terug.

Onze leerkrachten vragen erom

We hebben nu een extreem lange pauze, terwijl in de klassen van mijn kinderen vrijwel geen thuiseter meer is. De leraren vinden het moeilijk om de kinderen weer in de leer-modus te krijgen. Ze zouden veel liever een kortere onderbreking zien en een vroeger einde. Dan zouden de kinderen (die vaak van ver komen) ook beter kunnen afspreken. Nu is daar erg weinig tijd voor. School gaat uit om 15.15.
Ik zou het wel weten!

Chippie

Chippie

13-11-2011 om 15:36

Nog een voordeel

Naast de langere middag vrij (leukere BSO activiteiten, meer vrije tijd voor speelafspraken, muziekles, voetbaltrainingen) betekent het ook voor de leerkrachten meer rust. Hier zijn ze tot 14.15 in de groep, daarna nemen ze pauze. Daarna hebben ze nog ruim twee uur de tijd om allerlei zaken voor te bereiden, gesprekken met oduers te plannen, etc.

bibi63

bibi63

13-11-2011 om 16:37

Dat zal best tinus

De 'nieuwe generatie ouders' weten straks niet beter. Maar dat zegt niets over de situatie waarin ík en anderen kwamen (inmiddels VO, dus probleem is niet meer aanwezig). Maar blijft een punt.
Gr. Bibi

Dubbel

Als juf zou ik de korte pauze niet erg vinden maar wel dat ik mijn collega's neit meer zie bij de lunch. Als parttimer, zeker als je net op een nieuwe school werkt, is dat niet leuk.
Als moeder zou ik absoluut niet willen dat mijn kinderen woensdag tot 2 uur moeten. Op de voetbalclub van mijn zoon zijn al problemen omdat de training om half 3 is, en sommige kinderen pas om 14:00 of 14:15 uit zijn, zodat ze de training gewoon niet kunnen halen (die dan weer niet verzet kan worden).
Daarnaast is het voor sommige kinderen heel goed denk ik, maar voor anderen weer niet. Er zijn ook kinderen die echt die break even nodig hebben om er smiddags weer tegenaan te kunnen.
Tja en meer BSO zit ik ook niet op te wachten.

Joyeux

Die variant die jij voorstelt zou ik nog wel willen. Omdat de woensdagmiddag vrij blijft.

sahara

sahara

14-11-2011 om 12:06

Ja, joyeux

Die variant wil ik ook wel.

Dan nog voorzie ik nog steeds genoeg gebroken middagen. Onze school staat in dorp. Het is de enige school die de tijden gaat aanpassen. Muziekles begint bijvoorbeeld op dinsdag op half 4. Als mijn kind dan om 2 uur uit is dan krijg ik helemaal van die gebroken middagen. Nu rij ik gelijk uit school naar muziekles. Maar dan moet ik eerst naar huis. Ruim een uur wachten dan naar muziekles en uur later weer ophalen.

Maar goed. Het gaat er komen. En het wordt bij ons maandag t/m donderdag vanaf 8.15-14.00 uur. En vrijdag groep 1 geen les. op vrijdag groep 2 t/m 4 tot 12.00 en groep 5 t/m 8 tot 14.00 uur.

Hier ook

En het werkt prima, heerlijk rustig en overzichtelijk. De schooltijden zijn van 08:30 tot 14:45 uur en op woensdag zijn ze om 12:15 uur vrij. Iedereen eet gewoon in z`n eigen klas en daarna is er tijd om te spelen.

Ik zou niet anders willen en mijn kinderen weten niet beter

Groet,
Olijvje

Tihama

Tihama

14-11-2011 om 16:00

Muziekles

"Ik ben ook voor het systeem van een korte overblijf en een lange woensdagmiddag al voorzie ik wel dat die muziekleraar ook lessen gaat geven op andere dagen en dan eerder "

Hahaha, inderdaad, P.
Hier is in het nieuwe jaar net het continurooster ingevoerd. Anderhalf jaar geleden was minstens de halve school anti. Ik zat er heel simpel in: wij hadden net de BSO opgezegd en onze werktijden aangepast. Dat kwam dus voor ons even onhandig uit, maar zoals TinusP zegt: een keertje pijn en daarna voor altijd van het archaïsche systeem verlost. Alle ouders na ons plukken de vruchten. Per slot van rekening hebben we ook ooit afscheid genomen van de kolenkachel toen de gasleiding kwam, niet waar?

De muziekles: dochter stond al een tijd op de wachtlijst, maar ja, alles was vol. Toen kon ik melden dat dochter ook vanaf 14 uur kon. Ah, dan was het geen probleem meer. Dus dochter fietst nu na school rechtstreeks naar de pianoles. De wereld past zich vanzelf aan aan het nieuwe systeem, echt waar.

Ik ken overigens maar heel weinig volwassenen die liever langer zouden werken en dan tussen de middag thuis zouden gaan eten. Moet je je voorstellen: heb je voortaan werkdagen van 8.30 uur tot 18.00 uur en dan mag je tussen 12 en 13.30 uur lunchen. Ik ben oprecht benieuwd wie niet liever een half uurtje brood op de werkplek of in de kantine gaat eten en dan lekker een uur eerder thuis is.

Tihama

Bij ons op school

gaan we per 1 januari over
op woensdag tot 12.30 de andere dagen tot 14.30 uur
het is lang geleden al aangekondigd en heb inmiddels mijn tijden kunnen aanpassen aan de nieuwe schooltijden

Mijn kinderen vinden het echt heeeel erg en noemen het het continerd rooster!!

Annet

Annet

14-11-2011 om 19:46

Hier weer een ander schema

Hier heeft de hele school hetzelfde rooster, dat is sinds een paar jaar mogelijk, de onderbouw maakt teveel uren, de bovenbouw te weinig. Samen klopt het weer.
Hier zijn de ma, di en do van 8.25 - 14.45 uur. De wo en vr zijn van 8.25 - 12.30 uur.
Zelf vind ik dit een ideaal rooster.

Heel blij mee

Het continurooster is hier ingevoerd toen zoon in groep 4 zat, hij was er heel snel aan gewend. Dochter heeft van het begin af aan continurooster gehad en dat ging ook meteen goed. Voorheen gingen ze hier naar school van 8.45-12.15 en van 13.30-15.40, dat is een erg lange pauze, te lang om alleen even wat te eten, maar te kort om nog echt iets te gaan doen. Dan zat zoon net lekker in zijn spel, moest hij weer naar school, daar had hij echt geen zin meer in.
Nu gaan ze van 8.30-14.30 en woensdag van 8.30-12.35, wij hebben dus nog wel de vrije woensdagmiddag en de andere dagen hebben we ook ineens een uur meer tijd om dingen te doen.
Bij ons hebben we met het continurooster nog steeds overblijfkrachten hoor, de leerkracht heeft recht op pauze zonder kinderen. In theorie was dat met geschoolde krachten via het bedrijf dat zo'n beetje alle opvang, BSO en PSZ in de stad runt. In de praktijk waren het gewoon dezelfde mensen als er altijd al waren, maar nu in dienst van dat bedrijf en ze hebben een kort cursusje gehad.
De kinderen eten hier met de leerkracht in de klas (groep 1-2 20 minuten, groep 3 t/m 8 15 minuten) en daarna gaan ze buiten spelen met een overblijfkracht, ik meen 20 minuten. Ze zijn nu maar 20 minuten bij een overblijfkracht en voorheen een uur en 15 minuten. Er was toen altijd ruzie bij het overblijven, wat de leerkrachten eerst weer op moesten zien te lossen voor ze 's middags aan de slag konden, dat is nu veel minder.
Het idee kwam hier overigens van de ouders, school hoefde niet zo nodig, maar na een handtekeningenactie van ouders en na een stemming onder alle ouders kwam naar voren dat 80% voor was en daarom is school gaan kijken naar de mogelijkheden.

Geerke

"Als juf zou ik de korte pauze niet erg vinden maar wel dat ik mijn collega's neit meer zie bij de lunch. Als parttimer, zeker als je net op een nieuwe school werkt, is dat niet leuk"

Daarom hebben de leerkrachten hier op school verplicht pauze na schooltijd, dan gaan ze met zijn allen in de koffiekamer zitten. Het idee is inderdaad dat je elkaar anders niet veel meer ziet omdat je niet tegelijk pauze hebt.

Snuggle's

Snuggle's

15-11-2011 om 23:15

Ook heerlijk

Hier ook continu rooster, van 8.45 tot 15.00 en op woensdag tot 12.30. Ideaal vind ik het voor iedereen.

Mijn zoon had vroeger tot groep vijf pauze van 11.45 tot 12.30, belachelijk lang vond ik dat toen al. In de bovenbouw werd dat vanaf 12.15.

Ik weet niet of ik het fijn zou vinden om een rooster tot maar 14.00 te hebben. Het worst dan wel erg lastig om onder schooltijd te kunnen werken.

Snuggle's

Snuggle's

Snuggle's

15-11-2011 om 23:15

Foutje

Mijn zoon had dus pauze van 11.45 tot 13.30
Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.